Vems är ansvaret?

vinkelina

Trådstartare
Jag har en häst som inte kan bli lämnad ensam. De går bra att rida henne ensam men tex om de finns en annan häst på ridplan som går in blir hon väldigt stressad. Samma sak om hon tas in först eller sist. Jag jobbar på det men de kommer ta tid.

Igår när jag kom till stallet hittade jag henne genomvåt av stress, 200g innertäcke var vått på utsidan och regntäcke fuktigt. Senariot var att Stallägaren tagit in sina två hästar för att göra i ordning dem före och efter ridning(finns bara tre hästar på anläggningen) så hon har blivit lämnad ensam ute i hagen, vet ej hur länge

Stallägaren är MYCKET medveten om problemet.

Undrar vem som har ansvar här? Jag jobbar som sagt på problemet men de har blivit 10 gånger värre sedan vi flyttade till detta stall i oktober, trots att de fanns flera hästar där då. (Kommer flytta henne därifrån nu i helgen).

Är jag dum som tycker att ägaren inte behöver ta in båda sina på samma gång när hon skall rida dem? Från hage till stall är de kanske 10m så inga långa sträckor att gå.

Mådde nästan illa när jag såg hur hon var igår.
 
Absolut borde stallägaren sett till att din häst inte blev lämnad kvar. Om hon nu av någon anledning ville ha båda sina inne samtidigt kunde hon ju tagit in din också. Men samtidigt är det väl ingen idé att tjafsa om det om du nu ska flytta till helgen?
 
Jag har en häst som inte kan bli lämnad ensam. De går bra att rida henne ensam men tex om de finns en annan häst på ridplan som går in blir hon väldigt stressad. Samma sak om hon tas in först eller sist. Jag jobbar på det men de kommer ta tid.

Igår när jag kom till stallet hittade jag henne genomvåt av stress, 200g innertäcke var vått på utsidan och regntäcke fuktigt. Senariot var att Stallägaren tagit in sina två hästar för att göra i ordning dem före och efter ridning(finns bara tre hästar på anläggningen) så hon har blivit lämnad ensam ute i hagen, vet ej hur länge

Stallägaren är MYCKET medveten om problemet.

Undrar vem som har ansvar här? Jag jobbar som sagt på problemet men de har blivit 10 gånger värre sedan vi flyttade till detta stall i oktober, trots att de fanns flera hästar där då. (Kommer flytta henne därifrån nu i helgen).

Är jag dum som tycker att ägaren inte behöver ta in båda sina på samma gång när hon skall rida dem? Från hage till stall är de kanske 10m så inga långa sträckor att gå.

Mådde nästan illa när jag såg hur hon var igår.


Det måste du o stallägaren komma överens om hur det skal vara. Om din häst måste tas in eller var kvar ensam ute. Stallägaren har all rätt att ta in sina båda eller en i taget. Det är något ni måste prata om o bestämma hur det skall göras.
Det kanske inte är rätt ställe för sin häst?
 
Absolut borde stallägaren sett till att din häst inte blev lämnad kvar. Om hon nu av någon anledning ville ha båda sina inne samtidigt kunde hon ju tagit in din också. Men samtidigt är det väl ingen idé att tjafsa om det om du nu ska flytta till helgen?

Tänker låta de rinna mellan fingrarna, utan mera nyfiken hur andra resonerar. Detta är desstom nått hon börjat göra efter att jag meddela att vi flyttar
 
Det måste du o stallägaren komma överens om hur det skal vara. Om din häst måste tas in eller var kvar ensam ute. Stallägaren har all rätt att ta in sina båda eller en i taget. Det är något ni måste prata om o bestämma hur det skall göras.
Det kanske inte är rätt ställe för sin häst?

Flyttar henne om fyra dagar. Men detta beteende har ägaren börja med sedan jag sa att vi flyttar
 
Tänker låta de rinna mellan fingrarna, utan mera nyfiken hur andra resonerar. Detta är desstom nått hon börjat göra efter att jag meddela att vi flyttar
Så gjordes det med min häst när ägaren blev arg på mig av nån underlig anledning också, han fick stå i en hage långt från allt. Tur att han stod snällt vid grinden och väntade. Jag tog min häst och flyttade samma kväll. Hästen var inte van att vara ensam
 
Tänker låta de rinna mellan fingrarna, utan mera nyfiken hur andra resonerar. Detta är desstom nått hon börjat göra efter att jag meddela att vi flyttar
Vilken tråkig situation. Riktigt dåligt av henne tycker jag. Kan du kanske försöka att åka till stallet vid de tider hon rider nu de sista dagarna för att undvika att det händer igen? Hoppas det blir bättre för er på nästa ställe!
 
@vinkelina
Nu bor du väl inte i Sverige om jag minns rätt, men generellt här finns det en klausul som handlar om "oaktsamt förfarande" som kan åberopas om en stallägare stäms pga en skada som uppkommit.
Du förstår säkert att utifrån det ska det alltså anmälas och processas dvs väldigt stor process .

Nu är det ju knappast varesig relevant eller aktuellt i ditt fall tänker jag , dels pga att du är bosatt elsewhere och dels pga att du flyttar i dagarna ändå?

Utöver det så när folk går så långt att de pga konflikter sinsemellan låter det gå ut över oskyldiga djur för att straffa människan som äger djuret , så är det så långt bortom moral och etik och allt däremellan som det är möjligt att komma .
Det är så otroligt hemskt att jag inte ens finner ord!
Jag hade inte sovit en blund/varit orolig 24/7 tills hästen flyttats, om någon människa agerat så i affekt av någon som helst anledning, dvs tagit ut sitt agg över mina djur !
 
Tänker låta de rinna mellan fingrarna, utan mera nyfiken hur andra resonerar. Detta är desstom nått hon börjat göra efter att jag meddela att vi flyttar

Suck, vilken idiot!

Jag tycker att om man som stallägare tar in en häst som är/visar sig omöjlig att vara själv så får man bara bita i det sura äpplet och se till att hästen alltid har sällskap. Sen kan man såklart säga upp stallplatsen om man inte orkar krångla, men så länge hästen står i stallet får man se till att den har det bra.
 
Tråkig inställning av stallägaren. Jag har varit i samma sits själv och har varit tydlig med det när vi tittat på nya stall. Det hjälper ju inte alltid men som hästägare är det svårt att göra mer än att beskriva hur hästen fungerar och kolla om det är ok och hästen är välkommen trots sina egenheter.

För egen del har löst det genom att ha flera hästar men jag förstår att alla inte kan göra så.
 
@Görel jag vet inte om jag tycker det är en "egenhet" att en häst inte fixar att gå kvar själv i sin hage om alla övriga hästar tas in ? :confused:

Eller menar du något annat och jag helt enkelt missuppfattat ?

Jag har aldrig någonsin genom alla år erfarit att någon resonerar annorlunda än att självklart lämnar man inte kvar en ensam häst ute i hagen . Såvida det inte är någon som äger hästen och bedömer att det är ok/egen risk .

En del hästar funkar att gå själva ute trots att alla andra tas in. I TS fall är det ju inte så och tydligen helt klart att stallägaren vet detta .
 
Senast ändrad:
@Görel jag vet inte om jag tycker det är en "egenhet" att en häst inte fixar att gå kvar själv i sin hage om alla övriga hästar tas in ? :confused:

Eller menar du något annat och jag helt enkelt missuppfattat ?

Jag har aldrig någonsin genom alla år erfarit att någon resonerar annorlunda än att självklart lämnar man inte kvar en ensam häst ute i hagen . Såvida det inte är någon som äger hästen och bedömer att det är ok/egen risk .

En del hästar funkar att gå själva ute trots att alla andra tas in. I TS fall är det ju inte så och tydligen helt klart att stallägaren vet detta .

Vad tycker du istället att det ska kallas för?

Själv tycker jag att det jag kallar det för inte är det mest relevanta i hela diskussionen och tycker att det är onödigt att hugga som du gör.
 
Men usch, vad jobbigt! Bra att ni flyttar, jag hade varit väldigt orolig för att det skulle hänt fler gånger annars.

Vi har också alltid haft som regel att ingen lämnas ensam ute. Visst, jag har sagt att min kan lämnas sist ute utan problem vid insläpp (även om han ibland börjar springa runt lite så stressar han inte upp sig), men det är bara så länge man tar in den näst sista hästen.
Hästar är ju flockdjur, det är inte så svårt att förstå att man inte ska lämna de ute ensamma hur som helst. :( (när det var som tommast i stallet var det bara min unghäst + en häst som nästan aldrig reds då, men då hade vi pratat med den andra hästens ägare och det var OK att lämna den ensam i hagen när jag tränade unghästen. Men hon lämnade aldrig min ensam ute eftersom han inte var lika lugn då. Det var liksom bäst för alla).
 
Vad tycker du istället att det ska kallas för?

Själv tycker jag att det jag kallar det för inte är det mest relevanta i hela diskussionen och tycker att det är onödigt att hugga som du gör.

Jag tycker inte det är en "egenhet" att någon häst inte kan gå kvar helt själv när alla andra tas in ?
Vad var det du undrade över utöver det och det jag reflekterat över ?
 
Flyttar henne om fyra dagar. Men detta beteende har ägaren börja med sedan jag sa att vi flyttar
Människobeteendet är också strukturellt.

Samma beteende från arbetskompisar kan en få om en slutar på ett jobb, t ex. (Vissa jobbkanske inte alla men det är vanligt) Det är därför många ser till att ta semester under sista arbetstiden när det kommer ut att en ska sluta jobba eller får arbetsfrihet. Folk kan bli i princip aggressiva och väldigt otrevliga för att en på något sätt överger gruppen.?,! Någon annan kanske vet mer.

Otroligt dåligt att ge sig på hästen när det fungerat tidigare uppenbarligen. Flytta häste så snart som möjligt och nästa gång du flyttar ser du till att ha en ny boxplats på en gång du säger till. Betala det för att minska obehag för dig och hästen.

" Det kostar att ligga på topp."
 
Jag tycker inte det är en "egenhet" att någon häst inte kan gå kvar helt själv när alla andra tas in ?
Vad var det du undrade över utöver det och det jag reflekterat över ?
Visst är det en egenhet, likväl som det är en egenhet att en häst kan gå ute själv utan att bli stressad och handlar inte om sakfrågan i sig. Man lämnar inte en häst ute ensam utan tar in alla om man inte vet att den klarar av att gå själv och att ägaren vill den ska vara ute.
 
Mycket hänsynslöst gjort! Där min står har vi en regel där säger att man aldrig lämnar en häst kvar ensam. Och tar man den nästsista från en hage, tar man också med sig den sista. INGA hästar blir lämnade ensamma ute.

Så gör vi också. ALDRIG att en häst ska bli lämnad kvar ute själv. Min kan vara själv, men behöver inte då denna regel finns. Jag är tacksam för det.

Till TS, din stallägare verkar vara totalt hänsynslös. Den vet om att din häst inte kan lämnas själv då den stressar så mycket, men ändå görs det? Den enda stallägaren straffar är ju hästen... Det är inte ett stall jag hade velat ha min häst i.
 
Jag tycker inte det är en "egenhet" att någon häst inte kan gå kvar helt själv när alla andra tas in ?
Vad var det du undrade över utöver det och det jag reflekterat över ?

Det tycker jag.
Mina hästar - utom en relativt nyinflyttad - kan stå ensam i stall eller ensam i hage utan att bli bekymrad.
Det är bara i stall som hästen blir "ensam på riktigt" eftersom det finns fler än en hage, i och för sig, eller så blir en häst ensam i hage under ganska få minuter.

Men jag har ju inte så många hästar så mitt "material" kanske inte räknas?

I den aktuella situationen: svårt att ha väldigt kategoriska åsikter om vem som "äger" ansvaret.
Båda två, kan jag tycka faktiskt.

Om stallägaren blev meddelad egenheten och accepterade hästen i stallet inklusive det extra jobb som kan krävas för din hästs skull, så har stallägaren brustit i rutiner.
Om stallägaren mer blivit presenterad med "oj då, min häst vill förresten inte vara ensam!" efter att avtalet slöts så tycker jag att TS brustit lite i sitt ansvarstagande.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 212
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp