Vems är ansvaret?

ameo

Trådstartare
Moderator
Idag fick vi ett sent besked från vår skolbusschaufför att hans buss inte ville starta, så han tyckte att vi skulle s till att barnen kom till skolan på annat vis. Det var maken som tog emot beskedet så jag vet inte exakt i vilka ordalag detta framfördes eller vad som sades, men de gånger detta har hänt tidigare så har vi skjutsat barnen till skolan så det har löst sig.
Idag blev det lite meckigare, eftersom ena bilen är på verkstan och andra bilen redan var i stan på makens jobb (en halvtimme bort). Nu löste det sig ändå, vi fick skramla ihop lite cyklar så fick barnen helt enkelt trampa iväg till skolan - solen skiner, väglaget är bra och det är ändå inte mer än 7 km till skolan. (barnen lär ha kommit för sent, men så får det ju bli i såna här lägen) Men det fick mig att börja fundera lite... Nästa gång kanske vi inte har tillräckligt många hela cyklar eller det är ösregn, snöstorm eller isgata.

Vem är det som ska se till att barnen kommer till skolan? Är det skolan som ska se till att barnen blir hämtade och skjutsade, eftersom de har rätt till skolskjuts? (borde bussbolaget ordna ersättningsbuss/-taxi?) Eller måste jag som förälder se till att det finns alternativ om skolbussen går sönder?
 
Enligt min åsikt så är det den som har fått skjutsuppdraget att se till att de har fungerande fordon. Dvs, bussbolaget borde ha ordnat med ersättningsfordon.
Finns det skolskjuts som jag antar är upphandlad så bör ju den som fått uppdraget vara skyldig att ordna så att barnen kommer till skolan. Om inte annat hade de väl fått ordna med taxi
Det är väl så jag hoppas att det ska vara.
Men jag tänker tanken att det möjligen skulle kunna vara mitt ansvar att ungarna kommer iväg till skolan, med någon konstig hänvisning till skolplikten eller nåt. :crazy:

Sen kan jag förstå om de i första hand frågar oss om vi kan lösa problemet. Skolbussen här har avgångstid 15 minuter innan barnen börjar skolan på morgonen, vi fick beskedet en kvart innan dess. Jag skulle gissa att det hade tagit en stund för bussbolaget att skramla fram ett ersättningsfordon, så barnen hade förmodligen kommit ännu mer för sent än de gjorde idag.
 
Fast frågan är väl hur bra det vore med ett avtal som säger att bussbolagets ansvar tar slut om bussen går sönder, eller?

Bra eller dåligt, alla som skriver avtal tänker inte igenom innehållet, ens på kommunnivå.

Men skolplikten faller ju på föräldrarna att uppfylla så det finns säkert en gråzon.
 
@ameo alldeles säkert är frågan reglerad i avtalet (förmodligen förenat med vite på någon tusenlapp samt att ansvarig planerare på bolaget ska se över rutinen) men det är ju ingen garanti för att bussbolaget lever upp till kraven. ibland kör det ihop sig. Rapportera till kommunen så får de reglera m bussbolaget.
 
Prata med skolan, vi har vid ett par tillfällen blivit ombedda att själva köra våra barn till skolan. En gång hade bussen åkt i diket pga halkan och en annan gång gick bussen sönder under själva turen. Den gången åkte några lärare och hämtade de barn som redan var på bussen och vi körde våra barn. ;)
Ett par gånger har bussen även blivit inställd pga dåligt väglag, två gånger i vinter har busschauffören ringt och frågat om jag kan tänka mig att följa med barnen ut till stora vägen istället för att han ska svänga in med sin stora buss. Vi har bara 10-15 meter ut men det är 100 väg så de får inte stå där och vänta själva.

En bekant som kör skolbuss sa att de i första hand försöker fråga föräldrarna, men om de inte får tag i dem/de har ingen möjlighet så förs en dialog med skolan/föräldrar om det är okej att barnet är kvar hemma, annars försöker bussbolaget hämta upp barnen så snart det går med annan transport, men att det då kan innebära att de kommer för sent till skolan.
 
Vi har fått milersättning av kommunen vid de tillfällen vi varit tvungna att skjutsa, och det var inga 18,50 milen. Vi har 1,3 mil enkel väg och jag tror jag fick över 300 utbetalt, i allfall sist nu.

Vi bor också så att bussen inte alltid kommer fram, åker ner i diket, går sönder eller att vägen inte är sandad så de inte våga åka på isgatan. Oftast så kör jag barnen till skolan men ibland så ska jag iväg på nått möte så de behöver åka bussen.

Vem ansvaret är har jag dock aldrig frågat.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 963
Senast: alazzi
·
L
Övr. Barn Nu vill jag ha ärliga kommentarer och vettiga synpunkter från er, kloka bukemänniskor :bow: Ni som är trötta på gnälliga inlägg kan...
2
Svar
36
· Visningar
3 421
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp