Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nisse

Trådstartare
Nu är det väl dags att vi har en tråd för oss som bär i sjal och sele :idea:.

Här kan vi dela med oss av tips på knytningar, fråga varandra om hjälp och lägga upp bilder!

Såå, kom fram och presentera er nu ni som bär! :banana:
Och berätta gärna vad ni bär i också :).
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag kan väl börja då :D.

Har en dotter på 11 månader som jag mest bär på ryggen i lågsjal nuförtiden :).
Tidigare bar jag mycket på höften i ringsjal och kortsjal, men det funkar inte så bra nu längre för man får aldrig syssla med det man vill ifred :crazy:.

Dessa bärdon har jag:
Calin bleu gauze 4,7 m - Brun )och skryyynklig :love:)
Didymos indio 4,7 m - Viola färgad rosa (Underbar att bära i)
Girasol 4,2 m - Regnbåge (bär mest ryggsäck och shbc med denna)
Storchenwiege 2,7 m - Färg "Anna" (bär på höften eller som ryggsäck)
Hoppediz 4,7 m - Färg "Miami" Rosa :love: (använder alla möjliga knytningar med denna)
Zara 5,2 m - Färg "lemongrass" (Bär mest på magen med denna, då den är så lång)
Mei tai - Hemsydd
Manduca - Ice Rose
2 st hemmasydda ringsjalar

Ska försöka knäppa kort på de flesta och fixa bärbilder också :).
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Så du kom till skott och startade tråden nu! :banana:

Dottern kör stenhårt på Våga Vägra Vagn så vi bär. Jag oftast i sjal och maken i sele, som han nu ner älskar (tack för hjälpen med inköpet).

1) Trikåsjal
2) sele, Beco
3) Ringsal på ingående (undrar faktiskt lite vart den har tagit vägen)
4) Sjal från Indiska som jag använder till kortsjal

Jag har en fråga som jag lurat på ett par dagar. Hur gör ni till vintern? Stor jacka så ungen också får plats eller en jacka innanför selen/sjalen och overall på ungen?

s_694.jpg


s_1283.jpg
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

En till anhängare av Våga Vägra Vagn här :D

Iggy är snart 4 månader och vi har:

  • trikåsjal
  • Mei Tai
  • Och inväntar oxå en ringsjal

Just nu lurar jag på vilken sele jag ska inhandla, beco eller manduca? Svåra val här i livet ;)

38010_418000112129_608077129_5294505_1332048_n.jpg


Tur man har en stor pappa så båda får plats i regnjackan när det regnar
35337_1502933343538_1540365507_31269924_909252_n.jpg
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Min kille gillar vagnen nu sen han fått sittdelen. Innan var det bara Babybjörnen som gällde.

Nu när han är större har vi en Ergo till honom som vi är väldigt nöjda med. Har ännu inte provat ha den på ryggen.

Har köpt en trikåsjal men säljer den igen då han inte alls trivdes i den. Antagligen för att jag inte riktigt fick till det.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag har en fråga som jag lurat på ett par dagar. Hur gör ni till vintern? Stor jacka så ungen också får plats eller en jacka innanför selen/sjalen och overall på ungen?

Under Es första månader fick han bo under min jacka (han är född i november) när vi var ute på vintern, men andra vintern fick han sitta fritt. Fullt påpälsad i sjalen.

Till ursprungsfrågan.

E är snart 2 år och väger 14 kg så bär jag honom nu är det huvudsakligen på ryggen. För längre stunder blir det en vävs långsjal och för kortare svängar en ringsjal från Looma.

När han var nykläckt använde jag en tvådelad trikåsjal, maken använde en Tricot-slen. Vi övergav trikåsjalarna när han började väga upp mot 8 kg. Tyckte inte de gav tillräckligt med stöd då längre.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Nu har jag vaknat. ;)

Prick just nu bär jag lillasyster i ett ryggomslut(favoritknyt just nu) i min nya fina didymos indio smaragd. :love: Annars blir det en lila calin bleu gauze eller en baco butterfly I espresso. Lite fler bärdon ligger och skräpar i vrår. ;)

Heltidsbar storebror till han var drygt 1½, då adopterade han vagnen som var inköpt till lillasyster... Men han blir fortfarande buren när han ville eller det passar bättre.
Lillasyster har åkt vagn ca 5 gånger i sitt 10 månader långa liv. :D Förmodligen blir det mer blandat nu när storebror börjar på förskolan. Vi har alltså bara en vanlig vagn som de delar på.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Har en långsjal i ylle och en lånad trikåsjal.

Bär 4 månaders på magen i kryss (eller vanlig trikåsjalsknytning som är nästan likadan). Hur man gjorde fanns det instruktioner för på sjalbarnssidan.

Men han åker vagn också, i ca 30 minuter i taget... (sedan tröttnar han).
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

*kl'

Snäckan älskar ju sin vagn, men vi har en manduca, en tricot slen(utlånad) en mei tai, en beco 2 (eller?, kpist vet:D) och en ringsjal.
Jag gillar selarna bättre än sjalarna, sambon gillar vagnen eftersom han inte lyckas sätta på sig selarna själv.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Eller varför inte prova en såndär ergo-kopia för en billig slant på tradera :idea:.
Jag har bara hört bra om dem.
Det tråkiga är att de bara finns i vinrött eller marinblått, men duger ju som vardagssele.
Jag funderar faktiskt på en sån, som kan få bo i sambons bil :).
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Åh, jag funderar också på en yllesjal nu till hösten :laugh:.
Eller en cashmere :love:.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

I vintras var M så liten, så jag bar henne bara på magen med sambons vinterjacka över oss båda.
Nu ska jag slakta den jackan och sy en bärjacka av den så att jag kan bära på ryggen också.
Då räcker det med bara varm tröja, babylegs och tofflor :).
Om jag bär i selen tänker jag bära utanpå jackan och klä på M overall.

Orkar du inte sy så finns det ju bärskydd och bärjackor, men de är dyyyra :crazy:.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Eller varför inte prova en såndär ergo-kopia för en billig slant på tradera :idea:.
Jag har bara hört bra om dem.
Det tråkiga är att de bara finns i vinrött eller marinblått, men duger ju som vardagssele.
Jag funderar faktiskt på en sån, som kan få bo i sambons bil :).

Jag har precis köpt en sån :)
men tycker min lilla skrutta hamnar så långt ner, men annars verkar den bra, fick den igår :)
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Vi bär, både jag och Stellas pappa, och har gjort sedan födseln. :bump: När hon var yttepytte så var det en trikåsjal från Minimundus som gällde, men ingen av oss gillade den riktigt. För lång och bökig att få på sig helt enkelt, även om den var fantastisk när den väl var på och Stella var på plats.

Nu bär vi i en Manduca (Ice/Rose :love: ), och den avgudar vi alla tre. Den är välanvänd kan jag säga, även om Stella inte är någon vagnhatare. Vi gillar helt enkelt att ha henne nära, och så är selen lättare att släpa med sig. :D
Funderar dock på om vi skulle försöka oss på sjal igen nu när vi kan använda oss av lite andra knytningar eller kanske rent av en ringsjal...
Ni vana sjalare, vad rekommenderar ni? Stella är snart 4 månader gammal, väger väl runt 6,5 kilo skulle jag tro.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Eller varför inte prova en såndär ergo-kopia för en billig slant på tradera :idea:.
Jag har bara hört bra om dem.
Det tråkiga är att de bara finns i vinrött eller marinblått, men duger ju som vardagssele.
Jag funderar faktiskt på en sån, som kan få bo i sambons bil :).

En sån här menar du?

Priset är ju helt okej, absolut värt att prova! Tack för tipset!
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag har burit båda mina barn massor i sjalar och selar, och haft massa olika sorter etc.
Nu bär jag i princip inget alls längre, men de bärdon som finns kvar efter att jag hårdbantat sjalgarderoben är:

Didymos Lena (sjal som jag sparat efter Hannas bärperiod).
Didymos Indio Guld ("Nova-lis" sjal).
Bära Barn Lotus
Manduca Petrol
Och så har jag en hemmasydd "alltid-rättsjal" kvar men den ska jag sälja när jag får tummen ur.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

En sån här menar du?

Priset är ju helt okej, absolut värt att prova! Tack för tipset!

Japp, det är precis en sån jag menar :).
Det är ju nästan gratis om man jämför med beco, ergo och manduca, fast de har ju ingen spädbarnsinsats så barnet bör väl vara 3-4 månader innan man kan bära i den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
772
Senast: Krumben
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 169
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 748
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp