Vett och etikett när man söker nytt jobb

Magiana

Trådstartare
För att inte sabba en annan tråd på temat arbetsgivare - anställda, så startar jag en egen tråd.

Eftersom jag inte kommer att bo kvar i Stockholmsområdet så behöver jag ett nytt jobb. Hittills har jag mest kollat in olika annonser, men senare tänkte jag gå ut mer offentligt att jag söker nytt jobb. Tanken var då att lägga ut det på facebook, skriva om det i min (offentliga) blogg och också lägga ut en videosnutt på youtube.

Min chef vet om jag inte kommer att stanna i Stockholm och att jag "söker lösningar för att göra det möjligt att flytta". Det är ju inte klarspråk att jag letar nytt jobb, även om det är ganska lätt att dra den slutsatsen. Min chef och jag har en mycket god relation, men jag vet inte riktigt hur öppen jag kan/bör vara om det här.

När jag går ut offentligt med att jag söker nytt jobb, är det ju rätt stor risk att det kommer fram till henne. Bör jag vara mer informativ redan i förväg eller vad är vettigt att göra?
 
Jag tycker det är bra när våra anställda är så ärliga som möjligt. Det brukar sprida sig i arbetsgrupperna när någon söker sig vidare och då är det skönt att först ha haft en dialog med den det gäller för att kunna svara på frågor från medarbetare. Jag upplever att det annars lätt kan bli tolkningar och oro pga dålig information kring t ex tidsperspektiv osv.
 
Om risken är stor så hade jag nog bedömt att det var värt att själv berätta. Då kan du ju även passa på att be hen att vara referent. Däremot är det väl smart att inte vara ute i särskilt god tid (med tanke på andra TS) utan vänta t ex tills precis innan du släpper nyheten.
 
När jag går ut offentligt med att jag söker nytt jobb, är det ju rätt stor risk att det kommer fram till henne. Bör jag vara mer informativ redan i förväg eller vad är vettigt att göra?

Jag har informerat min chef om att jag söker andra jobb. Hon är även min referens vid jobbansökningar.
Men jag har en bra chef där vi är ärliga mot varandra, med en annan chef så är det tveksamt om jag berättat medan jag söker andra jobb.
 
Tack för svaren!

Min chef är ju en väldigt klok och vettig människa och det är nog bäst att berätta i förväg vad man tänker göra i stället för att klarspråket kommer fram en annan väg.
 
"Som du vet kommer jag att flytta på mig geografiskt och det börjar bli tid för mig att se över min arbetssituation. Kan jag lämna dig som referens när jag söker?"

Kanske en bra ingång?

Det man får vara beredd på när man går ut med att man tänker byta jobb, precis som i den andra tråden, är att chefen gör sitt jobb och arbetar aktivt med att säkra verksamhetens framtid. Dvs om man inte är ganska säker på att man kommer att genomföra planen och man ganska snabbt kan sluta ingå i nuvarande företags framtidsplaner, kan det bli bekymmer om man ångrar sig.

Det gäller att vara lite smart med informationen, eftersom man så fort man yppar något till sin nuvarande arbetsgivare, så hamnar man på "bänken" när det gäller långsiktiga saker. Sämre eller inga möjligheter till löneförhöjning, kompetensutveckling, viktiga och roliga arbetsuppgifter, satsningar, nya projekt etc.
 
Jag jobbar på ett mycket litet företag och jag är faktiskt den enda anställda. Någon kompetensutveckling har jag aldrig haft och vet faktiskt inte ens hur det går till. Mina arbetsuppgifter är ganska statiska, men vissa förändringar sker när företaget växer och jag "hyrs även ut" till en våra samarbetspartners som behöver avlastning.

Det här är ju egentligen inget traditionellt företag på så sätt att det kommer att växa med massor av anställda. Min chef blir lätt spyfärdig av tanken på att behöva hålla personalmöten. :p
 
Jag jobbar på ett mycket litet företag och jag är faktiskt den enda anställda. Någon kompetensutveckling har jag aldrig haft och vet faktiskt inte ens hur det går till. Mina arbetsuppgifter är ganska statiska, men vissa förändringar sker när företaget växer och jag "hyrs även ut" till en våra samarbetspartners som behöver avlastning.

Det här är ju egentligen inget traditionellt företag på så sätt att det kommer att växa med massor av anställda. Min chef blir lätt spyfärdig av tanken på att behöva hålla personalmöten. :p

Det blir lite speciellt i den kontexten. Då är sårbarheten ganska stor så det kan vara vettigt att avisera sina planer.
 
Det blir lite speciellt i den kontexten. Då är sårbarheten ganska stor så det kan vara vettigt att avisera sina planer.

Ja, det blir det. Jag vill vara så reko det går utan att sätta mig själv på pottan. Någon måste ju kunna ta över mina arbetsuppgifter om jag inte är kvar där. Nu är det t.o.m. tal om att jag ska ta åtminstone en del av chefens mejlskörd för hon hinner inte med. Det är ju inte heller bara att sätta in en ny person på min stol hur som helst och så rullar allt på som vanligt. En ny person behöver tid innan denne vet vad man svarar på olika frågor kunder har och vilka rutiner vi har kring olika saker.

Egentligen kan mycket (det mesta) av det jobb jag gör utföras på distans, men det beror lite på hur de vill ha det. Jag jobbar ju hemma lite då och då redan nu, men utgångsläget är att jag ska sitta på kontoret. Just den grejen gör ju också att de har valmöjligheten att antingen ha kvar mig i företaget eller hitta någon annan. För mig är det inte prio att byta jobb. Det jag vill är att köpa ett hus och det kan jag inte göra i Stockholmsområdet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag började nytt jobb i somras. Har insett att det inte är arbetsplatsen för mig och att arbetsuppgifterna inte matchar med min...
Svar
9
· Visningar
1 494
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: Brandgul
·
Skola & Jobb Kära buke! Jag behöver era kloka råd... Kort sammanfattning; Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag...
Svar
7
· Visningar
1 273
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 286
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp