Vi och våra hästar, presentationstråd

Seabaz

Trådstartare
Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite till och från efter att jag sommaren 2014 fick ta bort min fina lilla Vit.

Så jag gissar att det är många nya här samt att de jag följde då har säkert nya hästar eller att hästarna har "växt upp" :)

Så låt oss skapa en ny presentationstråd.

1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
3. Vilken ras är din häst?
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst


:up:

Och till alla dom som inte äger en häst får ni såklart svara också!! Foderhäst, Favorithäst, Föredetta häst osv.. :D



Jag börjar själv :p

1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
- Började på barnridning 1gng/v när jag var 3 år. Började ridskola 1gng/v när jag var 6 år. Fick min första "egna hyrponny" när jag var 12 år under 1 år. Fick min första egna häst när jag var 13. Fick min andra häst när jag var 15 (den första blev utdömd och avlivades tyvärr). Min andra häst hade jag i 13 år och gjorde "allt" med. Avlivades 2014 och jag åkte till Australien och varit här sedan dess. Jobbat som turledare på en hästranch i 1.5 år men slutade där i början på december. Rider där då och då fortfarande dock.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
- Jag har 2 favorithästar från Ranchen jag jobbade på och drömmen om att ha ett eget hus med stall och dessa två hästar är stark men kommer ju aldrig att hända :p
Squiz 11 år och Bronson 8 år

3. Vilken ras är din häst?
Squiz är någon form av "stockhorse", förmodligen med arab i. Sto, fux (flax? leverfux med blond man och svans) runt 145cm.
Bronson är quarterhorse, valack, runt 150cm och riktigt röd fux.

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Dom är som sagt inte mina utan går som turridningshästar, Squiz enbart som guidehäst då hon är väldigt het och känslig. Helt fel typ av häst att ha i en sådan verksamhet, hon skulle bli en superbra distanshäst med det driv hon har naturligt, utan att stressa upp sig.
Bronson har en stor personlighet och sätter man en nybörjare på honom så står han bara där. Lat och tjock men riktigt rolig och välutbildad om man "får till det".

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

Jag och Squiz
IMG_20160316_134826_zpsljve9exm.jpg


Jag och Bronson
20150826_105235png_zpsajbagk69.png
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Hållt på med hästar sen 2års ålder, regelbundet sen 6års åldern. Dvs 21 år regelbundet nu.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
SH Donita 2 år och Feliciation 24 år
3. Vilken ras är din häst?
Arabiskt fullblod är 2-åringen och den äldre är okänd norsk ponnykorsning
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Inte mycket, den ena är inte inriden och den andra är pensionär
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Återkommer med det
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Jag är 29 år iår. Uppväxt intill ett stall och sprang mycket där redan när jag var riktigt liten. Tjejerna där var väldigt gulliga och tog hand om mig, lät mig borsta ponnyerna och åka med på dem. Började på ridskola när jag var 7 år och slutade där när jag var 13. Foderponny när jag var 9 år och året efter köpte vi första egna ponnyn. Familjen har haft hästar sedan dess.
Nuvarande häst har vi ägt (föräldrarna äger men jag "har" henne) i 3,5 månad.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Lastizo, f-2008

3. Vilken ras är din häst?
SWB

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Tanken är att hon ska bli dressyrhäst och att vi ska kunna tävla framöver, men just nu är det mest terapiridning då hon visat sig ha ett bagage med sig som vi inte räknat med och som ställer till ridningen ordentligt.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
dsc_0072_590cc6542a6b2252ae949a60.jpg

dsc_0084_58c4068ee087c37cba44f93e.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Fick min första egna häst som 5 åring har hållit på med hästar regelbundet sen dess. Är 28 år nu så totalt 23 år då. De hästarna jag har nu har jag ägt i 9 respektive 4 år. Har inte varit utan egen häst de här 23 åren.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?

Bjarnarlaukur från Blomsterkullen 10 år och Ljómi från Knekttorpet 5 år

3. Vilken ras är din häst?

Islandshästar

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
5 åringen är riden i drygt ett år och målet är en lättriden, rolig, glad häst med fem välseparerade gångarter som man kan träna och tävla lite med. Även maken och äldsta dottern på 5 år rider honom ibland. 10 åringen är min häst och målet är det samma med honom fast han har bara fyra gångarter. Tävlar några ggr per år och tränar för tränare en del. Maken och dottern lånar även honom ibland. Är glad att båda hästarna funkar för hela familjen.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

Jag och 5 åringen förra veckan:
18489516_10209195009699286_4681962697480616471_o.jpg

Jag och 10 åringen från mars i år:

17212034_10208669623324955_4716319753078275685_o.jpg


En till på mig och 10 åringen från januari tror jag:

17157635_10208655933742724_2485832512359811953_o.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Jag har hållit på med hästar i 27 år och haft egen häst i 24 år. Ariel har jag haft i 9 ½ år och Sunny i snart 2 år, de andra två har jag haft sedan de föddes. :)

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Ariel är född 2007, Sunny är född 2011, Ricky är född 2013 och Storm är född 2016.

3. Vilken ras är din häst?
Ariel och Ricky är fjordhästar, Sunny och Storm är welsh mountainponnyer.

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Ariel och jag sysslar med hoppning, dressyr, fälttävlan, distansritt, vardagskörning, bruksridning. Målet är att vara med på allroundklassen på Fjord-SM, men dit har vi långt (det är hoppning, dressyr, brukskörning och precisionskörning man tävlar i då).
Sunny är hagprydnad, i framtiden kanske jag kör in henne.
Ricky håller jag på att sitta in, så jag vet inte riktigt vad han kommer gilla att göra. Just nu är det mest fullt ös medvetslös. ;)
Storm får gå lite promenader just nu, men målet är svår klass körning (ignorerar totalt att jag är nybörjare i körning, vi har ju 25 år på oss :p).

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Ariel:
150624_005_5873d2ad9606ee3c32afde6e.jpg


150605_003_5873d2869606ee58ab5439e6.jpg


Sunny:
160423_5873ec59e087c3678197e5b7.jpg


Ricky:
150530_5873eb98ddf2b32ca884f800.jpg


Storm:
img_3025_5873ee9e9606ee3c21a0852d.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Hållit på i strax över 20 år. Nuvarande häst har jag haft i snart 4 år.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Hon heter Epona och är 16 år.
3. Vilken ras är din häst?
SWB
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Hobbyrider och blandar dressyr, hoppning, uteritter, tömkörning. Hon har både spondylos och PPID men så länge hon är pigg och glad så får hon fortsätta arbeta efter sin förmåga.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Har gillat hästar hela mitt liv. Dock är min pappa hästallergisk, så han var från början emot att jag skulle rida. När jag var 11 år hade jag dock tjatat hål i huvudet på honom tillräckligt för att få börja på ridskola. Så i 9 år har jag ridit. Min nuvarande häst har jag haft på foder sedan april -15 och ägt sedan julen -16. Så i drygt 2 år har vi hängt ihop. Dock lärde jag känna honom redan hösten -13, dvs. för snart 4 år sedan.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Föredrar att inte outa hans riktiga namn på nätet, då han är den enda i både Sverige och världen som heter som han gör. Hans hela namn är dessutom för långt att skriva ut, och smeknamnet skulle definitivt röja mig/oss. Och jag vill ändå ha ett uns av "nätanonymitet" i behåll. Men här på Buke kallas han för Herr Häst. Han är 15 år gammal, född 5 april 2002 i Vimmerby, men moderlivsimporterad från Irland.
3. Vilken ras är din häst?
"Korsningsponny" är väl det enkla svaret på frågan. Även om han är 162 cm i mkh. Hans pappa är med 99.9% sannolikhet Tinker. Hans mamma är en nätt liten korsningsponny på B/C-ponnygräns och troligtvis Connemara/Fullblod (ospec vilket)/Welsh Mountain.
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Från början var vårat mål att träna/tävla upp t.om. LA-MsvC dressyr och hoppa lite 50-60 cm för det höga nöjets skull. I februari -15 konstaterades han dock ha artros i höger bak-kota. Och det har inte blivit bättre med tiden. Sedan juli/augusti -16 har han stått i 3 omgångar till följd av hälta i höger bak. I april -17 konstaterades det också att han visst har artros i allt på höger bak under kotan (dvs. nedersta hasled/kota, kronled och hovled). Nu i slutet av veckan ska han börja sättas igång igen, för 3e gången på knappa året. Under det senaste året har också inriktnings/målbilden ändrats till att vi ska ha så kul vi kan på LC-nivå (ev. LB) i dressyr och WE, samt i bästa fall "hoppa" lite 20-30 cm för variationens skull.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Har inte fotat honom "ordentligt" på ett tag. Men får ta lite bilder när jag är i stallet i em! :)
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Jag har varit med i stallet sedan jag föddes, då mamma och syster hade häst. Började på ridskola som 6-åring och har ridit sedan dess. Gick på ridgymnasie, och har jobbat från och till med hästar tills jag skaffade en vanlig utbildning och ett vanligt jobb istället.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Han heter Roland och är 19 år gammal.
3. Vilken ras är din häst?
Han är holländare, vet inte exakt vilken stambok, men hoppstam.
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Han har gått svår hoppning tidigare, men nuförtiden är han dressyrhäst. Vårt långsiktiga mål är Msv B dressyr, men just nu tävlar vi LA. Vi hoppar lite för att han tycker det är så roligt, och för att jag ska utmana mina gränser lite som dressyrtönt.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
13001237_10154740455218154_6972576880274211868_n.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Jag har varit hästintresserad så länge jag kan minnas. Är en sån där obotlig hästnörd, det finns inget annat som intresserar mig så mycket! Började rida på ridskola när jag var 7 år och nu är jag 26 :) Skulle däremot inte precis beskriva mej som nån speciellt duktig ryttare, men försöker lära mej mer hela tiden - vilket jag också hoppas att jag gör. Har ridit på ridskola och haft ett par medryttarhästar genom åren och för två år sedan köpte jag min första häst. Vi passade tyvärr inte riktigt ihop så han såldes för ganska exakt ett år sedan. Hade tänkt vara utan häst ett tag så länge jag letade efter en ny, men snubblade över en fin liten häst via en bekant och det blev köp. Var hästlös i en och en halv vecka ungefär :D

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?

Han heter Markens Tintin och är född 2011.

3. Vilken ras är din häst?
Fjording :love:

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Lite allt möjligt, vill ha en riktig allroundhäst! Tintin kan inte så mycket ännu, jag köpte honom från uppfödaren och pga sjukdom i familjen så hade han inte gjort så mycket. Tömkörd och inriden i princip :) Han är genomsnäll, lugn och trygg vilket passar mig perfekt. Med hjälp av min duktiga kompis som tränar oss så tar vi oss sakta men säkert framåt i ridningen. Jag är mest intresserad av dressyr så planen är att vi ska kunna ta oss ut på tävlingsbanorna där så småningom. Men jag gillar också att rida ut och tömköra, så det sysslar vi också med. Tanken är att vi ska börja hoppa nångång också, dessutom har jag tänkt köra in honom i något skede bara jag hittar nån kunnig person som kan hjälpa till med det :)

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst.
Iud0TTUmUMS4nFZbQC49XRts6FM-r_ODcdKMclYz1QdQzp4fKtuILCVXh1xwyM9yUSLELs1fC81rtpY4VsP-RsbbtSUy7iiJ5ATz9W_MPFbSi6Lwt5wzK2guPeUXWAZbplgwkwq9q8CcrZqiJmPYut_AFkj7-4O89Doa_4ezaanSj8iJumEGe5PHJ7D8NGK0cEHQr74AAiD95aBG9igPfDgK2Jg7IDkXsu-Qa7I9hTtB0sEPDcBo2y68kbaIwrO4kQL-ebnYRVA2F-cIc_qPQ3rtQsS7jKHr1LAphRfPz9OGOabfu_cAdy_DLibztm1bCf4B9InZRQN3wXneUhvJP98wDsR3d3g8AO4CxVTLYUTX8CZuKposI2akEntScBlzhkFuavA5vmbDTWoTQH4hx7UkjlmBvn0LcYHqSvned5Co9Ip-RZp4aEgxPa4FkiHwIyAeF9KXDBzyuL__hDLhcE4eosfhlE7MovLpzbSX0OyRzK5k7hr0LMkvP5U828_TdChmqmTvrORvtglQ62uHs0omhkUeM81X-eg4vIYNcJF-wvkq3jrc7HeinUFZCdX48CqxOtcsJ05NvnExbJIqWjrXP__Ft8fZZwk2X40XwBgR-A=w2018-h1344-no

Gammal bild från i somras, bara det blir lite grönare och hästen tappar all vinterpäls så ska jag fråga min kompis om hon kan fota nya :)
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Har gillat hästar hela mitt liv. Dock är min pappa hästallergisk, så han var från början emot att jag skulle rida. När jag var 11 år hade jag dock tjatat hål i huvudet på honom tillräckligt för att få börja på ridskola. Så i 9 år har jag ridit. Min nuvarande häst har jag haft på foder sedan april -15 och ägt sedan julen -16. Så i drygt 2 år har vi hängt ihop. Dock lärde jag känna honom redan hösten -13, dvs. för snart 4 år sedan.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Föredrar att inte outa hans riktiga namn på nätet, då han är den enda i både Sverige och världen som heter som han gör. Hans hela namn är dessutom för långt att skriva ut, och smeknamnet skulle definitivt röja mig/oss. Och jag vill ändå ha ett uns av "nätanonymitet" i behåll. Men här på Buke kallas han för Herr Häst. Han är 15 år gammal, född 5 april 2002 i Vimmerby, men moderlivsimporterad från Irland.
3. Vilken ras är din häst?
"Korsningsponny" är väl det enkla svaret på frågan. Även om han är 162 cm i mkh. Hans pappa är med 99.9% sannolikhet Tinker. Hans mamma är en nätt liten korsningsponny på B/C-ponnygräns och troligtvis Connemara/Fullblod (ospec vilket)/Welsh Mountain.
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Från början var vårat mål att träna/tävla upp t.om. LA-MsvC dressyr och hoppa lite 50-60 cm för det höga nöjets skull. I februari -15 konstaterades han dock ha artros i höger bak-kota. Och det har inte blivit bättre med tiden. Sedan juli/augusti -16 har han stått i 3 omgångar till följd av hälta i höger bak. I april -17 konstaterades det också att han visst har artros i allt på höger bak under kotan (dvs. nedersta hasled/kota, kronled och hovled). Nu i slutet av veckan ska han börja sättas igång igen, för 3e gången på knappa året. Under det senaste året har också inriktnings/målbilden ändrats till att vi ska ha så kul vi kan på LC-nivå (ev. LB) i dressyr och WE, samt i bästa fall "hoppa" lite 20-30 cm för variationens skull.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Har inte fotat honom "ordentligt" på ett tag. Men får ta lite bilder när jag är i stallet i em! :)

Lite bilder från dagen.
Han är lite "raggig" i hårremmen för att han precis börjat fälla vinterpälsen...
18528078_1179381455518518_1512802783144213158_n.jpg

18527980_1179381475518516_6234884560030846847_n.jpg

18557164_1179381512185179_3937415510815289189_n.jpg

18557025_1179381542185176_1805881282743732319_n.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Har ridit bokstavligen innan jag kunde gå (och har bildbevis på det någonstans i något album), växte upp med hästar men har aldrig gått på ridskola utan lärt mig av äldre, olika instruktörer och så vidare. foderponny från ca åtta år tror jag, älskade underbara ponny. Första egna hästen när jag var 14 och sedan ett par till innan tiden och pengarna inte räckte. Ett antal olika hästar jag varit medryttare på tills för tio år sedan då jag blev mamma och jag faktiskt slutade rida. När vår dotter började på ridskola förra året vaknade längtan till liv igen och nu saknar jag det väldigt och lyckats övertala maken till att vi behöver en häst i familjen.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Ingen häst för närvarande. Sniffar och kramar på dotterns ridskolefavorit var vecka och smider planer på hur vi skulle kunna smuggla hem den lille godingen i smyg.

3. Vilken ras är din häst?
Har haft både fullblod och arab (araber har en speciell plats i mitt hjärta) men älskar ponnyer av alla de sorter och är svag för både fjordingar och tinkers.

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Är 100% hobbyryttare eftersom mina nerver inte klarar tävlingar. För mig är hästen en kompis som det är roligt att jobba ihop med. Gillar hoppning men måttliga höjder. Tror jag skulle tycka det var riktigt kul med western.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Återkommer med det när jag rotat fram någon.
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
I mer än fyrtio år har jag väl haft häst. Vet inte när den ena kommit och den andra gått.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
1 Balder f 15.
2 Primus f 99
3. Vilken ras är din häst?
1 PRE/ardenner
2 Ardenner
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
1 Ska väl bli körhäst och kanske kan maken rida honom också.
2 Skrotar runt och fostrar Lillskiten, har fostrat hans far också.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Det ville sig inte idag.
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Jag började på ridskola när jag var 9 år (1979) och vi köpte häst 1984. Jag har två hästar idag och den ena har jag haft i 17 år och den andra i ca 3 år.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Venar är 17 år och Höjgaards Joker 282 är 8 år.

3. Vilken ras är din häst?
De är fjordhästar. Har inte ägt något annat än fjordingar. Den senaste är den 4:e, förutom några föl också men de såldes som föl så de räknar jag inte.

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Jag är sprtkörningsinriktad, medryttarna hoppinriktad och min "storebror" (egentligen yngre än jag) är dressyrinriktad.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

OBS! Jag har tillåtelse att använda bilderna.

Venar




 
"Hållt på" i strax över 20 år, haft egen häst sen 2013. Nuvarande köpte jag båda i höstas.

Talle 23 år, importerat halvblod. "Gamla modellen", grov som bara den.
Arthur 6 år, korsning swb / wc.

Talle skruttar jag runt på i skogen och håller igång för artrosens skull, och vi båda jobbar med vardagshanteringen av Arthur så att han ska bli en vettig ridhäst så småningom. Talle är en fantastisk och klok gammal farbror och Arthur är en tokstolle med mentalitet som en tvååring, men det blir nog folk av han med till sist. Mest tack vara Talle tror jag .

Planen är att träna akademiskt och WE med A. Till hösten blir det förhoppningsvis hans första Monikakurs.

haft din häst

dsc_0078_58cf98ef2a6b221d3b82fbdb.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Började rida som 11-åring, så nu är det väl en 18 år som jag ägnat åt hästarna. Min har jag haft i 12 år.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Han heter Super Sonic och är 18 år gammal (lite kul att han föddes det året jag började rida :D)

3. Vilken ras är din häst?
Han är en amerikansk travare, född i Sverige men båda föräldrarna var importer.

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)

Lite allt möjligt, vi har tävlat i både hoppning och dressyr men mina nerver ställde till det rejält för oss så jag la det på hyllan för flera år sen. Har blivit lite sugen igen på att dressyra för domare igen då flera sagt till mig på senare år att han är väldigt fin. Har som mål att gå nån LC/LB till hösten så vi får väl se...

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

image_zps6dccd9c3.jpg


PICT8008_zpsece393ab.jpg


image_zpsccc15875.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Började rida på ridskola 1988, fick min först häst -95, jobbade med hästar under gymnasiet (med hästinriktning) och därefter 97-02. Har haft nuvarande häst se -11 och -16.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Hollywood Barbie Q (Barb) f-07 och Barbie Jane (Burb) f-03.

3. Vilken ras är din häst?
Connemara x 2

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Barb tävlar dressyr upp till MsvB, målet att nån gång rida MsvA. Burb är a work in progress, ska börja komma ut på Pay and Jumps under sommaren och så tar vi det därifrån :).

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

Barb
18425479_10211271723060764_2310672394520733614_n.jpg


18301848_10211223558696685_64482485144950637_n.jpg
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
3. Vilken ras är din häst?
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

1. Jag började rida på ridskola när jag var 7, nu är jag 30, så jag har hållit på med hästar 23 år! Hjälp!
Min nuvarande häst har jag på foder, har tidigare ägt, delägt och varit medryttare på diverse hästar ( bla har jag varit hästvakt åt TS @Seabaz fina vita springare)
2. Min nuvarande foderhäst heter Caretto, en valack e. Electro, född 1996.
3. Halvblod
4. Han är "gammal" hopphäst, har startat upp till 130-140 tidigare i livet, senaste åren legat strax över metern och numera håller vi oss under metern ( mest pga ryttaren). Vi rider ut, tränar och tävlar lite dressyr på LB nivå och åker på pay and jumps.
 
1. Hur länge har du hållit på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Började rida i den grå forntiden, alltså på 70- talet. Hade redan från början drömmar om att äga en svart arabhingst.... :D
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Har sex araber i ålder mellan 3 och 22.
3. Vilken ras är din häst?
Araben är min ras, fast har haft fjording, welsh och shettis också.
Har för närvarande sex araber, varav en är den där svarta hingsten....
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Avel, ridning, målet har alltid varit och är att föda upp arabhästar som fungerar som allroundhästar i vilken disciplin man än vill och som alla i familjen kan ha glädje av.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
14379635_1268317859866441_5466896747147058383_o.jpg

KE Korazon, 2 år på bilden

12183921_1052061051492124_774830293207864210_o.jpg

KE Pasja under inridning, 3 år
13528507_1201952836502944_5987991581291544778_o.jpg

KE Cash förra sommaren, nu såld
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Är uppväxt med hästar på gården som är mitt barndomshem :love:. När jag var 5,5 fick jag och min 3 år yngre brorsa en shetlandsponny :love: för mamma ville när hon var ung tonåring, alltid ha en häst men hennes föräldrar sa alltid att det inte fanns plats i lagården för hästar; där skulle mjölkkorna ha all plats då det var ju de som gav pengar (ardennerhästarna var sedan länge gamla och slaktade). Shettisen var den bästa häst att börja med och vi fick 9 underbara år med henne. Min första egna häst, en äldre fjordvalack :love:, var perfekt att fortsätta med, honom fick vi 16 underbara år med innan han togs bort förra året i en fantastisk ålder av 37 :love:. Mellan de åren har det kommit och gått hästar som lämnat avtryck. Jag blir 30 i höst, alltså har jag hållt på med hästar i 24 år nu, utan paus (!). Min nuvarande häst har jag haft drygt ett år :).

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Min nuvarande häst heter Lazera och är 5 år :).
3. Vilken ras är din häst?
Hon är en fjordhäst :love:. Jag är förtjust i så många hästraser, inte minst de kallblodiga, men fjordhästen är den ras som ligger mig varmast om hjärtat! :).

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Min häst vidareutbildas just nu :). Jag har hoppat in henne och fortsätter med det, börjat så smått att kräva lite mera av henne vad gäller att gå i form osv. Hon är inkörd, men vilat från vagnen under vintern så det ska vi ta upp igen :). Hon är en underbar familjemedlem som charmar de flesta som kommer i hennes väg :love: och härlig häst att rida ut på och tycker det är så skoj att hoppa! :). En häst som jag kommer få mycket kul med inte minst i skogen, då jag inte är tävlingsinriktad men lite pay and jumper är vi ute på och hon sköter sig så bra :). En dröm jag haft sen jag fastnade för fjordhästen är att en dag ta ett föl. Nu har jag ett fint fjordsto med fantastiskt temperament! Så en dag kanske...:love:.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Inte så haj på att få in bilder så tills vidare får ni nöja er med avataren :o. Min nuvarande häst då 4 år gammal med vår första rosett tillsammans :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 891
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 876
Senast: exotic
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 798
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp