Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon har inget "skit" i ryggen just där andra sadlar ligger an och de svängda släpper av "för tidigt" sas?

Hennes rygg är inte röntgad så det är ju inget man kan garantera. Men hon visar inga som helst tecken på ryggproblem eller ryggsmärta. Har aldrig gjort heller med undantag för att hon var spänd och låst i ryggen när hon kom. Eller ja inte bara i ryggen men.

Kollas regelbundet av både kiropraktor och massör, och är nyss genomgången av vet inkl ryggen.

Så inget skit som märks/stör iaf. Mer än då möjligen att hon vill ha en sadel med gott om plats för att komma upp med ryggen.
 
Hennes rygg är inte röntgad så det är ju inget man kan garantera. Men hon visar inga som helst tecken på ryggproblem eller ryggsmärta. Har aldrig gjort heller med undantag för att hon var spänd och låst i ryggen när hon kom. Eller ja inte bara i ryggen men.

Kollas regelbundet av både kiropraktor och massör, och är nyss genomgången av vet inkl ryggen.

Så inget skit som märks/stör iaf. Mer än då möjligen att hon vill ha en sadel med gott om plats för att komma upp med ryggen.

Bara en tanke.. Har stött på ett par där vet missat smärtor och som bara uppstod vid tryck från sadel.
Sen får du själv avgöra om det är ngt att ha i åtanke eller ej.
 
Bara en tanke.. Har stött på ett par där vet missat smärtor och som bara uppstod vid tryck från sadel.
Sen får du själv avgöra om det är ngt att ha i åtanke eller ej.

Spontant kan jag känna att skulle det vara så, så är det ju i så fall bra att hon får välja själv?

Är ju svårt försöka hitta en ev smärta som "alla" missat isf, och som då enbart skulle avspeglas i att hon inte vill ha bossor som ligger an "hela vägen". Och själva lösningen känns ju inså fall rätt given - ge henne en sadel hon visar att hon uppskattar.
 
@Alexandra_W
Har du provat ccn? Den är ju ngt rakare än deep seaten som det ser ut som du har nu? Men annars skulle jag köra på sadeln om hästen känns nöjd och sadeln ligger still och du trivs i den. Det värsta som kan hända är ju att du behöver byta om ett tag igen.. Och då är ju Jaguar ett kvalitetsmärke så du borde hyffsat få tillbaka pengarna om inte sadeln är överprissatt..
 
Ridit i Jaguaren igen. Och jag är i valet och kvalet, måste bestämma mig hur jag ska göra med den typ nu.

Hästen säger jatack, på alla möjliga vis. Inklusive lät mig sitta ner i trav utan att tappa form eller motor (ovanligt), och föll inte ur formen i övergångar mellan gångarter. Dock var det ingen kanondag att prova så jättevettigt, damen var kissnödig och det går inte att kissa annat än i sin egen hage eller sin egen box... Mjuka fina muskler överallt efteråt. Försökte sitta och vingla för att se om jag kunde vicka den men tyckte inte det. På stallgången så jag kan lyfta upp bak, men inte direkt gunga den genom att trycka på bakvalv/framvalv.

Ändrade främre stroppen lite, vet inte vad det gjorde. Låg pinstill och gled inget.

Så, hästen säger ja, den ligger still, men den släpper ju innan "man" vill det - vilket hästen verkar tycka is the shit..

Avtryck visar den ligger still, men att det rör sig bak.
20232878_1366302603465709_21101987920139368_o.jpg

20246207_1366302616799041_8658339468030064698_n.jpg


20228464_1366302723465697_8227367072853546548_n.jpg


20139942_1366302816799021_3944656306439136700_n.jpg
Tycker den ser väldigt fel ut på. Hon måste väl komma upp mer med ryggen i arbete också och då blir den ju ännu mer fel. En del hästar brukar tycka om nya sadlar även om dom ligger fel, just för att dom gamla legat och tryckt.

ang amerigo så låg alla modeller jag provade så där på min också, uppepå och som en vagga, kom inte ner. Provade att testa flera modeller och samma modeller med olika vidder och bossor etc men ingen funkade.
 
@DrT det finns ingen historik hos hästen att gilla nya sadlar bara för de ligger annorlunda. För vad det är värt. Vad är det du tycker ser helfel ut förutom hur den släpper? *nyfiken* Fram tills dess ligger den både jämnare an och mer still än något annat so far (vilket fascinerar mig oerhört - den borde inte det).

Där vi är nu så är det ju mest "bak" ryggen kommer upp vilket kanske kan påverka? Inte så mycket upp i fronten som in med bakbenen och upp med "bakre" delen av ryggen - som får plats. Dvs i sådant arbete blir den bättre än en aom ligger an hela vägen. Den dag hon kommer upp fram borde det däremot onekligen bli problem? *spekulerar högt*

Jag har bara provat Alto på henne i Amerigoväg än iom att hon blev halt när vi skulle till utprovaren. Svårt hitta 17" och +2.5 - 3 att prova. Men har ögonen öppna.

@super Inte provat CCn men vet den ska ha rakare bom. Men verkar vara ett svart hål på begmarknaden med 16.5 och XW Jaguar? Sen tror jag att kag skulle ogilla CCn. Jag vill ha djupt säte. Men aldrig provat så vet inte.

Är Harry Dabbs modeller identiska med Jaguars? Jaguar göra ju inte ny mer...

Jag har funderat i samma banor som dig. Lyssna på hästen nu, byt ut den när den inte fungerar. Jag måste ju ha något sålänge. Men känns surt med nästan 14' för sålänge. Dock har vi ju inte direkt oceaner att välja på...
 
Nu har jag provridit Jaguaren en tredje gång. Hästen lika nöjd. Även talat med två sadelmakare tillika -utprovare samt en sadelutprovare jag har förtroende för. Samt visat bilder.

Båda sadelmakarna - som är helt oberoende av både varandra och märket - säger unisont att Jaguaren har sina bossor fästa högt upp och ser därför extrem ut. Att jag inte ska stirra mig blind på det, den ser mer svängd ut än vad den är. Att den i bommen inte är lika extremt svängd utan rakare. Och att det viktiga är att den inte vickar/gungar/rullar. Att det ser bra ut på bilderna och lyssna på hästen. Även utprovaren instämmer.

Så jag lyssnar på hästen - hon bestämmer och matte betalar, som vanligt... Kommer dock ändå åka på Amerigoutprovning sen, men slipper ha stress över det, har något hon trivs i sålänge osv. Så får vi se hur länge hon ger den tummen upp. Ena sadelmakaren tyckte att på två veckor bör jag se om det bara var "smekmånad"

och oavsett allt så en av två sadlar någonsin hon sagt JA om, och nåt måste jag ha sålänge.
 
Nu har jag provridit Jaguaren en tredje gång. Hästen lika nöjd. Även talat med två sadelmakare tillika -utprovare samt en sadelutprovare jag har förtroende för. Samt visat bilder.

Båda sadelmakarna - som är helt oberoende av både varandra och märket - säger unisont att Jaguaren har sina bossor fästa högt upp och ser därför extrem ut. Att jag inte ska stirra mig blind på det, den ser mer svängd ut än vad den är. Att den i bommen inte är lika extremt svängd utan rakare. Och att det viktiga är att den inte vickar/gungar/rullar. Att det ser bra ut på bilderna och lyssna på hästen. Även utprovaren instämmer.

Så jag lyssnar på hästen - hon bestämmer och matte betalar, som vanligt... Kommer dock ändå åka på Amerigoutprovning sen, men slipper ha stress över det, har något hon trivs i sålänge osv. Så får vi se hur länge hon ger den tummen upp. Ena sadelmakaren tyckte att på två veckor bör jag se om det bara var "smekmånad"

och oavsett allt så en av två sadlar någonsin hon sagt JA om, och nåt måste jag ha sålänge.
Hade varit intressant att se den i rörelse, delvis under longering med inspänd häst så hästen får möjlighet att lyfta ryggen och fota en del då...samt även med ryttare. Jag tror den sadeln kommer ge tryckpunkter i längden. Min häst gillade en DJ, den satt skit. Lättade massor bak. Jag vet att han inte hade tyckt om den 1-2 månader senare så jag lät bli att köpa den.
 
Hade varit intressant att se den i rörelse, delvis under longering med inspänd häst så hästen får möjlighet att lyfta ryggen och fota en del då...samt även med ryttare. Jag tror den sadeln kommer ge tryckpunkter i längden. Min häst gillade en DJ, den satt skit. Lättade massor bak. Jag vet att han inte hade tyckt om den 1-2 månader senare så jag lät bli att köpa den.

De rakare har flera gett tryck i länden men inga tecken på det alls för den här än, men jag kommer ju att hålla koll. Den lättar inte bak nu. Vad som händer om x månader är ju svårt att veta (är det med alla sadlar såklart men).

Alton låg inte stilla och där tror jag smekmånaden gått över rätt fort men jag kan inte mer än intyga att den här ligger an och helt still tills den släpper och inte ens när kag medvetet vinglar i sadeln får jag den att vicka. Kanske för jag inte väger särskilt mycket?

Men jag kommer ha koll, hon kollas regelbundet osv så ev problem kommer upptäckas. Och hon är tydlig och den ligger still och krusat inte ett hårstrå i dagsläget. Så den är bättre än alla alt vi har i dagsläget

Är tyvärr själv så går inte filma.
 
Våran utprovade sadel strular. Känns inte skoj detta faktiskt. Åker från sida till sida...


Vad har ni använt er av för lösning om era sadlar satt sig så här?
 
Senast ändrad:
Våran utprovade sadel strular. Känns inte skoj detta faktiskt. Först försenad leveranstid och jag fick köpa annan sadel under tiden så vi kunde rida, och sen kom den...så sitter den så här...ena bilden är från utprovningen när den kom också.

Här sitter den åt höger...
w3_597a3b12e087c372fe849ed1.jpg

Och här åt vänster....
w7_597a3b2d9606ee17de2bdc0a.jpg


Vad har ni använt er av för lösning om era sadlar satt sig så här?
Vi ska få en Balance strap att sätta på ena sidan.

Det där märket är jag eg nyfiken på sadeln. Men jag har inte hittat någon utprovats som inte provat ut sadlar som ligger rent illa. Så därför har jag låtit bli märket.

Det ska inte behövas balancing strap på en måttad sadel till en häst som inte är helt vansinnig exteriört.

Jag hade varit besviken om det inte vore så att jag själv satt jäkligt snett/hästen inte svarar korrekt och skjuter iväg allt.
 
Det där märket är jag eg nyfiken på sadeln. Men jag har inte hittat någon utprovats som inte provat ut sadlar som ligger rent illa. Så därför har jag låtit bli märket.

Det ska inte behövas balancing strap på en måttad sadel till en häst som inte är helt vansinnig exteriört.

Jag hade varit besviken om det inte vore så att jag själv satt jäkligt snett/hästen inte svarar korrekt och skjuter iväg allt.

Vi är tre ryttare som ridit i sadeln. Min tillridare, jag och min medryttare. Sätter sig lika för alla lixom.
 
Vi är tre ryttare som ridit i sadeln. Min tillridare, jag och min medryttare. Sätter sig lika för alla lixom.

Ja, det är ju långt från första av märket jag(och andra tränare) sett kana runt hej vilt pga fel inpassning.
Vissa har när man kikat närmre haft helt fel bomform för hästen. Klart de glider då..
För den summan kan man väl iaf få en som passar.
 
@DrT fel bomform skulle jag gissa. Himla trist en måttad ligger så uselt. Vad säger säljaren/utprovaren?
vid utprovning så skulle gjorden dras åt hårdare (haft den gjorden i flera månader innan till andra sadlar och inte behövt dra den så hårt innan) och nu är det pga luften och att han ska få en rem på ena sidan som håller sadeln mer stabil. Dock har jag inte ren luftbossa, jag har latex i kombination med lite luft så den borde väl inte vara lika påverkad som en ren luftbossa. Kanske det blir bättre med en rem för sadelgjorden, jag har inte provat, men magkänslan tycker väl lite att en utprovad sadel bör sitta bättre från början eller att man kollade på problemen på plats från första början när jag påpekade detta. Vi var ändå två som red den dagen och båda påpekade att den åkte omkring..Men jag skulle testa annan gjord och det har jag gjort och det är lixom samma ändå. Min medryttare hade nyligen en Jeremy rudge sadel till honom då vi haft en sadel med längre kåpa till henne och den åkte inte kana. Den va inte heller utprovad.
 
@DrT jag skulle inte acceptera lösningen med en rem på ena sidan!

Jag har haft några med luft, både cair och flair, inte åkt omkring sådär ens på häst modell rund överallt och ingen manke. Inte ens vid uppsittning från mark (jag är inte smidig).

Jag skulle reklamera faktiskt. Remmar och hårdare gjord kanske (jag är tveksam) håller sadeln still men "draget" kommer vara kvar och påverka hästen ju?
 
vid utprovning så skulle gjorden dras åt hårdare (haft den gjorden i flera månader innan till andra sadlar och inte behövt dra den så hårt innan) och nu är det pga luften och att han ska få en rem på ena sidan som håller sadeln mer stabil. Dock har jag inte ren luftbossa, jag har latex i kombination med lite luft så den borde väl inte vara lika påverkad som en ren luftbossa. Kanske det blir bättre med en rem för sadelgjorden, jag har inte provat, men magkänslan tycker väl lite att en utprovad sadel bör sitta bättre från början eller att man kollade på problemen på plats från första början när jag påpekade detta. Vi var ändå två som red den dagen och båda påpekade att den åkte omkring..Men jag skulle testa annan gjord och det har jag gjort och det är lixom samma ändå. Min medryttare hade nyligen en Jeremy rudge sadel till honom då vi haft en sadel med längre kåpa till henne och den åkte inte kana. Den va inte heller utprovad.
Jag har haft luftstoppad sadel och aldrig varit med om att den gled omkring!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 005
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp