Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast den som nu funderade på det verkar ju ha problem med smärta.
För mig hade 50 papp för att rida smärtfritt varit ett glatt och lätt val i form av "ja tack".
Har man inte ont så: nääää!

Ja precis som jag skrivit i inlägget att "måttad" utifrån människan är en sak .

En annan är ju att sadelproblemen senaste sidorna handlat om att sadeln öht inte ligger bra på hästen .
 
Senast ändrad:
Fast den som nu funderade på det verkar ju ha problem med smärta.
För mig hade 50 papp för att rida smärtfritt varit ett glatt och lätt val i form av "ja tack".
Har man inte ont så: nääää!
@Piaff ja precis . Måttar man sadlarna är det ju ffa ryttarmässigt ang säte och kåpor osv.

Jag har alltid haft lite problem med att knipa med knän och så vidare och hade inga problem med något sånt i de sadlarna så för mig skulle det betyda massor med en sadel anpassad till mig!
 
Jag har beställt sadel nu. Hittade tyvärr ingen som ville komma och prova ut sadel.
Beställde direkt från England. Det blev en Ideal (crown) Dom har fått flera mått på både mig och min häst. Dom kommer bygga om bossan, korta kåpan etc. Passar inte sadeln bygger dom om den utan kostnad och är man inte nöjd då så får man pengarna tillbaka. Har fått sån bra kontakt, dom svarar direkt, även på kvällar etc. Visar intresse för sin kund och det känns bra.
 
@DrT crown är ett supermärke enligt mig som dessutom inte kostar multum :)

Jag rider i en crown Ideal allround när jag rider ut och/eller typ ska jogga min häst på banan efter någon tuff träning dagen före. Både jag och min häst älskar sadeln - haft den nu i typ 6 år ...

Min medryttare med lite skador i kroppen som gör att hon helst behöver sitta så nära hästen som möjligt samtidigt som hennes kropp inte vill bli fastlåst i en sadel utan kunna röra sig, älskar sadeln och använder den även när hon trimmar .

Jag rider annars dressyr i min Erreplus.

Hoppas verkligen det blir bra :) crown som sagt är ett kanonmärke frågar du mig . Men oavsett det så går det ju inte att komma ifrån att det är en stor chansning att måtta/beställa en sadel utan att ha provat .

Trist läge du har att det blivit så oerhört avancerat , men som sagt - hoppas det nu funkar och som sagt - skriver under på att det är ett bra (underskattat) märke .
 
@DrT crown är ett supermärke enligt mig som dessutom inte kostar multum :)

Jag rider i en crown Ideal allround när jag rider ut och/eller typ ska jogga min häst på banan efter någon tuff träning dagen före. Både jag och min häst älskar sadeln - haft den nu i typ 6 år ...

Min medryttare med lite skador i kroppen som gör att hon helst behöver sitta så nära hästen som möjligt samtidigt som hennes kropp inte vill bli fastlåst i en sadel utan kunna röra sig, älskar sadeln och använder den även när hon trimmar .

Jag rider annars dressyr i min Erreplus.

Hoppas verkligen det blir bra :) crown som sagt är ett kanonmärke frågar du mig .

Just denna bli enkelkåpad med smal midja :) Har inte fått slutsumman än, då jag tog lite specialbeställningar, men tippar på att den landar på ca 22-23.000 vilket jag tycker är ett kanonpris då den ändå blir "till oss"....och jag har valt bla kalvskinn, lackad kant etc....
 
@DrT jag editerade lite medans du svarade :)

Ja som sagt - ett jättefint märke som är underskattat och otroligt human prislapp.
Men stor chansning är det ju att speciala utan att ha provat modellen alls hur den ligger på hästen- det går ju inte att komma ifrån tyvärr.
Eller har du provat modellen tidigare på hästen och bara specialar den att passa dig själv lite bättre utöver det ? :)
 
@DrT jag editerade lite medans du svarade :)

Ja som sagt - ett jättefint märke som är underskattat och otroligt human prislapp.
Men stor chansning är det ju att speciala utan att ha provat modellen alls hur den ligger på hästen- det går ju inte att komma ifrån tyvärr.
Eller har du provat modellen tidigare på hästen och bara specialar den att passa dig själv lite bättre utöver det ? :)

Tyvärr inte, två stycken ÅF säljer den i sverige, den ena svarar inte och den andra hade en 17,5 inne men hade ingen möjlighet att komma till mig för utprovning och hade ändå behövt en 18 att testrida i. Dock är bossan inte rätt för honom som sitter i standardmodellen enligt ÅF i England så det hade ändå inget gett en bra bild. Han kommer få en lägre bossa och lite avkortad samt med en specialull som gör att den upplevs mer CC. Dock har vi provat en crown susannah på honom i våras.
 
Tyvärr inte, två stycken ÅF säljer den i sverige, den ena svarar inte och den andra hade en 17,5 inne men hade ingen möjlighet att komma till mig för utprovning och hade ändå behövt en 18 att testrida i. Dock är bossan inte rätt för honom som sitter i standardmodellen enligt ÅF i England så det hade ändå inget gett en bra bild. Han kommer få en lägre bossa och lite avkortad samt med en specialull som gör att den upplevs mer CC. Dock har vi provat en crown susannah på honom i våras.

Lägger till: dom kan även byta bom i sina modeller, så han kommer få en bom som är avritad från han rygg, dom har även fått bilder och film på han i rörelse så dom sett hur han lyfter ryggen. (Modellerna som säljs här är färdiga sadlar och säljs i ett standardutförande)
 
@DrT alltså shit vad du får slita att leta /hitta sadel och måtta utan att ens kunna ha provat osv ...
hoppas detta nu blir bra ! Du lär väl uppdatera hoppas jag ? :)
 
@DrT alltså shit vad du får slita att leta /hitta sadel och måtta utan att ens kunna ha provat osv ...
hoppas detta nu blir bra ! Du lär väl uppdatera hoppas jag ? :)

Det gör jag :) Vi hann prova en Frank Baines i dagarna också. Den låg rätt bra faktiskt, men var för bred i midjan för mig.
 
Vi har också sålt wow-sadeln. I morgon ska vi prova Anatomica, sen i veckan är det prov av Albion som gäller. Har hunnit prova 10 sadlar den här veckan, mest överraskande är att sadelmänniskorna inte tar med vida sadlar fast jag säger att han är vid i arbete. Då blir det svårt att sälja något till mig...
 
@Amanda_F nyfiken på varför du säljer din wow ? Den ska ju som känt lätt gå att specialas precis som du/hästen vill ha det ?

Jag är helt allmänt fascinerad av sadelproblemen folk (Ffa gemene hobbyhästägare/ryttare) i eskalerande volym verkar ha om man ser till marknaden .:confused:
 
@Amanda_F nyfiken på varför du säljer din wow ? Den ska ju som känt lätt gå att specialas precis som du/hästen vill ha det ?
Jag säljer den för att jag inte lyckas sitta still i den. Det känns som om det blir fördröjning på hjälperna och jag fick inte igenom halvhalterna med sitsen som jag önskade. Provade en Passier och en Equiline och C gick mycket bättre i dem och jag satt still så då kände jag att det var dags att byta.
 
@Amanda_F anatomica har jag ingen koll på/aldrig hört nåt om det märket alls .

Blev nyfiken på just varför du vill byta ut wow när den går att justera så mycket och hellre ger dig ut att försöka hitta helt nytt ?

Tror du haft en del trista sadlar tidigare som inte riktigt passat varesig dig eller hästen ?

vet att jag frågade om nån där du verkade hamna otroligt långt från hästen utfrån film/bild . Kan det ha varit en Amerigo du hade då ?
 
@Amanda_F anatomica har jag ingen koll på/aldrig hört nåt om det märket alls .

Blev nyfiken på just varför du vill byta ut wow när den går att justera så mycket och hellre ger dig ut att försöka hitta helt nytt ?

Tror du haft en del trista sadlar tidigare som inte riktigt passat varesig dig eller hästen ?

vet att jag frågade om nån där du verkade hamna otroligt långt från hästen utfrån film/bild . Kan det ha varit en Amerigo du hade då ?
Har haft en Amerigo och en Prestige. Och Equipe ett tag i början. Prestige D1 satt jag väldigt mycket uppepå honom med, kom inte alls nära. Så det var inte bra. Sen vet jag inte varför han reagerar som han gör och blir sur i högervarv i Alton, han gjorde det nu också, precis efter att vet kollat igenom honom utan anmärkning.

Jag har tidigare haft problem med att jag haft ont i höften men det har ordnat upp sig, så jag tror att sadeljakten kommer vara lättare nu. Samtidigt känner jag honom väldigt mycket bättre nu och han är ju inte alls lika bromsig nu när han kan andas (efter operationen) så han har inte direkt sagt lika mkt nej till någon sadel utom en för smal Erreplus. Men den var en vild chansning av mig, den blev han stum i ryggen av.
 
@Amanda_F Uppdatera gärna vad du tyckte om Anatomican, är själv lite inne på att prova dom! :)
Jag har provat nu och de är följsamma och trevliga. Fick ingen fantastisk känsla men det kan bero på att hon inte hade med en sadel som låg perfekt på honom. Vi skrattade lite åt att han gillar sadlar med mer bomvidd än vad han mäts till, det var verkligen skillnad. Han var mjuk i ryggen och avslappnad hela testet trots att vissa sadlar inte kändes som de funkade perfekt.

Han fick också mer gest i bytena i den, vilket var intressant.

De sadlarna jag provade var nya och då hamnar jag automatiskt längre ifrån hästen än om stoppningen satt sig, och jag satt ganska bra men behöver framskurna kåpor pga långa skänklar. Hade jag fått önskat fritt hade jag gärna hamnat lite närmare honom, men det kommer kanske med tiden.
 
Jag är så fascinerad över hur breda hästar ni måste ha, både Dumle och Pärlan har haft min Childeric som är normal mot smal och den ligger som ett smäck. Är det jag som har udda hästar?
 
@Amanda_F Intressant! Jag har en Prestige D1 Iceland nu, som egentligen ligger ganska bra på hästen, men jag sitter inte riktigt bra i den. Upplever också som du att jag kommer för mkt "uppepå" i den. Är Anatomican ullstoppad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 055
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp