Vett och etikett i kontorslandskap

Sissa

Trådstartare
Har ni öppet utarbetade regler för hur man ska bete sig i ert kontorslandskap? Är det en återkommande fråga på dagordningen, är det en levande fråga så att säga? Hur många är ni som sitter tillsammans?

Själv håller jag på att brisera av ilska. Vi sitter nio personer ihop och det är ofta ett förbannat glappande. Det är särskilt en person som pratar i princip hela tiden. Hen småpratar (högt!) om allt och allting, varje grej hen håller på med, konstant. Antingen direkt riktat till någon, det går så bra med en person i andra änden av landskapet, eller så pratar hen för sig själv. Personens röst skär genom märg och ben.

Min strategi är att sitta med lurar. Ibland vill jag av någon anledning inte det, och då lider jag.

Nu ska jag ta upp detta. Ironiskt nog nyss hemkommer från konferens och gruppmöte med avdelningen där jag verkligen tänkt ta upp det men inte kom till skott. Vi är oerhört konflikträdda på min arbetsplats. Alla ska vara överens, och jobbiga ämnen pratar vi inte om. Allt är så bra sååå!

Hur ska jag ta upp det här? Alltså vad ska jag säga och på vilket sätt. Jag brukar ofta skämta till saker, försöka framföra mina ärenden med en humoristisk touch. Så otroligt fånigt egentligen! Eller. Ska jag prata med chefen och låta honom ta upp det i gruppen? Tips på förslag till "regler"? Jag undrar egentligen hur ni har löst det på er arbetsplats, så jag kan komma med förslag.
 
Det där är egentligen en arbetsskyddsfråga men även en fråga om hur man är som person. Jag är som du kan jag säga... Jag tycker egentligen att det är chefens sak att ta upp frågan, så jag tror jag hade pratat med honom/henne.

Förslag på regler beror lite på hur ni jobbar, men en gemensam respekt för lågmäldhet är en början. Att man tar såväl officiella som inofficiella möten i ett annat rum, och även telefonsamtal. (En del människor har en fruktansvärt malande inträngande röst så det spelar ingen roll hur lågmälda de än är när de ändå bara mal på och mal på och mal på och det aldrig tar slut :crazy: )

Absolut INTE ropa tvärs över rummet. Antingen går man till personen eller så skickar man mail eller lyncar.

Att sitta med hörlurar löser problemet en stund, men att behöva blåsa bort omgivningens kackel med ljudlig hårdrock en tidig måndagmorgon är ingen hit :(
 
Har ni öppet utarbetade regler för hur man ska bete sig i ert kontorslandskap? Är det en återkommande fråga på dagordningen, är det en levande fråga så att säga? Hur många är ni som sitter tillsammans?

Själv håller jag på att brisera av ilska. Vi sitter nio personer ihop och det är ofta ett förbannat glappande. Det är särskilt en person som pratar i princip hela tiden. Hen småpratar (högt!) om allt och allting, varje grej hen håller på med, konstant. Antingen direkt riktat till någon, det går så bra med en person i andra änden av landskapet, eller så pratar hen för sig själv. Personens röst skär genom märg och ben.

Min strategi är att sitta med lurar. Ibland vill jag av någon anledning inte det, och då lider jag.

Nu ska jag ta upp detta. Ironiskt nog nyss hemkommer från konferens och gruppmöte med avdelningen där jag verkligen tänkt ta upp det men inte kom till skott. Vi är oerhört konflikträdda på min arbetsplats. Alla ska vara överens, och jobbiga ämnen pratar vi inte om. Allt är så bra sååå!

Hur ska jag ta upp det här? Alltså vad ska jag säga och på vilket sätt. Jag brukar ofta skämta till saker, försöka framföra mina ärenden med en humoristisk touch. Så otroligt fånigt egentligen! Eller. Ska jag prata med chefen och låta honom ta upp det i gruppen? Tips på förslag till "regler"? Jag undrar egentligen hur ni har löst det på er arbetsplats, så jag kan komma med förslag.

Jag sitter på ett öppet kontor, vi är 6 personer här och hör till två olika enheter.
Vi har hög toleransnivå, jag stör mig inte det minsta på om de pratar eller har webbmöten eller fika. Det enda som kan irritera mig är när de är sura och gnälliga efter något möte eller så, men det är mest för att jag inte gillar gnäll över lag och för att det sprider en negativ energi. Om de skojar, pratar och skrattar högt rör det mig inte alls.

När min enhet är ensamma här spelar vi musik, men det stänger vi av direkt när någon av dem kommer tillbaka.

Den generella regeln är att använda lurar.
Eller be om att byta kontor.
Jag hade dessutom känt mig väldigt stött och irriterad om min kollega hade pratat med chefen i stället för med mig direkt, så jag tycker att du först och främst ska prata med din kollega.
 
På mitt jobb finns det regler (skriftliga på intranätet) för hur man ska bete sig i kontorslandskapet och det funkar jättebra här. Vi är ca 40 personer som sitter i landskapet.
 
Jag skulle ta upp det som en öppen fråga i hela gruppen. Hur tycker ni att det fungerar på vårt kontor? Vad tycker ni är en bra arbetsmiljö? Hur blir vi effektivast? Då får du ju reda på om det är så att ni har olika inställning till vad bra miljö är, eller om det "bara råkar bli så" Utifrån det kan ni ju sedan diskutera om det är något ni vill förändra.
 
Jag skulle ta upp det som en öppen fråga i hela gruppen. Hur tycker ni att det fungerar på vårt kontor? Vad tycker ni är en bra arbetsmiljö? Hur blir vi effektivast? Då får du ju reda på om det är så att ni har olika inställning till vad bra miljö är, eller om det "bara råkar bli så" Utifrån det kan ni ju sedan diskutera om det är något ni vill förändra.

Det tror jag också på.
Kanske är det bara TS som har problem och de andra är nöjda med hur det är, eller så blir det bra ventil om flera tycker som TS :)
 
Jag har suttit i landskap i flera år och det var självklart att man inte skrek över hela lokalen, man pratade i telefon i särskilda rum, och man förde inte långa och högljudda samtal. Som @Blueberry har det skulle jag inte stå ut med en endaste dag!

Jag satt i landskap i tre år och kan inte se några fördelar med det. Man blir störd hela tiden och all ork går åt till att försöka skärma av allt som händer runt omkring en. Jag och flera kollegor kände det som att vi blivit dumma i huvudet eftersom vi presterade mycket sämre mot vad vi gjorde när vi hade egna rum.
 
Jag har suttit i landskap i flera år och det var självklart att man inte skrek över hela lokalen, man pratade i telefon i särskilda rum, och man förde inte långa och högljudda samtal. Som @Blueberry har det skulle jag inte stå ut med en endaste dag!

Jag satt i landskap i tre år och kan inte se några fördelar med det. Man blir störd hela tiden och all ork går åt till att försöka skärma av allt som händer runt omkring en. Jag och flera kollegor kände det som att vi blivit dumma i huvudet eftersom vi presterade mycket sämre mot vad vi gjorde när vi hade egna rum.

Intressant.
Tre av kommunens förvaltningar ska flytta till helt nya lokaler och jobbar mycket med insidan just nu - för det kommer att bli väldigt annorlunda mot de vanliga kontoren.
Baserat på forskning (och erfarenheter från andra stora myndigheter och organisationer) har de tagit fram flera förslag och alla är öppna kontorslandskap. I det förslaget som ligger närmast att bli verklighet finns det inte ens fasta kontorsplatser, utan du har "kontoret" i ett skåp (som på gymnaiset :D) och kan sätta dig var du vill utifrån dagens behov. Det finns konferensrum, grupprum och tysta rum. Men alla kontor är utbytta mot öppna ytor och inte ens cheferna har egna kontor :)
 
Jag tycker att du ska prata med chefen om att du tycker att din arbetsmiljö inte fungerar. Du behöver ju egentligen inte ta upp just denna person som exempel ens, utan bara föreslå att chefen tar fram några regler för hur den gemensamma miljön ska hanteras. På en arbetsplats där jag jobbar i bland där det är ett helt öppet landskap med runt 50 personer så finns det smårum dit man går när man ska ringa eller prata. Det är uttalat att man inte får föra samtal annat än lågt och helst gå undan. Jag tycker inte att det är en konstig policy alls, tvärtom en nödvändighet för att man ska kunna jobba.
 
Intressant.
Tre av kommunens förvaltningar ska flytta till helt nya lokaler och jobbar mycket med insidan just nu - för det kommer att bli väldigt annorlunda mot de vanliga kontoren.
Baserat på forskning (och erfarenheter från andra stora myndigheter och organisationer) har de tagit fram flera förslag och alla är öppna kontorslandskap. I det förslaget som ligger närmast att bli verklighet finns det inte ens fasta kontorsplatser, utan du har "kontoret" i ett skåp (som på gymnaiset :D) och kan sätta dig var du vill utifrån dagens behov. Det finns konferensrum, grupprum och tysta rum. Men alla kontor är utbytta mot öppna ytor och inte ens cheferna har egna kontor :)

Jag vet flera kollegor som har haft det så och flyr därifrån. Jag har pratat med en handfull som suttit i sådan miljö och alla tycker det är terror. Kommer man lite för sent en dag för att man gjort något på morgonen finns det inte alltid plats.

Det finns forskning som visar att den delen av hjärnan som är kreativ också är samma del som filtrerar bort störningar i omgivningen och att kreativiteten minskar hos de som sitter i sådan miljö. Det finns också forskning som visar att det en arbetsgivare sparar på att minska personalens arbetsutrymme förlorar man i att personalen arbetar sämre.
 
Intressant.
Tre av kommunens förvaltningar ska flytta till helt nya lokaler och jobbar mycket med insidan just nu - för det kommer att bli väldigt annorlunda mot de vanliga kontoren.
Baserat på forskning (och erfarenheter från andra stora myndigheter och organisationer) har de tagit fram flera förslag och alla är öppna kontorslandskap. I det förslaget som ligger närmast att bli verklighet finns det inte ens fasta kontorsplatser, utan du har "kontoret" i ett skåp (som på gymnaiset :D) och kan sätta dig var du vill utifrån dagens behov. Det finns konferensrum, grupprum och tysta rum. Men alla kontor är utbytta mot öppna ytor och inte ens cheferna har egna kontor :)
På Vetenskapens värld häromveckan var det ett inslag om just detta. De "medelsmå" kontorslandskapen med ca 10 pers var sämst, de där man sätter sig efter vad man ska utföra var bäst - i många fall bättre än kontor. Så helt fel tänkt är det inte.
 
Jag har suttit i landskap i flera år och det var självklart att man inte skrek över hela lokalen, man pratade i telefon i särskilda rum, och man förde inte långa och högljudda samtal. Som @Blueberry har det skulle jag inte stå ut med en endaste dag!

Jag satt i landskap i tre år och kan inte se några fördelar med det. Man blir störd hela tiden och all ork går åt till att försöka skärma av allt som händer runt omkring en. Jag och flera kollegor kände det som att vi blivit dumma i huvudet eftersom vi presterade mycket sämre mot vad vi gjorde när vi hade egna rum.

Jag hade inte heller stått ut så som @Blueberry verkar vilja ha det. Men jag tror också att det beror lite på vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man som jag t ex behöver gå djupt in i teknkiska problemlösningar och kanske behöver sitta ostört 1,5 timme, så är ett glatt utrop var tredje minut en nästintill rent fysisk plåga. Ska man kunna utföra sådana arbetsuppgifter i kontorslandskap så krävs det en ömsesidig diciplin och en policy, och det får man genom att arbetsgivaren skriver in det i "reglerna".

Jag sitter fortfarande i landskap. Ett tag satt jag i närheten av en flock designers, och det slutade med att jag blev sjukskriven... Designers har helt andra behov än problemlösare!
 
På Vetenskapens värld häromveckan var det ett inslag om just detta. De "medelsmå" kontorslandskapen med ca 10 pers var sämst, de där man sätter sig efter vad man ska utföra var bäst - i många fall bättre än kontor. Så helt fel tänkt är det inte.

Var det inte så att det allra bästa kontoret var det gammaldags cellkontoret?
Att där trivdes och funkade alla?

Min egen erfarenhet är att när jag hade blivit utsatt för störig miljö tillräckligt länge så minskade min tolerans för det. Och den har tyvärr inte kommit tillbaka.
 
Jag är socialsekreterare och behöver kunna få fokusera mig på sådant som att analysera mina ärenenden eller att ringa folk när jag har tid eller när det behövs. Fick många gånger stå i utrymmen som inte var gjorda för det för att prata i telefon, många gånger fick jag stå i utrymmet vid kopieringsapparaten. Jag fick avstå från att ringa när jag kunde för det fanns ingenstans att vara. Jag kunde inte ta emot spontanbesök eftersom det inte fanns lediga besöksrum.
 
Intressant.
Tre av kommunens förvaltningar ska flytta till helt nya lokaler och jobbar mycket med insidan just nu - för det kommer att bli väldigt annorlunda mot de vanliga kontoren.
Baserat på forskning (och erfarenheter från andra stora myndigheter och organisationer) har de tagit fram flera förslag och alla är öppna kontorslandskap. I det förslaget som ligger närmast att bli verklighet finns det inte ens fasta kontorsplatser, utan du har "kontoret" i ett skåp (som på gymnaiset :D) och kan sätta dig var du vill utifrån dagens behov. Det finns konferensrum, grupprum och tysta rum. Men alla kontor är utbytta mot öppna ytor och inte ens cheferna har egna kontor :)

Jag skulle vilja ta del av den forskningen, som visar på att ett kontorslandskap är en bra arbetsmiljö.

Jag befarar att anledningen till att arbetsgivaren vill ha kontorslandskap är
  1. Besparing av kostnader (mindre kontorsyta)
  2. Större kontroll av de anställdas arbetsuppgifter (begränsa privat surf och privata telefonsamtal)
 
Var det inte så att det allra bästa kontoret var det gammaldags cellkontoret?
Att där trivdes och funkade alla?

Min egen erfarenhet är att när jag hade blivit utsatt för störig miljö tillräckligt länge så minskade min tolerans för det. Och den har tyvärr inte kommit tillbaka.
Intressant när man tänker på hur skolan är. Jag har tänkt många gånger när jag lämnar min dotter att jag inte kan tänka mig nåt värre än att sitta armbåge mot armbåge med 25 pers hela dagarna och aldrig ha nånstans att gå undan egentligen.
 
Jag skulle vilja ta del av den forskningen, som visar på att ett kontorslandskap är en bra arbetsmiljö.

Jag befarar att anledningen till att arbetsgivaren vill ha kontorslandskap är
  1. Besparing av kostnader (mindre kontorsyta)
  2. Större kontroll av de anställdas arbetsuppgifter (begränsa privat surf och privata telefonsamtal)

Ja, hos forskarna råder det närmast konsensus om att kontorslandskap utgör en negativ arbetsmiljö:http://www.forskning.se/nyheterfakt...ningendomerutdet.5.64b286a31416cd27dd649.html

Beroende på arbetsuppgifter så skulle jag kunna hantera det bara det fanns enskilda rum att använda också.
 
Intressant när man tänker på hur skolan är. Jag har tänkt många gånger när jag lämnar min dotter att jag inte kan tänka mig nåt värre än att sitta armbåge mot armbåge med 25 pers hela dagarna och aldrig ha nånstans att gå undan egentligen.

Barn fungerar ju lite annorlunda. Ungar gillar ofta att vara nära. Även tonåringar. Men visst behöver de lugn och ro. Jag minns när jag gick i skolan hur skönt det var när man hade en lärare som hade bra hand med klassen. Det blev lugnt och fint och man kunde slappna av.

Lite "KL".
Mina grannar är tre personer = mor + far + 2-åring i en 3:a.
Föräldrarna har tagit lilla sovrummet och gjort om det till en walk-in-closet :wtf:
Jag tycker så synd om barnet som inte har något eget utrymme. Samtidigt som jag undrar om jag överdriver som tycker att även en 2-åring ska ha det. Det kanske är snällare att göra som dom gör och umgås med barnet hela tiden?
 
Ja, hos forskarna råder det närmast konsensus om att kontorslandskap utgör en negativ arbetsmiljö:http://www.forskning.se/nyheterfakt...ningendomerutdet.5.64b286a31416cd27dd649.html

Beroende på arbetsuppgifter så skulle jag kunna hantera det bara det fanns enskilda rum att använda också.

Ja, det är så jag minns det också :)

Angående att använda enskilda rum: Hos oss är det brist på mötesrum, eftersom många går och sätter sig enskilt i mötesrummen eftersom de behöver lite lugn och ro.
 
Jag skulle inte kunna arbeta i ett kontorslandskap. Jag behöver eget rum och eget besöksrum. Mest för att kunna ha tyst omkring mig och för att kunna tala ostört. Men också för att kunna återhämta mig mellan varven med slösurf utan att bry mig om andras synpunkter om det.

Sedan undrar jag hur man gör med stolen om man ska hoppa runt? Alla människor har väl egen stol?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 559
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 007
Senast: Photografen
·
Kropp & Själ Hjälp. Jag behöver bara få ur mig. Fast jag har pratat med mina närmaste anhöriga så rinner det bara över. Igår fick jag veta att en...
2
Svar
22
· Visningar
2 534
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp