Bukefalos 28 år!

Ventilation i litet stall

V

vilmerx

Nu behöver jag er hjälp angående ventilation i stall. Vårt lilla stall kommer få 2 boxar. Byggnaden finns redan men vi måste bygga om lite. Nu undrar jag över ventilation. Försöker läsa mig till hur men blir inte riktigt klok på det. Naturlig ventilation läser man mkt om likaså självdrag. Vad innebär detta rent praktiskt?
Väggarna i byggnaden är isolerade och så finns det ventiler mot ytterväggarna. Nu till den stora frågan: Behöver jag ha en ventilationstrumma som suger ut luften eller räcker det med att ha en dörr/fönster öppen? Stallgången kommer att ha dörrar i båda ändar. Kan det räcka att ha dem öppna eller blir det för dragigt?
Det är islandshästar som kommer står inne endast nattetid.
Vill ha bra luft åt hästarna då de vistas inne.
Ni med små stall hur ventilerar ni?
 
Sv: Ventilation i litet stall

billigt och bra är att ha större ventiler/vädringsluckor vid golvet och vid taket. ju fler ju bättre. då får du bra cirkulation på luften utan att det drar på hästarna.
 
Sv: Ventilation i litet stall

Aha. Hur stora då menar du? Du har ingen bild?
 
Sv: Ventilation i litet stall

Mitt stall har oxå 2 boxar, varav en fölbox. Det är ett ombyggt garage och har väl mer karaktär av ett utestall. Det är öppet mellan tak och vägg så det blir naturlig ventilation. Sen har båda boxarna luckor som jag bara stänger om det blåser, vilket ibland betyder att det är den södra luckan som stängs medans den norra kan vara öppen, beror på vilket håll vinden kommer ifrån. Jag har dörren öppen året runt men den ligger så att det inte kan blåsa direkt på hästarna. Har inga vattenkoppar som kan frysa, de får vatten i stora hinkar, gör ju oxå att man får koll på hur mkt de dricker!

Inga dyra ventilationsanläggningar här inte :) Sådana har ju en tendens till att krångla!

När jag har haft djurskyddskontrollanten här har de alltid sagt "tänk om alla hästar fick ha det såhär" Känns ju bra!
 
Sv: Ventilation i litet stall

Innan jag skulle börja bygga några nya ventilationslösningar skulle jag testa hur det blir med de ventiler du redan har. Du har ju alltid dörrarna du kan öppna ifall det skulle vara för dåligt.

Blir det för krångligt/kallt med dörrarna då kan det vara dags att göra någon installation, men som sagt vänta och se ifall det behövs så du inte lägger en massa pengar på en lösning som inte behövs.
 
Sv: Ventilation i litet stall

Känns skönt att inte behöva lägga en förmögenhet på ventilation. .. om det inte behövs alltså. Stallet blir som sagt litet och de stalldörrar som finns kommer vara framför boxarna alltså nära hästarna. Blir det för dragigt att ha dessa öppna?
 
Sv: Ventilation i litet stall

Det är väl också bara att prova. Drar det för mycket kan man ju ordna så dörrarna bara är jättelite öppna så blir det kanske lagom. Sen beror väl draget mycket på vädret (vind och temperatur) men jag antar att man lär sig efter ett tag hur mycket öppna dörrarna behöver vara. Är inte islänningarna alltför kortklippta lär de ju inte vara alltför känsliga ifall det blir lite för mycket drag.
 
Sv: Ventilation i litet stall

Hästar är inte det minsta känsliga för fukt eller drag. Däremot är dammsporerna (som man inte ser med blotta ögat) rena döden- därför det är så viktigt med bra ventilation. Egentligen ska man ha stall med vidöppna fönster och dörrar- året runt. Fast det blir ju ganska kallt för oss människor :crazy:. I vårat stall har vi ventiler i varje box och sedan en isolerad ventilationstrumma genom taket som vi snickrat ihop själva. Men som sagt, ska man ha tillräcklig ventilation bör egentligen dörrar och fönster stå öppna. Riktigt dragiga stall är bäst för hästarna!
 
Sv: Ventilation i litet stall

Tack för alla inlägg! Det är mkt som ska tas redas på innan hästköp.
Då borde jag med andra ord kunna ha dörrarna öppna. Man kan ju hlavera dem, typ engelsk stil. De är ju islandshästar som lika väl skulle kunna va ute dygnet runt. Det värsta är att stallet och vårt hus ligger ganska nära en lite mindre väg. Tänk om hästarna blir stulna? Det kan de väl ändå iofs för inte brukar man väl låsa stall. Eller? Det lär väl märkas om detta skulle ske.
 
Sv: Ventilation i litet stall

Hästarna kan stjälas från hagen också, mycket lättare.
Bryta sig in i ett stall lär ju inte vara så svårt om du har stöldbegärliga hästar.
Låst stall om det börjar brinna, nej så vill man inte ha det.
 
Sv: Ventilation i litet stall

Tack för alla inlägg! Det är mkt som ska tas redas på innan hästköp.
Då borde jag med andra ord kunna ha dörrarna öppna. Man kan ju hlavera dem, typ engelsk stil. De är ju islandshästar som lika väl skulle kunna va ute dygnet runt. Det värsta är att stallet och vårt hus ligger ganska nära en lite mindre väg. Tänk om hästarna blir stulna? Det kan de väl ändå iofs för inte brukar man väl låsa stall. Eller? Det lär väl märkas om detta skulle ske.
Se nu till att få en bra ventilation från början, istället för att få göra om senare. Att ha dörrar och fönster som ventilation är lite farligt. Vi människor har en tendens att inte ha öppet, som du säger, när det blåser t ex. Genast har man då ingen ventilation kvar (eller tillräcklig) i stallet vilket inte är bra varken för hästarna eller byggnaden. Det är inte svårt att fixa bra ventilation i ett stall om man använder rätt grejor. Tallriksventiler t ex är en väldigt dålig lösning. Det krävs bra många sådana för att hålla en god ventilation. För att få en bra naturlig ventilation krävs det att man får ett ordentligt drag i frånluftstrumman (om man har valt en sådan). Det fås genom att ha en hög trumma som ger den sk skorstenseffekten. Tilluftsdonen måste vara anpassade så att de har tillräcklig kapacitet. Ett tilluftsdon i varje box som är ca 20*30 cm öppning och sedan någon typ av frånluftsventilation (trumma, öppen nock t ex) som är ungefär samma area som tilluftsdonen sammanlagda area ger ett hyggligt flöde oftast. Jag har själv tallriksventiler (20 cm i diameter) i mitt stall som jag i sommar kommer att komplettera med riktiga tilluftsdon istället. Jag säger bara det, tallriksventiler fungerar verkligen inte!!
 
Sv: Ventilation i litet stall

Kan du visa/ge exempel på riktiga tilluftsdon? Vilken variant är det du menar? :idea:
 
Sv: Ventilation i litet stall

Förutom dessa stora ventiler behöver jag alltså (helst) en stor trumma som går upp i taket. Jag blir verkligen kluven när vissa tycker att jag ska pröva och se hur luften verkligen är och andra tycker satsa på bra vent från början. Iof är väl denna kostnad inget bland alla andra inköp tillsammans. Vad kan en sån stor trumma kosta? Vi har ju ett loft ovanför, trumman blir ju skitlång eller hög. Ska bli skit skoj att börja med detta i vår. Då har våra getter som bor där nu gått ut för sommaren. Det är ju bra luft nu när getterna är där men de är ju mkt mindre och på ett mindre utrymme än vad det blir när allt är klart. Det har varit kallt hos dem nu i vinter men det betyder väl inte att luften är bra. Kanske?
 
Sv: Ventilation i litet stall

Förutom dessa stora ventiler behöver jag alltså (helst) en stor trumma som går upp i taket. Jag blir verkligen kluven när vissa tycker att jag ska pröva och se hur luften verkligen är och andra tycker satsa på bra vent från början. Iof är väl denna kostnad inget bland alla andra inköp tillsammans. Vad kan en sån stor trumma kosta? Vi har ju ett loft ovanför, trumman blir ju skitlång eller hög. Ska bli skit skoj att börja med detta i vår. Då har våra getter som bor där nu gått ut för sommaren. Det är ju bra luft nu när getterna är där men de är ju mkt mindre och på ett mindre utrymme än vad det blir när allt är klart. Det har varit kallt hos dem nu i vinter men det betyder väl inte att luften är bra. Kanske?
Precis, getterna är mindre = mindre ventilation behövs för dem. Jag jobbar med detta och har en hel del erfarenhet när det gäller kass ventilation. Visst kan man prova sig fram, men det blir ofta så att om man inte gör det direkt så blir det inte gjort. Tanken med att göra ventilationen på det här sättet är att luften ska komma in genom tilluftsdonen. kall luft från tilluftsdonen sjunker ner och hästen får frisk luft. Hästen värmer upp luften som sedan stiger och dras ut genom frånluftstrumman genom skorstenseffekten. Man ska också tänka på att ventilationen ska funka även när det är vindstilla. Därför kan man inte förlita sig på att den friska luften ska blåsa in i stallet. Därför är det lämpligt att ha trumma. Jag tror att man kan komma över begagnade trummor lite här och var om man jagar lite. Prata med bönderna runt omkring och se om de kanske kan ge dig tips om var du kan få tag i en trumma. Man kan ha en öppning i taket direkt upp på skullen, men då förlorar man skorstenseffekten och kan inte ha grovfodret där uppe på grund av fuktrisk och brandrisk.
 
Sv: Ventilation i litet stall

Jag har ett väldigt litet men sött stall. 2 st lite större boxat och en liten shettis box. Jag har en ventilationstrumma som redan satt där när jag byggde om till stall, väldigt smidigt, det är bara ett rör liksom genom stalltaket upp igenom loftet och ut på ytertaket med en liten kåpa över. Sen har jag ett av fönstrena öppna ytterst lite och så har jag köpt haspar på ca 20cm som jag satt vid stalldörren, när jag tagit in hästarna på kvällen och vädret e ok har jag dörren haspad, kommer in lagom mkt luft och på morgonen när jag kommer, är de fräsch luft och hästarna verkar gilla det! :) För övrigt har jag inga ventilationer eller luckor m.m.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
951
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp