Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men borde du inte kunna häva köpet helt, eftersom måtten inte stämmer?
Svar och svar rent allmänt:
Tanken var att fundera på att häva nu när jag krävde att få måtten innan sadeln skulle skickas.
Men iochmed att dom slänge iväg sadeln utan att ge mig måtten så blev det inte riktigt så.
En del av mig tänker att man kanske har tur och sadeln känns bra, men en del av mig är väldigt förbannad (inte något jag blir i första taget, tycker jag visat gott tålamod...) när man inte får det man har beställt. Vi har det skrivit på orderbekräftelsen som jag skulle godkänna och har godkänt våra mått. När sadeln skickades tillbaka så påminde jag dom återigen om exakt samma mått på mail vilket dom bekräftade. Skickade även med bilder med sadeln där jag för säkerhetskull påminde dom ännu en gång om vilka mått som gällde.

Nu vet jag iof inte måtten eftersom jag inte fått sadeln. Om måtten stämmer så är det ju bra, men med tanke på att dom skickade iväg sadeln samt idag skrev att dom breddat det som går och mer går inte, så antar jag att det inte riktigt är som jag önskar. Dom säger att det inte går att ha bred (are) kanal i sadel med smal midja. Sadeln marknadsförs just till att passa breda hästar, så det hela känns ju väldigt konstigt.

Samtidigt vill jag inte bryta ihop helt (innerst inne hoppas jag ju såklart att det blir bra ändå) men jag är besviken på det sätt man blivit behandlad på. Men ja det finns risk att jag kommer reklamera sadeln när den kommer.

Det tråkiga är att det var 4 månaders krångel i så fall...i onödan.
 
sadeln som skulle komma i Måndags har inte dykt upp ännu.
Kommit någon sadel än, @DrT ? Jag beställde delar till Wowen från UK i helgen och de kom i onsdags med DHL express. Borde ju inte ta så lång tid för din sadel att komma, kan man tycka.
Jag har lånat hem en Childeric DFL. Passar mig bra och hästen verkar gilla den, än så länge. Tycker att den ligger lite högt fram men upplever inte det när jag sitter i. Mörka bilder: http://forumbilder.se/GAGQ8/img-20171221-201708-373
http://forumbilder.se/GAGQ8/img-20171221-195713-126
 
@Fredrika B Är ju svårt att säga nåt om sadeln när bilderna är tagna i mörker men du upplever inte att du sitter lite i stolsits? Ser så ut iaf.
Jo, på bilden så ser det ut så va? Skulle behöva till ridhuset för att känna ordentligt men det kanske är så att det ändå lutar bakåt vilket leder till att jag hamnar för långt bak. Låter det rimligt?
 
Jo, på bilden så ser det ut så va? Skulle behöva till ridhuset för att känna ordentligt men det kanske är så att det ändå lutar bakåt vilket leder till att jag hamnar för långt bak. Låter det rimligt?
Ja så kan det vara men det är också så att i en del Childeric får man lätt lite stolsits, har varit med om det själv när jag ridit i kompisars sadlar.
 
Kommit någon sadel än, @DrT ? Jag beställde delar till Wowen från UK i helgen och de kom i onsdags med DHL express. Borde ju inte ta så lång tid för din sadel att komma, kan man tycka.
Jag har lånat hem en Childeric DFL. Passar mig bra och hästen verkar gilla den, än så länge. Tycker att den ligger lite högt fram men upplever inte det när jag sitter i. Mörka bilder: http://forumbilder.se/GAGQ8/img-20171221-201708-373
http://forumbilder.se/GAGQ8/img-20171221-195713-126

Den kom idag efter mkt tjaffs med fraktbolaget!! skulle varit här i Måndags.

Packat upp den precis och mätt.
Beställd kanal 12 cm var 7 cm.
Beställd kåpa 39/40 cm var 42.
 
Den kom idag efter mkt tjaffs med fraktbolaget!! skulle varit här i Måndags.

Packat upp den precis och mätt.
Beställd kanal 12 cm var 7 cm.
Beställd kåpa 39/40 cm var 42.

Vad synd! Misstänkte ju precis som du det när de inte svarade och bara skickade.
Kåpan borde väl iaf gått att få rätt kan jag ju tycka.
 
Den kom idag efter mkt tjaffs med fraktbolaget!! skulle varit här i Måndags.

Packat upp den precis och mätt.
Beställd kanal 12 cm var 7 cm.
Beställd kåpa 39/40 cm var 42.
Jag hade packat ner den direkt och skickat den raka vägen tillbaks.. hade inte ens lagt den på hästen. :cautious:

Du hade väl rätt att få pengarna tillbaka?
 
Den kom idag efter mkt tjaffs med fraktbolaget!! skulle varit här i Måndags.

Packat upp den precis och mätt.
Beställd kanal 12 cm var 7 cm.
Beställd kåpa 39/40 cm var 42.
Oj, ingen liten diff på kanalens mått:( Fy fasiken så tråkigt. Kåpan kanske du kan leva med, även om det är bedrövligt så som de har skött detta. Jag hade iallafall lagt den på och OM det ändå skulle funka och du behåller den hade jag krävt ett rejält prisavdrag.
 
Jag är så frustrerad. Fattade ju att det var något lurt. Sadeln i sig är ju fin men måtten....vi har testat den på hästen. (Säljaren ville det) Medryttaren red. Hon red i skogen först och vi sadlade om och hon red en jättekort stund med sen i ridhuset. Jag får testa en annan dag.

Har mailat Equipe och frågat om kanalen i en eva. Men vet sen innan att dom är sega med att svara.
 
Kommit någon sadel än, @DrT ? Jag beställde delar till Wowen från UK i helgen och de kom i onsdags med DHL express. Borde ju inte ta så lång tid för din sadel att komma, kan man tycka.
Jag har lånat hem en Childeric DFL. Passar mig bra och hästen verkar gilla den, än så länge. Tycker att den ligger lite högt fram men upplever inte det när jag sitter i. Mörka bilder: http://forumbilder.se/GAGQ8/img-20171221-201708-373
http://forumbilder.se/GAGQ8/img-20171221-195713-126

Men hörru det blir ju omöjligt utifrån bilderna att säga något alls, när de inte bara är mörka utan är fotade från väldigt märklig vinkel med en häst som står som en kratta och i nedförsbacke osv :confused: utifrån ridbilden ser det ju ut som du har sadeln uppe på korset typ . ;)
 
Jag är så frustrerad. Fattade ju att det var något lurt. Sadeln i sig är ju fin men måtten....vi har testat den på hästen. (Säljaren ville det) Medryttaren red. Hon red i skogen först och vi sadlade om och hon red en jättekort stund med sen i ridhuset. Jag får testa en annan dag.

Har mailat Equipe och frågat om kanalen i en eva. Men vet sen innan att dom är sega med att svara.

snabbtest av medryttaren eftersom hon redan ridit han i skogen strax innan.
Vet inte riktigt vad tanken är med att bossan ska lätta bak, det gjorde den på den förra med och jag påpekade det, men bossan är nu sänkt iallafall, förra gången var den hög och när han kom i rörelse dök man då fram (han höjer ju ryggen mer i rörelse). Min tanke var att dom skulle sluta om bättre om kanalen var bredare. Det är iallafall så här alla Amerigo sadlar sitter på honom också baktill. (alto, dj och cc sitter likadant på honom)
I denna sadel har man även tunnat ut stoppningen lite framtill vid bogar så den blev lite vidare.
visa3_5a3d44ff2a6b22030901d9df.jpg


visa1_5a3d44f39606ee128ff4c3d3.jpg
visa2_5a3d44fb9606ee125cbd6436.jpg
visa4_5a3d45062a6b2202df118ba0.jpg
visa5_5a3d450eddf2b32739c24781.jpg
visa6_5a3d451c9606ee129290b5c0.jpg
visa8_5a3d452f2a6b22030901d9e0.jpg
visa9_5a3d45362a6b2202f6e1e352.jpg
 
snabb uppdatering om sadeln, jag har testat den 2 ggr, medryttaren 1,,,
själva sadeln är jättetrevlig att rida i, mkt smal midja, väldigt mjuk och skön.
Det som stör mig lite är att det hade kännt från ok till toppen om kåpan va lite kortare till mina ben som jag beställt från början. Sen är det ju lite av det problemet som blir när jag vill ha bredare kanal, sadlarna åker lite i svängarna och så även denna. Kan kanske lösa det tillfälligt med en antiglid pad så han hinner muskla sig mer korrekt. Han är ju så ung ännu och vi har ju inte kunnat rida ordentligt pga sadelbrist. Är fortfarande lite villrådig om jag ska skicka tillbaka den och leta annat eller behålla. Den är som sagt jätteskön, det funkar, man hade såklart funkat perfekt om det blivit som jag önskat. Kollar runt lite, funderar och provrider lite till.
 
Fast @DrT du vet ju inte alls att sadeln hade funkat ”perfekt” ändå mer/mindre optimalt utifrån måtten du gett på distans till utlandet att specialsy en sadel till dig och din häst dvs - ingen som provat/måttat på din häst öht gällande denna specialmåttade sadel ?!

Jag vet att jag är trist ang detta men faktiskt om man ska vara helt objektiv så NEJ - du har ingen garanti att sadeln legat perfekt även om du fått dina exakta mått enligt dig då som sagt ingen som ska måtta/tillpassa sadeln öht ens varit i närheten av din häst ?

Att hela specialbeställningen varit käpprätt undermålig från ÅF/tillverkarens sida ang leveranser, fel etc är ju verkligen helt berättigat att vara missnöjd med !
Men nej - garanti att den passat perfekt ändå är inte realistiskt .
 
Senast ändrad:
Inte perfekt kanske som perfektion men perfekt för mig och vad jag hade känt mig nöjd över. Kanalen mest för vetskapen att jag vet att det funkar bättre med vidare av allt vi provat och kåplängd för att det är det som alltid funkat. Så det är baserat på tidigare erfarenheter. Sen finns det såklart alltid sånt som är bättre men från mina krav och synvinklar hade det räckt.
Fast @DrT du vet ju inte alls att sadeln hade funkat ”perfekt” ändå mer/mindre optimalt utifrån måtten du gett på distans till utlandet att specialsy en sadel till dig och din häst dvs - ingen som provat/måttat på din häst öht gällande denna specialmåttade sadel ?!

Jag vet att jag är trist ang detta men faktiskt om man ska vara helt objektiv så NEJ - du har ingen garanti att sadeln legat perfekt även om du fått dina exakta mått enligt dig då som sagt ingen som ska måtta/tillpassa sadeln öht ens varit i närheten av din häst ?

Att hela specialbeställningen varit käpprätt undermålig från ÅF/tillverkarens sida ang leveranser, fel etc är ju verkligen helt berättigat att vara missnöjd med !
Men nej - garanti att den passat perfekt ändå är inte realistiskt .
 
Sadeln satt i bakvikt när den kom men har börjat sätta sig efter ett par ridpass och ligger bättre nu framtill, men bossan bak ligger ju lite i luften. Det gjorde den även när den var mer fylld första gången. Får se om jag hittar ngn pad eller ngt tillsvidare, funderar på en acavallo med gel och tunn memoryfoam eller ngt som inte är för tjock. Om sadeln ska stanna får man väl kanske skicka in den och justera bossan sen när den är mer använd och den satt sig ännu mer.
nyss_5a42952f9606ee12b4a62bbe.jpg
 
Såg lite tokigt ut på första bilderna så jag förstår att du fick panik, men ser inte alls så tokigt ut nu när sadeln har satt sig lite.
Jag skulle inte få så mycket panik över bossan baktill - det tar upp till 30 ridtimmar innan stoppningen satt sig helt och hållet i en ny sadel. Troligen kommer den ligga lägre då, med vikt i sadeln, och bara släppa några cm tidigare - vilket absolut är att föredra om din häst puttar fram sadeln annars.

Den här sadeln hade jag velat rida in ordentligt på hästen innan jag hade bestämt mig iaf - speciellt om den är skön, och om hästen verkar trivas med den- som med Teknan och flexin.

Men om du får tendenser till att du eller hästen inte funkar i den, ja då är det en annan sak.
 
Såg lite tokigt ut på första bilderna så jag förstår att du fick panik, men ser inte alls så tokigt ut nu när sadeln har satt sig lite.
Jag skulle inte få så mycket panik över bossan baktill - det tar upp till 30 ridtimmar innan stoppningen satt sig helt och hållet i en ny sadel. Troligen kommer den ligga lägre då, med vikt i sadeln, och bara släppa några cm tidigare - vilket absolut är att föredra om din häst puttar fram sadeln annars.

Den här sadeln hade jag velat rida in ordentligt på hästen innan jag hade bestämt mig iaf - speciellt om den är skön, och om hästen verkar trivas med den- som med Teknan och flexin.

Men om du får tendenser till att du eller hästen inte funkar i den, ja då är det en annan sak.
Han skjuter inte fram dom, men sadlarna skjuts gärna åt sidorna i svängar dvs åker över lite till vänster och höger...Dom brukar ligga lite mer stilla när kanalerna är vidare, så det som oroar mig i det läget är att om sadlarna pendlar lite är att dom inte glider över på ligamenten...men en antiglid pad kanske kan hjälpa till nu i början under tiden sadeln sätter sig i stoppningen så den plattas ut lite bak och sluter om bättre. Den får gärna släppa lite tidigare bak, (hellre det än ligga och trycka bak som wowen gjorde) Men när medryttaren red så glappade den. Jag vet dock inte hur det sett ut dom andra passen då jag ridit själv och den sätter sig väl mer ju mer använd den blir, just nu bara riden med ca 4 ggr. Sadeln är superskön, även om den är djup. Mjuk och trevlig och skönt att kunna dra på sig oskodda ridbyxor igen. Hästen trivs med Teknan och den rider medryttaren med just nu.
 
@DrT Som du säkert redan vet så kommer engelska sadlar normalt sett med lite mindre stoppning i för i England är ju tanken att sadelutprovaren är med hela vägen, dvs den kommer flera ggr o kan själv putta i eller ta ur lite stoppning för att få sadeln helt optimal till hästen. Där har du nog ditt grundproblem, dvs du har inte nån som gör just detta åt dig. Och som andra sagt så kommer den ju sätta sig efter x-antal ridtimmar och du kan nog inte riktigt heller jämföra hur den ligger med din medryttare på ryggen versus dig själv då ni placerar lite olika vikt i sadeln. Om du kan förlika dig med kåplängden så hade jag nog fortsatt rida i den för den ser ju trevlig ut och hästen verkar trivas?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 080
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 273
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp