Vi som bär i sjal och sele 2

@Zata Aldorian är väldigt tunn och sval men blir snabbt urväxt. Satte min 4,5 månaders på 6 kg i den idag och det fungerar bara korta stunder. När bebisen börjar luta sig utåt och åt sidorna känns den väldigt instabil. Min Aldoria kan dock vara lite uttöjd då jag köpte den begagnad.
 
Jahapp! Jag som letade efter en 4:a hade nästan bestämt mig för en när jag ser en annons på en ringsjal som bara :love::love::love:
Jag kollade sjalen som ”vanlig” sjal men är inte alls lika snygg som den är som rs. Så det var väl bara så att det var den jag skulle ha :angel:
Men det betyder ju att jag måste leta vidare efter min 4:a... Sjukt svårt, finns fantastiskt fina sjalar men jag är tydligen kräsen eftersom det är rätt få som jag verkligen blir kär i och jag vet inte ens vad jag vill ha innan jag ser det:p
 
Manduca går att ställa om men tycker den är relativt stor. Har ingen aning om hur folk i tråden ser ut, mig passar den bra men väldigt mycket smalare skulle jag inte kunna vara med den.

@Zata inte testat men aldoria sägs vara bland de svalare trikåsjalarna :)
+ @Jordgubblime
Håller med om att manducan är relativt stor. Jag är 1,74 cm och är smal (drar 36-38 i tröjstorlek) och jag hade inte kunnat vara särskilt mycket mindre, åtminstone inte när bebis var nyfödd. Men den är det bästa bärdon jag burit i. Har testat trikåsjal, vävd, beco butterfly II och ringsjal men manducan är bäst och används dagligen.
 
+ @Jordgubblime
Håller med om att manducan är relativt stor. Jag är 1,74 cm och är smal (drar 36-38 i tröjstorlek) och jag hade inte kunnat vara särskilt mycket mindre, åtminstone inte när bebis var nyfödd. Men den är det bästa bärdon jag burit i. Har testat trikåsjal, vävd, beco butterfly II och ringsjal men manducan är bäst och används dagligen.
Jag är i ungefär samma storlek som du och kan väl heller inte spänna in supermycket till. Dock har jag fått den rekommenderad som bra då den passar både stora och små bärare. Kan de ha och göra med att axelbanden går att korsa?
Bla knyt-an skriver att både små och stora bärare gillar den:)
Tycker också Manduca är toppen i övrigt, väldigt bekväm och smidig utöver att den har ett väldigt överkomligt pris begagnad:up:
 
Jag har stött på ett problem! Jag har en manduca och den har ett inbyggt spädbarnsinlägg som fästes med tryckknappar. Bebis är inte riktigt tillräckligt lång för att bära utan inlägget men hon är så rund om magen så det knappt går att knäppa inlägget och om jag lyckas så knäpps det upp när jag tar på mig selen över armarna och hon tynger ner inlägget.
Är det bara att vänta tills hon vuxit några cm så att vi kan skippa inlägget eller kan jag lösa det på annat sätt?
 
Jag har stött på ett problem! Jag har en manduca och den har ett inbyggt spädbarnsinlägg som fästes med tryckknappar. Bebis är inte riktigt tillräckligt lång för att bära utan inlägget men hon är så rund om magen så det knappt går att knäppa inlägget och om jag lyckas så knäpps det upp när jag tar på mig selen över armarna och hon tynger ner inlägget.
Är det bara att vänta tills hon vuxit några cm så att vi kan skippa inlägget eller kan jag lösa det på annat sätt?

Köp en size it! Typ 130 spänn på knyt-an.se
 
Jag har köpt en Nook från oscha, deras variant av sele. Apdyrt men han kanske inte vill bli buren så länge till och jag vill testa :D

1FA4AF8A-E1F0-4A7C-ACAD-921D4648665F.jpeg
 
Jag älskar att bära! Och sonen - 6,5mån - älskar att bäras :love:
Bar honom i trikåsjal som nyfödd till typ 3månader, sedan fick den läggas bort för han blev för vild. :rofl:
Nu har jag en Ergo Baby Original som jag tycker är hemskt bra. Har än så länge bara burit på magen, men ser fram emot att prova bära på ryggen framöver också, något som jag tror att min kropp skulle uppskatta också. :) Men! Fråga till någon Van SelBärare som känner sig träffad - hur sjutton får man upp bebis på ryggen utan hjälp? Finns det något knep eller är det bara medhjälpare som gäller? :confused:
 
Jag älskar att bära! Och sonen - 6,5mån - älskar att bäras :love:
Bar honom i trikåsjal som nyfödd till typ 3månader, sedan fick den läggas bort för han blev för vild. :rofl:
Nu har jag en Ergo Baby Original som jag tycker är hemskt bra. Har än så länge bara burit på magen, men ser fram emot att prova bära på ryggen framöver också, något som jag tror att min kropp skulle uppskatta också. :) Men! Fråga till någon Van SelBärare som känner sig träffad - hur sjutton får man upp bebis på ryggen utan hjälp? Finns det något knep eller är det bara medhjälpare som gäller? :confused:
Här kör vi superman, väldigt uppskattat hos barnen :D (dvs man svingar dem över axeln)
Med första barnet tog jag liksom på mig allt som vanligt, minus axelband, på magen, barnet I selen och sen skuffa runt alltihop runt till ryggen :)
Finns jättebra videos på sjalbarn (om nu det finns kvar) och YouTube :)
 
Jag älskar att bära! Och sonen - 6,5mån - älskar att bäras :love:
Bar honom i trikåsjal som nyfödd till typ 3månader, sedan fick den läggas bort för han blev för vild. :rofl:
Nu har jag en Ergo Baby Original som jag tycker är hemskt bra. Har än så länge bara burit på magen, men ser fram emot att prova bära på ryggen framöver också, något som jag tror att min kropp skulle uppskatta också. :) Men! Fråga till någon Van SelBärare som känner sig träffad - hur sjutton får man upp bebis på ryggen utan hjälp? Finns det något knep eller är det bara medhjälpare som gäller? :confused:
Finns egentligen 3 (eller fler?) varianter. Jag spänner ut axelbanden rejält, lägger selen på barnets rygg och håller tag i selen och hennes överarmar och svingar upp henne på ryggen, står sedan framåtlutad och spänner axelband och midjebälte. Men min dotter är snart 3 år och kan hålla i sig på befallning ;) Jag har dock gjort såhär sedan hon var ganka liten. Började bära på ryggen när hon var 3 månader, men då i sjal, med sele bör du vänta ett tag till, men det har du säkert koll på.

Ett annat sätt är "höftskuff" som också beskrevs av @LillaMy84 och sista tiden har jag ibland spänt fast midjebältet, svingat upp barnet och sen dragit upp selen över henne och dragit på axelbanden och "hoppat ner henne" i selen (fy vad jag är dålig på att förklara :p) men det har jag tyckt varit svårt när hon var mindre.

Finns massor med tips på youtube och i gruppen Bärsjalar! på facebook. Lycka till! Det är en fantastisk frihet att bära på ryggen!
 
Ska ut och promenera á 2 h idag med bebis i sjal. Har en K'tan och ingen bärjacka. Han är en glosork innan han somnat. Hur klär jag honom/oss? Mössa på honom förstår jag såklart men sen då?

Var ute på en 15 min rastning med bebis i sjal här om dagen. Då hade han på sig byxa+body (ingen mössa pga han hade somnat innan jag bestämde mig för promenad) bara och jag hade en stor hoodtröja jag kunde knäppa iallafall upp över halva honom, en liten filt som jag satte utanpå bara honom som gick upp en bit. Och sen jacka på mig men den gick inte att knäppa alls. Men då sov han hela tiden vilket han förmodligen inte gör idag :D

DSC_0371.JPG
 
Ska ut och promenera á 2 h idag med bebis i sjal. Har en K'tan och ingen bärjacka. Han är en glosork innan han somnat. Hur klär jag honom/oss? Mössa på honom förstår jag såklart men sen då?

Var ute på en 15 min rastning med bebis i sjal här om dagen. Då hade han på sig byxa+body (ingen mössa pga han hade somnat innan jag bestämde mig för promenad) bara och jag hade en stor hoodtröja jag kunde knäppa iallafall upp över halva honom, en liten filt som jag satte utanpå bara honom som gick upp en bit. Och sen jacka på mig men den gick inte att knäppa alls. Men då sov han hela tiden vilket han förmodligen inte gör idag :D

Visa bifogad fil 13113
Vad har ni för väder? Hur kändes han efter förra promenaden? Har du fötterna innanför eller utanför sjalen? Många frågor :D Men min dotter, som är varm av sig, har aldrig varit kall om själva kroppen utan det är fötter, händer och ibland ben som känts lite kalla. Jag hade alltid ullbalaklava för att skydda hals och nacke och sen vantar/sockar/benvärmare efter väder.
 
DD3AC5FA-D72F-435D-BF7D-0367E4174ADB.jpeg
Ska ut och promenera á 2 h idag med bebis i sjal. Har en K'tan och ingen bärjacka. Han är en glosork innan han somnat. Hur klär jag honom/oss? Mössa på honom förstår jag såklart men sen då?

Var ute på en 15 min rastning med bebis i sjal här om dagen. Då hade han på sig byxa+body (ingen mössa pga han hade somnat innan jag bestämde mig för promenad) bara och jag hade en stor hoodtröja jag kunde knäppa iallafall upp över halva honom, en liten filt som jag satte utanpå bara honom som gick upp en bit. Och sen jacka på mig men den gick inte att knäppa alls. Men då sov han hela tiden vilket han förmodligen inte gör idag :D

Balaklava är suveränt på huvudet.

Jag köpte lite kläder ämnade för ändamålet, både tröjor och jacka. BonPrix har helt ok grejer och jag tycker det blev mycket lättare än sambons kläder :D

Bilden är visserligen på en Lenny Lamb men principen är ju densamma med eget hål till barnet :) Den här har panel för ryggbärande också.

Men tills dess hade han ordentliga strumpor och lite tjockare innekläder.
 
@superstar idag är det sol, plusgrader och blåsigt. Blir mössa med öron på, så långt har jag tänkt :D Vad är balaklava (fick skrolla upp och ner ett par gånger pga dåligt minne och konstigt ord, aldrig hört talas om :rofl: )?

Han är varm av sig och likaså jag, så han kändes varm. Även om händer och fötter (det är dom han kan bli lite kall om) Men det var ingen blåst den dagen. Är förvisso småländsk skog vi ska gå i och inte skånsk slätt.

Har fötterna innanför men funderar på om man kan ha fötterna utanför nu, eller när kan man börja med det? Han är 7 veckor på söndag, 61+ cm lång, stadig och rejäl gosse.

@lil-sis Önskar mig en bärjacka men vill se först att han gillar att bli buren lite längre etc innan jag köper en (ekonomin tillåter inte riktigt inköp som inte betalar tillbaka sig :angel: Och finns ju inga begagnade :cautious: ). Ska klä han lite rejälare då. Framförallt huvud (nacke), händer och fötter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 811
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp