Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte hört ngt att sadeln (garanterat) blev klar igår...börjar bli nervös.
Jo nu får vi verkligen hoppas att det inte krånglar igen! Hört något mer? Fy fasiken för att vänta på sadel. Finns inget som drar ner motivationen mer. Juste, så var det ju. Men ifall ifall det inte skulle bli som ni önskar nu då så finns ju fler med flexbom, om ni önskar ha en "bomsadel" han trivs i.
Jag väntar på mina Wow-kåpor men lär nog på vänta ett tag till. Tömkör och longerar nu endast vilket börjar bli hemskt tråkigt i ärlighetens namn. Funderar på att prova något annat för nu men vet inte vad. Har du haft någon Childeric DFL @DrT ? Visst är de raka och långa? ...
 
Ja jösses den som det visste. Jag frågade "var är Jaguaren?" och fick svaret "eh, den finns inte mer." "Vad hände?" "... SUVn." :eek::rofl:

Har provat hällften av stallets 50 sadlar och det finns inte en enda som ligger bra. De flesta rider i Stübben eller Black Country - no bueno. Så klar finns det ingen Childeric att prova inom en tre timmars radie och jag har aldrig sett en WOW på den amerikanska marknaden. Skall kika efter Tekna som jag aldrig har hört talas om (är de svenska?). Tack för tips, @Fredrika B !
Kolla efter begagnade Trilogy eller Custom kanske?? Det är ju större amerikanska märken med mycket varianter.
 
Jo nu får vi verkligen hoppas att det inte krånglar igen! Hört något mer? Fy fasiken för att vänta på sadel. Finns inget som drar ner motivationen mer. Juste, så var det ju. Men ifall ifall det inte skulle bli som ni önskar nu då så finns ju fler med flexbom, om ni önskar ha en "bomsadel" han trivs i.
Jag väntar på mina Wow-kåpor men lär nog på vänta ett tag till. Tömkör och longerar nu endast vilket börjar bli hemskt tråkigt i ärlighetens namn. Funderar på att prova något annat för nu men vet inte vad. Har du haft någon Childeric DFL @DrT ? Visst är de raka och långa? ...

Inte hört ngt...men så är det hela tiden, lovas att att vara klar, och så skjuts det fram. Är så otroligt trött på detta, ta mig tusan hela året, bara krångel,,,vilka wow kåpor ska du ha? jag hade equitiana eller hur dom stavas,,,dom gillade jag faktiskt.

Jag har haft childeric DFL (och fler andra) dom är raka och långa...men jag kunde ha en 17 så det beror på vilken storlek du kan prova. I DI modellen måste jag ha 18,5.
 
fick mail att dom fortfarande inte vet när sadeln skickas,,,men ärligt, den skulle ju vara klar senast förra veckan, det lovades....

Blir så himlas himlans trött just nu på hela grejjen. Nu börjar jag fundera på om jag ska ta upp prisavdrag på sadeln? och vad är en skälig summa...? Det lovas på hemsidan 4-6 veckor. Men det har gått ca 4 månader nu.
 
Har fått bilder på sadeln som ska skickas till mig idag.
Det är svårt att gissa sig till saker på bild och man kanske ser fel...
Men det ut som kåpan inte är ett dugg kortad och kanalen är visserligen lite breddad, men troligen inte till det jag beställt. Hoppas innerligt att jag har fel.
 
Bad om mått på kanalen och kåpan, dom svarade bara att den är bra som den är. Bad om mått igen innan den skickas...dom valde att posta den utan att ge mig mått. Bara hoppas att det visar sig bli alldeles underbart,,,men just nu är jag grinfärdig.
 
Håller verkligen tummarna för att du bara har extremt taskig bilduppfattning och att sadeln visar sig vara alldeles underbart perfekt :o

Annars är alternativen två - den som tagit måtten vet inte vad de pysslat med, eller - fabriken i England har missat ordern beställd i centimeter och producerat i tum istället.
 
Senast ändrad:
Bad om mått på kanalen och kåpan, dom svarade bara att den är bra som den är. Bad om mått igen innan den skickas...dom valde att posta den utan att ge mig mått. Bara hoppas att det visar sig bli alldeles underbart,,,men just nu är jag grinfärdig.

Fast utiftån hela cirkusen så självklart skickar de den utifrån justeringarna ? :confused:
Hur menar du att de utifrån justeringar på distans INTE skulle skicka den ? De kan ju inte rimligen bygga om något du inte provat ?

Reflekterat tidigare som du vet att allmänt beställa en sadel från utlandet med specialmått utan att öht provat ens grund på hästen , känns otroligt vanskligt på alla tänkbara sätt .
Trist hela situationen .
 
Senast ändrad:
Fast utiftån hela cirkusen så självklart skickar de den utifrån justeringarna ? :confused:
Hur menar du att de utifrån justeringar på distans INTE skulle skicka den ? De kan ju inte rimligen bygga om något du inte provat ?

Reflekterat tidigare som du vet att allmänt beställa en sadel från utlandet med specialmått utan att öht provat ens grund på hästen , känns otroligt vanskligt på alla tänkbara sätt .
Trist hela situationen .

Jag vill bara ha det jag beställt

kanal 12 cm (har skickat filmer, bilder och mått många ggr, dom vet vad jag menar)
Men den kom ju i 5,5 cm bred första gången. Jag sa att det var viktigt att den va 12 cm när jag skickade tillbaka.

Kåplängd 39-40 cm från stigbygelfästet till kåpans slut. Den kom i mkt längre första gången, runt 46 cm.

Har påpekat just dessa två mått väldans mkt hur viktigt det är, det handlar inte om att det måste provas på hästen då det är mått som vi måste ha oavsett. Jag har redan provat en annan sadel med den kanalvidden och nästan alla sadlar jag haft som jag funkat med har den kåplängden.

Bossan skulle justeras (bytas) till en lägre. Redan när jag beställde första gången påpekade jag att jag ebhövde en låg cc bossa. Ändå fick jag en hög :o Men den verkar dom iaf gjort annorlunda denna gång.
 
Jag vill bara ha det jag beställt

kanal 12 cm (har skickat filmer, bilder och mått många ggr, dom vet vad jag menar)
Men den kom ju i 5,5 cm bred första gången. Jag sa att det var viktigt att den va 12 cm när jag skickade tillbaka.

Kåplängd 39-40 cm från stigbygelfästet till kåpans slut. Den kom i mkt längre första gången, runt 46 cm.

Har påpekat just dessa två mått väldans mkt hur viktigt det är, det handlar inte om att det måste provas på hästen då det är mått som vi måste ha oavsett. Jag har redan provat en annan sadel med den kanalvidden och nästan alla sadlar jag haft som jag funkat med har den kåplängden.

Bossan skulle justeras (bytas) till en lägre. Redan när jag beställde första gången påpekade jag att jag ebhövde en låg cc bossa. Ändå fick jag en hög :o Men den verkar dom iaf gjort annorlunda denna gång.

Hoppas det löser sig till det bästa utifrån situationen i helhet !
 
Håller verkligen tummarna för att du bara har extremt taskig bilduppfattning och att sadeln visar sig vara alldeles underbart perfekt :o

Annars är alternativen två - den som tagit måtten vet inte vad de pysslat med, eller - fabriken i England har missat ordern beställd i centimeter och producerat i tum istället.
jag hoppas det, det är ju svårt att bedömma på bild. Men det som gör mig misstänksam är att jag frågar om måtten nu verkligen är som jag påpekat (från dag ett och sedan massa påminnelser) och får som svar dom är bra...sadelmakaren lovar att du blir nöjd. Och jag är lite tveksam och ber om bild med mått (i cm!) så jag får se själv. Men då svarar dom inte och postar sadeln istället.
 
här är bilderna på min nya sadel. (kanske inbillar jag mig att den ser knölig ut i stoppning)
sadel1_5a32ee539606ee01950ae871.png

Tycker den ser smal ut också...men kanske en synvilla...
sadel2_5a32ee5fddf2b30821a3ef01.png

Och här nedan på hästrygg var min förra, möjligen att kåpan är ngt kortare i ytterkant, men mot stöden tycker jag den ser lång ut fortfarande....
sadel3_5a32ee632a6b222a841a4d68.jpg

Här nedan är Teknan (ca 10 cm bred kanal, men ser rymligare ut vid mankbasen)
20171119_221636_5a11f54dddf2b3445d00a95f.jpg
 
här är bilderna på min nya sadel. (kanske inbillar jag mig att den ser knölig ut i stoppning)
sadel1_5a32ee539606ee01950ae871.png

Tycker den ser smal ut också...men kanske en synvilla...
sadel2_5a32ee5fddf2b30821a3ef01.png

Och här nedan på hästrygg var min förra, möjligen att kåpan är ngt kortare i ytterkant, men mot stöden tycker jag den ser lång ut fortfarande....
sadel3_5a32ee632a6b222a841a4d68.jpg

Här nedan är Teknan (ca 10 cm bred kanal, men ser rymligare ut vid mankbasen)
20171119_221636_5a11f54dddf2b3445d00a95f.jpg

Svårt att säga ngt om bredden på de bilderna tycker jag utan referenspunkter.

Men kilar du kåpans längd ser den kortare ut.
Kolla var knästödet slutar på dem och hur mkt kåpa som finns nedåt. Det är i mina ögon mindre på nya sadeln. Dvs den verkar en bit kortare.
 
Svårt att säga ngt om bredden på de bilderna tycker jag utan referenspunkter.

Men kilar du kåpans längd ser den kortare ut.
Kolla var knästödet slutar på dem och hur mkt kåpa som finns nedåt. Det är i mina ögon mindre på nya sadeln. Dvs den verkar en bit kortare.
Jag hoppas det,,,men framförallt hoppas jag kanalen är i rätt vidd.
 
Jag fick svar idag att det inte går att göra sadeln som jag vill i denna modell gällande kanalen.

Det lustiga är att det var dom som rek. Denna modell till oss från början och varför har man inget sagt på 4 månader.....dom sa att det gick när jag beställde den.

Vet fortfarande inte kåplängd
 
Jag fick svar idag att det inte går att göra sadeln som jag vill i denna modell gällande kanalen.

Det lustiga är att det var dom som rek. Denna modell till oss från början och varför har man inget sagt på 4 månader.....dom sa att det gick när jag beställde den.

Vet fortfarande inte kåplängd

Jösses, vilken soppa! Hade jag varit dig så hade jag brutit ihop fullkomligt nu. Du fick då alltså inte den kanalvidd du önskade denna gången heller? Tycker också utifrån bilderna att kåpan ser kortare ut på den nya men kanalen ser inte ut att vara såpass bred som 12 cm även om den är väl tilltagen. Finns det någon chans att det fungerar ändå tror du?
 
Jösses, vilken soppa! Hade jag varit dig så hade jag brutit ihop fullkomligt nu. Du fick då alltså inte den kanalvidd du önskade denna gången heller? Tycker också utifrån bilderna att kåpan ser kortare ut på den nya men kanalen ser inte ut att vara såpass bred som 12 cm även om den är väl tilltagen. Finns det någon chans att det fungerar ändå tror du?

Jag hoppas men jag är rädd för att sadeln glider över i svängar. Sadlarna med smala kanaler för honom har inte legat stilla utan kanar och glappar på honom. Bossan ser ju sänkt och bättre ut på bild. I förra bossan kom man i framåtlut när han höjde ryggen.

Det tråkiga är att om jag vetat så hade jag hellre köpt en ny Equipe Eva med kort kåpa och breddad kanal. Nu valde jag denna för att få hans mått.
 
Jag hoppas men jag är rädd för att sadeln glider över i svängar. Sadlarna med smala kanaler för honom har inte legat stilla utan kanar och glappar på honom. Bossan ser ju sänkt och bättre ut på bild. I förra bossan kom man i framåtlut när han höjde ryggen.

Det tråkiga är att om jag vetat så hade jag hellre köpt en ny Equipe Eva med kort kåpa och breddad kanal. Nu valde jag denna för att få hans mått.
Men borde du inte kunna häva köpet helt, eftersom måtten inte stämmer?
 
Jag fick svar idag att det inte går att göra sadeln som jag vill i denna modell gällande kanalen.

Det lustiga är att det var dom som rek. Denna modell till oss från början och varför har man inget sagt på 4 månader.....dom sa att det gick när jag beställde den.

Vet fortfarande inte kåplängd

Jag förstår problemen med att få exakt måttad när man inte sett hästen sas. Men om de lovat dig en kanal på 12 cm och misslyckats en gång. Och igen lovat det och låtit det gå så här lång tid:

Nä, inte ok någonstans. Säg det då istället! Jag hade faktiskt blivit förbannad. Och det dröjer rätt länge innan jag blir det.
 
Jag hoppas men jag är rädd för att sadeln glider över i svängar. Sadlarna med smala kanaler för honom har inte legat stilla utan kanar och glappar på honom. Bossan ser ju sänkt och bättre ut på bild. I förra bossan kom man i framåtlut när han höjde ryggen.

Det tråkiga är att om jag vetat så hade jag hellre köpt en ny Equipe Eva med kort kåpa och breddad kanal. Nu valde jag denna för att få hans mått.
Verkligen bedrövligt illa. Finns inget annat att säga. Det värsta är ju tiden som tickat på under hela processen. Att de dessutom verkar slingra sig och "hoppas" att sadeln skall passa hästen trots att måtten är fel är ju jättemärkligt. Hur kan man göra affärer på det sättet, ingen kund lär ju villa behålla sin färdiga "måttbeställda" sadel ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 058
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp