Veterinärcheck - reflektion

Silvery

Trådstartare
Hej,

*Långt inlägg*
Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position..

Har blivit hals över huvud förälskad i en islandshäst, ridit den sporadiskt i snart ett år och får nu en chans att köpa den!
Är i grunden dressyrryttare och har alltid haft egen häst (tränat medelsvår med inslag av rörelser av högre nivå ) av en slump så trillade jag in i islandshästvärlden och föll som en fura! Underbar hästras som jag upplever fungerar ypperligt i kombination med småbarnslivet ( denna hästen är också otroligt barnkär).

Så till problemet:
Har från och till upplevt att hästen tappat bjudningen, känns stapplig, småsnubblig - i min värld obehagliga symtom på något fel. Men eftersom jag rider den så sporadiskt så bjuder den på fler fina ridpass än dåliga, oron i magen har ändå alltid varit där så jag har tagit det väldigt lugnt när jag ridit den.

Hästen har gått i verksamhet så den är oriden, har massa egen vilja, är tjock och har inte haft optimalt tillpassad sadel dessutom har den varit lång i tårna fram - så ibland är det svårt att veta vad som är smärtrelaterat och vad som är "olydigt" (jag aldrig har korrigerat den med pisk eller våld- har lirkat och berömt när den gör rätt) 8 år haft 2 föl och aldrig blivit ordentligt grundriden- tänk nivå som en 3- åring.

Så denna månaden så fick jag ta den på prov, jag ringde genast ut vet som böjde igenom hästen - resultat:
*"ohalt" vid longering och mönstring
* böjprovsreaktion bägge fram+ vänster bak ca 0.5 grad. Hästen står som ett ljus vid själva böjningen.

Där stoppade vi eftersom det var en bestiktningsundersökning. Jag ringde ut hovis som korrigerade hovar samt ordnade utrustning som passar, hästen blev bättre men faktum kvarstår såklart att den är stapplig och småsnubblig..

Ägaren är inte riktigt på samma planet som jag och menar att hästen fungerar fint, den är lat och tjock *piska på så går den* och mitt hjärta blöder. Jag borde inte köpa den, det är ju såhär man inte köper häst, med hjärtat!
Men så står jag här och kan inte släppa taget, tar ut en ny vet till veckan som kommer. Tänker kanske att man får ta hjälp av bedövning/smärtlindring för att se om böjprov slår ut mer samt att ägaren ska se hur hästen ska röra sig. Önskar att problemet blir taget på allvar så att hästen slipper gå och ha ont.
Jag har ingen lust att betala överpris för en defekt häst som man inte vet blir frisk (har kanske lite sunt förnuft kvar?) känner att jag kan ta chansen om jag får den för en billigare peng så att jag har mer pengar att lägga på behandling och rehabilitering. Alternativ att ägaren behandlar så hästen frisk.

Finns såklart ingen garanti för att den blir frisk men vill höra om någon mer har varit i någon liknande situation och vad utfallet blev.
Så hjälp mig gärna med inspel på vad problemet med hästen kan vara och hur jag ska hantera den olyckliga situationen.

Tack för att du tog dig tid att läsa :)

Mvh/ Silvery
 
Utfallet är svårt att svara på, MEN här ringer varningsklockor rejält. En häst med böjprovsreaktion på bägge fram indikerar problem i framkotor med stor sannolikhet en avlastning. Så har du även en reaktion från ett bakben, kolla noga det här är ett problem som helt klart är djupare än utrustnings relaterat.
 
En del isisar har längre griffelben fick jag kära mig när jag köpte min då han reagerade på böjprov båda fram. Vilket vetten kollade med röntgen. Så min isis hade inte någon rörelsestörning.
Men ojämn framåtbjudning kan bero på många saker. Tänker bla tänder, hur muskskald är hästen, anpassad utrusting som du m.m
Mvh
Pudlan
 
Utfallet är svårt att svara på, MEN här ringer varningsklockor rejält. En häst med böjprovsreaktion på bägge fram indikerar problem i framkotor med stor sannolikhet en avlastning. Så har du även en reaktion från ett bakben, kolla noga det här är ett problem som helt klart är djupare än utrustnings relaterat.

Tack för svar.
Ja, det här är helt klart inte bra :( Jag har bara skrapat lite på ytan med hovis och utrustningen. Reaktionen på frambenen er mest sannsynlig sekundär, roten på problemet sitter någon annanstans.
Hade det varit min så hade vi varit inne på klinik för längesedan!
Jag är beredd att jobba med hästen och skulle det vara riktigt illa så bör den avlivas (är något som jag också är beredd att göra) Det som är jobbigt är att om jag tackar nej så vet jag att den kommer fortsätta att lida.
 
En del isisar har längre griffelben fick jag kära mig när jag köpte min då han reagerade på böjprov båda fram. Vilket vetten kollade med röntgen. Så min isis hade inte någon rörelsestörning.
Men ojämn framåtbjudning kan bero på många saker. Tänker bla tänder, hur muskskald är hästen, anpassad utrusting som du m.m
Mvh
Pudlan

Tack för ditt svar
Ja, det är flera faktorer att ta hänsyn till, i och med att hästen inte är min så har jag inte kostat på den ngn behandling ännu utan bara det "enklaste" som hovar, utrustning och en vetcheck. Är svårt att veta vart man skal dra gränsen.
När jag köper häst så önskar jag att hästen går igenom utan utslag på böjprov (den här hästen är ett kraftigt undantagsfall som jag kan tänka mig att hjälpa genom att köpa men helst inte till fullt pris)
 
Är den röntgad för spatt?
Med tanke på rasen.

Innan min fick diagnos så 'var det nåt', inget att ta på, men ibland något snubblig, bjudningen kunde tryta och kändes ojämn utan att vara halt eller dålig utan bara av och på. Stod emot en aning i nerförsbacke, även svaga.
Allt detta ibland, ibland kändes ingenting.
Andra varken såg eller tyckte det var nåt alls.

Han gick igenom böjprovet och longeringsprovet med enda anmärkning att han sänkte ena korshalvan mer.
Så för att utesluta iaf någonting (spatt) röntgade vi. Och fann spatt
 
Är den röntgad för spatt?

Innan min fick diagnos så 'var det nåt', inget att ta på, men ibland något snubblig, bjudningen kunde tryta och kändes ojämn utan att vara halt eller dålig utan bara av och på. Stod emot en aning i nerförsbacke, även svaga.
Allt detta ibland, ibland kändes ingenting.
Andra varken såg eller tyckte det var nåt alls.


Spatt, ja det skulle det absolut vara (hoppas inte med tanke på att den fått föl)
Den är mest sannsynlig inte röntgad. Sist den hadde kontakt med vet var för närmare 2 år sedan när hon kom till nuvarande ägare (utan reaktion på böjprov vid den vetchecken) förutom årlig tandcheck och vacc. då såklart.
 
Veterinär kommer nästa vecka, den här gången känner jag att jag kan vara mer påstridig. Sist så upplevde jag det som svårare, när allt var mer eller mindre fel.
 
Spatt, ja det skulle det absolut vara (hoppas inte med tanke på att den fått föl)
Den är mest sannsynlig inte röntgad. Sist den hadde kontakt med vet var för närmare 2 år sedan när hon kom till nuvarande ägare (utan reaktion på böjprov vid den vetchecken) förutom årlig tandcheck och vacc. då såklart.

Min vet sa att de här små symtomen jag trodde var någon typ av fångkänning mycket väl kan stämma in på just spatt.
Det är ju så vanligt i din ras också, jag hade nog börjat där.
 
Min vet sa att de här små symtomen jag trodde var någon typ av fångkänning mycket väl kan stämma in på just spatt.
Det är ju så vanligt i din ras också, jag hade nog börjat där.

Precis! Tankarna var inne på fång först, men allt eftersom så har känslan av att frambensproblematiken faktiskt är sekundär växt sig starkare.
Något annat spökar och den har ju visat utslag på böjprov v. bak, ska absolut lägga mer fokus här. Tack @Magnum :)
 
För mig låter det som avlastning fram och att problemet sitter i rygg eller bakben. Eftersom det finns en reaktion bak skulle jag titta om den går med bakknäsinflammation.
Kan du inte be en veterinär om uttlåtande och sedan säga till nuvarande ägare att du köper den för x kronor pga fynden som veterinären gjort. Dessutom är det djurplågeri att inte behandla djur som har ont. Där kan hon ju få djurskyddet på sig.
 
Det stämmer med griffelbenen men dessa hästar reagera även när man böjer benet då griffelbenen retar ledkapseln.
 
Eftersom den har böjprovsreaktioner skulle jag säga till säljaren att jag köper den för x kr pga böjprovsreaktionerna och sedan skulle jag ta tag i hästen och reda ut vad som är fel. En överviktig häst som kanske rids lite på framdelen kan mycket väl ha kot/hovsledsinflammationer som kan vara "lätta" att fixa med behandling, viktnedgång och rätt sorts träning.
 
Det stämmer med griffelbenen men dessa hästar reagera även när man böjer benet då griffelbenen retar ledkapseln.

Vad intressant med griffelbenen, påverkar det hästen på nåt annat sätt? Tänker att hästar med mycket rörelser skulle få ont bara av att springa i hagen.
 
Hej,

*Långt inlägg*
Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position..

Har blivit hals över huvud förälskad i en islandshäst, ridit den sporadiskt i snart ett år och får nu en chans att köpa den!
Är i grunden dressyrryttare och har alltid haft egen häst (tränat medelsvår med inslag av rörelser av högre nivå ) av en slump så trillade jag in i islandshästvärlden och föll som en fura! Underbar hästras som jag upplever fungerar ypperligt i kombination med småbarnslivet ( denna hästen är också otroligt barnkär).

Så till problemet:
Har från och till upplevt att hästen tappat bjudningen, känns stapplig, småsnubblig - i min värld obehagliga symtom på något fel. Men eftersom jag rider den så sporadiskt så bjuder den på fler fina ridpass än dåliga, oron i magen har ändå alltid varit där så jag har tagit det väldigt lugnt när jag ridit den.

Hästen har gått i verksamhet så den är oriden, har massa egen vilja, är tjock och har inte haft optimalt tillpassad sadel dessutom har den varit lång i tårna fram - så ibland är det svårt att veta vad som är smärtrelaterat och vad som är "olydigt" (jag aldrig har korrigerat den med pisk eller våld- har lirkat och berömt när den gör rätt) 8 år haft 2 föl och aldrig blivit ordentligt grundriden- tänk nivå som en 3- åring.

Så denna månaden så fick jag ta den på prov, jag ringde genast ut vet som böjde igenom hästen - resultat:
*"ohalt" vid longering och mönstring
* böjprovsreaktion bägge fram+ vänster bak ca 0.5 grad. Hästen står som ett ljus vid själva böjningen.

Där stoppade vi eftersom det var en bestiktningsundersökning. Jag ringde ut hovis som korrigerade hovar samt ordnade utrustning som passar, hästen blev bättre men faktum kvarstår såklart att den är stapplig och småsnubblig..

Ägaren är inte riktigt på samma planet som jag och menar att hästen fungerar fint, den är lat och tjock *piska på så går den* och mitt hjärta blöder. Jag borde inte köpa den, det är ju såhär man inte köper häst, med hjärtat!
Men så står jag här och kan inte släppa taget, tar ut en ny vet till veckan som kommer. Tänker kanske att man får ta hjälp av bedövning/smärtlindring för att se om böjprov slår ut mer samt att ägaren ska se hur hästen ska röra sig. Önskar att problemet blir taget på allvar så att hästen slipper gå och ha ont.
Jag har ingen lust att betala överpris för en defekt häst som man inte vet blir frisk (har kanske lite sunt förnuft kvar?) känner att jag kan ta chansen om jag får den för en billigare peng så att jag har mer pengar att lägga på behandling och rehabilitering. Alternativ att ägaren behandlar så hästen frisk.

Finns såklart ingen garanti för att den blir frisk men vill höra om någon mer har varit i någon liknande situation och vad utfallet blev.
Så hjälp mig gärna med inspel på vad problemet med hästen kan vara och hur jag ska hantera den olyckliga situationen.

Tack för att du tog dig tid att läsa :)

Mvh/ Silvery

Det finns så klart massa saker som kan vara galet, allt från "riden dåligt med dålig utrustning långvarigt" till spatt.

Men ett relaterat observandum om du köper en halt häst kan vara att försäkringen inte täcker utredning och behandling. Så om det fortfarande är tydliga (oförklarliga) reaktioner på böjprov skulle jag vilja att det utreddes av nuvarande ägare, om det finns försäkring.
 
För mig låter det som avlastning fram och att problemet sitter i rygg eller bakben. Eftersom det finns en reaktion bak skulle jag titta om den går med bakknäsinflammation.
Kan du inte be en veterinär om uttlåtande och sedan säga till nuvarande ägare att du köper den för x kronor pga fynden som veterinären gjort. Dessutom är det djurplågeri att inte behandla djur som har ont. Där kan hon ju få djurskyddet på sig.

Ja, målet är nu att övertyga ägaren att hästen faktiskt har ont samt att se till att hästen får den vård som den förtjänar och skal ha. Idag ser inte ägaren detsamma som jag och det är otroligt frustrerande, jag är inte den som skriker högst men jag har på ett sakligt sätt försökt förklara varför hästen gör som den gör.
Hoppas verkligen resultatet på nästa veckas vetcheck öppnar upp ögonen på ägaren.
 
Det finns så klart massa saker som kan vara galet, allt från "riden dåligt med dålig utrustning långvarigt" till spatt.

Men ett relaterat observandum om du köper en halt häst kan vara att försäkringen inte täcker utredning och behandling. Så om det fortfarande är tydliga (oförklarliga) reaktioner på böjprov skulle jag vilja att det utreddes av nuvarande ägare, om det finns försäkring.

Absolut och det är det jag siktar på, att helst få ägaren att utreda hästen (gör det enklare för mig att överväga köp när man vet vilken diagnos man ev då skal leva med eller jobba bort) Försäkring finns.
 
Det stämmer med griffelbenen men dessa hästar reagera även när man böjer benet då griffelbenen retar ledkapseln.

Man lär sig alltid något nytt, intressant!
Undrar också om man då märker av detta vid ridning och/ eller rörelse utan belastning (ryttare)?
 
Som en del andra varit inne på, så skulle jag absolut spattröntga den här hästen! De hästar med spatt som jag kommit i kontakt med har alla först visat olika, ofta diffusa, symptom FRAM, på ena benet (isf diagonalt mot det spattangripna bakbenet) eller på båda.

Å andra sidan finns det ju en hel massa annat det kan vara också, men spattröntgar man så har man ju uteslutit det i alla fall.
 
Jag går emot strömmen lite och skulle ha köpt hästen, men då mot en mindre summa. Och använt resterande av pengarna till utredning och behandling, då det utifrån texten känns som att oddsen för att hästen får en bra rehabilitering och träning är större hos dig.
Dom flesta åkommor kan man få hästen att fungera bra med, mot att dom får rida att läka samt rehabiliteras och underhålls väl därefter.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 193
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp