Vi som pluggar - del 5

Alltså det borde ju vara förbjudet att vara så tekniskt inkompetent som lärare. :meh:
Hur svårt ska det vara att göra en användarvänlig plattform? Jag menar, på riktigt liksom?
En navigeringsmeny på vänstersidan, överskådligt forum, informationstext direkt i "fönstret" istället för att man ska behöva ladda ner trehundrafemtioelva dokument? Relevant namn på varje forum istället för "chat 1", "chat 2", etc? Föreläsningar samlade i en underrubrik istället för att finnas bland de trehundrafemtioelva dokumenten? En "presentationstråd" istället för att skicka presentation som meddelanden (?!) till varandra?

Hela sajten ser ju ut som något konstigt, stelt mejlsystem? :banghead:

Fast som lärare och student samtidigt ser jag det från båda sidorna och tycker nog att det bör vara fullt tillåtet att vara tekniskt inkompetent som lärare.
Däremot borde det inte vara tillåtet att konstruera och köpa in så urusla plattformar som det finns och att det borde vara krav på en mycket bra användarmanual som även tekniskt inkompetenta lärare kan följa. Bra och enkla standard kursrum som bara är att ladda upp t ex.
 
Fast som lärare och student samtidigt ser jag det från båda sidorna och tycker nog att det bör vara fullt tillåtet att vara tekniskt inkompetent som lärare. D
däremot borde det inte vara tillåtet att konstruera och köpa in så urusla plattformar som det finns och att det borde vara krav på en mycket bra användarmanual som även tekniskt inkompetenta lärare kan följa. Bra och enkla standard kursrum som bara är att ladda upp t ex.

Men man måste väl själv förstå att det kan vara en god idé att se var man kan stoppa dokumenten så att alla ser istället för att göra om samma misstag med vilje och låta supporten lösa resten? Finns ju grader i helvetet på hur inkompetent man får vara. :cool:
 
Men man måste väl själv förstå att det kan vara en god idé att se var man kan stoppa dokumenten så att alla ser istället för att göra om samma misstag med vilje och låta supporten lösa resten? Finns ju grader i helvetet på hur inkompetent man får vara. :cool:

Det kan jag iofs hålla med om. Men om man man inte kan komma på hur man ser till att dokumenten hamnar på ett sånt ställe kanske man fortsätter i hopp om att supporten sätter press på de som gör plattformen och gör den mer användarvänlig. Säger hon som med bävar inför hösten då vår plattform (Fronter på gymnasiet) försvinner och förvaltningen tycker att office 365 är en lämplig ersättare....
 
Senast ändrad:
Vi hade fronter men fick learn i höstas vi också, varken vi elever eller lärare tyvker det är speciellt smidigt, jag går på högskolan dalarna!
 
Vi hade fronter men fick learn i höstas vi också, varken vi elever eller lärare tyvker det är speciellt smidigt, jag går på högskolan dalarna!

Går också på Dalarna, tycker det är smidigt. Däremot är hela min utbildning IT-inriktad samt helt på distans så kanske att lärarna är bättre på att hantera digitala verktyg?
 
Går också på Dalarna, tycker det är smidigt. Däremot är hela min utbildning IT-inriktad samt helt på distans så kanske att lärarna är bättre på att hantera digitala verktyg?

Jag läser delvis på distans (ska vara distans men tycker vi är på tok för mkt på skolan för att man ska kalla det distansutb) men till lärare, nu börjar väl lärarna att lära sig hur man gör i learn men har varit ganska trassligt under hösten!
 
Går också på Dalarna, tycker det är smidigt. Däremot är hela min utbildning IT-inriktad samt helt på distans så kanske att lärarna är bättre på att hantera digitala verktyg?
Jag tror att det har med it inriktningen att göra, jag läser helt på distans men lärarna är skrämmande okunniga på digitala verktyg
 
Jag kan i alla fall inte klaga på läraren vi har. Lämnar in inlämningsuppgiften klockan 19.16 en lördagkväll. Klockan 19.51 är den rättad.

Sitter med repetitionsövningarna. Lyckas väl med sisådär 20-30% av uppgifterna. :crazy::banghead::arghh::cry:. Känner mig helt värdelös. Sambon har lovat hjälpa till via Skype ikväll.
 
Har också läst distans via flertalet lärplattformar, och jag inser nu att jag tror att mitt lärosäte kommer ta in Blackboard.. Mitt campus är först ut, på torsdag ska jag på info-möte om detta då jag tror att många studenter kan komma till mig som kårordförande med frågor. Kommer bli spännande detta :wtf:
 
Jag tror att det har med it inriktningen att göra, jag läser helt på distans men lärarna är skrämmande okunniga på digitala verktyg

Fan vad tradigt. Jag har väldigt med tur då, de gånger jag har haft problem har lärarna kunnat fixa det snabbt själva. Däremot kan jag slita med att uppladdning av examinationer inom programmeringskurser (när vi ska ladda upp inspelningar där vi går igenom vår kod + våra kodprojekt) eftersom den kan hänga sig och inte visar hur mycket den laddar upp om den ens gör det. Kan ta upp till två timmar liksom även om vi zippar alla inlämningar. Då får man lite stress om det är tidsgräns :nailbiting:
 
Jag kan i alla fall inte klaga på läraren vi har. Lämnar in inlämningsuppgiften klockan 19.16 en lördagkväll. Klockan 19.51 är den rättad.

Sitter med repetitionsövningarna. Lyckas väl med sisådär 20-30% av uppgifterna. :crazy::banghead::arghh::cry:. Känner mig helt värdelös. Sambon har lovat hjälpa till via Skype ikväll.
Gillar att läraren har rättat! Jobbigt med matten, hoppas att maken kan hjälpa till.
 
Har också läst distans via flertalet lärplattformar, och jag inser nu att jag tror att mitt lärosäte kommer ta in Blackboard.. Mitt campus är först ut, på torsdag ska jag på info-möte om detta då jag tror att många studenter kan komma till mig som kårordförande med frågor. Kommer bli spännande detta :wtf:

:eek: Kan bara beklaga!
 
Nu har även jag hittat till tråden! Den här våren läser jag Modevetenskap II (30hp) på SU samt Hästens sinnen och beteende (7,5hp) på distans. I början av februari börjar jag även plugga in NK2 på komvux, så det kommer vara full rulle ett tag!

Första delkursen på modevetenskapen är Modets roll i Fransk kulturhistoria och det känns såå bra! Föreläsaren är den bästa vi har haft, so far. Det är verkligen en fröjd att gå på hennes föreläsningar. Tyvärr missade jag dagens, men jag hoppas kunna få anteckningar av någon annan i klassen :)

Är det någon annan här som har läst Hästens sinnen och beteende förresten? Vad tyckte du/ni? Vi har fått första uppgiften idag och det känns väldigt spännande och intressant. :love:
 
Vecka två in på kursen nu, och det mesta är jätteintressant :up: Något som gör mig lite stressad är dock det här med att man ska plugga 40 timmar i veckan (det har de verkligen tryckt på), men jag får inte till det så mycket. Det som ska göras varje vecka såhär i början av kursen tar väldigt mycket mindre tid.. Vilket får det att kännas som jag gör fel :p Än så länge har det bara varit att läsa böcker och artiklar och titta på videos, så jag undrar om jag borde läsa dem igen, anteckna mer etc.. Hoppas det känns som jag gör mer rätt senare i kursen :crazy:
 
Vecka två in på kursen nu, och det mesta är jätteintressant :up: Något som gör mig lite stressad är dock det här med att man ska plugga 40 timmar i veckan (det har de verkligen tryckt på), men jag får inte till det så mycket. Det som ska göras varje vecka såhär i början av kursen tar väldigt mycket mindre tid.. Vilket får det att kännas som jag gör fel :p Än så länge har det bara varit att läsa böcker och artiklar och titta på videos, så jag undrar om jag borde läsa dem igen, anteckna mer etc.. Hoppas det känns som jag gör mer rätt senare i kursen :crazy:
Dom tycker vi ska läsa 40timmar också, oklart om jag kommer upp i 25-30..
 
Nyheter på min plugg front gör att jag inte orkar något. Allt faller isär runt mig! Inget funkar. Och man känner sig mycket ensam.
 
Vecka två in på kursen nu, och det mesta är jätteintressant :up: Något som gör mig lite stressad är dock det här med att man ska plugga 40 timmar i veckan (det har de verkligen tryckt på), men jag får inte till det så mycket. Det som ska göras varje vecka såhär i början av kursen tar väldigt mycket mindre tid.. Vilket får det att kännas som jag gör fel :p Än så länge har det bara varit att läsa böcker och artiklar och titta på videos, så jag undrar om jag borde läsa dem igen, anteckna mer etc.. Hoppas det känns som jag gör mer rätt senare i kursen :crazy:
Det är väl för att om man läser heltid så motsvarar ju heltid 40 h i veckan. Sen kanske en del behöver mer, andra mindre, en del kurser är tyngre, andra lättare :)
 
Vecka två in på kursen nu, och det mesta är jätteintressant :up: Något som gör mig lite stressad är dock det här med att man ska plugga 40 timmar i veckan (det har de verkligen tryckt på), men jag får inte till det så mycket. Det som ska göras varje vecka såhär i början av kursen tar väldigt mycket mindre tid.. Vilket får det att kännas som jag gör fel :p Än så länge har det bara varit att läsa böcker och artiklar och titta på videos, så jag undrar om jag borde läsa dem igen, anteckna mer etc.. Hoppas det känns som jag gör mer rätt senare i kursen :crazy:

Ja studierna räknas ju som helfart, dvs 40 timmar (om man läser 30 hp per termin) men jag kommer aldrig upp i 40, möjligen de fem veckor om året som jag gör praktik. Dock är jag rätt slarvig tyvärr, hade säkert haft mindre kompletteringar och fler VG om jag ansträngde mig. Men jag satsar på G i allt men som sagt att jag är slarvig biter mig i stjärten eftersom jag ofta får komplettera med småsaker!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 729
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp