Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iom att det är just såna som både syr och måttar jag pratar om tycker jag inte det är det minsta irrelevant. Det tyckte jag frmgick av mina inlägg.

Precis som jag sagt att det nog finns guldkorn med.

Ok. Skippar att kommentera vidare. Känns lite lönlöst .
 
Senast ändrad:
Jag har sett så många hästar må dåligt pga proffs som inte riktigt gör ett bra jobb. Därför är jag väldigt kritisk.

Jo jag la till en rad. Men problemet gäller ju alla hantverksyrken. Och lösningen är ju inte att avfärda hela yrkeskåren på förhand. Utan att se till att välja någon som faktiskt har kompetensen. Verifierbar med utbildning osv, och sen själv våga lita på sin egen känsla etc
Känns som där det ofta blir fel? Folk litar blint på "proffset". Vilket man BORDE kunna göra men inte kan, vilket är beklagligt. Men man litar blint trots att ens egen upplevelse och känsla inte är bra. Och det oavsett om vi talar Utprovare, hovslagare, veterinärer eller något annat. Tror folk måste våga tro på sig själva mer och kommunicera det de upplever. Säger utprovaren att sadeln ligger kanon och hästen ser ut som en miljon men det känns skit så våga säga det. Försöka förklara vad som inte känns bra. Be någon annan sitta upp osv. Och om det i slutänden ändå inte känns bra våga tacka nej eller åtminstone säga kanske och se om man kan få en bättre känsla på annat vis. Någonstans måste såklart en gräns dras, man kan inte jaga perfektionen till det yttersta heller. Men inte "köpa blint".
 
Förlåt om jag uttryckt det fel - ja det existerar givetvis .
Men inga generellt opererar så detta decenniet .

Inga generellt? Den meningen motsäger sig själv. Inga är fel - det finns flera.
Att det generellt inte är så - det stämmer. Det är vanligare med motsatsen.

Men de som gör allt utom att tillverka bommen själv finns. Mer än en
Och det var sådana jag avsåg i mitt uttalande.
 
Inga generellt? Den meningen motsäger sig själv. Inga är fel - det finns flera.
Att det generellt inte är så - det stämmer. Det är vanligare med motsatsen.

Men de som gör allt utom att tillverka bommen själv finns. Mer än en
Och det var sådana jag avsåg i mitt uttalande.

Va ?
Nej generellt så åker inga ut och måttar/provar ut sadlar år 2000 + och sen själva syr de upp sadeln .
 
själv börjar jag fundera på att ha en bomlös dressyr/islandssadel (vid sidan av en bomsadel) Men jag lever i den skeptiska världen att jag aldrig testat såna (mer än 2 ggr lite snabbt) och går och inbillar mig att dom ska snurra runt när man rider....eller åka på sniskan om hästen busar etc.
 
själv börjar jag fundera på att ha en bomlös dressyr/islandssadel (vid sidan av en bomsadel) Men jag lever i den skeptiska världen att jag aldrig testat såna (mer än 2 ggr lite snabbt) och går och inbillar mig att dom ska snurra runt när man rider....eller åka på sniskan om hästen busar etc.

Just det tror jag inte du behöver vara orolig för. Jag har ridit i bomlösa av modell äldre (de nu är ju stabilare och bättre med) på hästar av modell tunna utan att det gett sig iväg på sniskan ens vid bus och brall.
 
Just det tror jag inte du behöver vara orolig för. Jag har ridit i bomlösa av modell äldre (de nu är ju stabilare och bättre med) på hästar av modell tunna utan att det gett sig iväg på sniskan ens vid bus och brall.

Har spanat in Töltrider Heba. Sitsen är lite mer vinklad bak på den, skulle min rumpa gilla. Och sedan kan man lägga i ilägg i sitsen för smalare midja. Och jag har pratat med ridsportförbundet gällande liknande bomlösa modeller som sagt att det är ok att tävla i dom. Dock skulle jag inte rida med en sån varje dag då jag har lite kött på rumpen så att säga, men för omväxlingsskull då och då :)
 
själv börjar jag fundera på att ha en bomlös dressyr/islandssadel (vid sidan av en bomsadel) Men jag lever i den skeptiska världen att jag aldrig testat såna (mer än 2 ggr lite snabbt) och går och inbillar mig att dom ska snurra runt när man rider....eller åka på sniskan om hästen busar etc.
(OT?) Det hände faktiskt en olycka i vårt stall förra veckan med en bomlös sadel. En tjej var ute med sin Lusitano som aldrig träffat en älg innan. Älgen skrämde slag på stackars hästen som tvärvände, sadeln åkte runt och tjejen trillade av, hästen trampade på hennes så benet gick av och hon fick ett stort köttsår och sen sprang hästen runt i skogen i 15-20 min med sadeln under magen innan han fångades in. Ruskigt läskigt! Inte säkert att det hade gått annorlunda med en annan sadel men jag har tänkt på att den inte ser ut att ligga still på hästen, fast han inte är en rund häst på något sätt.
 
(OT?) Det hände faktiskt en olycka i vårt stall förra veckan med en bomlös sadel. En tjej var ute med sin Lusitano som aldrig träffat en älg innan. Älgen skrämde slag på stackars hästen som tvärvände, sadeln åkte runt och tjejen trillade av, hästen trampade på hennes så benet gick av och hon fick ett stort köttsår och sen sprang hästen runt i skogen i 15-20 min med sadeln under magen innan han fångades in. Ruskigt läskigt! Inte säkert att det hade gått annorlunda med en annan sadel men jag har tänkt på att den inte ser ut att ligga still på hästen, fast han inte är en rund häst på något sätt.

Och det är just det där som sitter i mitt bakhuvud :-o Har du ngn aning om vilken typ av bomlös det var?
 
Och det är just det där som sitter i mitt bakhuvud :-o Har du ngn aning om vilken typ av bomlös det var?
Kan försöka kolla i morgon i stallet. De rider ju akademiskt, men mer vet jag inte på rak arm. Hästen har till och med manke och tjejen är ganska duktig.
 
Det sitter nog mer i dålig grundpassform. Jag har snurrat en bomsadel vid uppsittning en gång. På en unghäst. Väldigt spännande... Samma unghäst hade sen olika bomlösa utan problem och ytterligare senare olika med bom utan problem.
 
Jo det existerar. Och det var exakt det jag avsåg. Samma person som sen syr sadeln är den som måttar och bedömer. Tex @Keb71 löste sina långvariga sadelproblem så. Genom att låta sadelmakare som även är en skicklig och erfaren utprovare sy upp en sadel från grunden till ekipaget.

Precis.
Efter att ha PROVRIDIT över 40 olika sadlar (har alltså inte räknat de som diverse utprovare tyckt borde passa och sedan fått förkasta när de kom på ryggen) valde jag att låta måttsy en sadel efter både mig och hästen. Jag själv är inte så kinkig eller konstigt konstruerad, men hästen har HÖG och BRED manke, kombinerat med en rak, väldigt kort rygg...

Körde först 60 mil enkel väg (med hästen) för att träffa en sadelmakarmästare som var mitt förstahandsval vad gällde sadelmakeri, men tyvärr blev denna föräldraledig innan planerna hann sättas i verket. Kämpade på med några fler utprovare jag inte testat i närområdet, men alla gick bet.
I januari förra året fick jag dock tag på den fantastiska sadelmakaren som tillverkat vår sadel. :love:
Leveranstid på lite mer än en månad till en kostnad av 23 000 kr.
Människan har lång och gedigen erfarenhet av hästar och ridning på hög nivå och jag är så SJUKT nöjd!!!
Flinar fortfarande fånigt varje gång jag sätter mig i sadeln och hästen går som en dröm.
Det är en hoppsadel byggd på allroundbom och vi tävlar Msv dressyr och hopptränar på 0,90 nivå.
 
Precis.
Efter att ha PROVRIDIT över 40 olika sadlar (har alltså inte räknat de som diverse utprovare tyckt borde passa och sedan fått förkasta när de kom på ryggen) valde jag att låta måttsy en sadel efter både mig och hästen. Jag själv är inte så kinkig eller konstigt konstruerad, men hästen har HÖG och BRED manke, kombinerat med en rak, väldigt kort rygg...

Körde först 60 mil enkel väg (med hästen) för att träffa en sadelmakarmästare som var mitt förstahandsval vad gällde sadelmakeri, men tyvärr blev denna föräldraledig innan planerna hann sättas i verket. Kämpade på med några fler utprovare jag inte testat i närområdet, men alla gick bet.
I januari förra året fick jag dock tag på den fantastiska sadelmakaren som tillverkat vår sadel. :love:
Leveranstid på lite mer än en månad till en kostnad av 23 000 kr.
Människan har lång och gedigen erfarenhet av hästar och ridning på hög nivå och jag är så SJUKT nöjd!!!
Flinar fortfarande fånigt varje gång jag sätter mig i sadeln och hästen går som en dröm.
Det är en hoppsadel byggd på allroundbom och vi tävlar Msv dressyr och hopptränar på 0,90 nivå.

Snälla kan du inte lägga in en bild på din sadel?
 
Jag tycker försäljardelen av sadelutproveriet är den största boven. Vågar liksom inte lita på någons kompetens alls. har 3 utprovare/sadelmakare i området en jag använt som utprovare och gett ca ett år men är långtifrån nöjd med på flera plan. En jag använt till omstoppningar men inte vågar lita på utprovningsdelen heller och en stor butik med många kunder. Många kunder ger ju både en del missnöjda och en del mkt nöjda men hur avgör man egentligen vad som ÄR bra? Som det är just nu litar jag mer på mig själv än på de som jobbar med sadelutprovning och jag kan inte alls särskilt mycket om sadlar... :crazy:

Hästen är ganska okräsen, kan i det närmaste lägga på vad som helst och han knatar på, men blir tunn bakom bogbladen (även då jag gav de utprovade sadlarna tid) så något är det ju som inte stämmer. Alla sadlar ligger tight över manken och faller ner då jag sätter mig i sadeln. Samtidigt... kan man verkligen gå ner i bomvidd för att få luft runt manken? Känns som att det är så man får muskler att förtvina mer?

Dressyrsadeln går han hyggligt i men som jag skrev tidigare i tråden, den åker fram och allt mellan sadeln och hästen åker bak så långt stroppar och remmar tillåter. Nåt stämmer inte.

Ena utprovaren stoppar LÖST, med väldigt lite ull, mjuka bossor som lätt pressas ihop. Den andra stoppar betydligt hårdare, med stuns men bossorna är betydligt mer fyllda än den andra skulle gjort. Spontant känns det som att lösstoppade bossor ger ullen mer plats att flytta på sig, stämmer det? Hört någonstans att man vill ha bossan mjukare än hästens ryggmuskler men blir det FÖR mjukt pressas det väl ihop direkt vid belastning och bommen vilar ganska direkt mot ryggen...?
 
det är förvånansvärt svårt när man anlitar veterinärer, sadelutprovare och andra fysioter/tandäkare att veta om det blir bra, innan tjänsten har gjorts. Tycker man måste ha en viss egen grundkunskap för att kunna ha en dialog och kunna avgöra om tjänsten är bra eller inte. Men det är för att man inte kan som man anlitat ett utomstående proffs.

Jag vet en veterinär i Stockholm och hon är lovsjungen av många angående bland annat hältor och att hon är supernoga med besiktningar, dvs hon hittar allt. Men vet att hon gav en häst som tidigare haft fång, en kortisonbehandling, de facto mot ägarens önskan, och som utlöste fång. Ska man döma ut henne som veterinär helt då hon hjälpt 100-tals andra, nej det tycker jag inte. Jag har själv anlitat henne och var nöjd. Men hon måste ha haft en dålig dag eller inte sovit eller något då hon behandlade min väns häst.

Jag har en ytterligare sadelfråga, framskurna sadelkåpor, är det en ursäkt för oss kortbenta att slippa arbeta med sitsen ytterligare eller faktiskt nödvändigt? "jag blev rekommenderad framskurna sadelkåpor på en dressyrsadel, (är kortbent) så det är ingen dömande fråga"
 
@vildeld Jag skulle inte rekommendera framskurna kåpor till kortbent ryttare. Jag har själv korta ben och når inte fram till stöden om jag rider i framskuret i Amerigo iaf. Blir samma effekt som i långa kåpor att allt hamnar fel.
 
Jag tror mycket på just att det är lite mode att vara i sadeldjungeln samt en övertro hur mycket en sadel kan göra. Min Burb är inte så tacksamt byggd. Min Amerigo CC är egentligen inte helt rätt för henne, den är för vid och en Alto skulle troligen passa bättre. Har löst det med att padda (får+pad i fram) samt en förbygel. Hon musklar sig och utvecklas riktigt fint i ridningen trots att sadeln kanske ligger bra till 70% bara. När jag provar sadlar är mina kriterie 1:ligger den i balans på hästen? 2: sitter ryttaren i balans i sadeln på hästen? 3: ligger sadeln still? Om alla tre kriterierna uppfylls är sadeln ok att rida i. Sen går det att finjustera och fixa såklart.

Visst ser hon ut som en dröm att leta sadel till :D
18620054_10211380845548758_7426260303833808273_n.jpg


Under ryttare i Amerigon
17862582_10210998631073635_4426301276423060870_n.jpg
 
Just ha de vida och padda tycker jag gör det mycket mer förlåtande. Då kan en som inte ligger optimalt funka fint. Samma sadel skulle i "lagom vidd" däremot troligen ge problem. Men med padd har de ju dels mer utrymme (för padden är mjukare än bossorna) och dels kan man padda riktat. Tex just lite extra vid manken/mitt på/var det nu är.
 
@Cherarriduracell vi bor ju i samma trakter och en av "de stora" bytte ju sadelmakare för ett par år sen gällande omstoppning av sadlar, från en välkänd renommerad med livstids erf till en grön ung individ.

Jag hade min "skogssadel" på omstoppning för den nya och alltså herregud.... jag rider i denna sadel när jag rider ut dvs det är i stort ingen belastning på den alls då allt arbete är skritt samt lättsits i högre gångarter och 2 dagar/vecka,. För dressyrarbete har jag min dressyrsadel.

Men efter inte ens 6 mån är denna skogssadel helt lös i stoppningen och man skulle tro den inte blivit omstoppad någonsin!
Helt värdelöst och jag kommer inte lämna in till dem igen. Det dryga är att jag tog in den på sådan bara för att jag är noga generellt med sånt som sadlarna och det kunde behövas en liten översyn igen . Den var i bättre skick INNAN omstoppningen!
Egentligen borde jag säkert reklamera/klaga/tjafsa etc men jag ids inte....
 
Senast ändrad:
@Cherarriduracell vi bor ju i samma trakter och en av "de stora" bytte ju sadelmakare för ett par år sen gällande omstoppning av sadlar, från en välkänd renommerad med livstids erf till en grön ung individ.

Jag hade min "skogssadel" på omstoppning för den nya och alltså herregud.... jag rider i denna sadel när jag rider ut dvs det är i stort ingen belastning på den alls då allt arbete är skritt samt lättsits i högre gångarter och 2 dagar/vecka,. För dressyrarbete har jag min dressyrsadel.

Men efter inte ens 6 mån är denna skogssadel helt lös i stoppningen och man skulle tro den inte blivit omstoppad någonsin!
Helt värdelöst och jag kommer inte lämna in till dem igen. Det dryga är att jag tog in den på sådan bara för att jag är noga generellt med sånt som sadlarna och det kunde behövas en liten översyn igen . Den var i bättre skick INNAN omstoppningen!
Egentligen borde jag säkert reklamera/klaga/tjafsa etc men jag ids inte....
Jag har inte varit i kontakt med deras nya men tror jag och en kompis besökt deras gamla vid nåt tillfälle. Hen verkar ju enormt seriös och kunnig! Dock långt bort för mig, har svårt att få till det med tid/resa dit. :( löser jag inte detta snart måste jag kanske ta mig tiden...

Generellt till alla: Men alltså, finns inga nackdelar med för vid sadel som man paddar upp? Klämmer annorlunda än det är tänkt? Alltså nu ska det ju aldrig klämma men ni fatttar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 004
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp