Vi som bär i sjal och sele 2

@superstar idag är det sol, plusgrader och blåsigt. Blir mössa med öron på, så långt har jag tänkt :D Vad är balaklava (fick skrolla upp och ner ett par gånger pga dåligt minne och konstigt ord, aldrig hört talas om :rofl: )?

Han är varm av sig och likaså jag, så han kändes varm. Även om händer och fötter (det är dom han kan bli lite kall om) Men det var ingen blåst den dagen. Är förvisso småländsk skog vi ska gå i och inte skånsk slätt.

Har fötterna innanför men funderar på om man kan ha fötterna utanför nu, eller när kan man börja med det? Han är 7 veckor på söndag, 61+ cm lång, stadig och rejäl gosse.

@lil-sis Önskar mig en bärjacka men vill se först att han gillar att bli buren lite längre etc innan jag köper en (ekonomin tillåter inte riktigt inköp som inte betalar tillbaka sig :angel: Och finns ju inga begagnade :cautious: ). Ska klä han lite rejälare då. Framförallt huvud (nacke), händer och fötter.
Kan annars tipsa om gravidjacka, jag har en begagnad från blocket. Billigare och fungerar sålänge du bär på mage:up:
Jag har vanliga kläder på bebis, en stor fleecejacka som når om oss båda och gravidjacka över. Sedan mössa efter väder samt ett antal halsdukar som jag kan lägga om både mig och bebis om det behövs (ska klara de skånska isvindarna).
Jag har varit sugen på en bärjacka men nu blir det ju snart varmare så har inte känts motiverat riktigt...
 
Jag älskar att bära! Och sonen - 6,5mån - älskar att bäras :love:
Bar honom i trikåsjal som nyfödd till typ 3månader, sedan fick den läggas bort för han blev för vild. :rofl:
Nu har jag en Ergo Baby Original som jag tycker är hemskt bra. Har än så länge bara burit på magen, men ser fram emot att prova bära på ryggen framöver också, något som jag tror att min kropp skulle uppskatta också. :) Men! Fråga till någon Van SelBärare som känner sig träffad - hur sjutton får man upp bebis på ryggen utan hjälp? Finns det något knep eller är det bara medhjälpare som gäller? :confused:

Sök på Youtube på Walk like an egyptian
 
Jag är så sugen på en je porte mon sele efter att ha provat en på barnmässan :love: Är det någon som har/har haft en och kan säga om den är bra eller inte?
 
@Monifa du kanske har googlat redan men balaklava är en "rånarhuva" dvs mössa med krage, typ. Användes mycket flitigt här de första två vintrarna, både vid bärande och under overall och vintermössa. Numera har jag en dotter som har åsikter om vad hon har på sig och därmed vägrar använda den mer :p

Hur gick promenaden?
 
@Monifa du kanske har googlat redan men balaklava är en "rånarhuva" dvs mössa med krage, typ. Användes mycket flitigt här de första två vintrarna, både vid bärande och under overall och vintermössa. Numera har jag en dotter som har åsikter om vad hon har på sig och därmed vägrar använda den mer :p

Hur gick promenaden?

Klurade ut det sen :D

Det gick mycket bra. Han satt mycket bra med benen utanför istället för att ha dom innanför. Lagom varm i vanliga kläder + en fleeceoverall med fot, vantar o mössa. Han var inte hud mot hud så ingen av oss fick värmeslag :rofl: Han sov tills slutet då tittade han fram :)

DSC_0380.JPG
 
Var ute o gick en timme i den fantastiska vårvärmen och inser att sjalen är gööörvarm. Ska vandra i sommar med min mamma två dagsturer (vet inte hur långt än) men det kommer aldrig gå i denna sjal.

Så tips på något svalare? Eftersom att jag förmodligen kommer plocka i o ur honom mer än en gång under vandringen bör den vara smidig att få i honom i (knytsjal går alltså bort).

Så nått svalt och enkelt, inte BB. Tips?
 
Var ute o gick en timme i den fantastiska vårvärmen och inser att sjalen är gööörvarm. Ska vandra i sommar med min mamma två dagsturer (vet inte hur långt än) men det kommer aldrig gå i denna sjal.

Så tips på något svalare? Eftersom att jag förmodligen kommer plocka i o ur honom mer än en gång under vandringen bör den vara smidig att få i honom i (knytsjal går alltså bort).

Så nått svalt och enkelt, inte BB. Tips?

Sele i sjaltyg. Eller Pognae, man kan fälla ner en lucka och så är det mesh över ryggen istället.
 
Sele i sjaltyg. Eller Pognae, man kan fälla ner en lucka och så är det mesh över ryggen istället.

Vilka selar har sjaltyg?

Edit Pognae såg ju väldigt lovande ut nu när jag läste om dom. Vettigt pris också. Tack! Vet du nån som har en sån och om denne är nöjd?
 
Igår fick jag hem en ny sjal! Har haft en ringsjal och en 4a innan, nu råkade jag bli kär i en 7a (!!!:nailbiting:).
Hann testa den lite igår ett knyt på mage och ett på rygg, det är myyyycket tyg men så mycket roligare saker det går att göra när inte sjalen tar slut direkt:D
Provade bland annat FWCC med pond finish och en ruck med knutlöst tibetanskt avslut (sista brukar jag ha men då är det preciiiiis att sjalen räcker om jag har spänt lite slarvigt).
Kan vara så att det är en 6a på väg på posten också:angel:
 
Igår fick jag hem en ny sjal! Har haft en ringsjal och en 4a innan, nu råkade jag bli kär i en 7a (!!!:nailbiting:).
Hann testa den lite igår ett knyt på mage och ett på rygg, det är myyyycket tyg men så mycket roligare saker det går att göra när inte sjalen tar slut direkt:D
Provade bland annat FWCC med pond finish och en ruck med knutlöst tibetanskt avslut (sista brukar jag ha men då är det preciiiiis att sjalen räcker om jag har spänt lite slarvigt).
Kan vara så att det är en 6a på väg på posten också:angel:
Men en 7a går det ju att göra hur balla knyt som helst, särskilt om man bär på ryggen.
 
Men en 7a går det ju att göra hur balla knyt som helst, särskilt om man bär på ryggen.
Ja finns nästa fööör mycket att välja på:D
Det är bas +2 för mig så jag har liksom hur mycket tyg som helst, ska experimentera vidare under helgen!

Längtar så efter värme nu så jag slipper klä på mig själv och bebis så himla mycket när vi ska ut. Ska bli såå gött att bara kunna sjala upp på ryggen och gå ut!
 
Ja finns nästa fööör mycket att välja på:D
Det är bas +2 för mig så jag har liksom hur mycket tyg som helst, ska experimentera vidare under helgen!

Längtar så efter värme nu så jag slipper klä på mig själv och bebis så himla mycket när vi ska ut. Ska bli såå gött att bara kunna sjala upp på ryggen och gå ut!
BWCC kan man göra mycket tjusigt med och det sväljer mycket sjal.
 
Funderar lite på vilket sätt som placerar ungen bäst. På bilden ovan där selen sitter i min midja (han kommer högre upp dvs) eller nedan där jag har selen mer på höften.

Screenshot_20180418-073735.png
 
Funderar lite på vilket sätt som placerar ungen bäst. På bilden ovan där selen sitter i min midja (han kommer högre upp dvs) eller nedan där jag har selen mer på höften.

Visa bifogad fil 13675
Jag tycker också bebis får bättre M-position när du får upp bältet. Tänk på att du även ska kunna nå att pussa bebis på huvudet utan att höja dig särskilt mycket, oftast bättre med lite för högt än för lågt.
Blir tyngre att bära om bebis hamnar för långt ner:)
http://narabebis.se/barsjal-barsele-checklista/
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 765
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp