Vett och etikett i sociala medier

Singoalla

Trådstartare
Eftersom det här ämnet dyker upp hipp som happ i diverse diskussioner så är jag nyfiken på vad ni tycker. "Uj uj uj vad hen skryter i sociala medier", "Men vem bryyyyyr sig om att du ska gå och handla mjölk?", "Ehrm.. det där är väl lite privat att skriva?", "Hoppsan hejsan här var det mycket hud!" Ni känner säkert igen kommentarerna, och åsikterna tycks vara lika många som användarna. Personligen är jag väl av åsikten att om du stör dig - sluta följa. Det är ju trots allt personliga konton och individens fria vilja att dela med sig av vad hen känner för, inom lagliga ramar, och du är inte tvingad att följa. Men med det sagt så kan man ju ändå få tycka att vissa är ute och slirar lite utanför de sociala mediernas vett och etikett.

Observera att trådens prefix är lek och tjatter så vi behöver ju inte vara gravallvarliga här. Vilka "regler" på sociala medier följer ni, och vad tycker ni är vanliga hej-kom-och-hjälp-mig?
 
Tycker det är för mkt hysteri kring sociala medier. På Tinder tex är det många tjejer som lägger ut sin instagram för att dom vill få fler följare tex.

Jag följer vissa kanaler på youtube. Men är dålig på facebook och instagram.

hej-kom-och-hjälp-mig är väl tjejer som fotar bilder på sin stora urringning eller bara på sin rumpa. Men annars är väl det mesta OK?
 
Jag har en bekant som flera gånger i månaden lägger ut långa texter om hur hon älskar sin pojkvän osv.
Visst tycker jag det kan vara fint att göra det nängång, men detta blir för mycket.

Jag hade som partner blivit betydligt gladare att få hela den texten sagd till mig personligen eller skrivet i ett brev, bara för mig...
 
Eftersom det här ämnet dyker upp hipp som happ i diverse diskussioner så är jag nyfiken på vad ni tycker. "Uj uj uj vad hen skryter i sociala medier", "Men vem bryyyyyr sig om att du ska gå och handla mjölk?", "Ehrm.. det där är väl lite privat att skriva?", "Hoppsan hejsan här var det mycket hud!" Ni känner säkert igen kommentarerna, och åsikterna tycks vara lika många som användarna. Personligen är jag väl av åsikten att om du stör dig - sluta följa. Det är ju trots allt personliga konton och individens fria vilja att dela med sig av vad hen känner för, inom lagliga ramar, och du är inte tvingad att följa. Men med det sagt så kan man ju ändå få tycka att vissa är ute och slirar lite utanför de sociala mediernas vett och etikett.

Observera att trådens prefix är lek och tjatter så vi behöver ju inte vara gravallvarliga här. Vilka "regler" på sociala medier följer ni, och vad tycker ni är vanliga hej-kom-och-hjälp-mig?
Sociala medier speglar som folk är mest.

En del är gränslösa och onödigt privata. Andra är det inte. Jag har ingen annan inställning till folk i sociala media än till fok i verklilga livet.

Dvs de jag vill interagera med är mina väner. Om jag itne gillar vad de säger/skriver/gör så möts vi inte mer än nödvändigt. Dvs de är inte mina vänner i sociala medier heller.
 
Jag tycker att det etikettsbrott att tvätta privat byk offentligt, bland folk som kommenterar utan att fatta vad det handlar om. För ett tag sedan skrev någon typ "Jag blir så besviken på folk som lånar ens saker och sedan hittar man dem trasiga :cry::cry::cry:"

Hen fick förstås medhåll - tills nån dök upp med "menar du din sopborste? Jag hade ju tänkt laga den." Så käbblade de lite och sedan tog lånaren bort sina inlägg, jag antar att hen avslutade vänskapen också. För en skitsak som de lätt borde kunnat ta privat.
 
Tycker det är för mkt hysteri kring sociala medier. På Tinder tex är det många tjejer som lägger ut sin instagram för att dom vill få fler följare tex.

Jag följer vissa kanaler på youtube. Men är dålig på facebook och instagram.

hej-kom-och-hjälp-mig är väl tjejer som fotar bilder på sin stora urringning eller bara på sin rumpa. Men annars är väl det mesta OK?

Jag har min Insta på Tinder! Men enbart för att den nyfikne ska få möjligheten att se lite mer av mitt liv än bara några få bilder. Har dock sett en del som skrivit ut sitt instanamn eller ”Följ mig!”, ja då är det kanske en annan avsikt.
 
Jag tycker att det etikettsbrott att tvätta privat byk offentligt, bland folk som kommenterar utan att fatta vad det handlar om. För ett tag sedan skrev någon typ "Jag blir så besviken på folk som lånar ens saker och sedan hittar man dem trasiga :cry::cry::cry:"

Hen fick förstås medhåll - tills nån dök upp med "menar du din sopborste? Jag hade ju tänkt laga den." Så käbblade de lite och sedan tog lånaren bort sina inlägg, jag antar att hen avslutade vänskapen också. För en skitsak som de lätt borde kunnat ta privat.

Men åh så pinsamt.. :crazy:
 
Jag har min Insta på Tinder! Men enbart för att den nyfikne ska få möjligheten att se lite mer av mitt liv än bara några få bilder. Har dock sett en del som skrivit ut sitt instanamn eller ”Följ mig!”, ja då är det kanske en annan avsikt.

Ja, precis. Det är väl mer dessa jag tänker på :). Ser dom lite då och då.
Men annars är det ju kul att se mer av deras liv, då det kan säga ganska mkt om personen.
 
Det där är en av anledningarna till att jag nästan bara skriver om hundarna på sociala medier, samt har olika instagramkonton för olika saker (ett för hundarna, ett för cyklingen osv). Då blir det lättare att få "rätt" följare på rätt ställe, så slipper folk irritera sig i onödan på saker och ting.

Visst finns det alltid personlighetstyper jag ogillar, men sådana personer låter jag ju bli att följa. I forum och facebookgrupper blir jag oftast tokig på folks oförmåga att läsa inläggen de svarar på samt den extremt låga nivån på själva diskussionerna. Där gillar jag buke. Buke är oftast riktigt bra :D

Det jag är absolut allergisk mot är inlägg i stil med "Åh, idag är jag jätteledsen!" och när någon frågar varför blir svaret "Näää, det kan jag inte säga!". Vafan. Skriv inget alls i så fall? Jag blir också tokig på de som ska lyfta sina privata gräl ut till allmän beskådan, precis som det @mandalaki nämnde.
 
Jag tycker att hej-kom-å-hjälp mig är allt som jag inte förstår syftet med. Så det säger väl mer om mig än om andra - typ att jag ska sluta störa mig på sånt jag inte förstår. Fast jag kan ändå inte låta bli att fundera på varför en person lägger ut ca 3 selfies i veckan med eller utan tramsfilter., särskilt när den i annat inlägg talat om att hen hatar att vara på bild. Och varför en person (som är 40+) lägger ut som en bildserie från en kryssning där det mer och mer framgår att det är rena fylleresan, jättepinsamt (jag känner mig som en tonårsunge som tycker ens föräldrar är pinsamma - hur känns det inte då för hens barn?) . Eller varför varje inlägg från en person talar om hur kär den är i sin partner som är taggad i inlägget, känns så otroligt privat och intimt, men varför behöver detta visas i offentligheten, vad är syftet? Eller den som gjort det till en grej att ta bild på sina bara ben minst 3 gånger i veckan i olika situationer (oftast i badet, nån gång i duschen eller på träning). Eller den som enbart gnäller på hur ont hen har överallt och hur alla bara sviker och inte bryr sig om att den minsann har ont. Ja och så de kryptiska "Nu hände det IGEN" och inget förtydligande.

Jag har en spaning om att det är färre och färre som lägger upp egna tankar och reflektioner och bara använder såna "färdiga" visdomsord - eller bara bilder. Jag har blivit sån att jag nästan bara lägger upp bilder på mina katter och hästar - vem bryr sig om det egentligen?
 
Jag har generellt extremt svårt för människor som ”lever ut” sina relationer på sociala medier. Var för flera år sedan vän med ett par som sedan hade hela skiljsmässan på facebook, inkl påhopp och inlägg om otroget osv.
Ogillar också (främst par) folk som verkar kommunicera öppet på fb istället för att prata med varandra, det kan både vara kärleksförklaringar som mer vardagliga saker. Ibland får man liksom känslan att folk sitter bredvid varandra i soffan och skickar hjärtan offentligt till varandra på FB. Eller inlägg som hade känts mer passande i privata meddelanden..

Har också lite svårt för den offentliga offerkoftan, men där bläddrar jag oftast bara förbi utan att lägga energi på saken. Men man får inga reaktioner eller kommentarer från mig iaf på ”tyck synd om mig”..

En tredje grupp som både roar och oroar mig är generation ngt äldre, typ som mina föräldrar och uppåt, som verkar ha svårt att förstå att saker man skriver offentligt på sociala medier kan läsas av ALLA :banghead::D
 
En grej jag stör mig på är folk som skriver nånting i sin status, låt säga något politiskt, fullt medvetna om att alla inte håller med de. När de sen får kommentarer som säger emot ska man inte lägga sig i eller är på annat sätt helt fel ute som ens kommenterar. Liksom kom igen, posta inte skit så slipper du kommentarer, easy peasy.

Tycker annars att folk ska sluta ha det så bra hela tiden och sluta typ vara ute och njuta av vädret och sådär.
Mvh vrålsjuk och avis som fan
 
Jag tycker att hej-kom-å-hjälp mig är allt som jag inte förstår syftet med. Så det säger väl mer om mig än om andra - typ att jag ska sluta störa mig på sånt jag inte förstår. Fast jag kan ändå inte låta bli att fundera på varför en person lägger ut ca 3 selfies i veckan med eller utan tramsfilter., särskilt när den i annat inlägg talat om att hen hatar att vara på bild. Och varför en person (som är 40+) lägger ut som en bildserie från en kryssning där det mer och mer framgår att det är rena fylleresan, jättepinsamt (jag känner mig som en tonårsunge som tycker ens föräldrar är pinsamma - hur känns det inte då för hens barn?) . Eller varför varje inlägg från en person talar om hur kär den är i sin partner som är taggad i inlägget, känns så otroligt privat och intimt, men varför behöver detta visas i offentligheten, vad är syftet? Eller den som gjort det till en grej att ta bild på sina bara ben minst 3 gånger i veckan i olika situationer (oftast i badet, nån gång i duschen eller på träning). Eller den som enbart gnäller på hur ont hen har överallt och hur alla bara sviker och inte bryr sig om att den minsann har ont. Ja och så de kryptiska "Nu hände det IGEN" och inget förtydligande.

Jag har en spaning om att det är färre och färre som lägger upp egna tankar och reflektioner och bara använder såna "färdiga" visdomsord - eller bara bilder. Jag har blivit sån att jag nästan bara lägger upp bilder på mina katter och hästar - vem bryr sig om det egentligen?
Nu kom jag på varför jag har så få vänner på FB :up: :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp