Ventilerade benskydd till ponny med korta ben

peperoni2

Trådstartare
Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd...

Efter att min islandshäst sparkade till sig själv en spricka i griffelbenet fram i höstas, med påföljande överben, så behöver han nu ha benskydd vid ridning/tömkörning.
Jag har idag ett par 'Terrängskydd Fram Xtreme EquiXpert' i storlek S som passar utmärkt storleksmässigt. De är ca 20cm höga. Vårt problem är att han är blöt av svett under dessa efter ett ridpass i +12 grader, vilket gör att det inte känns hållbart inför sommaren. Så nu är jag på jakt efter väl ventilerade benskydd som hästen håller sig någorlunda torr under och de får inte vara mer än ca 20cm höga.

Efter att ha mailat en massa butiker så har jag hittat följande skydd som på pappret ser ut att vara lagom höga:
Zandona Carbon Air senskydd
Zandona King Carbon Air dressyrskydd
Veredus Piaffe Revo dressyrskydd

Är det någon som har något av dessa och kan uttala sig om hur väl de andas/transporterar bort fukt? Alla tre är lite för dyra för att jag ska vilja köpa och testa på vinst och förlust...

Eller har allvetande buke andra tips på ventilerade benskydd som är max 20cm höga?

/Peperoni, islandsryttare vilse i skyddsdjungeln...
 
Deras senskydd och dressyrskydd eller vad de kallas har jag inte hittat mindre än stl M, så de har jag inte ens frågat om mått på.
Deras strykkappor finns i S, men har inte frågat om mått på dem. Ska ta och göra det, om ingen här vet hur långa de är i stl S?
Har du tittat på back om tracks ventilerade skydd?
 
Deras senskydd och dressyrskydd eller vad de kallas har jag inte hittat mindre än stl M, så de har jag inte ens frågat om mått på.
Deras strykkappor finns i S, men har inte frågat om mått på dem. Ska ta och göra det, om ingen här vet hur långa de är i stl S?

Senskydden jag menade. Men finns de bara i storlek M som minst hjälper det ju inte. (Jag har en liten storhäst med korta ben)
 
Vet iofs inte om de finns bara 20 cm höga, men airowear från Amigo har vi som hagskydd till våran ena ponny, fungerar väldigt bra
 
Back on tracks senskydd så mitt bak är den hårda delen 21 cm. Jag tycker även de är små i omkretsen. Så kan du få tag i ett par att prova i cob kanske det är värt det?
 
Behöver de vara hårda? Så fort de är hårda upplever jag att de ventilerar sämre.
Jag gillar Equilibriums Tri-Zone, den håliga varianten. Och Premier Equines dressyrdamasker, båda andas jättebra och har bra måttabeller.
 
Behöver de vara hårda? Så fort de är hårda upplever jag att de ventilerar sämre.
Jag gillar Equilibriums Tri-Zone, den håliga varianten. Och Premier Equines dressyrdamasker, båda andas jättebra och har bra måttabeller.
Vet inte hur hårda de behöver vara, men slitstarka nog att inte gå hål i med en gång för att hästen stryker emot, tänker jag mig.

Någon som vet måtten på Tri-Zone? Har inte fått tag på mått på dem, annars har jag kikat på dem också.
Premier Equines, finns de i Sverige?
 
Har du kollat Veredus carbon gel Vento? Jag har såna i storlek M och dom är rätt små, passar min unghäst som har ganska nätta ben. Tänker att S borde passa islandshäst?
 
Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd...

Efter att min islandshäst sparkade till sig själv en spricka i griffelbenet fram i höstas, med påföljande överben, så behöver han nu ha benskydd vid ridning/tömkörning.
Jag har idag ett par 'Terrängskydd Fram Xtreme EquiXpert' i storlek S som passar utmärkt storleksmässigt. De är ca 20cm höga. Vårt problem är att han är blöt av svett under dessa efter ett ridpass i +12 grader, vilket gör att det inte känns hållbart inför sommaren. Så nu är jag på jakt efter väl ventilerade benskydd som hästen håller sig någorlunda torr under och de får inte vara mer än ca 20cm höga.

Efter att ha mailat en massa butiker så har jag hittat följande skydd som på pappret ser ut att vara lagom höga:
Zandona Carbon Air senskydd
Zandona King Carbon Air dressyrskydd
Veredus Piaffe Revo dressyrskydd

Är det någon som har något av dessa och kan uttala sig om hur väl de andas/transporterar bort fukt? Alla tre är lite för dyra för att jag ska vilja köpa och testa på vinst och förlust...

Eller har allvetande buke andra tips på ventilerade benskydd som är max 20cm höga?

/Peperoni, islandsryttare vilse i skyddsdjungeln...
Kolla in New airflow, svalaste Skydden jag någonsin haft men jag vet inte höjden på den i S.
 
Har du kollat Veredus carbon gel Vento? Jag har såna i storlek M och dom är rätt små, passar min unghäst som har ganska nätta ben. Tänker att S borde passa islandshäst?
Om de hade funnits mindre än M så hade de säkert passat

Väldigt många skydd säljs inte mindre än M, har jag insett...
 
Kolla in New airflow, svalaste Skydden jag någonsin haft men jag vet inte höjden på den i S.

De blir nog för höga. Jag hade small till mitt fullblod på 157 cm i mkh. Araben på 147 cm i mankhöjd blev de för långa för (han hade normalt S i storlek)

Annars håller jag med om att svalare hittar man inte
 
De blir nog för höga. Jag hade small till mitt fullblod på 157 cm i mkh. Araben på 147 cm i mankhöjd blev de för långa för (han hade normalt S i storlek)

Annars håller jag med om att svalare hittar man inte
Ja, de är 23cm långa enligt butiken jag pratade med, vilket blir för långt.
 
Ett par BoT senskydd provade och de funkar! De hade kunnat få vara 2-3cm kortare på sidorna, men de är ok i bakkant. Så såna får det bli tills vidare.

Men jag är fortfarande intresserad av om någon har mått på TriZone-skydden...
 
Ett par BoT senskydd provade och de funkar! De hade kunnat få vara 2-3cm kortare på sidorna, men de är ok i bakkant. Så såna får det bli tills vidare.

Men jag är fortfarande intresserad av om någon har mått på TriZone-skydden...

Eftersom min kan ha L i Trizone (typ allsport) så borde de vara värda att prova. Minns annars minsta strl i slut men då blir de ofta för trånga runt om. WoofWear är som gjorda till hans ben i S men inte så ventilerade men mycket trevliga skydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 857
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp