Vi kan ju ta allt på en gång

vinkelina

Trådstartare
Hade ont i halsen på tisdag så vad sambon ta hem material och göra svalgprov på mig (han praktiserar på sjukhuslabb) har jättesvårt för det men lite lyckades han i alla fall tillslut peta

Igår syntes inget men idag så växte det tydligen mysiga saker där. Halsfluss.

Har dock inte så ont mera. Eller egentligen har jag ont på samma sätt som jag haft de senaste 5-6 månaderna. Funderar om jag gått med en mildare halsfluss en länge tid som poppar upp ibland men inte läkt ut. Så vore det en ide med en omgång penicillin.
 
Oj, ja då kan det ju vara läge för en kur. Vi fick halsfluss i flera omgångar och det visade sig vara den som INTE blev sjuk som var smittspridaren. Först efter den behandlades blev vi alla friska.
 
Hade ont i halsen på tisdag så vad sambon ta hem material och göra svalgprov på mig (han praktiserar på sjukhuslabb) har jättesvårt för det men lite lyckades han i alla fall tillslut peta

Igår syntes inget men idag så växte det tydligen mysiga saker där. Halsfluss.

Har dock inte så ont mera. Eller egentligen har jag ont på samma sätt som jag haft de senaste 5-6 månaderna. Funderar om jag gått med en mildare halsfluss en länge tid som poppar upp ibland men inte läkt ut. Så vore det en ide med en omgång penicillin.

Fast du har tagit ett snabbtest av strepA va? Det testar bara om det finns streptokocker i halsen eller ej. Det går att ha streptokocker där även utan att ha en infektion, har för mig att 30% av befolkningen är kroniska bärare, utan att bakterierna ger symptom. Det är ganska rejält jobbigt att ha halsfluss, så du hade märkt om så var fallet. Jag skulle alltså inte tippa på att du haft upprepade halsflussar de senaste månaderna, men vad det annars kan vara är svårt att säga. Kan vara upprepade förkylningar. Om du har en massa halsbesvär ska du såklart gå till läkarn :)
 
Fast du har tagit ett snabbtest av strepA va? Det testar bara om det finns streptokocker i halsen eller ej. Det går att ha streptokocker där även utan att ha en infektion, har för mig att 30% av befolkningen är kroniska bärare, utan att bakterierna ger symptom. Det är ganska rejält jobbigt att ha halsfluss, så du hade märkt om så var fallet. Jag skulle alltså inte tippa på att du haft upprepade halsflussar de senaste månaderna, men vad det annars kan vara är svårt att säga. Kan vara upprepade förkylningar. Om du har en massa halsbesvär ska du såklart gå till läkarn :)

Snabbtest ger aldrig svar på mig så vi tog en odling. Streptokock G hittades
 
Vet inte om det är sa men jag om aldrig annars har feber hade vid tre tillfällen under ett halvar hög feber och väldigt ont i halsen, vid fjärde tillfället gick jag till läkaren som sa att det var halsfluss, fick en omgang antibiotika och den dess har jag inga problem längre.
 
@vinkelina

Du måste väl ändå gå till läkaren för att få antibiotika (dvs. låta dem ta prover som sedan förs in i din journal)? Gå och kolla, precis som @Hallonsoda säger så är anamnesen också viktig.
 
Snabbtest ger aldrig svar på mig så vi tog en odling. Streptokock G hittades
Okej men grupp A streptokocker och grupp G kan båda finnas i svalget utan att de ger upphov till någon infektion. Om de inte ger infektioner ska de heller inte behandlas, så det är inte alls givet att du blir hjälpt av antibiotikabehandling. Om du gått till doktorn och det visat sig att ditt sjukdomsförlopp hade stämt med en virusinfektion hade man nog inte ens testat för streptokocker i ett första skede
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 979
Senast: escodobe
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 248
Senast: skuggi
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp