Bukefalos 28 år!

Vi förlorade vårt oväntatde föl

Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

+ alla andra som skrivit och berättat om sina stackars djur som inte fått hjälp när nöden har krävt det.

Jag blir så illa berörd att tårarna kommer, stackars djur som ska få genomlida detta.:cry: Förstår inte varför man söker till veterinär och dessutom jourhavande om man inte är beredd på att åka ut till djur i nöd. Hur kan man som veterinär ställa en diagnos via telefon? Hoppas att alla dessa fall gnager på deras samveten, riktigt mycket..:devil:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

En av våra bästa hästveterinärer i det här distriktet är anställd som distriktsveterinär, så du vet inte vad du talar om!
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

* Ett sto kan vara dräktigt utan att visa det, det finns hästar som tävlats fram till fölning utan ägarnas vetskap om dräktigheten... (jo, det är sannt!)

Jotack jag vet! :crazy: Jag har 1/10 tävlat ett sto som fölade 31/12! Hualien!! :crazy::eek:
Att hästen skulle föla då var ju INGEN som visste, allra minst hästens ägare, en känd uppfödare som fött upp X antal föl! Hästen i fråga var tjuvbetäckt.
Vi kom 2:a i första klassen, men till andra var hon så mystiskt matt?! :o
Nåväl, fölungen föddes välskapt, men dog tyvärr som 2-åring. Och stoet levde gott många år till och var runt 20 när hon skadade sig och togs bort.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

På tal om att ställa diagnos på telefon så blev jag i min ungdom utsatt för det.
Jag var 18 år och ägde min första häst. Hästen visade tydliga tecken på att ha börjat med tuppsteg, något jag inte var så påläst om. Kände även en häst med just tuppsteg som haft det många år utan att lida av det.
Veterinären i fråga hade själv haft häst och tävlat i "100 år" och hade ryktet att vara länets bästa hästveterinär. Han blev senare även chef hos distriktsveterinärerna.

Ringer till veterinären och beskriver symptomen. För att vara helt tydligt vilka symptom hästen har så säger jag att symptomen är precis som hos hästen XX, den hästen jag kände med tuppsteg och som även veterinären kände hur väl som helst, veterinären var "bästis" med hästen XX:s ägare.

Nåväl, där på telefon får jag svaret jag så väl minns, trots att det är så hiskeligt många år sedan: "jaha då vet jag vad som är fel, åk in till klinik och röntga så ser du hur länge han håller. Rida för fullt igen kan du glömma".
Gissa hur förtvivlad man då som 18-åring blir? :cry:

Som väl var så övertalades jag att åka till klinik och få "second opinion". Väl där böjdes hästen helt ua, veterinären var imponerad över så frisk häst! Och klinikveterinären ställde också frågan "vad VAR DET för veterinär som sa så till dig?!?!?!" :D
Hästen i fråga blev 20 år gammal, tävlades tom 1,20, var min häst när jag gick RIK0 osv, osv, osv.

Så nog finns det nötter i veterinärkåren, tackochlov är de i minoritet!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 215
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 615
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 675
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp