Vems försäkring?

Meggan

Trådstartare
En tjej messade i lördags att hon råkat backa på mitt släp, kollade skadorna dagen efter behöver verkstad för att fixa. Träffades igår och gick igenom skadorna, inget tjafs hon tar på sig det. Men vill att min försäkring ska täcka och hon betala självrisk. Det är väl fel? Eller? Till saken hör möjligtvis att hon inte har behörighet för det ekipage hon körde när hon backade in i min transport. Vill helst inte börja tjafsa nu när hon vart både ärlig ( hörde av sig) samt tar kostnaden. Står dessutom på grannstallet så vi kommer ju ses nu och då.
 
Det är inte ni som styr det. Det är försäkringsbolagen. Ni skriver skadeanmälan (ärligt) och sedan blir det utredning av bolagen.

Är hon vållande tar din försäkring det genom hennes försäkringsbolag. Du behöver inte göra ett dugg med ditt försäkringsbolag.

Alternativt ger ni falska uppgifter och begår försäkringsbedrägeri.
 
Det är inte ni som styr det. Det är försäkringsbolagen. Ni skriver skadeanmälan (ärligt) och sedan blir det utredning av bolagen.

Är hon vållande tar din försäkring det genom hennes försäkringsbolag. Du behöver inte göra ett dugg med ditt försäkringsbolag.

Alternativt ger ni falska uppgifter och begår försäkringsbedrägeri.
Självklart vill jag inte begå nåt brott? Varför skulle jag vilja det?
 
En tjej messade i lördags att hon råkat backa på mitt släp, kollade skadorna dagen efter behöver verkstad för att fixa. Träffades igår och gick igenom skadorna, inget tjafs hon tar på sig det. Men vill att min försäkring ska täcka och hon betala självrisk. Det är väl fel? Eller? Till saken hör möjligtvis att hon inte har behörighet för det ekipage hon körde när hon backade in i min transport. Vill helst inte börja tjafsa nu när hon vart både ärlig ( hörde av sig) samt tar kostnaden. Står dessutom på grannstallet så vi kommer ju ses nu och då.

Jag tycker inte att du ska se det som att du tjafsar. Du ska inte känna dig extra tacksam bara för att hon valde att inte smita från platsen. Självklart ska hon ta på sig hela skadan och självklart ska det gå rätt till.
 
Blev mest brydd då hon frågade om mitt släp hade försäkring ( ja det har det) och då sa bra då kan du ju kontakta ditt FB och verkstad så tar jag självrisken. Tänkte sen att det ju borde vara hennes försäkring som används eftersom hon kört på ett parkerat släp? Har kanske fel där? Ska ringa mitt FB efter jobbet och se hur jag ska göra . Men tänkte att nån här kanske haft ett liknande ärende och visste ?
 
De två påkörningar vi har haft har det varit parten som orsakat skadans försäkringsbolag som tagit det, men det har varit utomlands. Som sades tidigare meddelades det till eget försäkringsbolag som redde ut vilken försäkring som skulle gälla.
 
Instämmer i kören.

När jag blev påkörd (motpartens fel) gjorde vi en skadeanmälan-rapport tillsammans.
Sen kontaktade jag mitt fbolag, gjorde skadeanmälan, beskrev ärendet och sen fick jag lämna in bilen på anvisat ställe. Sen skötte mitt och hans fbolag resten och jag behövde inte tänks mer på saken.

Jag vill ju inte använda min försäkring om det inte är mitt fel. Dels måste jag ju ljuga i anmälan om hur det gått till och att jag själv orsakat, sen påverkar det ju 'antal skadefria år' tex.

Alternativt kan ni ju strunta i att göra försäkringssak av det alls, du lämnar till verkstad och hon betalar. Om hon nu vill slippa att ta på sin försäkring...
 
En tjej messade i lördags att hon råkat backa på mitt släp, kollade skadorna dagen efter behöver verkstad för att fixa. Träffades igår och gick igenom skadorna, inget tjafs hon tar på sig det. Men vill att min försäkring ska täcka och hon betala självrisk. Det är väl fel? Eller? Till saken hör möjligtvis att hon inte har behörighet för det ekipage hon körde när hon backade in i min transport. Vill helst inte börja tjafsa nu när hon vart både ärlig ( hörde av sig) samt tar kostnaden. Står dessutom på grannstallet så vi kommer ju ses nu och då.
Som andra skrivit -anmäl skadan.
Jag tycker det låter märkligt att som hon bestämma att ditt förSäkringsbolag ska ta det? Det är väl FB som gör en bedömning...
Sen tänker jag att hon vill väl inte anmäla då det kommer påverka hennes premie? På min försäkring står alltid hur många skadefria år man haft.
Om så är fallet tycker jag nästan det är lite fräckt. Man ska ta ansvar för det man gjort.
 
Senast ändrad:
Om man ska göra som tjejen som kört på släpet vill- då innebär det art TS ska ljuga och säga att hen inte vet vem som har kört på? Det var bara skadat en dag då hen kom ut?
 
Blev mest brydd då hon frågade om mitt släp hade försäkring ( ja det har det) och då sa bra då kan du ju kontakta ditt FB och verkstad så tar jag självrisken. Tänkte sen att det ju borde vara hennes försäkring som används eftersom hon kört på ett parkerat släp? Har kanske fel där? Ska ringa mitt FB efter jobbet och se hur jag ska göra . Men tänkte att nån här kanske haft ett liknande ärende och visste ?

Det är inte släpets sak-försäkring som ska täcka den typen av skador.
det är den körda bilens trafikförsäkring.
Men det kan ju vara trevligt för henne att slippa eventuell försämrad bonus, på din bekostnad.
 
För att göra som vållande parten vill, behöver du ange att det blivit skadat av okänd part. Det är inte sant.

Då betalar TS självrisken och sedan får hon pengar av vållande. Utan att blanda in den bil som användes vid skadetillfället. Vilket ju är osant intygande om hur skadan uppstått.

Dessutom påverkar det ev premiebonus TS har.
 
För att göra som vållande parten vill, behöver du ange att det blivit skadat av okänd part. Det är inte sant.

Då betalar TS självrisken och sedan får hon pengar av vållande. Utan att blanda in den bil som användes vid skadetillfället. Vilket ju är osant intygande om hur skadan uppstått.

Dessutom påverkar det ev premiebonus TS har.
Så även TS premie kan påverkas?
I såna fall är det ju riktigt fult...man ska ta ansvar för de fel man gör..
 
En tjej messade i lördags att hon råkat backa på mitt släp, kollade skadorna dagen efter behöver verkstad för att fixa. Träffades igår och gick igenom skadorna, inget tjafs hon tar på sig det. Men vill att min försäkring ska täcka och hon betala självrisk. Det är väl fel? Eller? Till saken hör möjligtvis att hon inte har behörighet för det ekipage hon körde när hon backade in i min transport. Vill helst inte börja tjafsa nu när hon vart både ärlig ( hörde av sig) samt tar kostnaden. Står dessutom på grannstallet så vi kommer ju ses nu och då.
Du bör som övriga skrivit göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag, där du uppger så mycket info som möjligt. Vem motparten är och vilket ekipage hon körde om du har de uppgifterna. Har hon inte behörighet på ekipaget så kanske hennes/bilens försäkring inte tar skadan helt eller delvis och då blir det ju dyrare för henne än om du tar den för henne enkla vägen och anmäler att du inte vet vem dom kört på. Men dels så får du då troligen en högre självrisk på skadan än om motpart är känd och dels kan du ju aldrig vara säker på att hon verkligen betalar. Allt står ju i ditt namn då. Dessutom kan det påverkar dina skadefria år och därmed både bonus, framtida självrisk och premier.

Sammantaget är det helt klart bäst att gå rätt väg.
 
Jag har backat på en bil med mitt släp, två gånger dessutom. Mitt släp var skitstort, hennes bil pytte och det var mörkt om någon undrar varför det hände två gånger på typ 20 sekunder :p

Jag sa som det var till tanten, att sorry jag backade på dig. Jag ringde direkt till mitt försäkringsbolag för min bil som sa att de löser allt. Vi skrev en skadeanmälan och de frågade aldrig om behörighet för släp eller så alls.

Mitt bolag täckte hyrbil för tanten (blev ett hål i hennes bildörr så tog ett tag på verkstaden), inkomstbortfall för henne eftersom hon missade en dag på jobbet för att lämna bil på verkstad, samt alla skador. Jag fick betala 1000kr. Hade jag varit över 25 vid tillfället hade jag inte behövt betala något sa mitt bolag.
 
Hade aldrig gått med på att dra det på mitt bolag när någon annan orsakat det. Varför ska jag få sämre bonus för att någon annan är klantig? Möjligtvis att man klarat bonusen om man drar det som p-skada med smitning men nä, är man klantig får man stå för det. Som någon sa, vill hon slippa problem så kan hon ju betala utan att dra det via försäkringsbolaget.
 
Den som har backat är skyldig oavsett om det skett med bara bil eller ekipage man inte har behörighet för. Punkt.

Har både backat (och fortsatt mot en bil efter att jag stannat pga blankis under snön) och blivit påbackad stillastående på en bensinmack.
Min försäkring tog skadorna på motpartens bil i det första fallet, men jag fick såklart betala självrisken och vice versa i det andra fallet.
 
Vi avgör väl inte själva vilket försäkringsbolag som skall ta kostnaden utan det avgör handläggaren på respektive försäkringsbolag oavsett vad vi tycker....
 
Vi avgör väl inte själva vilket försäkringsbolag som skall ta kostnaden utan det avgör handläggaren på respektive försäkringsbolag oavsett vad vi tycker....

Vill du komma runt det säger du (som den skadade parten) att det var så när du kom ut, du vet inte hur det hände. Då tar ju din försäkring skadan, mot självrisk. Förutsatt att du har helförsäkring såklart.
 
Har skickat in skadeanmälan, de ringde från mitt bolag och ville ha dragbilens reg nr ( hade bara fått hennes pers nr och släpets reg nr. Hon vägrar ge mig reg nr på bilen eftersom det tydligen är en leasingbil ( vet ej vad det gör för skillnad för hennes del) hon skulle själv ringa till min handläggare sa hon i Tors . Sen kom mess om att hon gått för dagen ringer imorgon. På fredag nytt mess om att handläggaren ej gick att Nå pga tjänsteresa. Tänkte nog ringa handläggaren själv i EM och kolla om hon ringt upp och vad som händer :mad:
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 628
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 449
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 547
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp