Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

sommarvind

Trådstartare
Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära mig mer om foder och om hur vi hästmänniskor resonerar. Jag är säker på att det finns en hel del kunskap här ute och ser fram emot en utvecklande tråd.

Kan ni inte berätta om vad för typ av hästar ni har , hur era foderstater ser ut och gärna en motivering till varför dom ser ut som dom gör.

Jag kan börja: Jag har 3 ardennerhästar i åldrarna 1, 3 och 4 år. Jag har under ganska lång tid varit för analyserat foder. Är fortfarande, men på grund av oseriösa bönder så har dom analyserade balarna hållt en otjänlig kvalité som resulterat i att hela trädgården består av mögliga storbalar som man inte vill använda.

Nu har vi dock hittat en foderleverantör som själv är hästuppfödare och som säljer ett oanalyserat hösilage men mögelfritt och som luktar gott och ja, dom ser riktigt fina ut helt enkelt. Han är noga med hanteringen av balarna. Silaget är taget från flera olika vallar och blir på så vis svårt att få en rättvis analys på.

Jag behöver helt enkelt bli kompis med mitt oanalyserade grovfoder och lära mig så mycket som möjligt om vad man ska tänka på för att det ska fungera på längre sikt.


Vi ger hästarna fri tillgång på grovfoder och utöver det så får dom lusernpellets och krafft muskel. Detta för att säkra proteinkällan.

3 åring: 1 kg lusern och 400 g Muskel

4 åringen likadant

1 åringen 2 kg lusern och 300 g Muskel.

Vi ger ett mineralfoder som det är mycket kalcium i eftersom det inte är lika farligt om kvoten med fosfor ger ett överskott av kalcium eftersom det kissas ut ändå och då hämmas inte skelettet.

Anledningen till att vi ger lusern beror på att jag tycker det är hälsosamt och att det inte räknas som krafftfoder och känns på så vis bättre samtidigt som det tillför protein. Valet av muskel beror på att man inte behöver ge så mycket och ändå samtidigt komma upp i proteinmängd. Sedan att det inte innehåller så mycket stärkelse ser jag som ett stort plus.


Tilläggas skall att dom har fri tillgång på saltsten. Dom står på Vetehalm i lösdriften, möjligen kan ett och annat strå av det också slinka ner. Men det är marginellt.

Frågor som jag har:

Proteinfrågan: Hur stor är risken att det blir så stora överskott att det blir skadligt? Tänker jag rätt när det gäller val av lusern och muskel?

Tänker jag rätt när det gäller val av mineraler?


Har ni några tips om hur man får en bra kvot mellan kalcium och fosfor? Det känns som det är svårast att få bra eftersom överskott kissas ut ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Skulle inte ge proteinkoncentrat om det inte är en konstaterad brist i fodret. De gånger jag har oanalyserade partier ger jag en "rimlig" foderstat som går i linje med vad de brukar få, sedan får man lägga till efter hull och arbete och justera allteftersom.

Tex vet jag att med ett normalt hö brukar min kallblods- dponny behöva ca 8 kg hö plus mineraler och kraftfoder efter analys. Då börjar jag med hö och några hekto av något normalkraftfoder, tex müsli för att mineralerna ska smaka. Sedan får man lägga till mer kraft om hon tränar hårt, tappar lite överlinje eller blir lite matt i pälsen. Det ser jag som tecken på att höet behöver kompletteras lite. Tappar hon hull överlag får hon mer hö, men det händer tyvärr sällan. ;) de andra mer svårfödda får lite större dos av allt, men i vettiga proportioner.

Koncentrat, soja, väldigt halmbaserad foderstat och andra specialarrangemang använder jag bara om jag har en tillförlitlig analys.

Grovfoder har i princip alltid överskott på kalcium, så en till stor del hö/ silagebaserad foderstat är rätt sade att fodra utan analys. Fodrar man med samma parti en hel säsong är det ju bara att analysera.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag hade skippat mineraltillskott helt förutom selen. Du ger dessutom lusern som innehåller relativt mycket kalcium.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Men å andra sidan har de mineralfoder med "normal kvot" tex Kraffts blåa och röda, granngården osv alltid passar in när jag gjort mineralanalys och gett en liten mängd spannmålsbaserat kraftfoder till en rejäl högiva. Endast om jag gett lusern som enda kraftfoder har jag behövt byta mot lite mer fosforrikt alternativ eller gett lite tokosel plus eV fosforbalans.

Kollar av de viktigaste kvoterna, och att alla behov är uppfyllda med en liten marginal.

Så jag skulle faktiskt ge lite mineraler, även om man famlar lite i blindo. Är det bara en kort period kan man ju låta bli, eller om de äter väldigt mycket foder. Är väldigt nojjig med att hästen ska få bristproblem, artros tidigt, spröda hovar är sånt jag tycker mig ha sett på hästar som inte fodrats med mineraler. Speciellt om man har en häst som får gå med lite kaloriunderskott periodvis på vintern för att få bort hull från sommaren. Även om det verkar lite opopulärt att ha den åsikten tycker jag de där blandningarna oftast täcker in en massa mikromineraler och vitaminer man inte räknar på men som jag ser en nytta med. Var lite noggrannare med att räkna förr, men nu är jag lite mer generös med fodret utöver " precis uppfyllda värden" och min häst har aldrig haft sån bra päls och faktiskt bättre hovar.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag gissar att det är nu fram till betet som det är aktuellt att fodra utan analys eller kommer du fortsätta köpa oanalyserat sedan med?

Gäller det nu fram till betet så hade jag bara gett hö och ev. något kilo lucern. Jag hade absolut inte gett något proteinkoncentrat såsom muskel, potatisprotein eller soja eftersom det är farligt att ge ett överskott på protein ifrån kraftfoder. Vill du ge något mer än lucern så ge något kilo betfiber (torrvikt som du sedan blötlägger) men som sagt, inget kraftfoder (betfiber räknas också som grovfoder).
Jag hade inte gett något mineralfoder mer än selen. Det ger mer skada än nytta att ge ett mineralfoder som ändå inte stämmer i kvoterna. Kalcium lär de ju inte få brist på ändå för hö innehåller vanligtvis tillräckligt med kalcium och när du dessutom ger lucern som också innehåller kalcium så finns det ingen anledning att ge ännu mer.

Om tanken är att fortsätta ge ifrån samma leverantör till hösten med så hade jag bett bonden köra hem årsbehovet direkt ifrån gärdet så kan du ta en egen analys istället och då vet du ju att det är ifrån samma ställe det är taget. Har du ingen möjlighet att ta hem hela årsförbrukningen på en gång blir det självklart svårare men om du pratar med bonden så kanske du kan få hyra utrymme utav honom där han enbart lägger ifrån ett gärde så att du ändå kan ta analys på ditt hö. Det är ju väldigt viktigt att hästen får sina behov tillgodosedda. Särskilt när det gäller unghästar och en såpass tung ras dessutom.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag tycker ofta många krånglar till de med foderstaten. Jag var förut petnoga med att analysera allt och och beräkna foderstater. Men när hästen bara gick ner i vikt ändrade jag metod.

Nu äter han ett hö med kraftiga strån (mer att tugga=bra för magen) som inte är analyserat, betfor, mineraler och lucern. Inget är uträknat utan jag har bara gått på magkänslan och kollat hur hästen reagerar på olika saker.

Tänk på att för mycket protein gör motsatsen, hästen går istället ner i vikt. Detta för att kroppen måste få extra energi med för att kunna arbeta med proteinet. Så om jag hade varit du hade jag nöjt mig med lusern.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Varför gav du inte hästen mera mat istället?
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag tycker ofta många krånglar till de med foderstaten. Jag var förut petnoga med att analysera allt och och beräkna foderstater. Men när hästen bara gick ner i vikt ändrade jag metod.

Nu äter han ett hö med kraftiga strån (mer att tugga=bra för magen) som inte är analyserat, betfor, mineraler och lucern. Inget är uträknat utan jag har bara gått på magkänslan och kollat hur hästen reagerar på olika saker.

Tänk på att för mycket protein gör motsatsen, hästen går istället ner i vikt. Detta för att kroppen måste få extra energi med för att kunna arbeta med proteinet. Så om jag hade varit du hade jag nöjt mig med lusern.

Om hästen går ner så har du räknat på för låg energinivå, känslan och ögat måste du ju ha även om du räknar. Skillnaden är att med analysen så blir det ingen gissningsperiod varje år utan du vet var du behöver ligga för att hästen ska må bra från början.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag hade först och främst frågat bonden hur gamla vallarna är, vad det är för fröblandningar, hur har han gödslat, finns det någon markkartering, när i tidpunkt är vallarna slagna (dvs har det gått i ax eller inte) för att få en uppfattning om innehållet. En bra bonde kan själv komma med en hyfsad gissning på protein, energi och i viss mån mineraler.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Hej!

När jag har fodrat utan analys (vilket jag numera bara gör sommartid när häst äter gräs och jag ändå är chanslös i att veta vad hon sätter i sig) har jag sett till att fodra med extra lusern och sen gett mineraler.

Sen jag började analysera är det krafts gröna mineraler som funkat i flest fall, eller de vita. Röd och blå har jag aldrig behövt ge.

/Lavinia, som inte hade fodrat proteinfodermedel utan analys.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Hej!

När jag har fodrat utan analys (vilket jag numera bara gör sommartid när häst äter gräs och jag ändå är chanslös i att veta vad hon sätter i sig) har jag sett till att fodra med extra lusern och sen gett mineraler.

Sen jag började analysera är det krafts gröna mineraler som funkat i flest fall, eller de vita. Röd och blå har jag aldrig behövt ge.

/Lavinia, som inte hade fodrat proteinfodermedel utan analys.

jag har analys alltid vintertid och jag tycker det varierar jättemycket i fråga om vilka mineraler, har behövt använda allt från krafts grön till vit till blå. vi köper från samma leverantör varje år men det är en storproducent som erbjuder val av inköp dvs man väljer utifrån många skördar med analys utifrån det man behöver i stallet som bäst i fråga om värden.

jag förstår inte riktigt din sista paragraf: du säger ju i paragrafen ovan att du på onanlyserat grovfoder fodrar med lusern - då har du ju valt att fodra med extra protein. Jag antar att du menar proteinkraftfoder? även där finns ju inga problem sålänge grovfodret är basen och det inte handlar om massiva mängder proteinkraft. men såklart - det blir ju svårt att bedöma om man inte har analys, dock tror jag sällan det är ngt problem i realiteten....
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag hade hoppat över muskel och bara gett lusern och ev mineraler till så à hästar. Jag har fodrat utan analys i många år och har korsningar med ardenner i sig. De får ganska mkt Hö, lite lusern och en näve kraftfoder för gott bara. Inga som helst problem som en ev proteinbristen skulle ge. De går på stora marker vintertid oh äter dagtid nästan enbart gammalt gräs och fri tillgång på Hö nattetid.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Ang mineralerna så ger vi ju då granngårdens orginalmineral, jag har lagt in den i foderstatsprogrammet nutrina bara för att se vad den ger och den ger ju övervägande delen kalcium till skillnad från fosfor och det lär väll vara bra i detta fallet? För på så vis så hämmas inte kalciuminhalten? Visst så kommer det ju troligen bli överskott på kalcium i foderstaten med tanke på att det lär finnas kalcium i hösilaget men då är det väll inget farligt överkott eftersom det då kommer från en naturlig källa?

Kollar man på kalciumstapeln i programmet så ligger det totala intaget som lusern och mineralerna tillsammans ger på 18,9 g. Det är alltså alldeles för lite och för att komma upp på det gröna området av stapeln så krävs ca 42 g. Och med tanke på att hästarna äta stor det hösilage så känns det som om det gott och väl kommer att täcka upp resten av kalciumbehovet? Ev bli överskott.

Fosforintaget ligger på 6,15 g och behovet är 25 g och de känns också som om grovfodret balanserar upp resten?

Magnesiumet är i stort sett redan uppfyllt om man ska förlita sig på staplarna och så där kan man ju se redan nu att det kommer att bli ett överskott när man sedan lägger till hösilaget, men det kissas väll ut med urinen? Selen behovet är täckt med dessa mineraler.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Med tanke på att det har varit några säsonger nu som man fått byta foderleverantörer flera gånger per vinter på grund av mögligt hösilage ,ofräscht hösilage så känns det som att det är mer tilltalande att fortsätta med detta foder som håller en sådan otrolig kvalité. Dock får man ju hoppas på att det är lika bra nästa säsong. Men sedan känns det bra att köpa av en hästuppfödare då de känns som om att det borde ligga i hans intresse att hans hästar och framtida generationer får bra foder. Ja det känns som om det bästa är att be honom köra hem allt på en gång. Dock så känns de som ett litet risktagande för då vet man ju inte om dom är i bra skick. Vi har blivit så misstänksamma så vi hämtar en bal i veckan och öppnar den på plats för att se att den är i ett okej skick. Ja muskel kommer jag inte att våga ge mer efter vad jag har läst här i denna tråden :)

Om jag då ska analysera det foder som han kör hem för nästa säsong så antar jag att jag får frysa in ett prov i veckan (de går en bal i veckan) och så får jag försöka ta på en 7 balar till exempel. Skulle inte för mitt liv våga göra hål i dom bara för att analysera:crazy:
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Men med tanke på dom normala kvoterna i dom mineraler som vi använder så skadar det väll inte att ge dessa mineraler?
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Riktat till alla:

Av vad jag får läsa här så känns det inte som att jag behöver ge mer muskel. Istället nöja mig att ge lusernpelletsen som proteintillskott.

Jag bara funderar på hur mycket lusern jag kan ge? Är det alltså inte farligt om det skulle bli proteinöverskott av lusern?

Rent spontat så skulle jag då vilka fortsätta att ge fölet 2 kg lusern. Men dom andra hästarna får i dagsläget 1 kg lusern. Kan jag höja upp den givan till 2 kg också?

En annan fundering jag har är ju att lusern innehåller en del socker. Hur skadligt blir det om man tänker på mängden som jag vill ge? I vilka mängden kan man börja prata om att det blir farligt just för sockrets skull?

(Att ge melassfritt är ingen idé för det äter dom inte)
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

men fosfor och magnesium då?

Problemet med mineraler är att de samverkar med varandra så om du ger mycket av en mineral så hämmas upptaget av en annan och att då ta ett mineralfoder på måfå är som att spela rysk roulett.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag har visserligen annalys på mitt foder om jag nu skulle vilja hålla på och räkna.
Men jag har inte tittat på den analysen utan jag fodrar efter ögat iallafall.
Jag utgår alltid efter 7 kilo till mitt sto och efter ett tag märker man om hon börjar gå upp eller ner och korrigerar därefter.

Hon går i dagsläget
7 kilo hösilage
0,75 l Havre
0,5 l betfor(mätes torrt)
1dl mineraler

Hon håller sig fin, går varken upp eller ner=)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Tänk på att för mycket protein gör motsatsen, hästen går istället ner i vikt. Detta för att kroppen måste få extra energi med för att kunna arbeta med proteinet. Så om jag hade varit du hade jag nöjt mig med lusern.

Vad har du för belägg för detta påståendet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 396
Senast: caradan
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
1 989
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp