Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så fascinerad över hur breda hästar ni måste ha, både Dumle och Pärlan har haft min Childeric som är normal mot smal och den ligger som ett smäck. Är det jag som har udda hästar?

Jag har en liten häst på 165 ca. Han har en Amerigo cc +3. Den räknas väl som vid va?
Han ser rätt spenslig ut pga tunn hals och litet huvud etc. Och så är han ju kort. Men han är rätt bred i bogar och bål.

Normal bomvidd vet jag många som har. Men normal mot smal vet jag inte så många med stora halvblod som har.
 
@Zebban ja, det stämmer att den är ullstoppad. Känns lite tryggt på något sätt. :)

@Piaff C gillar mycket bredare sadlar än vad han mäts till. Han har breda bogar och kräver mycket bogfrihet. Hade jag lyssnat på utprovarna och inte på min häst hade jag också haft normal mot vid men nu har vi provat många olika storlekar för att ha något att jämföra med och då är det uppenbart att han gillar frihet och korta ortspetsar. Får han välja helt ska jag rida barbacka, då är C som lyckligast.
 
Min är inte så bred på själva bomvidden ännu MEN kanalen däremot...där är han bred. Måste ha minst 12 cm kanal. Wowen hade 9 cm bredast men smalnade av till 6.
 
Min kräver också mycket bredd i just kanalen och vid manken så min passier är med u-format koppjärn. Hans stora manke har blivit klämd innan i nästan allt vi provat men nu är de inga problem alls. Det är rätt spännande att hästar föredrar så olika!
 
Är det någon som har tips på vad min häst kan ha för sadel? Jag vill prova mig fram lite själv eftersom jag inte fått den hjälp jag behövt vid senaste två utprovningarna. Hon behöver vid bom, och särskilt behöver hon en sadel som inte klämmer vid stigläderkrampan. Hennes manke är både lång och bred men inte så hög. Det som funkade på henne var Amerigo Vega + 3.5 . Även Karl Niedersuss Largo fungerar.
I hopp bör hon enligt utprovaren kunna ha Lippo Fazzino eller Jeremy Rudge JR5 wide. Sen kan hon även ha Prestige Roma har jag för mig.
Det svåra med att själv leta är ju att det är svårt att hitta just det märket i närheten. Man kan ju inte åka hur långt som helst. Så därför känns det bättre att prova så många olika märken som möjligt.
Idag rider jag i en Wellington elite, 4 i bomvidd och en gold medal, vid. De ligger bra för ögat båda, men jag upplever ibland att hon blir irriterad och slår med huvudet. Jag skiftar de här båda sadlarna eftersom hon vissa dagar är obesvärad i wellingtonen och vissa dagar obesvärad i gold medal sadeln..
 
Min är inte så bred på själva bomvidden ännu MEN kanalen däremot...där är han bred. Måste ha minst 12 cm kanal. Wowen hade 9 cm bredast men smalnade av till 6.

Vad har du haft för sadlar på din? Min vill också ha breeed kanal, men jag har inte hittat något som passar min plånbok tyvärr. Hästen vill ha en Meyer om han får bestämma, men de är alldeles för dyra och finns inte direkt några begagnade :(
 
Åh den har jag också blivit nyfiken på, vad landar de på prismässigt?
Vad har du haft för sadlar på din? Min vill också ha breeed kanal, men jag har inte hittat något som passar min plånbok tyvärr. Hästen vill ha en Meyer om han får bestämma, men de är alldeles för dyra och finns inte direkt några begagnade :(
 
Min är inte så bred på själva bomvidden ännu MEN kanalen däremot...där är han bred. Måste ha minst 12 cm kanal. Wowen hade 9 cm bredast men smalnade av till 6.
Va vad smal kanal du hade på wowen! Min är nog ca 15 cm där det är som smalast..:idea:
 
Va vad smal kanal du hade på wowen! Min är nog ca 15 cm där det är som smalast..:idea:

Lite bredare om man tar måttband i själva kanalen, men från bossa till bossa va det inte mycket mer. Då var våran Jeremy Rudge bredare, den hade 12 cm. För bred kanal är dock inte bra det heller. Min är mätt till 12-13 cm, men 12 räcker.
 
Vad har du haft för sadlar på din? Min vill också ha breeed kanal, men jag har inte hittat något som passar min plånbok tyvärr. Hästen vill ha en Meyer om han får bestämma, men de är alldeles för dyra och finns inte direkt några begagnade :(

Jeremy Rudgen var 12 cm och va alldeles lagom på min, bredare behöver han inte.

Meyer funderade jag också på, men jag valde ändå att ta Idealen då dom var så himla kundbemötande. Bara idag har vi pratats vid 3 ggr. Jag hoppas det blir lika bra resten av vägen under sadeltillverkningen och dylikt. Kanalen där är beställd på 12 cm.
 
Även min måste ha ordentligt vid vid krampan, bred kanal och trivs även bäst i sadlar som eg är "lite för vida". Och vill ju nu tydliget även ha sadel mer svängd än man skulle önska. Hon tycker fortfarande utmärkt väl om Jaguaren och ryggmusklerna är finare än på längre.
 
Haft childeric i många år till olika hästar :) Men vill gärna testa annat.


Sadeln åker tillbaka imorgon och skall återbetalas så jag ska leta ny sadel.
Vet ej hur vid pålle är i grader. Åf sa att vidden motsvarande ca 100 grader.
Det va olika i wintec och Bates. Wintec hade han blått järn i och Bates rött järn. Och i hans gamla wintec pro hopp hade han vitt järn, så där skiljde det på sadlarnas form. Dom va dock köpta begagnade så vet ju inte om någon hade laborerat med järnen eller ngt.
Han har +2 i sin Equipe och har då en sån där Trapezium Pad fram. Dock provade vi även en Emporio Island i +3 och den var för trång, så även där skiljde det mellan modellerna.

Kan även ta emot tips på sadlar dressyr med flatare sits och bra stöd.
Jag är helt nollställd nu och måste börja leta på nytt.
Går bra att skicka PM också med tips.
Måste bara fråga, varför kom inte ÅF ut o kollade vad som var fel istället? Borde ju varit bättre både för dig o för henne....
 
Även min måste ha ordentligt vid vid krampan, bred kanal och trivs även bäst i sadlar som eg är "lite för vida". Och vill ju nu tydliget även ha sadel mer svängd än man skulle önska. Hon tycker fortfarande utmärkt väl om Jaguaren och ryggmusklerna är finare än på längre.
Vilka sadlar har bra vidd vid krampan? tänker att jag skulle titta på fler märken :)
 
Måste bara fråga, varför kom inte ÅF ut o kollade vad som var fel istället? Borde ju varit bättre både för dig o för henne....

Det hade vart lite struligt hela tiden så jag tappade faktiskt lite av förtroendet av det hela. Men det kollades inte upp på plats redan vid leverans när ÅF fanns på plats. Antagligen var det mycket som behövdes korrigeras/bytas på sadeln för att den skulle passa och den hade väl gissningsvis varit borta några månader till. Har dock valt att släppa den biten nu och fokusera vidare.
 
Det hade vart lite struligt hela tiden så jag tappade faktiskt lite av förtroendet av det hela. Men det kollades inte upp på plats redan vid leverans när ÅF fanns på plats. Antagligen var det mycket som behövdes korrigeras/bytas på sadeln för att den skulle passa och den hade väl gissningsvis varit borta några månader till. Har dock valt att släppa den biten nu och fokusera vidare.
Ok det låter ju helt galet med tanke på vad de kostar och just att det märket saluförs på det viset att de kan fixa det mesta till de flesta. Var nog rätt beslut av dig men synd att du fått vänta så länge o sen inte blev bra iaf.
 
En stallkompis letar ny sadel åt sin häst. I nuläget har hon en Wintec Isabell som ligger okej (möjligen något svängd med det bredare järnet) men inte passar ryttaren tyvärr. Vad finns det för sadlar som liknar Isabellen i passform? Tänkte förmodligen ta ut sadelprovare men vill mest ha en ände att börja i :)
 
Det blev en Albion Fabrento. Jag blev såååå kär i den. Ska vara ärlig och trodde inte riktigt att Albion var det jag skulle ha, för jag tänkte att de var som gamla sortens sadlar. Men denna var modern, mjuk, kort anläggningsyta, enkelkåpa och korta ortspetsar. Dessutom hamnade jag ganska nära honom, så jag kunde inverka på ett sätt som jag gillar.

Jag har en film när jag rider från igår (dock så suddig att den inte är värd att visa). Efter 1 min frågade jag vad den kostade, efter 2:50 sa jag att jag tar den. Så det var verkligen kärlek vid första ögonkastet! Man ser på C också att han var nöjd i blicken. Det är verkligen inte alla sadlar som fått den reaktionen.

20840816_10159689737695497_4736800851677760796_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 044
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 051
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp