Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska plugga för första gången på länge. Ska nu till hösten läsa Utvidgad juridisk grundkurs samt Hundens beteendebiologi. När "ujik/jöken" är klar ska jag läsa lite matematik och andra naturvetenskapliga kurser som jag behöver komplettera med från gymnasiet då jag bara gick samhällslinjen och inte fick så bred behörighet som jag önskar.

Någon som läst ovannämnda kurser och vet något om dem? :)
Har också läst 1,2 & 3 av hundens beteendebiologi, tyckte att de var bra och inte särskilt betungande :)
 
Jag kommer göra sjunde terminen på socionomprogrammet nu i höst. Jag har jobbat och skrivit examensarbete sedan förra hösten. Det känns som att jag är klar med skolan och vill inte alls göra den här sista terminen, men samtidigt är det väl lika bra att få det överstökat så det är gjort. All litteratur är fixad i alla fall.
 
Jag hade tänkt avvakta med kurslitteratur, för att köpa så lite som möjligt, men då kontaktade en som gått ut och hade fem böcker till salu, för 100kr/styck. Det kändes som en bra affär! Hon hade använt dom två böckerna +två till under alla åren, så förhoppningsvis behöver jag inte köpa alltför mycket dyr litteratur! :D
 
Vi skriver mycket hemtentor, och det gör ju att man behöver kurslitteraturen. De brukar se till att all kurslitteratur är med i någon uppgift och det finns inte en chans att kunna låna på biblioteket... Hur som helst, jag känner mest att jag vill ha den här terminen överstökad. :angel: Fast samtidigt är det de mest intressanta kurserna på hela programmet kvar, så det blir nog bra.
 
Fått schemat för min kvällskurs, 1715-20 vid 9 tillfällen, är bara de två första veckorna det kan bli lite strul. Har inte sett mitt jobbschema än, men om jag går på akuten finns det risk för kvällspass.

Hästsport och fysik heter kursen som går på 25%, ska bli väldigt spännande att se vad de hittar på!
 
Jag har precis kikat på schemat och börjar känna mig riktigt taggad nu! :D Kursen jag ska läsa är bara en termin och jag tänkte nog söka 2an nästa termin för att sedan söka och, hopefully, komma in på drömprogrammet lagom till nästa höst.

För mig känns det bra att jag inte börjar på drömutbildningen redan denna termin. Om jag känner mig själv rätt så är det nog klokt att "mjukstarta" min universitetskarriär med att läsa spännande kultur/media-kurs i ett (halv?)år och sedan ta mig an det naturvetenskapliga programmet lite senare, när jag fått lite mer kött på benen sas. ;)
 
@Tokyo Jag är taggad som fan också! Vill börja typ nu :D.

Hörrni kan vi inte köra en minipresentationsrunda? Med lite vad vi gör, vad vi ska plugga etc? Så vi har lite koll på varandra? :)

Jag kör!

Jag jobbar heltid med brottsutsatta men är också afrikanörd through and through :D. Så jag ska läsa en distanskurs, vid sidan av mitt arbete, på 7.5 hp på kvartsfart och kursen heter Språk och samhälle i Afrika. Kursen kommer behandla relationerna mellan språk och samhälle, hur de påverkar varandra mm.

Tentorna kommer vara främst tre stycken: två grupparbeten (urk) och en större hemtenta över jul. Man ska i dessa tre tentor arbeta med samma land vilket kommer bli superkul! Sen utöver detta förväntas vi vara aktiva i diskussionsforum varannan vecka :).
 
Hörrni kan vi inte köra en minipresentationsrunda? Med lite vad vi gör, vad vi ska plugga etc? Så vi har lite koll på varandra? :)

Jag har precis tagit min juristexamen, men kommer att läsa en eller två kurser till i väntan på att mitt tänkta jobb börjar där runt november-december. Först ut blir komparativ konstitutionell rätt. Låter kanske dötrist men med tanke på att det just nu finns flera ledare runt om i världen som är inne och pillar på sina respektive länders konstitutionella grunder känns kursen högaktuell. :up:

Får jag inte mitt tänkta jobb där i slutet på året, utan det dröjer några månader till, kommer jag även läsa en folkrättskurs med inriktning mot mänskliga rättigheter. Man kan aldrig läsa för mycket om mänskliga rättigheter. :D
 
Ska plugga för första gången på länge. Ska nu till hösten läsa Utvidgad juridisk grundkurs samt Hundens beteendebiologi. När "ujik/jöken" är klar ska jag läsa lite matematik och andra naturvetenskapliga kurser som jag behöver komplettera med från gymnasiet då jag bara gick samhällslinjen och inte fick så bred behörighet som jag önskar.

Någon som läst ovannämnda kurser och vet något om dem? :)
Har också läst Hundens beteendebiologi. Tycker de var trevliga och inte speciellt jobbiga.
 
@Tokyo Jag är taggad som fan också! Vill börja typ nu :D.

Hörrni kan vi inte köra en minipresentationsrunda? Med lite vad vi gör, vad vi ska plugga etc? Så vi har lite koll på varandra? :)
Jobbar som leg djursjukskötare med smådjur. Hoppas dock på att få råd och möjlighet att skaffa gård så småningom och då har lite djur för självhushåll. Ska därför läsa Fårproduktion och landskapsvård. Den börjar dock först v.44.
Ser fram emot att läsa fårproduktion. Tror vi kan ha nytta av den även om vi bara vill ha ett tiotal djur.
 
@Tokyo
Hörrni kan vi inte köra en minipresentationsrunda? Med lite vad vi gör, vad vi ska plugga etc? Så vi har lite koll på varandra? :)

Jag ska påbörja tredje och sista året inom programmet för samhälls- och kulturanalys, så jag har en kandidatexamen som väntar i vår. Specifika intressen som jag gärna riktar in mina uppsatser på är kolonialism och samhällsstrukturer/normer (inbiten socialkonstruktivist :D).

Har tidigare cirka 70 hp etologi med inriktning hundbeteende, lite medie- och kommunikationsvetenskap, lite miljövetenskap och lite kognitionsvetenskap.

Efter kandidatexamen blir det mest troligt ytterligare en kandidat om jag inte hittar en intressant master. Den examen blir i så fall inom medie- och kommunikationsvetenskap, egen ihopplockad, har därför också sökt distanskurs denna höst och kommit in på Medieaktivism: medier och sociala rörelser, 15 hp.
 
@niphredil äntligen fick jag svar på frågan jag inte velat ställa :D jag har anat att du har ett väldigt intressant jobb och jag står nog fast vid min tanke :p

Nåja. Jag har jobbat sedan 2010 någonting inom bevakningsbranschen. Minns inte exakt år. Jag har sista 2.5 åren pendlat mellan föräldraledighet och sjukskrivning först pga foglossning och sen pga att jag fick epilepsi. Tanken var att ta bort hjärntumören som verkar orsaka anfallen nu i höst men anfallen verkar komma någorlunda under kontroll med ny medicin så nu håller jag tummarna stenhårt på att det fortsätter så och att den lilla rackaren inte växer och ändrar form i skallen på mig (då måste den bort) så jag kan få läsa tills jag känner mig klar.

Jag ska läsa miljö och utveckling de kommande 3 åren. Jag vet inte alls vad jag ska göra av det egentligen. Miljöintresset är ju ständigt närvarande så att säga. Det känns viktigt. Jag skulle kunna tänka mig att rikta in mig på något runt vatten men vi får väl se hur det känns när man väl håller på med det. Det märks helt enkelt. Nu ska jag göra det här och det känns spännande att prova något nytt.
 
@Amha Haha ja, mitt jobb är superintressant :). Jobbar specifikt riktat mot hedersrelaterat våld.

Kul med en kandidatutbildning! Hoppas rackaren i huvudet på dig sköter sig ordentligt!
 
@FrauleinLeo Åh men gud så intressant!

Vi ska läsa lite både och tror jag. Vi ska välja ett land och i en tenta ska vi undersöka språksituationen historiskt, den andra i nutid och den tredje ska vi göra nån form av analys. Sen ska vi titta specifikt på kolonialspråk och dess inverkan och en hel massa mer.

Är taggad som bara den :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 148
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 721
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 750
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp