Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
*hoppar in lite i tråden och pausar i min examensskrivningsångest (japp, that's a word now) för att prata om antagning*
Kan ha missat att detta varit uppe i tråden tidigare, men nu är ju både antagningen för sommaren och hösten "stängd" och jag är nyfiken på vad ni andra sökt. Jag har mest sökt kurser för att se om jag kommer in, men är inte säker på att jag ska läsa alls (förhoppningsvis har jag jobb som kårordförande istället :o). Mina listor ser i alla fall ut såhär, och nej, jag kan inte söka ett rimligt antal kurser :angel:

SOMMAR 2017:
1. Retorik och politik 7,5hp, Fristående kurs,Uppsala universitet, Studieort: Gotland
2. Måltidskultur - en introduktion 7,5hp Umeå universitet, Studieort: Flexibel
3. Turismvetenskap, GR, (A), Turism idag 7,5hp Distans, Mittuniversitetet, Studieort: Flexibel
4. Turismvetenskap, GR, (B), Turismens pris 7,5hp Distans, Mittuniversitetet, Studieort: Flexibel
5. Danska, grundkurs 7,5hp Distans, Linnéuniversitetet, Studieort: Flexibel
6. Personlig och professionell utveckling 7,5hp Distans, Högskolan Kristianstad, Studieort: Flexibel

HÖST 2017:
1. Masterprogram i humaniora - Kulturarv och hållbarhet 120hp Uppsala universitet, Studieort: Gotland
2. Kulturarv och hållbarhet 7,5hp Umeå universitet, Studieort: Flexibel
3. Museipedagogik I 7,5hp Stockholms universitet, Studieort: Flexibel
4. Filosofi: Filosofins historia 7,5hp Högskolan Dalarna, Studieort: Flexibel
5. Måltidskunskap och värdskap, Dryckeskunskap I 7,5hp Örebro universitet, Studieort: Flexibel
6. Att hantera konflikter i arbetslivet 7,5hp Stockholms universitet, Studieort: Flexibel
7. Kvalitetsteknik 5hp Uppsala universitet, Studieort: Flexibel
8. Corporate Social Responsibility, CSR 7,5hp Luleå tekniska universitet, Studieort: Flexibel
9. Introduktion till Lean 7,5hp Luleå tekniska universitet, Studieort: Flexibel
10. Kvalitetsteknik, GR, (A), Lean grundkurs 7,5hp Mittuniversitetet, Studieort: Flexibel
11. Ledarskap och coachning 5hp Uppsala universitet, Studieort: Flexibel
12. Att utveckla organisationer och ledarskap 7,5hp Mälardalens högskola, Studieort: Flexibel
13. Ledarskap och ledarskapsutveckling A 7,5hp Umeå universitet, Studieort: Flexibel
14. Arbetsledning 7,5hp Högskolan Väst, Studieort: Flexibel
15. Design och konsthantverk 7,5hp Uppsala universitet, Studieort: Flexibel
16. Knowledge Management 7,5hp Luleå tekniska universitet, Studieort: Flexibel
17. Turismvetenskap, GR, (A), Turism och upplevelser 7,5hp Mittuniversitetet, Studieort: Flexibel
18. Turismvetenskap, GR, (A), Turism idag 7,5hp Mittuniversitetet, Studieort: Flexibel
 
Jag har sökt Miljö och hälsoskydd, Umeå, 3 år. Inte pluggat sen gymnasiet, som jag gick ut för 9 år sen. Med tanke på tidigare års ansökningar borde jag komma in. Spännande! :rofl:
 
Idag fick jag reda på terminstentan, U :arghh::arghh::arghh:
Aldrig fått ett U i hela mitt liv. Jag gick dessutom ut från salen med huvudet högt och helt säker på att jag klarade den! Känns snopet!
Tror jag svamlade för mycket i mina svar och antagligen hade endel fel också. Det var inga poäng på tentan utan en helhetsbedömning. Jäkla skit!
 
Idag fick jag reda på terminstentan, U :arghh::arghh::arghh:
Aldrig fått ett U i hela mitt liv. Jag gick dessutom ut från salen med huvudet högt och helt säker på att jag klarade den! Känns snopet!
Tror jag svamlade för mycket i mina svar och antagligen hade endel fel också. Det var inga poäng på tentan utan en helhetsbedömning. Jäkla skit!

De e surt o kugga en tenta.
Men.
Det är "bara" att göra om den.
:)
 
Jag har också sökt lite kurser, alla på distans. Dels en till sommaren, där står jag som 83:e reserv så kommer inte in (grundkurs i fjällekologi).

Till hösten har jag sökt:
- fårproduktion och landskapsvård
- hund- och kattetologi
- grovfoder - odling och utfodring
- grundkurs i etologi
- ornitologi (ev den enda jag kommer in på, men är inte säker på att jag kommer tacka ja då det är ett par obligatoriska träffar, i södraste Sverige)

Om jag kommer in på nån tänker jag försöka få tjänstledighet för studier och minska lite på jobbandet. Behöver en liten paus.
Tänkte plugga en, max två, kurser.
 
Om jag kommer in på nån tänker jag försöka få tjänstledighet för studier och minska lite på jobbandet. Behöver en liten paus.
Tänkte plugga en, max två, kurser.
Jag vet inte vad du jobbar med, eventuella kollektivavtal eller hur arbetsgivaren kan tänkas reagera men mitt tips vore att i alla fall informellt flagga för att du troligen kommer att vilja vara ledig. Ju tidigare de kan börja förbereda sig, desto troligare att de hinner.

Den här tyckte jag var bra:
Tjänstledighet för studier
Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (så kallad kvalificeringstid).

Vad du vill studera väljer du själv. Studierna behöver inte ha något med arbetsuppgifterna att göra, men utbildningen ska ha viss planmässighet (alltså inga självstudier). Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är.

Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader. Se därför till att du har god framförhållning med din ansökan. Då ökar dina möjligheter att få den beviljad i tid till studiestarten.

Ett tips är att använda följande formulering i din ansökan:
”Jag begär tjänstledigt för studier under förutsättning att jag kommer in på sökt utbildning”. Då faller ansökan automatiskt om du inte blir antagen och du behöver inte heller vänta med ansökan på grund av att du inte vet om du kommer in eller inte.

Från https://www.unionen.se/rad-och-stod/tjanstledighet-ledighet-utan-betalning
 
Inser att jag halkat efter i den här tråden. Jag sitter just nu, kl 3 på morgonen, och skriver det sista av examensarbetet. Det ska in till examinator på onsdag och jag är som vanligt ute i absolut sista minuten. Hade inte grepp om mina egna diagram förrän för ett par timmar sedan. Att jobba själv med frånvarande handledare har varit rejält tufft. Lätta koncentrationssvårigheter och bristande struktur har gjort att jag skrivit majoriteten av arbetet mellan kl 19 på kvällen och 04 på morgonen. Av någon anledning är det mycket lättare fokusera när alla andra sover, trots att jag är den enda personen som bor i min lägenhet. Det hade varit svårt att leva ut mina nattuggletendenser till den graden om jag skrev tillsammans med någon.

Tre dagar kvar av skrivande, 1,5 vecka till opponering, tre veckor till examen. Ingen aning om framtiden :p
 
Inser att jag halkat efter i den här tråden. Jag sitter just nu, kl 3 på morgonen, och skriver det sista av examensarbetet. Det ska in till examinator på onsdag och jag är som vanligt ute i absolut sista minuten. Hade inte grepp om mina egna diagram förrän för ett par timmar sedan. Att jobba själv med frånvarande handledare har varit rejält tufft. Lätta koncentrationssvårigheter och bristande struktur har gjort att jag skrivit majoriteten av arbetet mellan kl 19 på kvällen och 04 på morgonen. Av någon anledning är det mycket lättare fokusera när alla andra sover, trots att jag är den enda personen som bor i min lägenhet. Det hade varit svårt att leva ut mina nattuggletendenser till den graden om jag skrev tillsammans med någon.

Tre dagar kvar av skrivande, 1,5 vecka till opponering, tre veckor till examen. Ingen aning om framtiden :p

Kämpa på!
 
Jag har varit extremt frånvarande härifrån. Men jag lever, om någon undrade :D Här är det fullt upp med en 11 hp-uppsats, och den här veckan avslutar jag mitt insamlande av data till den. Hoppas nu att det går vägen!

Igår beställde jag en kapselmaskin som motivation för att orka med detta. Och igår köpte jag alla möjliga kapslar till den i affären - bland annat oreo-choklad, alltsåååå... Jag längtar så efter den! :love:
 
Vi har precis skickat in vårt examensarbete. Nu ligger det en lugn helg framför oss innan vi sätter igång med opponering. Måndag den 29de ska vår uppsats granskas, 1 juni presenterar vi muntligt inför T4 och T5 och den 2 juni sker själva examensceremonin. Det känns helt overkligt. Den 7de börjar jag mitt nya jobb...
 
Vi har precis skickat in vårt examensarbete. Nu ligger det en lugn helg framför oss innan vi sätter igång med opponering. Måndag den 29de ska vår uppsats granskas, 1 juni presenterar vi muntligt inför T4 och T5 och den 2 juni sker själva examensceremonin. Det känns helt overkligt. Den 7de börjar jag mitt nya jobb...

Skönt att ha skickat in! Jag har samma presentationsdatum så vi säger väl att det är en ypperlig dag för bra exjobbspresentationer? :D
 
Det rullar ändå på rätt bra här. Litteraturdelen har bara lite smågrejer kvar, material och metoder är i stort sett klart. Resultatdelen hoppas jag få färdig idag och sen ägnar jag helgen åt diskussionen. Det är lite oklart exakt vilket datum jag måste skicka in allting :cautious: men det är bara att jobba på.
 
Oerhört skönt!
Presentationen för T4 och T5 är jag minst nervös för, den är knappt obligatorisk :D

Aha, är det två olika presentationer?

Jag ska presentera vid samma tillfälle som etologerna har sina presentationer, känns rätt skönt att få vara en i mängden :idea:
 
Aha, är det två olika presentationer?

Jag ska presentera vid samma tillfälle som etologerna har sina presentationer, känns rätt skönt att få vara en i mängden :idea:
Granskningsseminariet är på måndagen, det är då det gäller. Sen kör vi en lite mer lättsam presentation för yngrekursarna som står i startgroparna för sina uppsatser, där dom kan ställa frågor och sådär :) . Vi har tre heldagar med granskningsseminarier, himla skönt att inte behöva titta på alla kan jag lova :p
 
Granskningsseminariet är på måndagen, det är då det gäller. Sen kör vi en lite mer lättsam presentation för yngrekursarna som står i startgroparna för sina uppsatser, där dom kan ställa frågor och sådär :) . Vi har tre heldagar med granskningsseminarier, himla skönt att inte behöva titta på alla kan jag lova :p

Jahaaa, nu fattar jag :p Granskningsseminarie ligger utanför mitt ordförråd :D

Haha nä förstår det, så himla roligt är det faktiskt inte att lyssna på presentation efter presentation :p När våra kandidatuppsatser skulle presenteras behövde man bara lyssna på hälften av alla, men det var rätt segt ändå. Även om man är intresserad av ämnet i sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 240
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 819
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 964
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp