Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridit i Idealen en gång till utan schabrak och det känns som vi hittat hem. Har ridit i så många sadlar under åren och denna är min favorit av dom alla, jag trivs i den, den är så skön och även om den inte sitter hundra just nu så kändes han lika positiv i den igen..(då hade vi ju ändå testat den andra dagen innan o han blev som en bromskloss och visade tydligt nejtack)

Sen får vi väl se längre fram när hästen kommer i mer arbete, men just nu är vi inte på den nivån. England svarade och frågade om jag ville behålla den eller återlämna den men jag skrev nyss och valde att behålla den. Den får helt enkelt lyfta o ha sig lite,,,hästen säger ju ja till den i dagsläget. Så nu är den affären avslutad, pust. Nu kan jag skaka av mig lite sadelbekymmer, äntligen.
 
Ridit i Idealen en gång till utan schabrak och det känns som vi hittat hem. Har ridit i så många sadlar under åren och denna är min favorit av dom alla, jag trivs i den, den är så skön och även om den inte sitter hundra just nu så kändes han lika positiv i den igen..(då hade vi ju ändå testat den andra dagen innan o han blev som en bromskloss och visade tydligt nejtack)

Sen får vi väl se längre fram när hästen kommer i mer arbete, men just nu är vi inte på den nivån. England svarade och frågade om jag ville behålla den eller återlämna den men jag skrev nyss och valde att behålla den. Den får helt enkelt lyfta o ha sig lite,,,hästen säger ju ja till den i dagsläget. Så nu är den affären avslutad, pust. Nu kan jag skaka av mig lite sadelbekymmer, äntligen.
Härligt, grattis! Hoppas känslan håller sig länge för er båda;) Känner igen det där med bromsklossen, som att göra bil med handbromsen i.
 
Härligt, grattis! Hoppas känslan håller sig länge för er båda;) Känner igen det där med bromsklossen, som att göra bil med handbromsen i.
Ja han blir så tydlig med det på sadlar han inte gillar, vilket iof är en fördel. Bättre att han säger själv vad han tycker. Och jag tycker det är så härligt att inte ha känslan att sitta "ovanpå" honom utan nu sitter man "med" honom.
 
Fick extra sadeln igår, den flata, jag skritta o jogga lite lätt i den idag och gav den godkänt. Hästen var framåt (för framåt, valde att hoppa av och longera av energin, haha så bromsig var han inte) Han gillar ju såna där flexibommar. Bara hoppas medryttaren gillar den med så vore det kalas.
 
Nu kan jag lämna tråden :banana: Hästen säger jatack till flexin och medryttaren gav den också tumme upp och han gjorde precis som förra gången med flexisadel, kvicka galoppfattningar.

Så sköööööööööööööööönt, lång pusta ut. Nu vill jag inte in i sadeldjungeln på många år.
 
Nu kan jag lämna tråden :banana: Hästen säger jatack till flexin och medryttaren gav den också tumme upp och han gjorde precis som förra gången med flexisadel, kvicka galoppfattningar.

Så sköööööööööööööööönt, lång pusta ut. Nu vill jag inte in i sadeldjungeln på många år.
Jackpot x 2 då med andra ord!
 
Jackpot x 2 då med andra ord!
Japp...något vid (xvid) så pad på bilden som han kommer ha en kort period tills han fyllt ut det lilla som behövs. Men hästen kändes väldigt positiv båda pass vi testat. (tre idag , han hade den i skogen) På honom märker man så väl....som sadeln vi testade innan gick han med handbromsen i. Man brukar känna direkt vad han gillar.

Vi gav sadeln en utmaning med halkigt schabrak också och den låg kvar :-)
flexi_5a6360012a6b2242f9c5acc4.jpg
 
Jag funderar på att köpa nya stigbyglar. Men vad ska man ha för något? vad är bäst :D Många modeller är ju ganska dyra så det blir dyrt att prova sig fram. Jag har ett par gamla säkerhetsstigbyglar, minst 20-25 år gamla.
Jag har sett några modeller där öglan är på andra hållet, eller vad man ska säga. Är de bättre än de med vanlig ögla? Tänker att det kanske är bättre för stiglädrets skull, att de hamnar mer rätt?
 
Jag funderar på att köpa nya stigbyglar. Men vad ska man ha för något? vad är bäst :D Många modeller är ju ganska dyra så det blir dyrt att prova sig fram. Jag har ett par gamla säkerhetsstigbyglar, minst 20-25 år gamla.
Jag har sett några modeller där öglan är på andra hållet, eller vad man ska säga. Är de bättre än de med vanlig ögla? Tänker att det kanske är bättre för stiglädrets skull, att de hamnar mer rätt?
Fördelen med byglar med öglan ”åt andra hållet”(island) eller i vinkel (t ex sprengers) eller akademiska (med ögla som snurrar fritt) är att de inte arbetar emot naturlagarna, dvs stiglädrets position i förhållande till hur vi vill ha stigbygeln på foten. De är lättare att kliva i om man tappar den under ritten också för de blir ”rättvända”. Samt att de modernare byglarna ofta har bredare platta, vilket ger stabilare grepp och bättre avlastning.

Bytte precis till Sprengers bow balance efter att ha envisats med de klassiska i så många år, och märker stor skillnad fast jag hade ledade även tidigare. I efterhand inser jag att jag borde bytt för länge sen.
 
@sassiball vad vill du ha med stigbyglarna ?
Säkerhetsutlösning ? Bättre balans/stöd för skänkeln ?

Jag har bow balance i dressyrsadeln för mina knän .

Uterittsadeln har jag vanliga stigbyglar men även haft australiensiska med böjen för att foten inte ska fastna vid ev avramling.
 
Jag skulle nog vilja ha helst bra säkerhet och stöd för skänkeln, bra grepp för foten. Jag har bara ridit i gamla modeller av stigbyglar så jag vet inte hur de här nyare känns.
 
Jag skulle nog vilja ha helst bra säkerhet och stöd för skänkeln, bra grepp för foten. Jag har bara ridit i gamla modeller av stigbyglar så jag vet inte hur de här nyare känns.

Bor Balance från Sprenger är ju inga säkerhetsstigbyglar eg. Men jag tycker det att de hamnar rätt även om man rider bökiga hästar som gör att man för en stund tappar korrekt kontakt väger upp för det med råge. De hänger liksom perfekt och man tappar dem inte som vissa med sämre balansering.

Och då får iaf jag inte ont i knäna oavsett om jag så rider 6 hästar/dag.

Vill inte ha några andra!
 
Japp...något vid (xvid) så pad på bilden som han kommer ha en kort period tills han fyllt ut det lilla som behövs. Men hästen kändes väldigt positiv båda pass vi testat. (tre idag , han hade den i skogen) På honom märker man så väl....som sadeln vi testade innan gick han med handbromsen i. Man brukar känna direkt vad han gillar.

Vi gav sadeln en utmaning med halkigt schabrak också och den låg kvar :-)
flexi_5a6360012a6b2242f9c5acc4.jpg
Vad har du för stigbyglar? ser ut som säkerhetsstigbyglar?
 
Det känns som att man får välja mellan antingen ledade, och då sköna för knäna mm, eller säkerhetsstigbyglar ?
Såg några som heter Tech Venice, de verkar säkra, men vet någon hur de är att rida med, hur de känns?
Borde jag starta en egen tråd om stigbyglar :angel:?
 
Jag kör den fula varianten. Jag måste ha ledade för höfter och knän men vill ha säkerhets. Så jag har satt på korg/toe stoppers helt enkelt.
Jag kan faktiskt tänka mig det också. Har de där korgarna på ponnyns stigbyglar. Den större ponnyn är under inridning och jag har samma stigbyglar och sadel som till lillponnyn. Funkar hur bra som helst. Men de kan man väl ändå inte tävla i ?
 
Jag kan faktiskt tänka mig det också. Har de där korgarna på ponnyns stigbyglar. Den större ponnyn är under inridning och jag har samma stigbyglar och sadel som till lillponnyn. Funkar hur bra som helst. Men de kan man väl ändå inte tävla i ?

Klart man kan, varför skulle man inte det? Finns inget i TR som motsäger det. Jag har bara startat lokal och lätt klass med det men ingen kommentar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 005
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp