Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min måttade sadel har inte kommit ännu. Den skulle ta 4-6 veckor men det har gått över tiden.

Extrasadeln kom idag iallafall. Sadeln var så ny så det fanns ingen demo att testa så funkar den inte får den säljas (viktigast är såklart att den måttade passar,,,) Går att ändra vidd i denna med koppjärn. Kåpan är specialbeställd.
sadel1_59ce97272a6b22ab97f13df7.jpg
sadel2_59ce972be087c370c30b7ff7.jpg
sadel3_59ce972f9606ee237ebe376a.jpg
Härlig färgkombination! Vad är det för märke/modell?
Håll koll på sadelgjorden bara, så den inte drar fram sadeln.
 
Härlig färgkombination! Vad är det för märke/modell?
Håll koll på sadelgjorden bara, så den inte drar fram sadeln.
Det är en Taur Viper och gjorden tillhör sadelmodellen. (såg också att stropparna dras fram, har använt gjorden till min andra sadel och då satt den bättre) Men jag har beställt en sån där ergonomisk ergo gjord med magplatta som vi ska byta till sen.

står så här om modellen:
utvecklats för hästar med utpräglade gångarter samt hästar med mycket bogaktivitet. Den är också mycket bra för hästar med lite svårare sadellägen, exempelvis väldigt kortryggade hästar. Taur Viper passar även ypperligt på kallblodshästar!

Enkelkåpa som standard och välskurna kåpor med mycket bra bogfrihet. Specialfasade bossor minskar det tryck på hästens bogblad som normalt uppstår framtill på bomsadlar. Väl tilltagna "halv"-knävulster som lämnar underskänklarna fria. Dessa vulster gör att längre ryttare kan ha sadlar med mindre sits.

Flexibel polypropylenbom och utbytbara koppjärn i sju storlekar, vilket möjliggör individuell anpassning. Den genomtänkta placeringen av sadelgjordsstropparna (V-system med rörlig bakstropp) stabiliserar sadeln, även på rundmagade eller överbyggda hästar, där sadeln annars har en tendens att glida fram.
Bekvämt latex-säte och god sitspositionering med fem olika sitsstorlekar att välja mellan. I Taur Viper ingår Taur +SuperSoft-sits - extra mjukt inbyggt specialmaterial i sitsen.
Läder av mycket fin kvalitet.

En mycket bekväm sadel för gångartsridning på alla nivåer och alla former av fritidsridning. Även en ypperlig dressyrsadel för dig som föredrar ett öppnare säte.
Välj mellan ullstoppade bossor (ullsyntetmix) eller close-contact permanentstoppade bossor med 3-lagers mjuk latex (standard). Enkelkåpa är standard.
 
Det är en Taur Viper och gjorden tillhör sadelmodellen. (såg också att stropparna dras fram, har använt gjorden till min andra sadel och då satt den bättre) Men jag har beställt en sån där ergonomisk ergo gjord med magplatta som vi ska byta till sen.

står så här om modellen:
utvecklats för hästar med utpräglade gångarter samt hästar med mycket bogaktivitet. Den är också mycket bra för hästar med lite svårare sadellägen, exempelvis väldigt kortryggade hästar. Taur Viper passar även ypperligt på kallblodshästar!

Enkelkåpa som standard och välskurna kåpor med mycket bra bogfrihet. Specialfasade bossor minskar det tryck på hästens bogblad som normalt uppstår framtill på bomsadlar. Väl tilltagna "halv"-knävulster som lämnar underskänklarna fria. Dessa vulster gör att längre ryttare kan ha sadlar med mindre sits.

Flexibel polypropylenbom och utbytbara koppjärn i sju storlekar, vilket möjliggör individuell anpassning. Den genomtänkta placeringen av sadelgjordsstropparna (V-system med rörlig bakstropp) stabiliserar sadeln, även på rundmagade eller överbyggda hästar, där sadeln annars har en tendens att glida fram.
Bekvämt latex-säte och god sitspositionering med fem olika sitsstorlekar att välja mellan. I Taur Viper ingår Taur +SuperSoft-sits - extra mjukt inbyggt specialmaterial i sitsen.
Läder av mycket fin kvalitet.

En mycket bekväm sadel för gångartsridning på alla nivåer och alla former av fritidsridning. Även en ypperlig dressyrsadel för dig som föredrar ett öppnare säte.
Välj mellan ullstoppade bossor (ullsyntetmix) eller close-contact permanentstoppade bossor med 3-lagers mjuk latex (standard). Enkelkåpa är standard.
Den SER ju väldigt trevlig ut, gillar ffa det öppnare sätet och korta bossor. Hur är den att rida i?
 
Jag har nu testat sadeln. Det första som kändes väldigt ovant var flexibommen. Hela sadeln rörde sig med hästens rörelser och det kändes för min del väldigt ovant. Min första reaktion var att jag var lite osäker (rider unghäst) men så kände jag på hästen att han trivdes dessto bättre så jag slappnade av efter en stund. Det andra var att ryggen kom upp väldigt mycket och jag kände det när han reste upp ryggen. Eftersom man kände hans rörelser så mycket mer så blev det ju såklart lite mer rörelse för mig att sitta på, dvs det kommer nog ta lite tid att jobba med min balans för att det ska bli bra full ut, inget jag fixar på några ridpass. Vi har alltid haft svårt för just höger galopp så jag trodde väl inte det skulle vara lätt idag heller men han tog alla fattningar utan problem. (dock galopperar jag bara några meter åt taget just nu) Sedan kändes det att det var kortare bossa framtill och det kändes lite ovant det med i kombon med flexibommen. Men han kändes inte lika låst att svänga. Jag tror han älskade den. Jag måste vänja mig.
 
Min har ju just nu en med flexibom i väntan på Ergon. Jag fick ungefär samma känsla och upplevelse initialt men nu har jag vant mig. Hästen tycker flexibommen is the shit - så lite orolig vad hon ska tycka om ergon sen igen...
 
Min har ju just nu en med flexibom i väntan på Ergon. Jag fick ungefär samma känsla och upplevelse initialt men nu har jag vant mig. Hästen tycker flexibommen is the shit - så lite orolig vad hon ska tycka om ergon sen igen...

Det verkar som min tycker det va väldigt bra också. Var mest jag som tyckte det kändes väldigt annorlunda. Annars tycker jag att pålle lätt lixom låser sig i fronten och blir lite stum i allt annat vi ridit i. Men inte idag. (va mest jag som inte orkade rida ut honom ännu så att säga)
 
Flexibom finns ju massa märken som har och i en uppsjö av varianter. En bom som är mer rörlig/eftergiven/flexande än en traditionell fast bom helt enkelt. Jag har inte jättemycket att jämföra med heller då det är enda med flexibom jag provat på just den hästen.

Det jag som ryttare känner är dels att jag känner hästens rörelser mer än i någon annan sadel, där är det snarast samma känsla som i bomlösa kvalitetssadlar. På samma vis är den mycket mindre förlåtande för om jag sitter snett tex. Hon började gå som en makaron i ena galoppen. Vafan? Vet och kiro kollade hästen och konstaterade att hon tycktes må prima. Men hur var det med matte? Som inte varit till kiron på år och dag... host. Efter att ha rätat ut även matte så rätades makaronen ut...

Så, upplevelsen - sann eller ej - är att bommen anpassar sig mer. Ger mer utrymme för rörelse åt alla håll. Säkerligen förstärkt av tunna paneler. Och hästen uppskattar verkligen det. Samtidigt som den är väldigt icke-förlåtande mot ryttarmissar jämfört med sadel med traditionell bom.

Eller uttryckt väldigt koncist: Hästen skulle troligen verkligen vilja ha och behöva flexibom. Men jag är fan inte en god ryttare nog för det ;P
(Men som sagt lite rädd vad hon ska tycka om ergon sen när den kommer när hon vant sig med flexibommen :S)
 
Min medryttare red första gången i sadeln på hästen idag och hon hälsade att hon kände samma som mig, det blev mycket rörelse. Hon har ju fått testa en del sadlar jag haft hem. Hon kände sig lite osäker också i början. Men hästen hade massa bjudning (vilket han inte haft då han lätt kan bli låst av sadlar) han tog tydligen galoppfattningarna lika lätt som då jag testade. Han var positiv hela passet. Så vi kan ju därmed konstatera att han verkligen gillar den.
 
@DrT och @Alexandra_W vad menar ni med flexibom? T ex Passier har ju en flexibel träbom men i DrT:s nya sadel är det ju en plastbom?
Det finns ju lite olika typer av bommar, materialet den är gjord av är inte huvudsaken, utan egenskaperna man önskar.
Finns träbommar som är tämligen styva (Stubben) och de som flexar lite (english springtree), eller lite mer (Passier). Plastbommarna är sällan helt styva utan har lite till lite mer flex.
Och sen har vi de uttalade flexibommarna, som i princip ger efter väldigt mycket och formar sig efter hästryggens profil och rörelser från sida till sida. Och sist på skalan har vi de helt bomlösa, som är mjuka rakt igenom men använder större paneler eller padd för att jämna ut trycket, istället för bom.
 
@caballus Det där med en plastbom som på nåt sätt skulle forma sig efter hästryggen tror jag helt ärligt inte på alls. Finns ju inget material, trä eller plast som kan forma sig efter hästryggen men ändå vara så stumt som en bom behöver vara. Därför ställde jag frågan. Tror inte den kan flexa mer än en flexibel träbom och alla undersökningar gång efter annan visar att träbom är det som bäst fördelar tryck över ryggen. Tror bara detta är ett sätt att marknadsföra sin sadel.

Därmed inte sagt att sadeln är dålig på nåt sätt men man får nog försöka tänka lite logiskt.
 
Fast känslan är som natt och dag jmf med springtree eller plastbom och den här flexibommen. Om det sitter i just bommen eller i paneler mm är ju dock svårt att säga.

Jag har haft en bomlös med läderbom. Bommen i sig var säkerligen mjuk som attans. Men de hade lagt på så styva bossor så sadeln blev rigid ändå. Så är ju mkt annat än bommen som spelar in. Min sella är lånad av en kompis och i princip ny så jag vill inte böja och bända, annars kunde man ju testat om det kändes skillnad så
 
Jag har ridit med många sadlar med olika bommar (trä, carbon, plast och sedan hade jag ju wowen som är flexig framtill vid manken bara. ) men denna känns väldigt "rörlig" mot dom andra. Medryttaren sa exakt samma som mig och hon sa att det kändes som sadeln rörde sig med hästen både framåt och åt sidan och det gjorde henne osäker. Det är vanlig latexbossa och det är vad jag haft på många sadlar i 10 års tid. Sedan kan ju såklart allt vara ett sammanhang med design etc på hurvida en sadel känns etc. Både hon och jag känner oss mer bekväma i våra gamla sadlar som sitter mer,,,"stelt" som hon sa det. Men hästen visade dock av annan åsikt.
 
@caballus Det där med en plastbom som på nåt sätt skulle forma sig efter hästryggen tror jag helt ärligt inte på alls. Finns ju inget material, trä eller plast som kan forma sig efter hästryggen men ändå vara så stumt som en bom behöver vara. Därför ställde jag frågan. Tror inte den kan flexa mer än en flexibel träbom och alla undersökningar gång efter annan visar att träbom är det som bäst fördelar tryck över ryggen. Tror bara detta är ett sätt att marknadsföra sin sadel.

Därmed inte sagt att sadeln är dålig på nåt sätt men man får nog försöka tänka lite logiskt.
Jo, en vekare plast- eller läderbom flexar ju definitivt mer än en träbom, men då uppstår ju även mindre fördelning av vikt/tryck som är bommens uppgift. Svårt att få både och. Många försöker.

Jag tror att orutinerade, obalanserade ryttare på omusklade, obalanserade hästar bäst gör sig i en stum bomsadel, medan ett bättre musklat och balanserat ekipage kan funka bra/bättre i en sadel som släpper igenom mer.

Jag känner att det krävs mer jobb av mig som ryttare att hålla balansen i mer rörelse, i en flexi/bomlös sadel.
 
Fått mail att min Ideal blir försenad. Känns så himla jobbigt att få vänta och vänta. Hela året har jag bara fått vänta...

Har inte ridit i extra sadeln ngt mer, men nu är medryttarens sadel såld och vi ska bara ha denna ett tag....eftersom hästen har valt den.
 
Min Ergo kom till ÅF i fredags :)
Så snart har jag förhoppningsvis egen sadel igen. OCh slipper ha ångest över kompisens bruna kalvskinnssadel och regn. Får ha ångest för min egen istället :O
 
Min Ergo kom till ÅF i fredags :)
Så snart har jag förhoppningsvis egen sadel igen. OCh slipper ha ångest över kompisens bruna kalvskinnssadel och regn. Får ha ångest för min egen istället :O
:D
Jag känner igen det där med regn och ågren. Så jag valde buffelskinn nu när jag kunde välja. Men det avhjälpte inte ångesten vidare mycket ändå... :p

*lite övrigt trådlån*
I samband med övergång till annan årstid har hästen tappat lite överlinje och min sadel har gått från tre fingrar till två vid framvalvet. Vad skulle ni ha gjort?
Jag har både fårskinn med kanal och en tunnare perforerad gelpad som alternativ men jag vet inte om de kommer att fylla ut för mycket...
 
Jo, en vekare plast- eller läderbom flexar ju definitivt mer än en träbom, men då uppstår ju även mindre fördelning av vikt/tryck som är bommens uppgift. Svårt att få både och. Många försöker.

Jag tror att orutinerade, obalanserade ryttare på omusklade, obalanserade hästar bäst gör sig i en stum bomsadel, medan ett bättre musklat och balanserat ekipage kan funka bra/bättre i en sadel som släpper igenom mer.

Jag känner att det krävs mer jobb av mig som ryttare att hålla balansen i mer rörelse, i en flexi/bomlös sadel.
Fast för att de är veka innebär inte att de "formar sig" efter ryggen? Så "veka" är ju inget som ska kallas bom för en sadel. Det enda som kan forma sig efter ryggen är ju ullstoppning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 076
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp