Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag måste säga att jag är helt kär i din flickas ponny. Alla barn borde få ha en sån läromästare :love:

:love: Jag med :D Jag brukar säga att om alla föräldrar skaffade ponniesar som honom till sina barn, skulle inte Ponnyakuten finnas :D
Jag är så himla kär i honom!!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

KL

Min dotter har två B-ponnyer. Här rider hon dressyr för min tränare på vår 18 årige wmhingst.

Linnea och Stendyssens Diablo

Hoppträning på hennes andra 19 åriga ponny.

Linnea och Rainy Day

Det är så himla roligt att ha en ridintresserad dotter. Jag tycker det är lika roligt att titta på när hon rider som att rida själv. Trodde aldrig jag skulle tycka det var så roligt :). Är enormt glad och tacksam över att hon har två så fina ponnyer som lär henne allt de kan.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Åh, lyxigt med 2 fina ponniesar! Hur gammal är dottern? :)
 
Hej igen! Jag tänkte kolla om det är någon som är intresserad av att väcka liv i denna gamla tråden. Vi har tagit över grannens gamla shettis sen jag skrev senast. Sonen (4,5 år) och dottern (1,5 år) brukar rida en sväng 1-2 gånger i veckan. Ponnyn är ca 40 år och har inte gjort något alls de senaste 15-20 åren, så jag känner ingen press att hålla igång den med dagliga ridturer eller så. Snarare tvärtom, att jag är lite orolig för att göra för mycket (branta omgivningar). Men han verkar trivas med att bli ompysslad igen och är väldigt lugn och snäll.
 
Oj, råkade skicka iväg förra inlägget lite tidigt...

Sonen skrittar mest och travar några steg, men det blir väldigt skumpigt och jag måste stödja honom. Jag leder ponnyn. Blev lite inspirerad att prova om han vill/kan styra när jag läste här.... Han är ganska sen med motoriken och koordinationen, men har fått jättemycket bättre balans sen vi började låna ponnyn i vintras. Han har autism, så det kan vara ganska svårt att ändra på saker (tex börja styra).

Dottern har bara suttit på ponnyn några gånger hittills och jag brukar hålla i henne. Hon brukar rida i början och slutet, sen får hon sitta i selen under själva ridturen.

Båda tycker det är roligt att borsta och pyssla för det mesta, framförallt kratsa hovarna (eller borsta under foten, som sonen säger). Plocka bajs är spännande ibland, men lite lurigt inne i lösdriften tillsammans med de större ponnyerna.

Vad gör ni och era barn med hästarna? (Behöver ju inte bara vara små ponnyer.)
 
Min yngsta son fick prova att manövrera gammelponnyn själv senast han red. Vilken lycka!!
Ungen är 5 år, ponnyn 26...

1011268_10152431710862404_549780662258043263_n.jpg


 
Hihi, det verkar populärt @ameo ! Sådär såg nog våran ponny också ut när han var 26, men nu är han väldigt gråhårig! Fast fortfarande jättesöt förstås.

Jag kunde inte se så bra på bilden, vad har ni för träns? Har ni vanligt bett eller nån vettlös variant? Vi fick med ett träns när vi köpte sadeln, men bettet känns så tjockt för hans lilla mun...
 
Hihi, det verkar populärt @ameo ! Sådär såg nog våran ponny också ut när han var 26, men nu är han väldigt gråhårig! Fast fortfarande jättesöt förstås.

Jag kunde inte se så bra på bilden, vad har ni för träns? Har ni vanligt bett eller nån vettlös variant? Vi fick med ett träns när vi köpte sadeln, men bettet känns så tjockt för hans lilla mun...
det är systrarna som tjoar i bakgrunden...

Han går med ett helt vanligt träns med remontgrimma, tror det är ett tredelat smalt bett som sitter på detta tränset (han har ett körträns också, tror det tvådelade sitter där)
Kan hålla med om att många bett är alldeles för tjocka, dock inte de vi har.

här samma ponny med storebror bakom
20140529_1026351_zpsdfaca938.jpg
 
Oj, råkade skicka iväg förra inlägget lite tidigt...

Sonen skrittar mest och travar några steg, men det blir väldigt skumpigt och jag måste stödja honom. Jag leder ponnyn. Blev lite inspirerad att prova om han vill/kan styra när jag läste här.... Han är ganska sen med motoriken och koordinationen, men har fått jättemycket bättre balans sen vi började låna ponnyn i vintras. Han har autism, så det kan vara ganska svårt att ändra på saker (tex börja styra).

Dottern har bara suttit på ponnyn några gånger hittills och jag brukar hålla i henne. Hon brukar rida i början och slutet, sen får hon sitta i selen under själva ridturen.

Båda tycker det är roligt att borsta och pyssla för det mesta, framförallt kratsa hovarna (eller borsta under foten, som sonen säger). Plocka bajs är spännande ibland, men lite lurigt inne i lösdriften tillsammans med de större ponnyerna.

Vad gör ni och era barn med hästarna? (Behöver ju inte bara vara små ponnyer.)

Vad händer om du ställer ut något som ni kan gå slalom mellan? Eller kanske lägger ut en boll, en stol och en hink(olika saker som han vet vad det heter)? Sedan ber du honom att till att börja med kanske bara titta på hinken, så går vi dit. Sedan kan han få peka på stolen så går vi dit, för att sen få peka med tygeln i handen, början till ledande tygeltag/styrning.

Har jobbat en del med barn med olika funktionsnedsättningar och det är ju så otroligt olika vad som fungerar. Du känner ju honom bäst, liknande tänk har fungerat för en del elever jag har haft:)
 
Vad fina de är @ameo!

Jag provade med tränset vi har (ingen nosgrimma, är ett westernträns) och ponnyn gick väldigt lugnt och fint. Så jätteobekvämt var det antagligen inte med bettet. Men ska ändå spana om jag hittar nåt nättare. En fördel med tränset var att han inte försökte äta hela tiden som när vi bara haft grimma.

Tack för tipsen @RostKaptenen. Jag har provat med konor och slalom och sånt förut, vilket inte verkade så intressant (då iaf). Men jag provade med en fotboll denna gången och sa att Jonny ville spela. Det verkade han tycka var roligt. Bra ide att utöka med att peka och ledande tygeltag och sånt. Såhär första gången var han inte så intresserad av att hålla i tygeln, men det kommer nog.

Hur gör ni när ni leder men barnen håller i tygeln? Denna gången blev det lite spontant för att jag ville prova, så jag höll i tygeln helt enkelt. Men vore smidigare att ha ett extra grimskaft så blir man lite friare. Har ni sån där grej som man kan ha när man longerar? Eller en grimma under/över tränset? Eller nåt annat smart?
 
Vad fina de är @ameo!

Jag provade med tränset vi har (ingen nosgrimma, är ett westernträns) och ponnyn gick väldigt lugnt och fint. Så jätteobekvämt var det antagligen inte med bettet. Men ska ändå spana om jag hittar nåt nättare. En fördel med tränset var att han inte försökte äta hela tiden som när vi bara haft grimma.

Tack för tipsen @RostKaptenen. Jag har provat med konor och slalom och sånt förut, vilket inte verkade så intressant (då iaf). Men jag provade med en fotboll denna gången och sa att Jonny ville spela. Det verkade han tycka var roligt. Bra ide att utöka med att peka och ledande tygeltag och sånt. Såhär första gången var han inte så intresserad av att hålla i tygeln, men det kommer nog.

Hur gör ni när ni leder men barnen håller i tygeln? Denna gången blev det lite spontant för att jag ville prova, så jag höll i tygeln helt enkelt. Men vore smidigare att ha ett extra grimskaft så blir man lite friare. Har ni sån där grej som man kan ha när man longerar? Eller en grimma under/över tränset? Eller nåt annat smart?
Jag brukar bara fästa ett grimskaft i ena bettringen. Då får hästen och barnet lite mer frihet. Så småningom kan man träna på att starta och stanna även fast jag som ledare står kvar/fortsätter att gå. I början brukar jag säga till barnet att nu ska vi stanna hästen, och de får då "ptrrroa" eller ta i tygeln så gott de kan, hästen reagerar oftast inte på detta utan stannar när jag gör det. Vilket ger ett jättestolt barn som har lyckats stanna hästen helt själv!:)

När de inte vill hålla i tygeln så kan det ibland hjälpa att de klappar manen. En del vill inte det heller i början, så då tar jag det i väldigt små delar. Kanske börja med att bara nudda med ett finger. Sedan kanske lite likadant med tyglarna. Vänja in det långsamt.

Det krävs fantasi men det är sååå roligt!! Lycka till med fortsättningen:up:
 
Vad kul att det är liv i tråden igen! Vi har haft berg och dalbana här med vår shettis som dras med lite olika krämpor. Hon har eksem, kronisk bronkit, är allergisk mot hösilage samt har haft fång. Det är en del pyssel för att hon ska må bra. Hon har haft bra och dåliga perioder det senaste åren. Men *pepparpeppar* är hon på topp just nu. Pigg och glad! Min son är överlycklig. :)
Vi rider tillsammans han och jag ett par dagar i veckan, mysiga skogsturer. Jag kan inte lägga in bilder från ipaden tyvärr.
 
Hej, kikar in här lite.... Har en dotter på precis fyllda sju år som ridit på ridskola sen hon var 4-5 år, samma som även jag rider på en gång i veckan. Nu har vi fått en liten medryttarponny två dvr i veckan. En liten shettisfux på 15 år och 108 cm . Ponnyn har inte ridits alls på ett tag och ska nu komma igång lite, utlovad som världens snällaste. Turen i skogen sist slutade dock med tre avramlingar och ponnyn stack faktiskt efteråt en gång. Hoppas på bättre lycka idag nu...
Det är mkt krut i ponnyn dock och hon
R känslig i munnen..
Det jag nu känner är att det är svårt med kreativitet i ridningen. Vi har inte tillgång till ngn ridbana alls... Skogen eller en liten volt i en glänta är det som gäller. Så jag känner att jag måste vara med varje sekund...

Några tips från er mer ridvana/ponnyvana föräldrar. Idag funderar jag på lite balansövningar i skritt och trav. Men efter senaste turen känner jag nog för att ha grimskaft med mig...
 
@ThereseH Jag är inte förälder, men har hjälpt ganska många ponnybarn i början av deras karriär.
Det låterklokt att ha ett grimskaft på ponnyn tycker jag. Antagligen har den samlat ihop energi nu när den inte ridits på ett tag, om den är så snäll som ni fått höra lägger det sig säkert när den börjar få lite rutin på arbetet.
Men tills dess är förstås säkerheten prio 1.

Hur ridvan är dottern? Skrittar och travar hon själv? Galopperar?

Lite förslag som passar oavsett riderfarenhet. Ut och skritta i skogen (bort från vägar och stigar!) om ni har skog där det går. Det både mjukar upp ponnyns muskler och är balansträning för din dotter.
Rid krumelurer, krokar och bågar längs vägen. Tränar flickans noggrannhet och renodling av hjälperna, och får ponnyn lyhörd.
Övergångar och tempoväxlingar, tränar också lydnad.

Vad var det som hände som gjorde att din dotter ramlade av tre gånger? Jag tänker att det ju är olika vad ni bör lägga krutet på i träningen. Är det flickans balans? Bockar ponnyn? Skyggar den? Något annat?
 
Tack för svar..
Jodå,hon skrittar och travar själv och börjat galoppera lite smått själv. Hon red barbacka när hon trillade av och det spelade såklart in, inget bock eller skygg bara envist ponnyvett. Idag har det gått bra, ponnyn har försökt dra iväg tre ggr för och äta i skogen men jag har inte behövt ingripa. Det märks att hon har mkt energi och rids för lite... Vi har gjort lite balansövningar i trav men då har jag hållt i... Ska försöka hitt på lite mer så det blir lite och tänka på för ponnyn å. Skogen blir det mycket, vi håller på och lär oss hitta lite..
Känns mer som om jag inte vågar lita på henne..
 
Tack för svar..
Jodå,hon skrittar och travar själv och börjat galoppera lite smått själv. Hon red barbacka när hon trillade av och det spelade såklart in, inget bock eller skygg bara envist ponnyvett. Idag har det gått bra, ponnyn har försökt dra iväg tre ggr för och äta i skogen men jag har inte behövt ingripa. Det märks att hon har mkt energi och rids för lite... Vi har gjort lite balansövningar i trav men då har jag hållt i... Ska försöka hitt på lite mer så det blir lite och tänka på för ponnyn å. Skogen blir det mycket, vi håller på och lär oss hitta lite..
Känns mer som om jag inte vågar lita på henne..
Även om jag älskar shetlandsponnyer och gärna framhåller deras fördelar, så är jag också den första att erkänna att det finns många shetlandsponnyer som inte är ett dugg lämpliga som barnponnyer av olika orsaker.
Det ska vara roligt för barnen att rida, funkar det inte bra så tycker jag faktiskt att det är bättre att ni låter bli den ponnyn och letar reda på en annan ponny. För det är inte alls säkert att det blir bättre, lite beroende på orsaken till beteendet.
 
Vad kul att det är liv i tråden igen! Vi har haft berg och dalbana här med vår shettis som dras med lite olika krämpor. Hon har eksem, kronisk bronkit, är allergisk mot hösilage samt har haft fång. Det är en del pyssel för att hon ska må bra. Hon har haft bra och dåliga perioder det senaste åren. Men *pepparpeppar* är hon på topp just nu. Pigg och glad! Min son är överlycklig. :)
Vi rider tillsammans han och jag ett par dagar i veckan, mysiga skogsturer. Jag kan inte lägga in bilder från ipaden tyvärr.

Tråkigt och jobbigt med krämpor. Vi har också en fångponny (dock ej shettisen). Men kul att ponnyn är på topp nu och att sonen är så glad :) Låter härligt att kunna rida ut tillsammans, det är lite min dröm... Vet inte om det kommer att funka, men det är kul att gå bredvid också. Bilder vore kul! Jag har inte heller lyckats lägga in någon, ska se om jag hittar nån bra vid tillfälle.
 
Tack för svar..
Jodå,hon skrittar och travar själv och börjat galoppera lite smått själv. Hon red barbacka när hon trillade av och det spelade såklart in, inget bock eller skygg bara envist ponnyvett. Idag har det gått bra, ponnyn har försökt dra iväg tre ggr för och äta i skogen men jag har inte behövt ingripa. Det märks att hon har mkt energi och rids för lite... Vi har gjort lite balansövningar i trav men då har jag hållt i... Ska försöka hitt på lite mer så det blir lite och tänka på för ponnyn å. Skogen blir det mycket, vi håller på och lär oss hitta lite..
Känns mer som om jag inte vågar lita på henne..

Hur har det gått med shettisen, har han lugnat ner sig? Om han har mycket energi kanske du/ni kunde longera honom lite innan så att han får springa av sig... Om ni har nåt fält eller hage som ni kan vara i. Annars om det känns som om det inte blir bättre håller jag nog med ameo om att det kanske är bättre att hitta en lugnare ponny som ni båda känner att ni kan lita på. Vet inte vad din dotter tycker, men det vore ju tråkigt om hon blir rädd.

Vi har inte heller någon ridbana, så det blir mest turer runt gården eller i skogen. Ibland tar vi med mellanmål. Brukar försöka göra lite balansövningar och så, men sonen är inte alltid så motiverad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 851
Senast: Nox
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 365
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp