Veterinärvård evedensia

Ja, hög arbetsbelastning och vinstkrav ökar stressen, men den största stressfaktorn i dagsläget är faktiskt vi djurägare. Förr i tiden ringde man upp veterinären om man var missnöjde eller pratade med dennes chef. Nu hinner man inte ens ut genom dörren innan man lägger upp ett ofta ganska elakt personligt påhopp på veterinären på tex FB eller på Buke istället för att bemöda sig om att prata med veterinären om det man inte förstått, tycker varit oklart eller varit orimligt. Vad hände med vanlig enkel rak direktkommunikation! Det struntar man i för at det är så mycket enklare att bara slänga ur sig något på nätet och så får man ju en massa personer som håller med så alltså hade jag rätt eftersom de håller med! Det finns ju veterinärer som lagts ut med namn, bild och telefon på nätet och hur kul är det? I synnerhet som veterinärerna respekterar kundernas rätt till sekretess och inte kan svara fullt ut. Och kraven från oss djurägare har faktisktbblivit mer orimliga - det är inte längre ok att behöva göra utredningar i flera steg som kostar pengar för att försöka hitta en diagnos, utan kan hen inte ställa diagnosen direkt utan utredningar och till en låg kostnad är det en dålig veterinär som bara är ute efter pengar. Blir inte djuret friskt eller tom dör anklagas veterinären för att vara en dålig veterinär, det beror inte på att djuret faktiskt var så sjukt skadat att det inte gick att rädda, djurägaren väntade dör länge med att söka vård eller hade inga pengar.

Titta bara på Korstågssidan på FB - den har mer och mer övergått till att bli en sida där veterinärer hängs ut som giriga och enbart bryr sig om pengar samt är inkompetenta än att handla om egentliga kostnader. Dessutom har folk helt tappat rimlighetstänket vad gäller kostnader - veterinärerna ska stå i givakt dygnet runt, helst flera stycken så att det blir väntetid, men det ska endast kosta symboliska summor. Jour är jättedyrt för företagen samt sliter enormt på personalen, oftast går det inte ens runt för företaget att erbjuda den servicen. BRA vård kostar, precis som på humansidan, skillnaden där är att det dras på skatten. Gissa hur mycket vi betalt in i premie till den allmänna sjukvårdsförsäkringen via skatten varje år per person? Jämför det med dina djurförsäkringspremierna så får du se.

Viktig poäng.
Sociala media är i vissa delar rent skadliga.
Som du skriver; många gånger orimliga krav på i detta fallet veterinärer och motsvaras inte förväntningarna så blir det uthängning på offentligt forum.
Usch.

Jag är nämligen fullt övertygad om att mycket inom veterinärvården är jättesvårt!
Att ställa rätt, exakt och detaljerad diagnos är nog många gånger en omöjlighet - även efter en lång räcka olika undersökningar och behandlingsförsök.
Och biverkningar på behandlingar sker - man vet att det finns en risk men de flesta klarar sig. och det är inte ovanligt att man skyller eventuella biverkningar på veterinären "hen borde inte ha gett XXX för det kan ge magsår".
Och operationer som inte blir så bra som man hoppats - det beror "säkert" på oskickliga veterinärer. och inte på den biologiska variationen som gör att även om alla parter gör helt rätt så kan resultatet bli fel.

Jaja, det är ett tufft klimat i Sverige på så sätt att vi svenskar är duktiga på att klaga. Och väldigt duktiga på att kräva.
Och väldigt dåliga på att tillåta avvikelser från det vi krävde eller begärde eller förväntade oss.
 
"Förra veckans veterinärkongress inleddes med en plenarsession kring veterinäryrkets villkor i dag. Hög arbetsbelastning, vinstkrav och önskemål om ständig tillgänglighet har ökat stressen hos många veterinärer.

Men det gäller väl alla veterinärer, inte bara de som är anställda på kliniker? Veterinärer med egne klinik har precis samma krav på sig, plus att kunderna ofta tycker de ska ha samma resurser som klinikerna.
 
"Förra veckans veterinärkongress inleddes med en plenarsession kring veterinäryrkets villkor i dag. Hög arbetsbelastning, vinstkrav och önskemål om ständig tillgänglighet har ökat stressen hos många veterinärer.

Men det gäller väl alla veterinärer, inte bara de som är anställda på kliniker? Veterinärer med egne klinik har precis samma krav på sig, plus att kunderna ofta tycker de ska ha samma resurser som klinikerna.
I allt jag har läst hittills har "vinstkrav" definierats utifrån att man är en veterinär anställd av någon annan. Faktum är att "hög arbetsbelastning" också har nämnts i samband med att man jobbar för någon annan, dvs att man inte har någon kontroll över hur många bokningar som görs.
 
Just ordet "vinstkrav" används mest när kravet kommer från arbetsgivare, men även privata veterinärer måste gå med vinst. Precis som alla andra småföretagare. Och för att gå med vinst behövs en jämn ström patienter, vilket innebär långa arbetsdagar och korta ledigheter.

Så jag kan inte se någon skillnad mellan anställningsformerna i de fallen.
 
@bettysmatte nä alltså vet du, jag orkar rent ut inte dra varvet och förklara igen vad det är du inte förstår.

Men du postar alltså dina reflektioner utan att mena ngt/ha en åsikt utan de är bara rakt av neutrala filosoferingar ?
Det är det du verkar påstå nu senare inlägg ?

Ang din förutsättningslösa reflektion att veterinärer du "googlat på lite senare verkar ha bytt från "kedjorna", till ngt mindre/öppnat eget" osv och att slutsatsen verkar vara att man endast jobbar "hos kedjorna" som språngbräda för att ta sig vidare/kedjorna är stressande/pressande" osv :

De två veterinärer jag känner som jag skrev om tidigare , bytte till Evidensia från DV. Anledning : den ena : få ägna sig mera koncentrerat på special intresset tänder häst, samt (bägge) reglerade arbetstider samt att även slippa jour vilket inte ingår hos de Evidensiakliniker i fråga.
 
Senast ändrad:
Just ordet "vinstkrav" används mest när kravet kommer från arbetsgivare, men även privata veterinärer måste gå med vinst. Precis som alla andra småföretagare. Och för att gå med vinst behövs en jämn ström patienter, vilket innebär långa arbetsdagar och korta ledigheter.

Så jag kan inte se någon skillnad mellan anställningsformerna i de fallen.
Det beror på hur mycket vinst som ägaren önskar. En del är nöjda med att de går runt med lite marginal, andra vill dar in vinster till stora investeringar och uppköp av andra kliniker och bonusar till ägarna. Varken investeringar eller uppköp dyker upp som överskott och inte bonusar heller skulle jag tro.
 
@bettysmatte nä alltså vet du, jag orkar rent ut inte dra varvet och förklara igen vad det är du inte förstår.

Men du postar alltså dina reflektioner utan att mena ngt/ha en åsikt utan de är bara rakt av neutrala filosoferingar ?
Det är det du verkar påstå nu senare inlägg ?

Ang din förutsättningslösa reflektion att veterinärer du "googlat på lite senare verkar ha bytt från "kedjorna", till ngt mindre/öppnat eget" osv och att slutsatsen verkar vara att man endast jobbar "hos kedjorna" som språngbräda för att ta sig vidare/kedjorna är stressande/pressande" osv :

De två veterinärer jag känner som jag skrev om tidigare , bytte till Evidensia från DV. Anledning : den ena : få ägna sig mera koncentrerat på special intresset tänder häst, samt (bägge) reglerade arbetstider samt att även slippa jour vilket inte ingår hos de Evidensiakliniker i fråga.
När jag har åsikter/reflekterar så skriver jag att jag tror/tycker. Åsikterna kan vara neutrala, positiva, eller negativa. När jag rapporterar fakta så citerar jag källor. Jag är nog trots allt en av de få i tråden som har bemödat mig med att försöka leta upp fakta, tror jag?
 
Just ordet "vinstkrav" används mest när kravet kommer från arbetsgivare, men även privata veterinärer måste gå med vinst. Precis som alla andra småföretagare. Och för att gå med vinst behövs en jämn ström patienter, vilket innebär långa arbetsdagar och korta ledigheter.

Så jag kan inte se någon skillnad mellan anställningsformerna i de fallen.
Jag tror att det är en väldig skillnad på anställningsformerna. Se @Lobelia s svar. Just kontrollen över sin egen tid, över vad man vill investera i, hur mycket vinst man behöver producera och vad man ska göra med den tror jag är ovärderligt. Sedan finns det såklart bekymmer. Det är en frihet att vara egenföretagare, men också ett stort ansvar. Vem ska täcka upp under semester, och hur mycket semester kan man ta - till exempel. Men man har KONTROLL över sin tillvaro, och motsatsen tror jag är en stor risk för att bli utbränd.
 
Jag tror att det är en väldig skillnad på anställningsformerna. Se @Lobelia s svar. Just kontrollen över sin egen tid, över vad man vill investera i, hur mycket vinst man behöver producera och vad man ska göra med den tror jag är ovärderligt. Sedan finns det såklart bekymmer. Det är en frihet att vara egenföretagare, men också ett stort ansvar. Vem ska täcka upp under semester, och hur mycket semester kan man ta - till exempel. Men man har KONTROLL över sin tillvaro, och motsatsen tror jag är en stor risk för att bli utbränd.

Jag tror inte att det är så enkelt.
Man har kontroll över sin tillvaro - men man har också en ständig oro över att inte få tillräckliga inkomster nästa månad.
Många egenföretagare jag känner - inom olika branscher - har en benägenhet att ta på sig för mycket arbete just pga oron över att inte få tillräckligt nästa månad, eller månaden efter.
 
Jag tror inte att det är så enkelt.
Man har kontroll över sin tillvaro - men man har också en ständig oro över att inte få tillräckliga inkomster nästa månad.
Många egenföretagare jag känner - inom olika branscher - har en benägenhet att ta på sig för mycket arbete just pga oron över att inte få tillräckligt nästa månad, eller månaden efter.

Och ständigt oron för att bli sjuk/skadad och inte kunna jobba..
 
I allt jag har läst hittills har "vinstkrav" definierats utifrån att man är en veterinär anställd av någon annan. Faktum är att "hög arbetsbelastning" också har nämnts i samband med att man jobbar för någon annan, dvs att man inte har någon kontroll över hur många bokningar som görs.

Och det är ju helt otroligt hur fast du verkar vara ang din tolkning ? Och hur neutral du ändå påstår att du är i funderandet osv?

Många har kommenterat utifrån det - både ang hur otroligt tufft det är att vara egen företagare och inkl mitt exempel på veterinärvänner som valt de större pga mer reglerad arbetstid, bättre resurser att få ägna sig åt sitt egenintresse gällande "specialvård" och att slippa jour /nattpass osv .

Som arbetsgivare med anställda, enligt lagstadgar vi har i Sverige, är du hoppas jag även införstådd med att scheman och arbetstid inte får se ut hur som helst utan snarare är väldigt strukturerat och reglerat . Gentemot om du är egen företagare i samma otroligt tuffa bransch .
 
Den vet jag anlitar för tänder, eftersom jag tycker hon är absolut bäst på det, åker drygt 5 mil till mig. För typ 400 kr.

Säger sig själv vad vinsten i det blir. Inget.

Distriktsvet vill ha ungefär 1500 kr för att åka ett par mil. Inte för de är gnidiga utsugare utan för att de måste få ihop ekonomin och finansiera den extremt kostsamma jourverksamheten (vilket måste tas ut över hela verksamheten annars blir det på tok för dyrt med jourtid)

Apropå de där "bra, billiga privata vet". De borde kallas "snälla veterinärer med tveksamt företagarsinne" egentligen. Sagt med värme men allvar.
 
Den vet jag anlitar för tänder, eftersom jag tycker hon är absolut bäst på det, åker drygt 5 mil till mig. För typ 400 kr.

Säger sig själv vad vinsten i det blir. Inget.

Distriktsvet vill ha ungefär 1500 kr för att åka ett par mil. Inte för de är gnidiga utsugare utan för att de måste få ihop ekonomin och finansiera den extremt kostsamma jourverksamheten (vilket måste tas ut över hela verksamheten annars blir det på tok för dyrt med jourtid)

Apropå de där "bra, billiga privata vet". De borde kallas "snälla veterinärer med tveksamt företagarsinne" egentligen. Sagt med värme men allvar.
Vilken del av behandlingen kostar 400 kr? Resan? Jag förmodar att du inte menar hela behandlingen?

Längre tillbaks diskuterades anledningen till att de privata veterinärerna kan vara billigare, och anledningen till detta sas vara - om jag inte minns helt fel - att de hade billigare hyror, kortare öppettider och att de inte investerade i den dyraste utrustningen. De behöver alltså inte vara "snälla veterinärer med tveksamt företagarsinne", utan de kan faktiskt ha färre/lägre utgifter som gör att de kan hålla sina priser nere. Allt utifrån tidigare resonemang. Jag misstänker att de flesta veterinärer är kloka nog att ta såpass betalt att de inte svälter.
 
Vilken del av behandlingen kostar 400 kr? Resan? Jag förmodar att du inte menar hela behandlingen?

Längre tillbaks diskuterades anledningen till att de privata veterinärerna kan vara billigare, och anledningen till detta sas vara - om jag inte minns helt fel - att de hade billigare hyror, kortare öppettider och att de inte investerade i den dyraste utrustningen. De behöver alltså inte vara "snälla veterinärer med tveksamt företagarsinne", utan de kan faktiskt ha färre/lägre utgifter som gör att de kan hålla sina priser nere. Allt utifrån tidigare resonemang. Jag misstänker att de flesta veterinärer är kloka nog att ta såpass betalt att de inte svälter.

Resan. Och jo det är snäll/dålig företagare. För att åka 5 mil för 400 kr innebär en förlust. Oavsett hyra och allt annat. Vet ska nämligen ha en bil (som kostar), den förbrukar bränsle, det blir slitage och dessutom tar det av veterinärens tid att köra.

Det går inte ens jämnt upp med 400 kr för fem mil. Det går minus.

Och att det ändå inte tas mer sitter säkerligen i att som egen företagare är du beroende av jobb. Att ta vad det verkligen kostar skulle göra att du förlorade kunder. Hovslagare har precis samma problem. Skulle hovslagare här ta betalt för resa utefter vad SHF betalar skulle de förlora 80% av kunderna.
 
Resan. Och jo det är snäll/dålig företagare. För att åka 5 mil för 400 kr innebär en förlust. Oavsett hyra och allt annat. Vet ska nämligen ha en bil (som kostar), den förbrukar bränsle, det blir slitage och dessutom tar det av veterinärens tid att köra.

Det går inte ens jämnt upp med 400 kr för fem mil. Det går minus.

Och att det ändå inte tas mer sitter säkerligen i att som egen företagare är du beroende av jobb. Att ta vad det verkligen kostar skulle göra att du förlorade kunder. Hovslagare har precis samma problem. Skulle hovslagare här ta betalt för resa utefter vad SHF betalar skulle de förlora 80% av kunderna.
Fast varför kör en veterinär ut om han/hon går back på det, menar du? Man får väl förmoda att veterinären går plus på besöket, oberoende av hur fakturan är uppdelad.
 
Senast ändrad:
Fast varför kör en veterinär ut om han/hon går back på det, menar du? Man får väl förmoda att veterinären går plus på besöket, oberoende av hur fakturan är uppdelad.

För att hen är tvungen att ha ett visst antal kunder för att gå runt. Och det här är landet, dvs det går inte att bara ta kunder inom tex 1 mils radie eller ta verklig kostnad för resa.

Sen så brinner hon för att förbättra tandhälsan på hästar. Och hon och maken har ett annat företag - som drar in pengar.

Men vill du verkligen inte förstå problemet med när egenföretagare går back på vissa poster och därför får en mindre/liten vinst så då spelar det ju ingen roll vad man skriver. Förstår du vad du måste dra in pengar för som egenföretagare? Det handlar inte om att få 200 kr plus på ett besök. Det handlar om att ha råd att gå i pension, vara försäkrad, bli sjuk osv. Vilket få egenföretagare av typen vi talar om har.

Vet 2 mil bort slutade åka på häst. Det gick inte få lönsamhet i det. Han fortsatte några år med en dag per vecka för han tycker det är roligt. Men slutade tillslut. Det finns inte ekonomi i det. Tiden han sitter i bilen är obetald. Tid han istället skulle kunna ta emot patienter "hemma" och tjäna pengar.
 
@Alexandra_W fast jag förstår öht inte ditt exempel att du har ngn veterinär som tar 400 osv ? Vad menar du är relevant :confused: Fattar inte :confused:

Det är relevant sett till tidigare kommentarer i tråden om att den privata veterinären är så mycket billigare än klinikerna. Den privata veterinären behöver dels sällan bekosta jour (som dv och nattöppna kliniker behöver) och många små privata veterinärer har ibland en taxa som faktiskt inte ens bär sig för aktuell kostnadspost. Dvs det blir en skev jämförelse i många fall. Och där exemplifierade jag med att tex ta 400 kr för 5 mils resa. Det bär sig inte. Skulle de ta pris som täckte vad det kostade skulle prislappen bli väldigt mycket högre.
 
@Alexandra_W jag må vara
Trögtänkt ? men som sagt jag fattar nog inte den direkta relevansen i sammanhanget :confused:

Du editerade svaret rätt mycket ser jag nu dessutom ? Blir svårt att "bemöta/hänga med"
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp