Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@feel @tuaphua
Jag ska se om jag kan lägga den längre bak ikväll. Men problemet är väl att den åker fram när jag spänner gjorden. Och jag brukar ändå låta gjorde vara ganska lös.

Stropparna är korsade av rekommendation av O. Främre stroppen sitter fast i ortspetsen och en rakt under har jag för mig. Kan ta kort på det oxå.

Eftersom han har ont i ryggen vill jag tyvärr inte rida honom.

Men om jag jämför med min hoppsadel (Prestige Versailles) som ligger helt ok. Den lägger sig som gjutet på ryggen, smack så ligger den på plats! Det känns inte som att denna sadel någonsin kommer ligga som gjutet på den här hästen :(.

Hans sadelläge är ganska långt fram. Men det är kanske mest med den här sadeln. Hade en Prestige D1k i somras, aningens smal, men den låg där den skulle om jag tänker efter. Ska se om jag hittar någon bild på det.
 
Jag hade nog försökt reklamera sadeln, alternativt försökt byta in den väldigt förmånligt på stället du köpt den. De har ju tex Prestige också...

Ja, eller hur!?!
Även att den låg bättre när den var precis ny, så har den nog aldrig legat som en smäck. Som en måttbeställd sadel borde ligga tycker man.
 
@feel Jag har fått betala för den sk bomvidgningen. Där de istället bytte bom, ingen vet om den blev vidare eller inte :p. Sen har jag varit utan sadel i en evighet. Ringde första gången och klagade för över ett år sedan nu, och allt har verkligen tagit tid.
 
Jag hade nog försökt reklamera sadeln, alternativt försökt byta in den väldigt förmånligt på stället du köpt den. De har ju tex Prestige också...
Ja, det hade känt som en bra grej. Men hur gör man det liksom? Har jag rätt till att reklamera den?
Vilket pris hade du sett som förmånligt för den sadeln? Ny kostade den 29'.
 
Kontakta Konsumentombudsmannen och hör vad du har för rättigheter/möjligheter till reklamation.

Ja, det hade känt som en bra grej. Men hur gör man det liksom? Har jag rätt till att reklamera den?
Vilket pris hade du sett som förmånligt för den sadeln? Ny kostade den 29'.
 
Kontakta Konsumentombudsmannen och hör vad du har för rättigheter/möjligheter till reklamation.
Jag ringde dit nu. De har två gånger på sig att rätta till felet. Alltså samma fel. Och frågan i detta fallet är, är det samma fel? Första gången skulle de vidga bommen och stoppa om sadeln för att den inte låg bra, och även kolla vad som lät konstigt från bommen. Andra gången stoppade om den för att den inte låg bra och nu vet jag inte vad de behöver göra för att den ska passa.
 
Jag skulle ju anse att det är samma fel båda gångerna, alltså sadeln passar inte. Men jag vet inte om det är så enkelt?

Jag ringde dit nu. De har två gånger på sig att rätta till felet. Alltså samma fel. Och frågan i detta fallet är, är det samma fel? Första gången skulle de vidga bommen och stoppa om sadeln för att den inte låg bra, och även kolla vad som lät konstigt från bommen. Andra gången stoppade om den för att den inte låg bra och nu vet jag inte vad de behöver göra för att den ska passa.
 
Nytagna ryggbilder på min häst, rent spontant, vad tror ni kan passa? Jag frågade bla om Equipe Emporio i tråden, kan en sådan passa denna typ av rygg? eller ngn annan Equipe? eller ngt annat märke?

Jag behöver stor sits (17½ eller 18 beroende på sadelmärke) och han har ju inte jättelång anläggningsyta.

3_54b67fd2e087c36d7b741c9f.jpg

4_54b67fd8e087c36d3537454a.jpg

5_54b67fde9606ee121f10f624.jpg

6_54b67fe3e087c36db7f338a4.jpg
 
Vet du! Det har jag inte tänkt på själv :D jag har normal på han nu men skulle behöva medium mot wide på honom för att jag tror att vid kommer bli för stor på honom
haha...ibland ser man inte skogen för träden ;)
Håller han på att bredda så är det värt att testa en wide, padda lite till en början innan han växer i den :)
 
@Martina_m Din sadel ser verkligen ut som den ligger ovanpå och inte på din häst? Tycker du ska reklamera igen. På bilderna o filmen ligger den långt fram som Tua sa och jag vill gärna se en bild/film där du backat den. Den ligger i bakvikt där. Men jag kollade även på Prestigen och den var nog för smal för din häst o för liten för dig? Du får en sits som trycker på bakvalvet iaf.
Kämpa på med O o ge dig inte, Passier är ju en sadel som kan anpassas mycket så jag tycker inte det borde vara så himla svårt för honom att få den korrekt till din häst.
 
@Martina_m Din sadel ser verkligen ut som den ligger ovanpå och inte på din häst? Tycker du ska reklamera igen. På bilderna o filmen ligger den långt fram som Tua sa och jag vill gärna se en bild/film där du backat den. Den ligger i bakvikt där. Men jag kollade även på Prestigen och den var nog för smal för din häst o för liten för dig? Du får en sits som trycker på bakvalvet iaf.
Kämpa på med O o ge dig inte, Passier är ju en sadel som kan anpassas mycket så jag tycker inte det borde vara så himla svårt för honom att få den korrekt till din häst.
Jag la på även hoppsadeln och tog kort på den, den ligger väl bättre (alltså inte så långt fram) ?
DSC_0673_zps8lpyif4n.jpg

Problemet med dressyrsadeln är att den åker fram när jag spänner gjorden.
Ska ha ut en equiterapeut idag, och tänkte be henne ta en titt på hur sadlarna ligger. Ska se om jag kommer ihåg att ta lite bilder oxå.

Ang Prestigen som jag lånade i somras, så var den lite för smal för hästen. Och på gränsen för liten för mig, men hade den varit vidare och kommit ner bättre på honom hade jag nog hamnat längre fram i sadeln, eller vad man ska säga. Sen har jag en tendens att sitta långt bak i sadlar :o. Jag har svårt att få plats med mina lår, som tydligen är längre än standard :cautious:. Jag vet inte riktigt var hästen vill ha mig egentligen :confused:, men har har en kort anläggningsyta iaf.

Jag får se vad han säger. Det jag är rädd för att att han säger att han måste skicka den till Tyskland (igen) för att byta ut bossorna (han nämnde det i nov när han tog tillbaka den, men skulle kolla med deras sadelmakare om det räckte med en omstoppning med de bossorna som var där, vilket de tyckte räckte). Men det betyder att jag måste vara utan sadeln i minst(!!!!) en månad till. Kan jag isf kräva ersättning för detta?
Jag ska fråga honom varför det är så svårt att få en måttbeställd sadel att passa hästen iaf... något måste ju vara tokigt. Hästen i sig har ingen konstig rygg, den är bara kort, rund och rak.
 
Om jag var du så skulle jag försökt reklamera den och skaffa en helt annan sadel. Jag misstänker att du inte får den till o passa nästa gång heller.
 
Om jag var du så skulle jag försökt reklamera den och skaffa en helt annan sadel. Jag misstänker att du inte får den till o passa nästa gång heller.
Det känns som det bästa alternativet för min häst iaf O_o! Jag tror inte heller att den kommer att passa.
 
Det känns som det bästa alternativet för min häst iaf O_o! Jag tror inte heller att den kommer att passa.
Känns det inte också som att du alltid kommer vara lite misstänksam? Det skulle jag varit. Lite som att köpa en häst fast den inte riktigt gick igenom besiktningen (typ var lite stel). Man tror alltid att det är något fel sen. :/
 
Jag la på även hoppsadeln och tog kort på den, den ligger väl bättre (alltså inte så långt fram) ?
DSC_0673_zps8lpyif4n.jpg

Problemet med dressyrsadeln är att den åker fram när jag spänner gjorden.
Ska ha ut en equiterapeut idag, och tänkte be henne ta en titt på hur sadlarna ligger. Ska se om jag kommer ihåg att ta lite bilder oxå.

Ang Prestigen som jag lånade i somras, så var den lite för smal för hästen. Och på gränsen för liten för mig, men hade den varit vidare och kommit ner bättre på honom hade jag nog hamnat längre fram i sadeln, eller vad man ska säga. Sen har jag en tendens att sitta långt bak i sadlar :o. Jag har svårt att få plats med mina lår, som tydligen är längre än standard :cautious:. Jag vet inte riktigt var hästen vill ha mig egentligen :confused:, men har har en kort anläggningsyta iaf.

Jag får se vad han säger. Det jag är rädd för att att han säger att han måste skicka den till Tyskland (igen) för att byta ut bossorna (han nämnde det i nov när han tog tillbaka den, men skulle kolla med deras sadelmakare om det räckte med en omstoppning med de bossorna som var där, vilket de tyckte räckte). Men det betyder att jag måste vara utan sadeln i minst(!!!!) en månad till. Kan jag isf kräva ersättning för detta?
Jag ska fråga honom varför det är så svårt att få en måttbeställd sadel att passa hästen iaf... något måste ju vara tokigt. Hästen i sig har ingen konstig rygg, den är bara kort, rund och rak.

Jag tycker ju den där ligger betydligt bättre. Mil ifrån typ. Jag är dock inte bra på hoppsadlar. Så den hade jag verkligen behövt se live för att känna hur balansen blir i den mer exakt.

Men med hoppsadeln tycker jag du får ett bättre läge för gjordens funktion ihop med sadeln på din häst.
Den andra gjordplaceringen blir liksom helt bakvänt på din häst. Den sabbar sadelns balans tror jag, på just din individ.

Har utprovaren alltså sett sadeln på hästen efter att den "gjorts om"?
Hade de det hade jag definitivt INTE köpt sadel av dem.
Förmodligen inte öht. Men absolut inte om de ansett det där bör funka.
Vet inte alls vem som provat ut och är inte insatt i det. Men med tanke på hur det ser ut av vad jag ser så är jag ju inte impad.

Jag kan tänka mig att tar man ut och longar hästen och ser hur sadlarna ligger så finns det chans att hoppsadeln ligger kvar enligt bilden även om hästen tex bockar.
Med dressyrsadeln om man sadlar bak den kan jag tänka mig att den under ridning eller om man får en bock i lina så kommer den kana fram. Om den ligger still så länge ens.
Just att lina dem och hoppas på att kunna få fram en bock i galoppen tycker jag är bra på hästar som inte går att rida om de tex inte är inridna. Så kan man se mer än om den bara följer rygglinjen, hamnar i balans etc. Man kan få en lite större aning om den kommer ligga kvar och inte åka fram/bak.
Nu vet jag inte om jag skulle vilja göra det med din om den har ont. Vet inte hur ont den har etc. Och iom att du inte ens kan dra gjorden utan att sadeln glider känns det kanske tom överflödigt..

Jag har svårt att se hur den sadeln ska gå att få rätt för den hästen. Just iom balans och gjord etc..
Men jag är absolut inget sadelproffs som sagt.
 
Nytagna ryggbilder på min häst, rent spontant, vad tror ni kan passa? Jag frågade bla om Equipe Emporio i tråden, kan en sådan passa denna typ av rygg? eller ngn annan Equipe? eller ngt annat märke?

Jag behöver stor sits (17½ eller 18 beroende på sadelmärke) och han har ju inte jättelång anläggningsyta.

3_54b67fd2e087c36d7b741c9f.jpg

4_54b67fd8e087c36d3537454a.jpg

5_54b67fde9606ee121f10f624.jpg

6_54b67fe3e087c36db7f338a4.jpg

Ev Emporion. Tror Oraclen har för lite utrymme i fronten för din häst.
Jag köpte ju min när min var dels fet och bredare. men också oriden och med mindre manke och front än nu.
Att min kan ha sin tror jag är pga att den är för vid och jag har paddat upp. Så vi får lite extra plats för manken.

Emporion upplever jag har mer plats där.
De jag köpt min sadel av hade en häst med mindre front till innan. Mindre manke och mindre höjd öht i fronten.
Nuvarande har rätt mycket manke och är mer modell fronthög modern ridhäst.

Den har som sagt gått med Röösli Pilatus och en Amerigo Cortina eller Cervia.
Jag blir osäker nu på vilken av Amerigosarna vi hade på honom då. Men undrar om det inte var Cortinan iaf.
De kan nog vara något att kolla på för din med.
 
Jag är van med breda ponnyryggar utan manke!

Den där manken ställer ju till allt kan jag säga! Den kan lätt putta upp sadlarna lite fram.
Jag köpte en sadel osedd nyss, den sitter så här:
buke6_54b7de02ddf2b33c82582c87.jpg

buke4_54b7ddfb2a6b227f42bab9f1.jpg

Nu står han iof lite snett baktill då han tittade till just då..
buke3_54b7ddf8e087c354d93bce08.jpg

buke7_54b7df522a6b227f2487aad5.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 058
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp