Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Risken om du väljer att inte gå alls är nog att du ångrar dig i efterhand och inser hur mycket du missat. Hellre gå på något och välja att gå tidigare om det visar sig vara tråkigt tänker jag ☺
 
Är man dötrist och mossig om man känner att man vid 27 års ålder har blivit för gammal för nollning och hellre far hem till hus, hund och barn? :o

Gud alltså, studentfester i all ära, jag går säkert på någon under mina 3 år men jag känner att det nog hade varit mer självklart för ett par år sedan :o jag måste säga att jag är lite avis på maken som visste tidigt vad han ville göra med sitt liv och därmed betade av det i yngre ålder och orkade uppleva alla fester :p jag är slut i flera dagar efter en festival nu för tiden...
Jag är 28, har hästar och gård och ska pendla 11 mil enkel väg.. jag lär inte delta på så många fester.. så jag funderar i samma bana som dig, är jag dötrist? :o:p
 
Precis! Fick samma intryck här. Jag hade typ någon förutfattad mening att det var liksom "måndags-fest med skoltema", "tisdags-fest med rosa tema", "onsdags-fest med lekar" etc. etc. Men i den infon jag hittade tyckte jag att de verkligen lyfte fram att "det här är avslutningsfesten, men dessa, dessa, och dessa dagar/tider kommer det att vara alkoholfritt". Så jag tror nog ändå att jag ska ge det en chans! :up:

På Chalmers gick det ungefär till så under de första två veckorna. Man får inte dricka före kl 17 på skolan, så vi brukade runda av dagtids-aktiviteterna så att vi hann ordna bolaget innan 17. Jag var med på en del, men jag var för gammal för att stanna senare än typ 21 på kvällen för vid det laget var de flesta redlösa. Jag har liksom gjort den grejen redan, och har inget intresse av att återuppleva det. Men jag tror att Chalmers är en av de värre skolorna i och för sig.
Jag skaffade få/inga vänner det första, och ganska få efter det också just på grund av att det är så mycket fylla. Inte nattklubb, vinkväll, pubrunda etc (jag dricker gärna och rätt mycket) utan ren och skär fylla på billig sprit. Först andra-tredje året började det gå bättre att umgås när folk lekt av sig.
 
Det verkar vara begränsat med platser på insparken så den kan "ungdomarna" få ha för sig själva. Jag tror att jag klarar mig rätt bra utan deras stöd. En after school känns mer lockande i så fall om det inte krockar med någon dagishämtning.
 
Jag är 28, har hästar och gård och ska pendla 11 mil enkel väg.. jag lär inte delta på så många fester.. så jag funderar i samma bana som dig, är jag dötrist? :o:p
Viga 2 veckor eller vad det var för en inspark känns ju väldigt tveksamt. Jag tror inte ens att jag får ihop det tidsmässigt faktiskt så det är nog rätt kört.
 
Viga 2 veckor eller vad det var för en inspark känns ju väldigt tveksamt. Jag tror inte ens att jag får ihop det tidsmässigt faktiskt så det är nog rätt kört.

Man behöver ju inte gå på allt ;) Jag skulle uppmana alla, oavsett ålder etc, att åtminstone snegla på schemat för novischeriet. Många aktiviteter är dagtid, alkoholfria och i vissa fall även rätt lärorika (vi hade tex guidade turer i universitetslokalerna).

Jag vet att nollning har ett visst rykte och att det i vissa kretsar enbart handlar om fest. Men min erfarenhet av att ha varit aktiv i studentlivet i tre år är att den bilden långsamt håller på att tunnas ut. På många håll så sätter universitetet press på kårerna (obs, skillnaden kår och nation) att hålla ansvarsfulla novischperioder.
 
Man behöver ju inte gå på allt ;) Jag skulle uppmana alla, oavsett ålder etc, att åtminstone snegla på schemat för novischeriet. Många aktiviteter är dagtid, alkoholfria och i vissa fall även rätt lärorika (vi hade tex guidade turer i universitetslokalerna).

Jag vet att nollning har ett visst rykte och att det i vissa kretsar enbart handlar om fest. Men min erfarenhet av att ha varit aktiv i studentlivet i tre år är att den bilden långsamt håller på att tunnas ut. På många håll så sätter universitetet press på kårerna (obs, skillnaden kår och nation) att hålla ansvarsfulla novischperioder.
Som jag tolkade det när jag läste på är det begränsat antal platser och alla får helt enkelt inte plats på insparken. Det känns ju lite snällare att lämna det till någon som har mer tid över än vad jag har då så just den aktiviteten går helt bort. Det finns säkert fler aktiviteter någon gång under skoltiden som jag kan haka på :p
 
Jag som läste som distans-student hade noll o nada nytta av nollningsperioden. Däremot de som läser på plasts sägs det ha mer nytta av det hela. Ett sätt att lära känna skolan, platsen och klasskompisar.
 
Har genomgått tre programstarter och två "nollningar". När jag började i Örebro hade de inte riktigt någon tradition av det hela, vi var extremt få. LiU däremot! Första nollningen tyckte jag att jag hade behållning av, man lär ju känna så många i klassen. Andra (Örebro) var ju så liten och kanske inte jättekul. Tredje skippade jag helt, jag är för gammal. :D Och lever inte längre något "studentliv" med hus, sambo och företag samt en timmes pendling till skolan. Tycker inte att jag har förlorat något på det, känner de andra i klassen ganska väl ändå och jag är ju 10 år äldre än vissa så vi har inte direkt något utbyte av varandra.
 
Jag var ju med på inspark på gymnasiet i ungefär samma stil som ni ger bild av. Lite rundvandring, lekar osv. Ingen förnedring utan allt i samarbete med lärarna. Just sånt är inte min stil. Läser jag i inbjudan till något jippo att det ska förekomma lekar ser jag ut ungefär såhär: :yuck:, haha. Jag är hellre social genom mingel och liknande :)
 
Är man dötrist och mossig om man känner att man vid 27 års ålder har blivit för gammal för nollning och hellre far hem till hus, hund och barn? :o

Gud alltså, studentfester i all ära, jag går säkert på någon under mina 3 år men jag känner att det nog hade varit mer självklart för ett par år sedan :o jag måste säga att jag är lite avis på maken som visste tidigt vad han ville göra med sitt liv och därmed betade av det i yngre ålder och orkade uppleva alla fester :p jag är slut i flera dagar efter en festival nu för tiden...

:D Men jag är väl också en sån dötrist typ i så fall ;) Deltog inte i någon enda insparksaktivitet, deltog i totalt två sittningar under fem år och tyckte det mest var drygt. Jag tror det är en annan grej för oss som har hus och partner, de flesta jag läste med hade flyttat långt för att plugga och "levde studentlivet" så att säga. Själv pendlade jag en bit, men framför allt har jag (och har alltid haft) väldigt lite till övers för den typ av fester mina kursare ägnade sig åt. Försökte vara med någon gång men när jag insåg att fokuset låg på den jäkla alkoholen sa jag tack och hej och var aldrig med igen :angel: Det gick bra för mig ändå, man lär ju känna folk genom grupparbeten och sånt ändå.

Sen allmänt så är jag lite allergisk mot att folk tycker att man ska tvinga sig iväg på såna här grejer för att man inte ska missa något eller vad det nu är. Alla gillar inte fester, jippogrejer eller "lära känna-lekar", förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
 
Jag fick ett schema för kvällsaktiviteter första tiden, nästan tre veckor, sju dagar i veckan! Med någon stackars vilodag. Jag kommer kanske, eventuellt delta på en sak i veckan.. tanten har talat! :p
 
:arghh: Jag har beställt en bunt böcker igen... :crazy: Herregud så fattig man kan känna sig och hur skönt det var att ha 51 kr innestående som jag kunde använda, även om det typ täckte 1/8 av inköpen, knappt den här gången... :D
 
Ska plugga för första gången på länge. Ska nu till hösten läsa Utvidgad juridisk grundkurs samt Hundens beteendebiologi. När "ujik/jöken" är klar ska jag läsa lite matematik och andra naturvetenskapliga kurser som jag behöver komplettera med från gymnasiet då jag bara gick samhällslinjen och inte fick så bred behörighet som jag önskar.

Någon som läst ovannämnda kurser och vet något om dem? :)
 
Ska plugga för första gången på länge. Ska nu till hösten läsa Utvidgad juridisk grundkurs samt Hundens beteendebiologi. När "ujik/jöken" är klar ska jag läsa lite matematik och andra naturvetenskapliga kurser som jag behöver komplettera med från gymnasiet då jag bara gick samhällslinjen och inte fick så bred behörighet som jag önskar.

Någon som läst ovannämnda kurser och vet något om dem? :)

Har läst hundens beteendebiologi 1, 2 och 3. Läste ettan och tvåan 2009, läste sen trean när den kom 2015. I min mening är/var de för enkla när det kom till examinationsuppgifter och liknande, men annars bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 847
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 466
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 080
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp