Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt fbl tappar snudd på all päls på sommaren. Där hon har täcke eller sadel emot blir det såklart ännu tunnare. Så jag har fårskinnspadd närmast ryggen för att spara lite på pälsen.
 
Equipe Emporio? Erfarenheter? Jämfört med Amerigo

Jag har en elev som köpte sån. Har ridit i den en hel del. Jag tycker om den. Jag sitter bättre i den än min egen Equipe Oracle.
Gillar den mycket mer än alla Amerigo utom CC:an, som jag älskar och rider i främst.

Jag måste ha sittpunkt långt bak. Tycker den funkar för mig.
Ligger på stort halvblod i sportmodell med hyfsat mkt manke. Den provades ut och köptes ny.
Tycker inte den känns så mycket billigare i design, material etc.
 
*tar sista*

Vad bör man leta efter åt en väldigt smäcker D-ponny som är i stort sett helt rund över manken och dessutom superkort plats för sadel? Rak rygg och något sluttande upp mot korset. Rent spontant så känns det som att det inte Finns någon sadel som kommer att ligga kvar på den ryggen... :D Men någon här kanske har något tips?
Jag har tyvärr ingen bild men skulle önska få ett hum om vad som kan vara värt att prova på den.
Inget fancy.
 
*tar sista*

Vad bör man leta efter åt en väldigt smäcker D-ponny som är i stort sett helt rund över manken och dessutom superkort plats för sadel? Rak rygg och något sluttande upp mot korset. Rent spontant så känns det som att det inte Finns någon sadel som kommer att ligga kvar på den ryggen... :D Men någon här kanske har något tips?
Jag har tyvärr ingen bild men skulle önska få ett hum om vad som kan vara värt att prova på den.
Inget fancy.
Egentligen beror det ju på hur stor/lång ryttaren är? Om det är en liten person som får plats i en 16 tum är det ju inget problem. Ska det vara hopp eller dressyrsadel?
 
Egentligen beror det ju på hur stor/lång ryttaren är? Om det är en liten person som får plats i en 16 tum är det ju inget problem. Ska det vara hopp eller dressyrsadel?
En sadel som passar hästen, vilken modell spelar mindre roll.
Ryttaren är en smal rackare men ca 160-165 lång så jag misstänker att en 16" sannolikt skulle kunna funka men helst 16,5.
 
*tar sista*

Vad bör man leta efter åt en väldigt smäcker D-ponny som är i stort sett helt rund över manken och dessutom superkort plats för sadel? Rak rygg och något sluttande upp mot korset. Rent spontant så känns det som att det inte Finns någon sadel som kommer att ligga kvar på den ryggen... :D Men någon här kanske har något tips?
Jag har tyvärr ingen bild men skulle önska få ett hum om vad som kan vara värt att prova på den.
Inget fancy.

Mitt halvblod såg ut så när jag fick honom som unghäst. Det var ett helvete att hitta sadlar som inte snurrade i sidled när han brakade iväg IOM ingen manke.
Jag vet inte hur många sadlar jag provade. Man fick provrucka dem i sidled som första test. Alla åkte lika lätt som ett curlingklot på is.
Min Amerigo cc är den enda som funkade. Den funkar än idag när han fått manke.
Den är ju dock inte direkt gratis och säkert svår att hitta beg så kort.
Men hittar ni inget annat kanske man måste..
 
Har också haft problem med sadlar som vaggar åt sidorna på min runda welsh. Amerigo cc har vi haft med...nu har vi en Equipe Ice Eva och den är vi väldigt nöjda med!
 
Mitt halvblod såg ut så när jag fick honom som unghäst. Det var ett helvete att hitta sadlar som inte snurrade i sidled när han brakade iväg IOM ingen manke.
Jag vet inte hur många sadlar jag provade. Man fick provrucka dem i sidled som första test. Alla åkte lika lätt som ett curlingklot på is.
Min Amerigo cc är den enda som funkade. Den funkar än idag när han fått manke.
Den är ju dock inte direkt gratis och säkert svår att hitta beg så kort.
Men hittar ni inget annat kanske man måste..
Jag var ut och kollade på två sadlar till ponnyn idag. Den ena var 'absolut inte' och jag trodde det skulle vara samma med den andra. Men bommen passade hästen perfekt så även om det är en riktig gammal skruttsadel som är hyfsat tråkig i bossorna så var den jämn, bommen var hel och det fanns plats för ett fårskinn (en förutsättning för att ha den sadeln på ponnyns rygg).
Så nu kan de åtminstone börja rehabilitera den uppsuttet.
 
Jag var ut och kollade på två sadlar till ponnyn idag. Den ena var 'absolut inte' och jag trodde det skulle vara samma med den andra. Men bommen passade hästen perfekt så även om det är en riktig gammal skruttsadel som är hyfsat tråkig i bossorna så var den jämn, bommen var hel och det fanns plats för ett fårskinn (en förutsättning för att ha den sadeln på ponnyns rygg).
Så nu kan de åtminstone börja rehabilitera den uppsuttet.
Vad var det för märke? Min erfarenhet är att sadlar som är lite äldre passar ofta till många olika typer av häst. Vissa saker var faktiskt bättre förr!
 
Vad var det för märke? Min erfarenhet är att sadlar som är lite äldre passar ofta till många olika typer av häst. Vissa saker var faktiskt bättre förr!
Jag kunde inte hitta någon märkning, om det nu ens har funnits någon. Jag ska kika noggrannare (i bättre ljus)nästa gång.

Jag har också upplevt att de äldre var mer förlåtande och kunde ligga på många ryggar. Men ffa känns det som att dagens teknik uteslutande riktar sig till sporthästar med manke.
Jag har träffat ett par storhästar med ponnyryggar (noll manke)och där är det också ett aber att hitta något som passar.
 
paniken är total, jag behöver sadel NU.
Men då har affärerna sommarstängt eller inget lämpligt hemma.

mina alternativ nu är att köpa längre ben så jag kan ha längre kåpa, kapa 10kg så jag kan ha mindre sits eller köpa ny sadel. eller alla tre så kan jag spara pengar på mat och köpa ny sadel.
 
paniken är total, jag behöver sadel NU.
Men då har affärerna sommarstängt eller inget lämpligt hemma.

mina alternativ nu är att köpa längre ben så jag kan ha längre kåpa, kapa 10kg så jag kan ha mindre sits eller köpa ny sadel. eller alla tre så kan jag spara pengar på mat och köpa ny sadel.
Låter billigare och enklare att köpa ny häst!:D:D
 
Mitt fbl tappar snudd på all päls på sommaren. Där hon har täcke eller sadel emot blir det såklart ännu tunnare. Så jag har fårskinnspadd närmast ryggen för att spara lite på pälsen.

Samma med min, t o m under nackstycket på tränset. Jag har också fårskinnspad men tycker inte det gör stor skillnad, det är själva värmen inte materialet som gör att pälsen blir så tunn.
 
Har också haft problem med sadlar som vaggar åt sidorna på min runda welsh. Amerigo cc har vi haft med...nu har vi en Equipe Ice Eva och den är vi väldigt nöjda med!
Jag har precis köpt en welsh sec C, och hennes rygg är ju helt platt! Inte mycket manke heller. Hur i all sin dar ska man sadla en sån häst ? Är din också rund /platt över ryggen?
 
Jag har sadelproblem med halvblodet. Köpte en sadel som var utprovad, skulle bara ändras lite och stoppas om.... sadelgjorden drar fram sadeln. Var hos utprovaren idag och testade annan sadelgjord men inte så stor skillnad. Den ligger lite bättre nu när den format sig efter hästen, sen testade vi att korsa sadelgjordsstropparna och det verkade funka. Nu åker den bara fram ytterst lite. Det är en grej till jag vill testa och det är att sätta två sådana här som separerar stropparna. Nu ligger de kloss intill varandra. Vet någon vad de heter?
19598750_10154888298664426_7731268507056583591_n.jpg
 
Jag har precis köpt en welsh sec C, och hennes rygg är ju helt platt! Inte mycket manke heller. Hur i all sin dar ska man sadla en sån häst ? Är din också rund /platt över ryggen?

ja welsharna är svåra...min hade ingen manke förut men den börjar komma fram mer o mer nu. Jag har provat en del sadlar nu och visst är det en djungel.
 
Jag har sadelproblem med halvblodet. Köpte en sadel som var utprovad, skulle bara ändras lite och stoppas om.... sadelgjorden drar fram sadeln. Var hos utprovaren idag och testade annan sadelgjord men inte så stor skillnad. Den ligger lite bättre nu när den format sig efter hästen, sen testade vi att korsa sadelgjordsstropparna och det verkade funka. Nu åker den bara fram ytterst lite. Det är en grej till jag vill testa och det är att sätta två sådana här som separerar stropparna. Nu ligger de kloss intill varandra. Vet någon vad de heter?
19598750_10154888298664426_7731268507056583591_n.jpg

De är ju mest till för att skydda kåpan från att gjordarnas spännen inte nöter utifrån nutidens sadlar ?

Det finns en Marginell påverkan att spänna olika via denna och samtidigt skydda kåpan . Men någon vesäntlig skillnad i hur sadeln ligger om den beter sig så nej ?

Om du måste ta till korsade gjordar och div för att sadeln öht ska ligga bra så är det inte en passande sadel .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 010
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp