Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den ser jättefin ut!! Gjorden ser ju fiffig ut, är det en lös rund platta, eller hur ser den ut?
Ja, det är som en lös platta med typ en falukorv runt så det blir luft i magen. Gjorden löper igenom så plattan alltid är still.
Red igår, kändes bra men lite ovant. Man är lite fastklistrad i sadeln vilket iof är bra för mig.
Hoppas att det löser sig med din sadel. Vilket skräckscenarium när man köper ny (dyr) sadel. Lider med dig.
 
IMG_3071.jpg
Har hemma en sadel på prov (efter utprovning) då min sadel låg katastrofdåligt. Hästen har ändrat hela sin rygg vilket iof är positivt men jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på en ny sadel nu :mad:. Sadeln är en Prestige X-Helen med Prestige nya sadelgjord RP. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag upplevde sadeln väldigt skön och att man kom nära hästen iom att det är singelkåpa. Hon kändes även mer avspänd med gjorden mot min gamla (har en ELT nu). Blir osäker på om det är placebo men litar nog på min känsla. (Helst skulle jag vilja behålla allt mitt gamla)
Bild på sadeln, den är ju snygg som satan.
Har funderat på en sådan. Skulle du säga att den är smal eller bred i sätet? Undrar både över själva rumpdelen och framme vid låren...! Hur ser bossorna ut? Är de "Prestigerunda" eller plattare undertill spm Childeric?
 
Har funderat på en sådan. Skulle du säga att den är smal eller bred i sätet? Undrar både över själva rumpdelen och framme vid låren...! Hur ser bossorna ut? Är de "Prestigerunda" eller plattare undertill spm Childeric?
Den är smal i sätet, tycker det känns som man sitter i bra balans, dock är det lite ovant för mig då den är djupare än min gamla.
Bossorna är plattare typ Childeric och Antarés, det var tydligen det som fungerade för min häst för tillfället (hoppas inte att det kommer något nytt tillfälle...:meh: ) Fördelen är ju att man kan ändra den i bommen samt att stoppningen är latex med en tunn fyllning av ull längst ut vilket förenklar omstoppningen.
 
Den är smal i sätet, tycker det känns som man sitter i bra balans, dock är det lite ovant för mig då den är djupare än min gamla.
Bossorna är plattare typ Childeric och Antarés, det var tydligen det som fungerade för min häst för tillfället (hoppas inte att det kommer något nytt tillfälle...:meh: ) Fördelen är ju att man kan ändra den i bommen samt att stoppningen är latex med en tunn fyllning av ull längst ut vilket förenklar omstoppningen.
Tack för svar! Det låter som om det kan vara värt att prova.
 
Jag hade bytt till en Prestige istället, om det nu är det enda du har att välja på. En ny Prestige som han kanske kan stoppa så den svänger av lite tidigare. Att sadeln är 2 cm för lång spelar egentligen ingen roll, det är så lite. Frågan är hur mycket vikt som ligger på de där 2 cm och i Prestige så brukar vikten läggas längre fram.

Om inte den passar heller så har du åtminstone en helt ny sadel av ett mycket mer populärt och lättsåld märke som du kan sälja vidare.
 
Jag var på G att ta hem en Emporio men pratade med en återförsäljare som sa att dom nyaste var lite smala av sig så jag vågade ej ta hem någon. Är fortfarande nyfiken på sadeln dock. Är Oraclen rakare än Emporion?

Just nu råkade jag köpa en annan Childeric (en annan modell än den jag sålde) som jag får se om jag kan behålla.
Jag pratade med en återförsäljare av Equipe som uppgav att Oraclen har en svängd bom. Själv fått uppfattning att de skulle passa rakare hästar men har helt klart fått det om bakfoten. När jag hade ute en (annan) Equipe-utprovare och provade ut modeller till min relativt raka och normal mot långlinjerade häst, så provade vi Emporio (gillade inte), Oracle och Victorian. Dom 2 sistnämnda trivdes både jag och hästen med under provridningen.
Ryggen utan sadel:
10641181_10152271389055951_8811974946824127161_n.jpg


Och såhär under arbete, här med en Prestige Lucky Dressage (16-16,5"):
10610947_10152193392515951_3341423612692086769_n.jpg

10527655_10152193392660951_158610308070129161_n.jpg


Provade flera Childeric, ingen fungerade riktigt bra. WOW var inget för mig men hästen blev rörlig. Slutade med en Erreplus :love:
 
Senast ändrad:
@Martina_m : Nej det där ser inte alls bra ut. Som du sj säger, släpper för tidigt. Ska man sen ha i åtanke att ryggen brukar höjas vid arbete så kommer hälften glappa... Otroligt tråkigt med en måttbeställd sadel och allt! :(
 
IMG_3071.jpg
Har hemma en sadel på prov (efter utprovning) då min sadel låg katastrofdåligt. Hästen har ändrat hela sin rygg vilket iof är positivt men jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på en ny sadel nu :mad:. Sadeln är en Prestige X-Helen med Prestige nya sadelgjord RP. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag upplevde sadeln väldigt skön och att man kom nära hästen iom att det är singelkåpa. Hon kändes även mer avspänd med gjorden mot min gamla (har en ELT nu). Blir osäker på om det är placebo men litar nog på min känsla. (Helst skulle jag vilja behålla allt mitt gamla)
Bild på sadeln, den är ju snygg som satan.
Din känsla för sadelgjorden tror jag stämmer helt korrekt! Jag har haft förmånen att få prova deras provexemplar under Falsterbo - jag provade först en Prestige D1 med min vanliga sadelgjord. Efter att ha provat den ordentligt bytte vi gjord till den du har på bild - OMG vilken förändring i avslappning :love: Så fort ekonomin räcker till ska jag investera i en för alla hästarnas skull!
Mkt snygg sadel :)
 
Jag är van med breda ponnyryggar utan manke!

Den där manken ställer ju till allt kan jag säga! Den kan lätt putta upp sadlarna lite fram.
Jag köpte en sadel osedd nyss, den sitter så här:
buke6_54b7de02ddf2b33c82582c87.jpg

buke4_54b7ddfb2a6b227f42bab9f1.jpg

Nu står han iof lite snett baktill då han tittade till just då..
buke3_54b7ddf8e087c354d93bce08.jpg

buke7_54b7df522a6b227f2487aad5.jpg
Ser bra ut på bilderna :) Passande längd för hästens rygg. Ok sitsstorlek för dig så den inte blir tippad bakåt (med tanke på Childerics uppbyggnad med tyngdpunkt långt bak)? Härligt om det lyckats bli så bra vid ett spontanköp!
 
Senast ändrad:
Jag går och småkikar efter alternativa sadlar till denna rygg. Min Prestige Lucky Dressage är ngt för smal (34 - normal mot vid), ska eventuellt vidgas - får professionell hjälp på måndag - eller funderingar på att investera i en sadel med utbytbara järn. Hur är Bates/Wintec, passar de raka eller mer mot de svängda hållet? Hur raka är de i det vida järnet? Något annat märke med bytbara järn som kan fungera på raka ryggar med järnet vid? Kassan är skral efter att nyligen ha investerat i en ny dyr sadel...

10701933_10152255939900951_3892612945969633190_n.jpg


Höjer ryggen bra under ridning som synes
1512629_10152225175685951_933803327505558625_n.jpg

10003896_10151915392250951_2054434937_n.jpg


Uppförsbacke i skritten
1947323_10151915392950951_1213600284_n.jpg
 
Jag går och småkikar efter alternativa sadlar till denna rygg. Min Prestige Lucky Dressage är ngt för smal (34 - normal mot vid), ska eventuellt vidgas - får professionell hjälp på måndag - eller funderingar på att investera i en sadel med utbytbara järn. Hur är Bates/Wintec, passar de raka eller mer mot de svängda hållet? Hur raka är de i det vida järnet? Något annat märke med bytbara järn som kan fungera på raka ryggar med järnet vid? Kassan är skral efter att nyligen ha investerat i en ny dyr sadel...

10701933_10152255939900951_3892612945969633190_n.jpg


Höjer ryggen bra under ridning som synes
1512629_10152225175685951_933803327505558625_n.jpg

10003896_10151915392250951_2054434937_n.jpg


Uppförsbacke i skritten
1947323_10151915392950951_1213600284_n.jpg
Nu är jag antagligen en bit ifrån vad du tänkt dig, men en bomfri med järn kanske kunde vara något? Typ Maxflex eller liknande. De är väldigt flexibla, men ändå stabila och sköna att rida i. Och prisvärda.
Du har en ÅF inte särskilt långt bort så att du kan testa.

Jag har precis fått hem en ny Maxflex Bella och när jag visade den för min vän som rider dressyr på betydligt högre nivå än mig utbrast hon "men en sån kunde ju jag haft".
 
Nu är jag antagligen en bit ifrån vad du tänkt dig, men en bomfri med järn kanske kunde vara något? Typ Maxflex eller liknande. De är väldigt flexibla, men ändå stabila och sköna att rida i. Och prisvärda.
Du har en ÅF inte särskilt långt bort så att du kan testa.

Jag har precis fått hem en ny Maxflex Bella och när jag visade den för min vän som rider dressyr på betydligt högre nivå än mig utbrast hon "men en sån kunde ju jag haft".
När jag först läste ditt inlägg så tänkte jag som du skrev inledningsvis - nej inget jag tänkt mig... Men av nyfikenhet googlade jag sadeln. Minst sagt överraskad över utvecklingen av dessa sadlar. Fastnade då för MaxFlex med semibommar. Ser sköna ut dessutom och greppvänliga (inte hala som traditionella billiga sadlar). Ter sig dessutom prisvärda.
 
När jag först läste ditt inlägg så tänkte jag som du skrev inledningsvis - nej inget jag tänkt mig... Men av nyfikenhet googlade jag sadeln. Minst sagt överraskad över utvecklingen av dessa sadlar. Fastnade då för MaxFlex med semibommar. Ser sköna ut dessutom och greppvänliga (inte hala som traditionella billiga sadlar). Ter sig dessutom prisvärda.
Som sagt, de är prisvärda :) Nu har jag knappt använt min än, men den har fint läder och ser mer exklusiv ut än vad den är. Jag har studerat min noga och inte hittat några ojämnheter.
 
Jag hade bytt till en Prestige istället, om det nu är det enda du har att välja på. En ny Prestige som han kanske kan stoppa så den svänger av lite tidigare. Att sadeln är 2 cm för lång spelar egentligen ingen roll, det är så lite. Frågan är hur mycket vikt som ligger på de där 2 cm och i Prestige så brukar vikten läggas längre fram.

Om inte den passar heller så har du åtminstone en helt ny sadel av ett mycket mer populärt och lättsåld märke som du kan sälja vidare.

Jag hade ju en sådan sadel i somras när jag var på träningsläger. Och min tränare tyckte att jag satt så mkt bättre i den. Även att den var aningens smal för hästen och aningens för tajt för min rumpa. Och jag upplevde att hästen trivdes bra med den, trots 2 cm för lång...

Nu testade jag den jag fått låna lite snabbt på hästen, men det verkar som att även den glappar när jag rider. Nu har jag inte testat så ordentligt, då han fortfarande inte kändes bra i ryggen. Han har ju tappat lite muskler i ryggen i samband med att jag inte kunnat träna på nästan hela hösten (ryggont/ utan sadel/ryggont igen).
Jag hoppas verkligen att han blir bra snart så vi kan komma igång.

Men alltså, har han verkligen 3 gånger på sig att fixa sadeln?
 
@Martina_m : Nej det där ser inte alls bra ut. Som du sj säger, släpper för tidigt. Ska man sen ha i åtanke att ryggen brukar höjas vid arbete så kommer hälften glappa... Otroligt tråkigt med en måttbeställd sadel och allt! :(

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre... hästen har helt tjurat ihop och ryggen verkar inte bli bra... Förra gången var han ju bra i ryggen på 2 veckor. Men han får vila lite till och jag får fortsätta massera med Arnika. Kanske ta ut ET en gång till för att lugna mer mig lite...

Jag blir avis på dig som valt en Erreplus till din häst! Det verkar vara en riktigt bra sadel. Jag har fått erbjudande av en här på Buke att få prova hennes Erreplus på min häst :). Men ingen mening så länge hästen har ont i ryggen:(.
Helst hade jag ju velat byta ut min mardrömssadel mot en sådan (om jag nu gillar den IRL).
Vilken modell blev det?
 
Jaha, nu var det min tur att få sadelhjälp... Jag har nu en Bates hoppsadel som ger för lite mankutrymme, samt en globus Crincle dressyrsadel. Han är rak i ryggen, och på Batesen har han blått järn, men tycker den är ngt smal då den hamnar lite i bakvikt. dock kommer jag inte kunna sätta i ett vidare järn för då sitter jag på manken... har hittat en Amerigo Alto till väldigt bra pris. Den är +2 i vidd, vad tror ni om det? Det kanske iallafall är värt att ta hem och prova?
 
@paramore En Alto kan funka. Jag har en CC och upplever att den är bättre för raka hästar med manke än Alton som jag hade innan. Alton var bättre för en lite mer svängd rygg. Min egen erfarenhet är att +1 är som normal fast jag har hört att +0 ska vara normal (vet inte vad som stämmer). Under +1 har när jag provat varit för smala för de "normala" hästar jag provat på. Den jag har idag är +1,5 som jag har på en normal/smal häst med en rejäl padd under. Men värt att prova kan det vara, vissa hästar gillar inte vad de "borde" gilla.
 
Ser bra ut på bilderna :) Passande längd för hästens rygg. Ok sitsstorlek för dig så den inte blir tippad bakåt (med tanke på Childerics uppbyggnad med tyngdpunkt långt bak)? Härligt om det lyckats bli så bra vid ett spontanköp!

Ja, jag behåller denna childeric, den känns bra, har testat några ggr nu :) och hästen känns också väldigt nöjd! Nu får jag sälja min andra DFL istället för att så småningom leta sadeln till min enormt breda welsh cob!
 
Jag hade ju en sådan sadel i somras när jag var på träningsläger. Och min tränare tyckte att jag satt så mkt bättre i den. Även att den var aningens smal för hästen och aningens för tajt för min rumpa. Och jag upplevde att hästen trivdes bra med den, trots 2 cm för lång...

Nu testade jag den jag fått låna lite snabbt på hästen, men det verkar som att även den glappar när jag rider. Nu har jag inte testat så ordentligt, då han fortfarande inte kändes bra i ryggen. Han har ju tappat lite muskler i ryggen i samband med att jag inte kunnat träna på nästan hela hösten (ryggont/ utan sadel/ryggont igen).
Jag hoppas verkligen att han blir bra snart så vi kan komma igång.

Men alltså, har han verkligen 3 gånger på sig att fixa sadeln?
Ush stackare :( Hoppas verkligen att det vänder snart för dig! Vad är det för märke på sadeln? Vet tyvärr inte om de har 3 gånger på sig eller inte, jag lämnade tillbaka min Childeric direkt då det både kändes och syntes att den låg fel från första provridningen. Provade 3 dagar i rad, sen lämnade jag tillbaka den utan pardon, fick tillbaka pengarna.
Du borde ha rätt tycker jag att lämna tillbaka sadeln med pengarna tillbaka då den inte lever upp till det du har beställt. Det är mkt möjligt att de kommer försöka komma undan med olika undanflykter, men faktum kvarstår - du har beställt en sadel utifrån dessa omständigheter och de har inte levererat det. Bra att du har dokumenterat hur det har sett ut på vägen.

Ja är så nöjd med den :love: Otroligt glad för att jag har investerat i en sån! Känns betryggande med att den dessutom är lätt att ändra vid behov - om hästen ändrar sig eller sadeln ska anpassas efter en annan häst.

Hade sadelutprovare ute idag, fått bekräftat att Prestigen (en 16" Lucky Dressage) inte passar unghästens rygg som jag misstänkte, så ingen bomvidgning. Blir nog försäljning av den tyvärr :cry:, passar inte 3-åringen heller. Ska prova att rida med Erreplusen på henne imorgon och se om det kan fungera, men även funderingar på att investera i en begagnad sadel med bytbara järn/omvärmningsbar bom. Provade och la på en Globus Venus med bomvidd 31 och den låg som en smäck! :bump: Inte provat in action dock. Har lite att fundera på nu! :)

@DrT : Härligt att ni verkar ha hittat rätt!

@paramore : Gå in på ridin.se och läs på deras beskrivningar om vad för ryggar sadlarna passar, fått uppfattningen att det brukar stämma ganska bra. +0,5 har min häst som har normal mot litegranna vid utan paddar etc.
 
@Victovie Jag är också ett stort fan av Erreplus! Supersköna sadlar och om jag nånsin ska byta igen så ligger den på topplistan. Min Passier är fortfarande numero uno som jag älskar högt, dock har jag ju faktiskt fått köpa den pga en liknande historia som @Martina_m:s, den måttbeställdes till häst o ryttare o passade inte överhuvudtaget när den kom...så det är inte nåt nytt att O inte får till det. I Martinas fall finns det ju dock chans att få en Passier som passar, det är ju "bara" att hon står på sig till dom fixat det eftersom de har flera olika typer av sadlar så passar ju säkert nån typ. Kruxet i fågelsången är väl att få utprovaren att fixa rätt....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 076
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp