Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

cili

Trådstartare
Den gamla tråden var full och nu startar höstterminen inom kort, så det var dags för en ny tråd.
Vad ska ni läsa nu i höst?
 
Den gamla tråden var full och nu startar höstterminen inom kort, så det var dags för en ny tråd.
Vad ska ni läsa nu i höst?

Jag gör nytt försök för engelsk basgrammatik på skolan, räknas det fast det är på repetitionsnivå? :o Men det ska jag läsa , allt för att höja chanserna för högskoleprovet :p. Sen gör jag även repetition på gamla matte A men det är inte via skolan.
 
Jag går in på sista året på fysioterapeutprogrammet, det känns helt galet att det bara är ett år kvar :nailbiting:.

Ska utöver det även läsa 1-2 fristående distanskurser under hösten, men ännu inte riktigt bestämt mig för vilka (är antagen till fyra, men kan inte läsa så mycket). Digital bildbehandling på 7,5hp (25%) är given, men övriga behöver jag se ett schema/plan över för att se vilken som går bäst ihop med mitt program. Det rör sig om kurser som kommer vara bra att ha den dag jag söker jobb, och förmodligen kommer vara till användning om jag nån gång vill fortsätta mot en master. Men om det blir för mycket studier så jag inte orkar med kommer det ju stjälpa mer än det hjälper, eftersom programstudierna då också lär bli lidande. Förhoppningsvis ska det bli ett lätt val när schemat väl går att få tag i :)
 
Jag börjar mitt tredje år på kandidatprogrammet i miljövetenskap på LU. Förra året (HT15/VT16) hade jag studieuppehåll för att vara ordförande i kåren, och nu är jag riktigt taggad på att börja plugga igen :) Nu under HT1 ska jag läsa populations- och samhällsekologi, 15 hp. Jag tror den är rätt så intensiv så jag hoppas att jag kommer in i ett bra plugg-flow från början :nailbiting: Vi ska även iväg på en 5-dagars exkursion, ska bli kul!

Sen ska jag också vara studentrepresentant i lite olika nämnder och styrelser under 16/17, är riktigt taggad på det också :D
 
Jag går in på sista året på fysioterapeutprogrammet, det känns helt galet att det bara är ett år kvar :nailbiting:.

Ska utöver det även läsa 1-2 fristående distanskurser under hösten, men ännu inte riktigt bestämt mig för vilka (är antagen till fyra, men kan inte läsa så mycket). Digital bildbehandling på 7,5hp (25%) är given, men övriga behöver jag se ett schema/plan över för att se vilken som går bäst ihop med mitt program. Det rör sig om kurser som kommer vara bra att ha den dag jag söker jobb, och förmodligen kommer vara till användning om jag nån gång vill fortsätta mot en master. Men om det blir för mycket studier så jag inte orkar med kommer det ju stjälpa mer än det hjälper, eftersom programstudierna då också lär bli lidande. Förhoppningsvis ska det bli ett lätt val när schemat väl går att få tag i :)

Har ni inte fått ert schema än? Kursstart är ju bara två veckor bort? Vi fick vårat (preliminära) redan i mitten av juli och skolan är skyldiga att publicera schemat senast en månad i förväg. Det låter väldigt snålt med två veckor.
 
Jag börjar fjärde och sista året på logopedprogrammet. Smygstartar redan imorgon med fördjupningspraktiken. Under hösten så är det fokus på dyslexi och vi kommer även förbereda vårens magisterarbete med en kurs i statistik. Jag kommer troligen påbörja magisterarbetet under höstterminen då jag ska göra ett utbyte till USA i mars. Utöver det funderar jag på att läsa handledarkursen som en extrakurs under hösten.

Jag har dock en del att göra redan innan terminen drar igång på riktigt. Dels så försöker jag repetera röst och stamning från förra terminen inför fördjupningspraktiken imorgon. Dels så har jag en jävla skituppgift från i höstas (:o) som låst sig helt för mig. Och dels så är vi rekommendera att repetera barnåret (ja, repetera ett helt års studier) inför dyslexikursen. Får jag något gjort? Nej :cautious:

Trots gnället ovan så är jag faktiskt rätt taggad på att komma igång igen :D Sommaren har inneburit allt jag kunnat önska mig och jag ser fram emot att komma in i lite rutiner och få börja använda huvudet igen.
 
Har ni inte fått ert schema än? Kursstart är ju bara två veckor bort? Vi fick vårat (preliminära) redan i mitten av juli och skolan är skyldiga att publicera schemat senast en månad i förväg. Det låter väldigt snålt med två veckor.
Vi har ett preliminärt schema sedan några dagar, men det sträcker sig bara tre veckor in i terminen. Det är sällan vi får nytt schema tidigare än 2 veckor innan, vanligen är det 1 v :(
Schemat för de fristående kan jag inte nå förrän nästa måndag, och det är först då jag vet om dom matchar. De är visserligen på distans, men tentorna måste göras en viss dag och då vill jag inte att det krockar.

Upptäckte nu att vi har ett kapitel vi måste läsa innan första föreläsningen (dvs dagen för terminsstart, direkt på morgonen). Det känns inte riktigt okej att vi måste göra det innan terminen ens börjar, när vi inte har någon inläsningstid för det.
 
Vi har ett preliminärt schema sedan några dagar, men det sträcker sig bara tre veckor in i terminen. Det är sällan vi får nytt schema tidigare än 2 veckor innan, vanligen är det 1 v :(
Schemat för de fristående kan jag inte nå förrän nästa måndag, och det är först då jag vet om dom matchar. De är visserligen på distans, men tentorna måste göras en viss dag och då vill jag inte att det krockar.

Upptäckte nu att vi har ett kapitel vi måste läsa innan första föreläsningen (dvs dagen för terminsstart, direkt på morgonen). Det känns inte riktigt okej att vi måste göra det innan terminen ens börjar, när vi inte har någon inläsningstid för det.

Usch, vad dåligt :down: Förlåt men jag är skadad från tidigare kårarbete och blir så less på dåliga arbetsförhållanden för studenter. Studenter är vuxna människor som vanliga bollar studier med en mängd andra ansvar (småbarn för att ta ett exempel) - att ge endast en veckas framförhållning är att göra livet onödigt svårt för folk. Och så klagar folk på att studenter tar för lång tid på sig att bli klara med sina studier :banghead:
 
Usch, vad dåligt :down: Förlåt men jag är skadad från tidigare kårarbete och blir så less på dåliga arbetsförhållanden för studenter. Studenter är vuxna människor som vanliga bollar studier med en mängd andra ansvar (småbarn för att ta ett exempel) - att ge endast en veckas framförhållning är att göra livet onödigt svårt för folk. Och så klagar folk på att studenter tar för lång tid på sig att bli klara med sina studier :banghead:
Ja det är verkligen dåligt. Om man frågar berörd kursansvarig en månad i förväg kommer oftast svaret "ja du kan få ett väldigt preliminärt schema, men det kan ändras!" (vilket också ofta händer, det enda som är definitivt brukar vara examinationsdagarna)
 
Ja det är verkligen dåligt. Om man frågar berörd kursansvarig en månad i förväg kommer oftast svaret "ja du kan få ett väldigt preliminärt schema, men det kan ändras!" (vilket också ofta händer, det enda som är definitivt brukar vara examinationsdagarna)

Jisses! Och det blir nästan värre av att vissa universitet uppenbarligen klarar av iallafall den biten. Jag fick tag i schemat för september redan i början av juni då jag behövde planera min praktik. I mitten av juli hade vi schemat för hela höstterminen. Ok, det är preliminärt och ändringar dyker upp titt som tätt men oftast är det salsändringar eller någon timme hit eller dit men det är ju överkomligt.
 
@Araminta Gud vad kul med utbyte i USA! :)

Jag hoppar in lite halvt i tråden :)! Jag pluggade ju språk i våras men kände bara att det inte alls var vad jag ville och hoppade ju därför av för att söka jobb istället. Tur var väl det! Nu har jag ett fantastiskt jobb som känns 100% rätt - schysst betalt, i linje med mina studier och som handen i handsken vad det gäller vad jag brinner för. Heja mig!

På fritiden nu i höst ska jag dock plugga litegrann, bara för skojs skull. Så i september börjar jag med min kurs i farsi (persiska) och jag är så jävla PEPP. Ska bli så himla kul att få börja med ett nytt språk och dessutom får plugga bara för skojs skull och helt utan press. Så himla kul!
 
Hej alla =)

Jag börjar sista året på Hälsovetarprogrammet, säger som @cili känns helt stört att det bara är ett år kvar! Vi ska läsa motivation och beteende samt farmakologi denna termin, första kursen har jag höga förhoppningar på, hoppas den blir intressant!

//r
 
Jag kommer att läsa fyra eller fem strö-kurser under terminen:
- Visualisering med 3D-datorgrafik
- Historiebruk
- Museet som idé och praktik (sen anmälan, tror inte att jag kommer in)
- Att tillgängliggöra kulturarv
- Att göra etnologi och folkloristik: kulturarv och turism

Detta är alltså min sista hösttermin, känns helt sjukt med tanke på att jag läst på universitetet sedan 2011!
 
Upptäckte nu att vi har ett kapitel vi måste läsa innan första föreläsningen (dvs dagen för terminsstart, direkt på morgonen). Det känns inte riktigt okej att vi måste göra det innan terminen ens börjar, när vi inte har någon inläsningstid för det.

Inte okej.

Jag ska skriva examensarbete och min handledare tyckte att jag skulle skriva ett utkast på första kapitlet så vi kan diskutera det vid terminsstart. Troligt att det kommer att ske, jag är ju föräldraledig med en 16-månaders, som är mer vild än tam, tills jag börjar plugga och hon börjar förskola. :D När jag berättade det för handledaren fick jag bara en smiley som svar. :p
 
@Araminta Gud vad kul med utbyte i USA! :)

Jag hoppar in lite halvt i tråden :)! Jag pluggade ju språk i våras men kände bara att det inte alls var vad jag ville och hoppade ju därför av för att söka jobb istället. Tur var väl det! Nu har jag ett fantastiskt jobb som känns 100% rätt - schysst betalt, i linje med mina studier och som handen i handsken vad det gäller vad jag brinner för. Heja mig!

På fritiden nu i höst ska jag dock plugga litegrann, bara för skojs skull. Så i september börjar jag med min kurs i farsi (persiska) och jag är så jävla PEPP. Ska bli så himla kul att få börja med ett nytt språk och dessutom får plugga bara för skojs skull och helt utan press. Så himla kul!

Ja, det ska bli jättespännande! Det blir (förhoppningsvis, inte 100% spikat än) tre-fyra veckor i San Fransisco :)

Häftigt med farsi! Och skönt att du inte ledsnat helt på språkstudier ändå ;) Och grattis till jobbet :banana:
 
@Araminta Tre fyra veckor i San Fransisco låter sjukt trevligt ju!

Ja, farsi har jag velat lära mig länge så det ska bli obeskrivligt roligt. Och nä, har inte tröttnat helt på språkstudier som väl är :D. Grejen är väl den att med spanskan så var det en annan grej; jag pratar ju språket men upptäckte snabbt att jag inte var intresserad av lingvistik på det sättet liksom. Jag vill inte skriva långa uppsatser om nån verbkonstruktion :p. Däremot är det ju snorkul att lära sig att ett nytt språk :).
 
Ja, farsi har jag velat lära mig länge så det ska bli obeskrivligt roligt. Och nä, har inte tröttnat helt på språkstudier som väl är :D. Grejen är väl den att med spanskan så var det en annan grej; jag pratar ju språket men upptäckte snabbt att jag inte var intresserad av lingvistik på det sättet liksom. Jag vill inte skriva långa uppsatser om nån verbkonstruktion :p. Däremot är det ju snorkul att lära sig att ett nytt språk :)

Äsch, lingvistik kan man klara sig utan, sa logopedstudenten... :p Men jag tycker det är jättebra att du lär dig farsi, då kan du hjälpa mig med mina tvåspråkiga patienter sedan :D
 
Jag hoppar in här, ska läsa ett tvåårigt program på Umeå Universitet :) Det är vårdadministrativa programmet via distans. Ska göra detta medan jag kommer att arbeta 59%.

Var inne på utbildningens plattform idag och surfade runt, kändes bra :) Åker till Umeå 30/8 för den obligatoriska träffen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 940
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 514
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 250
Senast: doppler
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Masked Singer 2024
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp