Vi med små barn på små ponnyer!

Hej, kikar in här lite.... Har en dotter på precis fyllda sju år som ridit på ridskola sen hon var 4-5 år, samma som även jag rider på en gång i veckan. Nu har vi fått en liten medryttarponny två dvr i veckan. En liten shettisfux på 15 år och 108 cm . Ponnyn har inte ridits alls på ett tag och ska nu komma igång lite, utlovad som världens snällaste. Turen i skogen sist slutade dock med tre avramlingar och ponnyn stack faktiskt efteråt en gång. Hoppas på bättre lycka idag nu...
Det är mkt krut i ponnyn dock och hon
R känslig i munnen..
DQUOTE] )

Låter som ett potentiellt ponnygalopp-ekipage!

Finns det ingen sadel eller ridgjord till ponnyn så att dottern kan sitta lite stadigare? Annars så är det väl ingen katastrof att man ramlar av ibland, om hon inte gör sig illa eller blir rädd. Men det beror ju också på hur du reagerar, om dottern blir rädd menar jag. Mina ramlade periodvis av massor när de var små. Det blev som en del av ridningen till slut, utan att det var något speciellt tråkigt eller anmärkningsvärt. Det hörde till liksom ;) Det kunde bli som en tävling - vem är envisast? Nu sitter/står "barnen" som fasttejpade i stigbyglarna.

Avramlingsfrekvensen varierar väldigt mellan olika ridskolor har jag märkt, men ingen vanlig ridskola har någonsin kommit i närheten av ponnygaloppträning på shettisar. Men finns det någon roligare ;)?
(På tävling brukar de flesta sitta kvar. I det här löpet vinner min busskompis Audra:)
 
Här kommer en bild på mig och min häst, min son och hans Felicia och min bonusdotter på min foderhäst. Lite suddig bild men ändock en bild!
I3506397W506H507V20141208T052539Z.jpeg

Och stallet:
I3493703W676H380V20141208T052539Z.jpeg

På ridbanan:
I3484854W676H380V20141205T180312Z.jpeg

Emil är sju år och Felicia är 16 år.
 
@Emiro Fin ponny ^_^ men sitter inte sonens hjälm lite väl snett på alla bilder? Ett tips är att lägga in inlägg för cykel hjälmar på sidorna, min hjälm hamnade alltid snett innan trots att Jag tyckte att den satt om som vanligt, men var lite glapp på sidan som ställlde till det. Satte in ett inlägg och har nu aldrig haft en hjälm som suttit så bra :)
 
@Emiro Fin ponny ^_^ men sitter inte sonens hjälm lite väl snett på alla bilder? Ett tips är att lägga in inlägg för cykel hjälmar på sidorna, min hjälm hamnade alltid snett innan trots att Jag tyckte att den satt om som vanligt, men var lite glapp på sidan som ställlde till det. Satte in ett inlägg och har nu aldrig haft en hjälm som suttit så bra :)
Tack snälla @Buck för tipset!
Jag ställer in och ställer om den var och varannan gång vi rider men likt förbaskat hamnar den på sniskan..
 
Tack snälla @Buck för tipset!
Jag ställer in och ställer om den var och varannan gång vi rider men likt förbaskat hamnar den på sniskan..
ja blir så när man har ett avlångt huvud och hjälmen är rund :). är svårt att hitta billiga bra hjälmar som inte är för klotrunda huvuden heller.. tog ett bra tag innan jag satte inlägg i min hjälm, men att ngt så enkelt hjälper så mycket hade jag aldrig trott.
 
Låter som ett potentiellt ponnygalopp-ekipage!

Finns det ingen sadel eller ridgjord till ponnyn så att dottern kan sitta lite stadigare? Annars så är det väl ingen katastrof att man ramlar av ibland, om hon inte gör sig illa eller blir rädd. Men det beror ju också på hur du reagerar, om dottern blir rädd menar jag. Mina ramlade periodvis av massor när de var små. Det blev som en del av ridningen till slut, utan att det var något speciellt tråkigt eller anmärkningsvärt. Det hörde till liksom ;) Det kunde bli som en tävling - vem är envisast? Nu sitter/står "barnen" som fasttejpade i stigbyglarna.

Avramlingsfrekvensen varierar väldigt mellan olika ridskolor har jag märkt, men ingen vanlig ridskola har någonsin kommit i närheten av ponnygaloppträning på shettisar. Men finns det någon roligare ;)?
(På tävling brukar de flesta sitta kvar. I det här löpet vinner min busskompis Audra:)

Är det något jag verkligen ångrar från när jag var liten är det att jag var så feg :o
Ponnygalopp verkar vara den i särklass roligaste ridsportgrenen ever!
 
Hej,

Hoppas kunna hittar andra mammor med små barn som "rider" för att prata o diskutera o utbyta stolthet över de små framstegen.
Jag har en pojke som är 3 år som har en liten minishettis som han rider(lufsar runt) på ett par ggr i veckan.

Måste ju finnas fler tokiga hästmammor som man kan utbyta tankar med....
När ska man börja med det o det, var hittar man utrustning till så små ryttare etc.

Vet inte om detta är rätt placering, aldrig satt in en tråd innan...
Får man vara med här trots att man inte har någon liten ponny? :)
Mina barn har fått följa med till min häst sen de föddes men då han är stor och har dålig koll har jag inte kunnat utnyttja honom för barnens räkning, de har fått sitta lite bara när jag hållt i. Min dotter fick prova en lektion på ridskola för ett år sen men jag insåg då att hon inte var mogen för det än. Nu har hon iaf äntligen växt i barnstigbyglarna jag köpte för flera år sen och hon har börjat följa med mig till min häst. Hon blir 5 år i maj.

Så jag har ett litet barn på en stor häst om det går för sig. :p

Hon har varit med mig nu ett par gånger och det är en väldigt stor skillnad på hennes mognad. Hon är duktig med hästen, vet hur hon ska förhålla sig och har mer skinn på näsan. Hon vet vilka rutiner som gäller och är med och tar hand om hästen före och efter ridtur vilket jag tycker är viktigt. Och hon tycker att det är väldigt roligt. Hon får rida i min westernsadel med barnstigbyglar och sen leder jag hästen ut på tur. Just nu tränar vi balans så att hon blir stabil i sadleln och kan börja rida med sitsen. Jag är själv akademiskt inspirerad i min ridning och min häst rids bettlöst och i första hand med sitsen så det är så jag vill att hon ska lära sig rida. Därför kommer hon inte att få hålla i tyglar förrän hon kan rida själv med endast sits.

Hon kan skritta och trava utan att hålla sig i sadelhornet nu och senast fick hon även prova att med röst- och vikthjälper styra honom på grusvägen, göra övergångar till trav och göra halt från skritt. Vi har inga ambitioner utan detta är ju bara nöje och tillfälle att komma ut i naturen bara hon och jag, men förhoppningen är såklart att hon ska lära sig att rida. Om det blir ett genuint intresse kanske vi kan överväga att skaffa en ponny sen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp