Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom vanligaste är nog ergobaby och manduca. Tyvärr är det väldigt olika vilken Sele som passar beroende på kroppsbyggnad.
Jag älskar min ergobaby, men verkligen avskyr babyinlägget.. Bär därför mest i sjal nu i början.
Funderade ett tag på att tom köpa en manduca att ha i början, för den har så mycket smidigare spädbarnslösning.. Den passar mig nämligen inte alls i övrigt och jag blir trött och får ont i ryggen på en gång.
Vet att många är nöjda med tula, kanske kan vara nåt att kika på också :)

Det är mest min sambo som ska bära är tanken, eller jag kommer såklart också att bära men blir mest hans uppgift. Va lite tråkigt när vi åkte iväg för att testa och så fanns det bara babybjörn, man vill ju gärna testa lite olika!
 
Det är mest min sambo som ska bära är tanken, eller jag kommer såklart också att bära men blir mest hans uppgift. Va lite tråkigt när vi åkte iväg för att testa och så fanns det bara babybjörn, man vill ju gärna testa lite olika!
Ja, det är helkasst att det bara brukar finnas baby björn överallt :down:
Men jag har för mig att manduca generellt passar större bärare medan ergo är för mindre. Är man jätteliten kan pognae (tror att det är begagnat eller utomlands som gäller.. Har för mig att jag läste nåt om en massa strul med åf i Sverige) vara värt att kika på.
Ergo går att fynda riktigt billigt på flera nätshoppar, de brukar ofta finnas rea och paketerbjudande på dem:up:

Gillar man tanken att man sätter fast bebis i selen först, lite som med baby björn (?) så är beco butterfly II ett alternativ.
 
Ja, det är helkasst att det bara brukar finnas baby björn överallt :down:
Men jag har för mig att manduca generellt passar större bärare medan ergo är för mindre. Är man jätteliten kan pognae (tror att det är begagnat eller utomlands som gäller.. Har för mig att jag läste nåt om en massa strul med åf i Sverige) vara värt att kika på.
Ergo går att fynda riktigt billigt på flera nätshoppar, de brukar ofta finnas rea och paketerbjudande på dem:up:

Gillar man tanken att man sätter fast bebis i selen först, lite som med baby björn (?) så är beco butterfly II ett alternativ.

Min sambo är väl rätt "normal" 178 cm med liten ölmage, jag är 184 cm och med ölmage utan att dricka öl :p men vi är rätt breda över axlar o så, så då kanske manduca är bättre?
 
Lyckades precis nypa den sista natibaby northern forest i storlek 5 som finns. Jag som inte skulle ha fler sjalar.... jaja, nu har jag lite motivering att lära mig ryggknyt. ;)

De är så vackra! Med allt logiskt tänkande känner jag att sele passar mig väldigt väl, men suktar ändå efter sjalar titt som tätt.
 
Min sambo är väl rätt "normal" 178 cm med liten ölmage, jag är 184 cm och med ölmage utan att dricka öl :p men vi är rätt breda över axlar o så, så då kanske manduca är bättre?

Ger mig in lite i tråden här. :o
Har försökt oss på sjal med lilleman men har aldrig riktigt fått till det. Slog till på en ergobaby 360 i helgen som borde komma idag eller imorgon. Om du vill kan du ju prova den. :)

Hoppas den kommer passa oss. Var lite snål och använde den gamla ärvda babybjörnen till dottern vilket resulterade i att man struntade i att bära då den var så obekväm. :o Hade inte samma behov av att kunna ha händerna fria när man hade bara henne heller. Nu känns de behövligt att kunna ha honom i famnen men med händerna fria att hjälpa storasyster.
 
Ger mig in lite i tråden här. :o
Har försökt oss på sjal med lilleman men har aldrig riktigt fått till det. Slog till på en ergobaby 360 i helgen som borde komma idag eller imorgon. Om du vill kan du ju prova den. :)

Hoppas den kommer passa oss. Var lite snål och använde den gamla ärvda babybjörnen till dottern vilket resulterade i att man struntade i att bära då den var så obekväm. :o Hade inte samma behov av att kunna ha händerna fria när man hade bara henne heller. Nu känns de behövligt att kunna ha honom i famnen men med händerna fria att hjälpa storasyster.

Ja gärna får ta med sambon också så han får testa :p
 
Min sambo är väl rätt "normal" 178 cm med liten ölmage, jag är 184 cm och med ölmage utan att dricka öl :p men vi är rätt breda över axlar o så, så då kanske manduca är bättre?
Det finns ofta lokala bärgrupper på Facebook, där är folk överlag jättegulliga och det anordnas ibland sk bärträffar där man kan få möjlighet att känna o prova, kanske kan vara ett alternativ också när prova i butik inte är det :)
Hade jag stått i valet och kvalet idag och inte varit så kort som jag är, så hade jag nog valt selen som tilltalade mig mest till utseendet.. Och plånboken då förstås :D
 
Jag har provat mig igenom några selar, pognae, tula och lenny lamb. Pognae går bort (den ska säljas), jag är för tjock för den, passar bättre smalare personer. Tulan är lätt att ställa in och finns i så många fina mönster, gillar den skarpt, men midjebältet är ganska hårt. Lenny Lamben är mjukast och finast, men svårare att ställa in. På den korsar jag axelremmarna, skönast för mig.
Men skönast att bära i, förutom sjal är bei dai (mei tai), eftersom den går att ställa in mycket bättre, skönare avlastning :)
 
Vet inte om frågan passar in här riktigt? Har inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte om det kommit upp innan. :o Är nybörjare på detta. Sonen är 6 månader snart och väger ca 7,5 kg.
Vi har köpt en sele och den passar oss mkt bättre än vad sjalen gjort. Använt sjalen typ 3 gånger på 6 månader för jag upplevde inte att jag fick barnet att sitta rätt. Han har dock varit nöjd. Har en tricot slen tror jag den heter. Hur länge kan man använda en sån? Är det dumt att sälja den redan?
Tänkte om man borde ha den kvar för variation, men så himla mkt bär vi inte ändå. Lilleman trivs ju rätt bra i vagnen, så selen har mest använts när han inte vill vara ensam och vi håller på med städning eller matlagning typ.
Kommer nog bli mer sen när man är ute mer på utflykter och så till våren och sommaren.
En dum fråga till kanske men var köper/säljer ni bärdon begagnat? Typ fejjan?
Ursäkta tusen udda frågor typ. :o
 
Vet inte om frågan passar in här riktigt? Har inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte om det kommit upp innan. :o Är nybörjare på detta. Sonen är 6 månader snart och väger ca 7,5 kg.
Vi har köpt en sele och den passar oss mkt bättre än vad sjalen gjort. Använt sjalen typ 3 gånger på 6 månader för jag upplevde inte att jag fick barnet att sitta rätt. Han har dock varit nöjd. Har en tricot slen tror jag den heter. Hur länge kan man använda en sån? Är det dumt att sälja den redan?
Tänkte om man borde ha den kvar för variation, men så himla mkt bär vi inte ändå. Lilleman trivs ju rätt bra i vagnen, så selen har mest använts när han inte vill vara ensam och vi håller på med städning eller matlagning typ.
Kommer nog bli mer sen när man är ute mer på utflykter och så till våren och sommaren.
En dum fråga till kanske men var köper/säljer ni bärdon begagnat? Typ fejjan?
Ursäkta tusen udda frågor typ. :o

Vilken sele köpte ni? :)
Det är ju en elastisk sjal du har, och när bebisen börjar bli lite tyngre så blir det svajjigt, då är det bättre med vävd sjal. Så du kan nog sälja den vidare om du tycker det är svajjigt om du vill testa igen.
Det finns grupper på fb, Bärsjalar! och Bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes, där kan du sälja och köpa :)
 
Vet inte om frågan passar in här riktigt? Har inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte om det kommit upp innan. :o Är nybörjare på detta. Sonen är 6 månader snart och väger ca 7,5 kg.
Vi har köpt en sele och den passar oss mkt bättre än vad sjalen gjort. Använt sjalen typ 3 gånger på 6 månader för jag upplevde inte att jag fick barnet att sitta rätt. Han har dock varit nöjd. Har en tricot slen tror jag den heter. Hur länge kan man använda en sån? Är det dumt att sälja den redan?
Tänkte om man borde ha den kvar för variation, men så himla mkt bär vi inte ändå. Lilleman trivs ju rätt bra i vagnen, så selen har mest använts när han inte vill vara ensam och vi håller på med städning eller matlagning typ.
Kommer nog bli mer sen när man är ute mer på utflykter och så till våren och sommaren.
En dum fråga till kanske men var köper/säljer ni bärdon begagnat? Typ fejjan?
Ursäkta tusen udda frågor typ. :o
Trikå kommer ni inte använda mer så sälj. Men kanske en vävd sjal kan vara mer intressant. Fast funkar sele för er så kör på det.
 
Vilken sele köpte ni? :)
Det är ju en elastisk sjal du har, och när bebisen börjar bli lite tyngre så blir det svajjigt, då är det bättre med vävd sjal. Så du kan nog sälja den vidare om du tycker det är svajjigt om du vill testa igen.
Det finns grupper på fb, Bärsjalar! och Bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes, där kan du sälja och köpa :)

Vi köpte en ergobaby 360. Hade en jättegammal ärvd babybjörn sen innan som vi fick till dottern, men använde den knappt då jag inte gillade den så nu köpte vi en ny när jag hittade en till kampanjpris. :)
Guppade runt så han somnade i den förut idag så han verkar trivas. Fick den för ett par veckor sedan så har inte hunnit använda den så många ggr än.

Svajigt vet jag inte men tyckte det var svårt att få till knytningen. Han sjönk lixom ner efter ett tag. :o
Kanske kan hitta en vävd att testa med. Är dom dyra begagnade?
Tack!
 
Vi köpte en ergobaby 360. Hade en jättegammal ärvd babybjörn sen innan som vi fick till dottern, men använde den knappt då jag inte gillade den så nu köpte vi en ny när jag hittade en till kampanjpris. :)
Guppade runt så han somnade i den förut idag så han verkar trivas. Fick den för ett par veckor sedan så har inte hunnit använda den så många ggr än.

Svajigt vet jag inte men tyckte det var svårt att få till knytningen. Han sjönk lixom ner efter ett tag. :o
Kanske kan hitta en vävd att testa med. Är dom dyra begagnade?
Tack!
Gå med i grupperna på FB, där finns massor att välja på. Antingen söker du själv, eller så lägger du in en sökes-annons. Hade du bott närmre mig hade du fått klämma och känna :) Men du får säkert tag på något som passar din plånbok :)
 
Jag har nyss uppgraderat från en trikåsjal till en Didymos då E numera väger +8,5 kg.
Jag gillar den skarpt!

IMG_0258_zpsu30jh2xc.jpg
 
Funderar på att köpa sjal att ha hemma så att man får händerna fria, lilleman på en vecka gillar inte att man lägger ner honom så svårt att få saker gjort. Är det en vävd sjal man ska kolla efter? Nåt speciellt märke? Vill helst ha eko!
 
Funderar på att köpa sjal att ha hemma så att man får händerna fria, lilleman på en vecka gillar inte att man lägger ner honom så svårt att få saker gjort. Är det en vävd sjal man ska kolla efter? Nåt speciellt märke? Vill helst ha eko!
det är så himla individuellt om vad man kommer att gilla :) Vart bor du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
764
Senast: Krumben
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 135
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 161
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp