Veterinärvård evedensia

Apropå vadå?
Du kan inte jämföra om du inte vet vad du jämför. När du jämför är basen i det hela att du vet vilka två "produkter" du jämför.

Och ska vi dra den där om hur billigt det är utomlands så ska man också inte glömma att förutsättningarna inte är samma som här i Sverige, långt ifrån. Utomlands är arbetsvillkoren inte lika reglerade som i Sverige i många fall, man använder sig av billiga "interns" (dvs nyexaminerade veterinärer som jobbar hårt för lite pengar med tanken att lära sig) antibiotikapolicyn är helt vansinnig, medicinförsäljning and so on... Jag kan fortsätta listan om så önskas.

Var hittar man siffror, fakta, källor på allt detta som så ofta nämns i denna tråden, dvs missförhållanden i andra länder?

Och hur blir det nu när evidensia och anicura expanderar ut i Europa? Varför vill de göra det om förhållanden utanför Sverige är så förfärliga?
Av en slump publicerades detta idag:
"Nu tar AniCura nästa steg i sin europeiska expansion med förvärvet av Sterkliniek Dierenartsen BV, en holländsk veterinärkedja med 82 djurkliniker och nationell täckning i Nederländerna.

– Vi växer kraftigt i Europa just nu med en årlig tillväxttakt om 50 procent per år."

Hur ser förhållanden ut på europeiska kliniker som ägs av anicura och evidensia, kan man ju undra? Samma som på övriga kliniker i länderna, eller avviker de brutalt?

Jag tycker - helt ärligt - att det skulle vara jätteintressant att fördjupa sig i allt detta som så många tar upp!
 
Tror du inte att det mer handlade om att illustrera att det starka ropet om att veterinärvård är allra, allra dyrast i Sverige jämfört med andra länder, inte alltid är sant?
Här har vi ingen aning om vad som jämförs, det saknas fakta och därmed är det uselt underlag för att hävda något alls om kostnad för veterinärvård.

Jag tror knappast att någon syftat på att precis alla behandlingar är dyrare i Sverige än i alla andra länder oavsett hur inkorrekta eller opreciserade jämförelser man gör. Folk syftar på den generella nivån det är därför det är meningslöst att ta upp ett enstaka fall.
 
Här har vi ingen aning om vad som jämförs, det saknas fakta och därmed är det uselt underlag för att hävda något alls om kostnad för veterinärvård.

Jag tror knappast att någon syftat på att precis alla behandlingar är dyrare i Sverige än i alla andra länder oavsett hur inkorrekta eller opreciserade jämförelser man gör. Folk syftar på den generella nivån det är därför det är meningslöst att ta upp ett enstaka fall.
Så sant. Googlar man så får man t.ex. upp en amerikansk sida där de hävdar att "dog hip dysplasia surgery costs can range from $1,700 to $4,500+". Det ger ju precis lika lite.... Kostar t.ex. de flesta operationer närmare $1700, eller kostar de flesta $4500+? Vad ingår i de dyrare operationerna, som kanske inte ingår i de billigare? Osv, osv osv.
 
Så sant. Googlar man så får man t.ex. upp en amerikansk sida där de hävdar att "dog hip dysplasia surgery costs can range from $1,700 to $4,500+". Det ger ju precis lika lite.... Kostar t.ex. de flesta operationer närmare $1700, eller kostar de flesta $4500+? Vad ingår i de dyrare operationerna, som kanske inte ingår i de billigare? Osv, osv osv.

Det blir eg samma för många op i Sverige med. Som när min hund buköppnades, 30 - 50 000 kr. Slutade på under 30.

Men det var omöjligt innan veta om tarmen var skadad eller ej, hur påverkad han skulle bli av op, hur länge han skulle behöva stanna på sjukhuset, om han skulle drabbas av hjärtarytmier (vanligt) och hur fort han skulle börja äta mm.

Nu räckte det att tvinna ut magsäcken, tömma den, sy fast den och han fick inga arytmier och åt med glupande aptit direkt - samt var pigg så han höll på att riva avdelningen. Så han gick hem efter två dygn.

Men de måste ju ta höjd åtminstone för hyfsat vanliga komplikationer osv, annars kommer folk inte bli glada om det slutar på 50 istället för 30 osv.

Gissningsvis precis likadant med prisuppgifter utomlands.
 
Här har vi ingen aning om vad som jämförs, det saknas fakta och därmed är det uselt underlag för att hävda något alls om kostnad för veterinärvård.

Jag tror knappast att någon syftat på att precis alla behandlingar är dyrare i Sverige än i alla andra länder oavsett hur inkorrekta eller opreciserade jämförelser man gör. Folk syftar på den generella nivån det är därför det är meningslöst att ta upp ett enstaka fall.

Vilken tur att jag inte hävdade något alls då...
 
Får det dig att må lite bättre så visst!
Ja värden blir lite bättre om diskussioner är verklighetsbaserade med rimliga jämförelser, inte mycket men en aning. Diskussionen här vinner på rimliga jämförelser, det blir så tråkigt när folk försöker jämföra äpplen med päron för att vinna poänger.

Klart att det någonstans finns någon som utför veterinärvård till högre priser än i Sverige, det kanske tom finns länder som är dyrare. Det gör dock inte Sveriges veterinär priser låga när man jämför med andra länder i en mer generell jämförelse, inte höga heller för den delen.
 
Jag fortsätter att leta någon sorts fakta, och har hittat detta ur ett protokoll från FEEVA (Federation of European Equine Veterinary Associations) från 2016. De diskuterar här för- och nackdelar med kedjorna:

"Corporative companies Ben Jacklin, UK, works for CVS Group Plc. After graduation he worked in Australia and in the UK, most of the time in non-corporate practices. He now works for Oaklands Veterinary Centre, which was bought by CVS a year ago after which they greatly renovated it.

CVS is a listed company, having more than 4000 employees of which more than 1000 vets. They have 369 vet practices with their own labs, their own distribution warehouse, their own online pharmacy, and will start their own insurance. The first equine practice were only acquired recently. Now CVS has 16 equine practices, some purely equine and some mixed practice. Ben Jacklin is the equine director for CVS.

He sees as the advantages: employee benefits and terms, clinical governance, clinical research, health and safety, diverse career opportunities, formal new graduate training, support for undergraduates and capital expenditure.

Challenges are clinical freedom, consumer choice and private equity. He explained the difference between private equity (purchasing business and turning them round to sell them with a profit over a couple of years) and corporate practices.

Heidi Kiiskinen, Finland, presented the Scandinavian practitioner perspective. It started in 2012. Evidensia is the biggest veterinary chain in North-Europe. The owner is an capital investment corporation, EQT. Evidensia has veterinary practices in Sweden, Finland, Denmark, Germany, Switzerland, Netherlands and Norway. In total they have about 170 vet practices. Evidensia bought Animagi and Univet in 2015. In Sweden, 70 to 80 % are now chain owned.

Some effects seen: no more interns, poorer education opportunities, stiff and heavy administration/organisation, available of different know-how (e.g. IT), strict policy with supply of drugs (contracts with certain pharmaceutical wholesalers) and strict policy with investments on equipment. 4

The effect on clients are that there is an uniform database, you have expertise within the same ‘house’ but they also saw an increase in price (Swedish insurance company Folksam estimated a 40% increase).

The effect on veterinarians is that it is good to have a uniform database, expertise is always available in ‘house’, the effects on wages (going down), smaller possibilities to be involved, they use young vets as nurses, none of the executives are veterinarians, daily turnover is closely followed and is unsure whether the employee of the month is a good thing. In Evidensia you see that some key vets are leaving and that the firm has a ’branding problem’.

The company had a lot of criticism on Facebook, such as on the high prices.

Yesterday Evidensia in Finland just announced they will do a restructuration. It is unsure what this will mean.

Some debate followed:
Some questions were asked about the salaries. In UK is around 50 000 to 150 000 Eur/year, in Finland average salaries is about 5000 Eur/month but they see the salaries decreasing. Worry is private equity, what will happen in the end?

One benefit is that the hours are better with corporate practices, in Sweden they have a 24- hour out of hour’s provision by the state, and the UK also has that in the companion animal field.
In Equine practice CVS so far did not raise the fees, in companion animals they increased slightly the bills.

Some delegates expressed concern that vets cannot serve two masters; either you serve animal health and welfare or you serve the company making money. Vets need to keep the independence to make professional decisions. It was argued that the same can apply to a private practice.
It was suggested not to look so much at individual chains (Evidensia versus CVS) but to look more on the concept of corporate practices and their benefits and challenges. Corporate practices are here to stay. In the future, probably a more balanced situation will exist between corporate practices and privately owned practices, giving vets an opportunity to choose where they want to work. One of the most important points of veterinary association is to keep in close contact with corporate practices. This is already established in Denmark, where the corporate practices are member of the Danish Veterinary Association. It was also mentioned that we need more factual data rather than anecdotal data, to know what the difference in salaries is and vet and client satisfaction."
 
Sista meningen sammanfattar ganska bra tycker jag:

"It was also mentioned that we need more factual data rather than anecdotal data, to know what the difference in salaries is and vet and client satisfaction."
 
Sista meningen sammanfattar ganska bra tycker jag:

"It was also mentioned that we need more factual data rather than anecdotal data, to know what the difference in salaries is and vet and client satisfaction."

Exakt. Det är ju precis det jag frågar efter i denna tråden gång på gång. Var finns alla dessa siffror som visar på hur det ser ut i andra länder??? Om inte medlemmarna i en europeisk veterinärorganisation kan reda ut sammanhangen, så känns det rätt mysko att icke-veterinärer på buke har stenkoll.
 
Exakt. Det är ju precis det jag frågar efter i denna tråden gång på gång. Var finns alla dessa siffror som visar på hur det ser ut i andra länder??? Om inte medlemmarna i en europeisk veterinärorganisation kan reda ut sammanhangen, så känns det rätt mysko att icke-veterinärer på buke har stenkoll.

Fast nu pratar du väl om äpplen och päron? Det går utmärkt se på arbetsvillkor, löner osv i stort. Det du citerar handlar om svårt se vad påverkan av uppköp av stor kedja gör.

Dvs man kan jmf situationen och förhållandena för tex veterinärer generellt, företag generellt, skattetryck, lagstiftning osv mellan olika länder.

Däremot kan man varken i Sverige eller någon annanstans säga att tex evidensia lett till högre priser, sämre vård eller vad det nu på vara. Där blir det spekulationer och antaganden. Och kommer mest troligt aldrig bli annat. För även om tex prisbilden ökat mer än index över X år så är det mellan supersvårt omöjligt att peka på en ensam isolerande faktor som man kan säkerställa. Det finns för mycket felkällor.
 
Det går utmärkt se på arbetsvillkor, löner osv i stort.
Dvs man kan jmf situationen och förhållandena för tex veterinärer generellt, företag generellt, skattetryck, lagstiftning osv mellan olika länder.

Fast inte ens detta har jag ju fått svar på var man kan hitta? Det är ju det jag har börjat fråga efter. "Alla" säger att arbetsvillkoren för veterinärer är sämre i andra länder, att lönerna är lägre, osv osv osv, och att det är därför priser i Sverige är högre (fast inte alla säger att de är det, för att förvirra läget ytterligare), men hittills har jag inte sett en endaste källa citerad. Var hittar jag denna information?
 
Fast inte ens detta har jag ju fått svar på var man kan hitta? Det är ju det jag har börjat fråga efter. "Alla" säger att arbetsvillkoren för veterinärer är sämre i andra länder, att lönerna är lägre, osv osv osv, och att det är därför priser i Sverige är högre (fast inte alla säger att de är det, för att förvirra läget ytterligare), men hittills har jag inte sett en endaste källa citerad. Var hittar jag denna information?

Jag har postat länkar. Och det är enkelt googla sig fram till pedagogisk information om skattesatser, arbetsvillkor osv.

Några hemsidor som ex och som en start på vägen

Ekonomifakta
Taxclimate
Eurofound
Eu-upplysningen
EU-kommissionen/Eures - Leva och bo
Federation of veterinarians of Europe
SACO

Etc.
 
Jag har postat länkar. Och det är enkelt googla sig fram till pedagogisk information om skattesatser, arbetsvillkor osv.

Några hemsidor som ex och som en start på vägen

Ekonomifakta
Taxclimate
Eurofound
Eu-upplysningen
EU-kommissionen/Eures - Leva och bo
Federation of veterinarians of Europe
SACO

Etc.
Tack. Det var ju bra. Där kunde man då bland annat hitta att medicinförsäljning inte alls utgör en stor del av inkomsten längre. Det är ju något som många annars har hävdat i denna tråden?
"Practice revenue mostly comes from treatment in
clinical practice, followed by surgery, sales of food
stuff, sales of medicines and official tasks. Variation
can be seen depending on the species treated. By
far the greater proportion of practice revenue is
derived from professional non-commercial activities
indicating what would appear to be a significant shift
away from practice earnings based on drug sales."

Intressant. Jag ska fortsätta läsa senare idag när jag har tid.
 
Jag har inte följt tråden förmodligen för jag var kaxig eller urbota korkad eller total idiot eller högfärdig. Välj själva.... vill heller inte fortsätta diskutera i denna tråd. Jag har funderat på hur jag ska agera och skriver här iallafall.

Jag har nyligen , under ett sjukdomsförlopp , råkat illa ut av Evidensia och håller med ponnymamman inlägg på opinion SVT . Något är väldigt konstigt.

https://www.svt.se/opinion/ulrika-fahraeus-om-veterinarvard

För min häst , sammanfattning var det ett expertkompetens som var riktig och som inte följdes upp med grundläggande korrekt medicinering av veterinären med dåligt resultat.

Till saken hör att Jag är mitt eget försäkringsbolag eftersom jag har generellt friska hästar. Jag har fått hjälp av en erfaren distriktsveterinär och hästen är väsentligt bättre på relativt kort tid, med korrekt medicin. Håll lite tummar ändå tack.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp