Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
http://forumbilder.se/GA6RA/20171118-085640
Bild på pollen i länken. Småtjock och under igångsättning.

Vi finns i Västra Götaland så en bit bort men kollar upp om de möjligtvis skickar. Stämmer in där, hemma i lugn och ro och ett par dagar är ett måste för att kunna utläsa något.

Är ju alltid mellan svårt och omöjligt på bild men ganska lik min över manken/fronten ur den vinkeln på bilden iaf. Förstår precis var du får probleme
 
Är ju alltid mellan svårt och omöjligt på bild men ganska lik min över manken/fronten ur den vinkeln på bilden iaf. Förstår precis var du får probleme
Tack:) Jag har nog aldrig lyckats sätta pricken på orsaken till problemen bara lärt mig vad vi skall undvika och vad som inte fungerar i sadelväg. Skönt att du hittat din sadel. Vore ju fantastiskt om samma sadel skulle kunna lösa vår problematik med.
 
Tack:) Jag har nog aldrig lyckats sätta pricken på orsaken till problemen bara lärt mig vad vi skall undvika och vad som inte fungerar i sadelväg. Skönt att du hittat din sadel. Vore ju fantastiskt om samma sadel skulle kunna lösa vår problematik med.

Haha. Känner igen det med. Försöka hitta den röda tråden vad hästen uppskattar och funkar med, och så lägga ihop alla ledtrådarna och försöka hitta det i samma sadel. något som ett bra tag kändes omöjligt. Jag hade inget eg hopp om ergon heller. I teorin lät den helt rätt - men hur många gånger har det inte gjort det liksom, och så pannkaka i verkligheten.
 
Glömde ju fråga vilken modell av Ergo du hade?
Ergo funkade inte för min welsh. Den kom inte ner alls utan vaggade uppepå ryggen och var alldeles för svängd. Men...man vet ju inte om det blir bättre med justeringar...just den hade inte så vid kanal. Den var märkt som wide.
 
Glömde ju fråga vilken modell av Ergo du hade?

Salmiak. Men så länge de är med samma bom (och vet inte om den raka kommit i dressyr än eller fortfarande är på G) så skiljer det mest för ryttaren mellan modellerna. Bommen är samma.

Min tyckte bättre om flap provsadeln. Men den hade nya bossorna, salmiakprovsadeln hade gamla så de gissade det berodde på det. Nu blev ju min salmiak helomstoppad innan den kom på häst - men hästen älskar den som sagt. Så känns rimligt skillnaden vid prov var olika bossor på just provexemplaren bara. Tack och lov - jag gillade inte flapen, vill sitta brett
 
Ergo funkade inte för min welsh. Den kom inte ner alls utan vaggade uppepå ryggen och var alldeles för svängd. Men...man vet ju inte om det blir bättre med justeringar...just den hade inte så vid kanal. Den var märkt som wide.

Bara nyfiken, var det länge sen?

De - blott - tre jag sett har alla haft rejält bred kanal (bilder finns i tråden), men jag har förstått det som om man gjort om lite "under vägens gång" mellan de första och nu?
 
Vill minnas att det var 3-4 fingrar bred. Det är tyvärr för lite för min häst. Men det går väl säkert att bredda dom om man köper ny...just då var det bara aktuellt med en begagnad sadel. Jag har för övrigt beställt en sadelgjord från Ergo, har väntat i 3 månader på den nu....Funderade ju ev. på att testa ergo igen men blir nog reserverad med leveranstid....jag orkar verkligen inte vänta månader igen om den måttade inte funkar.

Här är Teknan
tekna_5a11d9632a6b22afa7bcf8d2.jpg
 
Vill minnas att det var 3-4 fingrar bred. Det är tyvärr för lite för min häst. Men det går väl säkert att bredda dom om man köper ny...just då var det bara aktuellt med en begagnad sadel. Jag har för övrigt beställt en sadelgjord från Ergo, har väntat i 3 månader på den nu....Funderade ju ev. på att testa ergo igen men blir nog reserverad med leveranstid....jag orkar verkligen inte vänta månader igen om den måttade inte funkar.

Här är Teknan
tekna_5a11d9632a6b22afa7bcf8d2.jpg

Oj - det är väldigt mycket mindre än på de tre jag sett. Finns som sagt bilder, samt att jag mätte kanalen på min nuvarande och måtten ligger i tråden (minns inte i huvudet)
 
Salmiak. Men så länge de är med samma bom (och vet inte om den raka kommit i dressyr än eller fortfarande är på G) så skiljer det mest för ryttaren mellan modellerna. Bommen är samma.
Min tyckte bättre om flap provsadeln. Men den hade nya bossorna, salmiakprovsadeln hade gamla så de gissade det berodde på det. Nu blev ju min salmiak helomstoppad innan den kom på häst - men hästen älskar den som sagt. Så känns rimligt skillnaden vid prov var olika bossor på just provexemplaren bara. Tack och lov - jag gillade inte flapen, vill sitta brett
Ok:) Så Flapen är alltså bredare i sits eller midja? Gillar också brett, eller åtminstone breda säten. Tack snälla för tips och input!
 
Ok:) Så Flapen är alltså bredare i sits eller midja? Gillar också brett, eller åtminstone breda säten. Tack snälla för tips och input!

Flap med singelkåpa är smalare än Salmiak. Enkelkåpa och lite annat skinn gör den smalare, i sits/midja alltså. Trude är mitt emellan tror jag. Vet ej var flap med dubbelkåpa hamnar, tror även den är smalare än salmiaken men vill inte svära på det. Jag provade "bara" flap med singelkåpa och salmiak.
 
Vill minnas att det var 3-4 fingrar bred. Det är tyvärr för lite för min häst. Men det går väl säkert att bredda dom om man köper ny...just då var det bara aktuellt med en begagnad sadel. Jag har för övrigt beställt en sadelgjord från Ergo, har väntat i 3 månader på den nu....Funderade ju ev. på att testa ergo igen men blir nog reserverad med leveranstid....jag orkar verkligen inte vänta månader igen om den måttade inte funkar.

Här är Teknan
tekna_5a11d9632a6b22afa7bcf8d2.jpg
Hm, nja. Det låter ju inte så lovande att den inte på sig ner ordentligt på din. Där delar vi ju samma typ av problematik. Vad jobbigt att du fått vänta så länge på din gjord. Har förstått att det brukar vara lång leveranstid på sadlarna också. Har väldigt dåligt med tålamod nu känner jag och har inte alls lust att vänta. Fint Tekna ligger tycker jag. Hoppas ni inte får blåmärken på rumpan bara, haha!
 
Hm, nja. Det låter ju inte så lovande att den inte på sig ner ordentligt på din. Där delar vi ju samma typ av problematik. Vad jobbigt att du fått vänta så länge på din gjord. Har förstått att det brukar vara lång leveranstid på sadlarna också. Har väldigt dåligt med tålamod nu känner jag och har inte alls lust att vänta. Fint Tekna ligger tycker jag. Hoppas ni inte får blåmärken på rumpan bara, haha!
Hm, nja. Det låter ju inte så lovande att den inte på sig ner ordentligt på din. Där delar vi ju samma typ av problematik. Vad jobbigt att du fått vänta så länge på din gjord. Har förstått att det brukar vara lång leveranstid på sadlarna också. Har väldigt dåligt med tålamod nu känner jag och har inte alls lust att vänta. Fint Tekna ligger tycker jag. Hoppas ni inte får blåmärken på rumpan bara, haha!

samma här, tålamodet finns inte längre, jag har ju väntat hela året på först wowen och sedan idealen....(och sisådär massor av tillfälliga därimellan i ren panik så hästen inte ska bli avställd) Teknan ligger riktigt bra (bara en tunn pad dock mellan manken) pendlar inte i sidled på samma sätt som dom andra, men som jag tror som jag skrivit innan, beror på den breda kanalen....idealen som hade 5,5 cm kanal kasade åt båda sidor det lilla vi testade...likaså wowen...Men ja Teknan är ju inte den högsta komforten för ryttaren kanske....men man vänjer sig kanske :)
 
Intressant. Endera har vi olika referens för bred kanal. Eller så har de (vilket förvisso inte känns orimligt) ojämn tillverkning. Eller har haft. Jag provade ju en wide och en extrawide. Och köpte en extrawide
9-10 cm skrev du :) Teknan är 10. Märks att det funkar bättre på honom. 1 cm till på båda sidor och det blir bra :)
 
9-10 cm skrev du :) Teknan är 10. Märks att det funkar bättre på honom. 1 cm till på båda sidor och det blir bra :)
Jag minns inte men stämmer säkert. Är teknan 10 på smalaste stället? Spännande - jag kollade på en tekna till lillponnyn och den var smal. Alltså smal även med ponnymått mätt. Smalare än min Stubben Laurus tom. Verkar vara lite lotto (sen kan det säkert skilja mellan modeller med)
 
Jag minns inte men stämmer säkert. Är teknan 10 på smalaste stället? Spännande - jag kollade på en tekna till lillponnyn och den var smal. Alltså smal även med ponnymått mätt. Smalare än min Stubben Laurus tom. Verkar vara lite lotto (sen kan det säkert skilja mellan modeller med)
Den smalnar av lite bak så ngt smalare där. Men det är bredare kanal i denna mot alla Amerigo...equipe och wow jag testat.
 
Omfixning av befintligt sadeln misslyckades, så dom meddelade att det görs en helt ny...(tänkte väl iof det redan från början att det var för mkt som skulle fixas...) ja det va väl tur då att vi köpte Teknan ;-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 076
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp