Bukefalos 28 år!

Ventilationshjälm

C

ccarinamagdalena

Jag skulle vilja ha rekommendationer på en bra ventilationshjälm där man kan ställa in passformen. Både bra och dålig kritik. :banana:

Carina
 
Sv: Ventilationshjälm

Jag har en Casco youngster.

+ Bekväm som få
+ Hyfsat snygg med svart "sammetsyte"
+ Justerbar åt alla håll och kanter
+ Lätt

- Lite dyr, ca 800:- (Men allt är ju relativt, GPA har en hjälm för 13 000...)
- Ser ut att sitta "ovanpå" huvudet, men det gör den dock inte. För den delen kan det ju vara mitt huvud det är fel på, den kanske ser bra ut på andra.
 
Sv: Ventilationshjälm

425 gram är väl inte så mycket? En vanlig ridhjälm ligger på runt 500g. Cykehjälm med många, många ventilationshål ligger på ca 280-300g.

Jag tycker att Troxelhjälmen är lite ful (Calimero äggskalle) men å andra sidan så har jag sett att den används av flertalet fälttävlansryttare (Spritmodellen, som också är den som distansryttarna brukar ha) och då har jag resonerat att de lär ju använda det som skyddar bäst, faktiskt.
Troxel fick också väldigt bra resultat i en europeisk (?) studie om hjälmars säkerhet för något år sedan.

Den du inte ska köpa är Källquists "International protector" som var riktigt kass. Ytterskalet spricker jättelätt om man råkar trycka ihop det lite ( t ex när man packar bilen...)
 
Sv: Ventilationshjälm

+ Själva fodret är lätt att ta ut och tvätta när det blir sunkigt
+ Mycket bra passform
+ Känns nästan inte på huvudet

- Det regnar in genom hålen, fast blir man blöt så blir man det ändå (Rönninge...)
- Ser stor ut på skallen, men det övervägen ändå säkerheten
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte odla mer potatis i år och skulle vilja ha lite rekommendationer på sorter som är bra och välsmakande. En granne till mig...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 348
Senast: Mariax2
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på fritidsbyxor. Har ett par från Hööks som sitter bra men är ute efter något lite stabilare/mer rejält. Beställde ett...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Red_Chili
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
961
Senast: a1agnlju
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp