Vi som pluggar - del 5

Är det någon annan här som har läst Hästens sinnen och beteende förresten? Vad tyckte du/ni? Vi har fått första uppgiften idag och det känns väldigt spännande och intressant. :love:

Jag har läst den. Tror jag? :p Läst en massa etologikurser på distans. Överlag tycker jag att de har varit på tok för lätta, men intressanta förstås.
 
Godkänd på min komplettering. Nu väntar jag bara på besked om min hemtenta :nailbiting:

Har praktik just nu. Det är helt okej, men det har inte sagt klick... blir kanske en kandidatexamen, så jag kan söka andra jobb.
 
Dom tycker vi ska läsa 40timmar också, oklart om jag kommer upp i 25-30..

Ja, så känner jag med. Rädd för att jag gör för lite, svårt att veta när det är en helt ny värld :crazy:

Det är väl för att om man läser heltid så motsvarar ju heltid 40 h i veckan. Sen kanske en del behöver mer, andra mindre, en del kurser är tyngre, andra lättare :)

Jo, jag förstår. Jag är mest rädd för att jag läser för lite för mig liksom, eller för slarvigt eller något. Jag vill inte "hamna efter" redan nu i början för att ha läst allting, men för lite ändå liksom. Hoppas det klarnar mer för mig när vi får mer att göra :)

Ja studierna räknas ju som helfart, dvs 40 timmar (om man läser 30 hp per termin) men jag kommer aldrig upp i 40, möjligen de fem veckor om året som jag gör praktik. Dock är jag rätt slarvig tyvärr, hade säkert haft mindre kompletteringar och fler VG om jag ansträngde mig. Men jag satsar på G i allt men som sagt att jag är slarvig biter mig i stjärten eftersom jag ofta får komplettera med småsaker!

Det är nog det jag är rädd för. Samtidigt har jag så höga krav på mig att mitt nyårslöfte är att inte är att ta allt för seriöst och att det är okej att misslyckas. Så det blir en balansgång haha :nailbiting:
 
Ja, så känner jag med. Rädd för att jag gör för lite, svårt att veta när det är en helt ny värld :crazy:



Jo, jag förstår. Jag är mest rädd för att jag läser för lite för mig liksom, eller för slarvigt eller något. Jag vill inte "hamna efter" redan nu i början för att ha läst allting, men för lite ändå liksom. Hoppas det klarnar mer för mig när vi får mer att göra :)



Det är nog det jag är rädd för. Samtidigt har jag så höga krav på mig att mitt nyårslöfte är att inte är att ta allt för seriöst och att det är okej att misslyckas. Så det blir en balansgång haha :nailbiting:
Jag har läst en termin och enda veckan jag eventuellt kommer upp i 40 timmar är veckan innan tenta. Det är nog sjukt olika på olika kurser! Jag tror du kan känna lugnet :)
 
Nu har även jag hittat till tråden! Den här våren läser jag Modevetenskap II (30hp) på SU samt Hästens sinnen och beteende (7,5hp) på distans. I början av februari börjar jag även plugga in NK2 på komvux, så det kommer vara full rulle ett tag!

Första delkursen på modevetenskapen är Modets roll i Fransk kulturhistoria och det känns såå bra! Föreläsaren är den bästa vi har haft, so far. Det är verkligen en fröjd att gå på hennes föreläsningar. Tyvärr missade jag dagens, men jag hoppas kunna få anteckningar av någon annan i klassen :)

Är det någon annan här som har läst Hästens sinnen och beteende förresten? Vad tyckte du/ni? Vi har fått första uppgiften idag och det känns väldigt spännande och intressant. :love:
Du får berätt olika Hästens sinnen-kursen sen. Glömde söka sen till nu. Sökte förra året men hamnade långt ner på reservlistan :down:.
 
Varför är kurslitteratur så dyrt :cry:
Jag vägrar köpa kurslitteratur; jag har hittat det mesta jag behöver som pdf (nu vet jag iofs inte vad för slags litteratur du är ute efter, mitt område är engelskspråkigt vilket såklart underlättar)
En tjock bok gick jag bet på att hitta digitalt, men den fick jag låna av en i klassen över.
Har din utbildning kanske någon köp och sälj-grupp på fb? Kollat om ditt bibliotek har litteraturen eller kan göra fjärrlån?
 
Jag vägrar köpa kurslitteratur; jag har hittat det mesta jag behöver som pdf (nu vet jag iofs inte vad för slags litteratur du är ute efter, mitt område är engelskspråkigt vilket såklart underlättar)
En tjock bok gick jag bet på att hitta digitalt, men den fick jag låna av en i klassen över.
Har din utbildning kanske någon köp och sälj-grupp på fb? Kollat om ditt bibliotek har litteraturen eller kan göra fjärrlån?
Jag klarar inte av att skulla läsa kurslitteraturen på datorn, särskilt inte när jag ibland läser flera timmar en kväll. Och begagnatmarknad finns, tyvärr blir det värre och värre av de böcker som man behöver som folk säljer destu längre fram i programmet man är (är på fjärde året) och har ofta överstryknimgar i sig (:wtf:) . Och biblioteket har ofta bara några exemplar, men inte så det räcker till alla studenterna och jag tycker om att få ha böckerna i mer än 2 veckor.
Jag vet ju att det finns andra sätt, men tycker om att ha mina egna böcker, så jag är ju beredd på att betala en del, men den här terminen var rätt maffig vad gäller summa :crazy:
 
Första delen på provet klart. Känns inte som det gick vägen. Nu lite lunch innan nästa del.
 
Jag klarar inte av att skulla läsa kurslitteraturen på datorn, särskilt inte när jag ibland läser flera timmar en kväll. Och begagnatmarknad finns, tyvärr blir det värre och värre av de böcker som man behöver som folk säljer destu längre fram i programmet man är (är på fjärde året) och har ofta överstryknimgar i sig (:wtf:) . Och biblioteket har ofta bara några exemplar, men inte så det räcker till alla studenterna och jag tycker om att få ha böckerna i mer än 2 veckor.
Jag vet ju att det finns andra sätt, men tycker om att ha mina egna böcker, så jag är ju beredd på att betala en del, men den här terminen var rätt maffig vad gäller summa :crazy:

Jag har turen med att mina lärare använder mycket online-material eftersom vi har mycket IT/programmeringsdelar som konstant uppdateras och böcker snabbt blir irrelevant. Däremot har jag handlat av Studentapan de gånger jag behövt köpa in/sälja böcker och de kan jag rekommendera. Adlibris är mitt kryptonit :banghead:
 
Jag klarar inte av att skulla läsa kurslitteraturen på datorn, särskilt inte när jag ibland läser flera timmar en kväll. Och begagnatmarknad finns, tyvärr blir det värre och värre av de böcker som man behöver som folk säljer destu längre fram i programmet man är (är på fjärde året) och har ofta överstryknimgar i sig (:wtf:) . Och biblioteket har ofta bara några exemplar, men inte så det räcker till alla studenterna och jag tycker om att få ha böckerna i mer än 2 veckor.
Jag vet ju att det finns andra sätt, men tycker om att ha mina egna böcker, så jag är ju beredd på att betala en del, men den här terminen var rätt maffig vad gäller summa :crazy:
Jag har köpt allt begagnat hittils, har som riktlinje att betala max 200kr per bok. Linjen har en fb-grupp. Köpte en bok för 50kr som hennes kanin smakat lite på :p

Jag gillar nästan överstrykningar sen innan, dom har ju redan listat ut vad som är viktigt! :rofl:
 
Jag har turen med att mina lärare använder mycket online-material eftersom vi har mycket IT/programmeringsdelar som konstant uppdateras och böcker snabbt blir irrelevant. Däremot har jag handlat av Studentapan de gånger jag behövt köpa in/sälja böcker och de kan jag rekommendera. Adlibris är mitt kryptonit :banghead:
Haha, jag är glad när jag lyckas lista ut att man bara behöver en av dom 4 rekommenderade böckerna i ett ämne och vilken av dom det är dom egentligen tycker man ska läsa :p

Ska kanske kolla där nästa termin, hade ju dessutom lite oflyt denna terminen med många nya upplagor (och gud nåde om kursledningen får veta att du läser en gammal bok, funkar absolut inte :grin:)

Jag har köpt allt begagnat hittils, har som riktlinje att betala max 200kr per bok. Linjen har en fb-grupp. Köpte en bok för 50kr som hennes kanin smakat lite på :p

Jag gillar nästan överstrykningar sen innan, dom har ju redan listat ut vad som är viktigt! :rofl:
Min linje har också en fb-grupp, där säljs en massa böcker för de första fem terminerna... Och typ inga för dom jag går nu :down:

Själv är jag allergisk mot överstrykningar i böcker :p
 
Jag har köpt allt begagnat hittils, har som riktlinje att betala max 200kr per bok. Linjen har en fb-grupp. Köpte en bok för 50kr som hennes kanin smakat lite på :p

Jag gillar nästan överstrykningar sen innan, dom har ju redan listat ut vad som är viktigt! :rofl:

Jag håller med om överstrykningarna och hoppas dom listat ut rätt :p
 
Början på termin 2 och jag känner mig less :p bara 2.5 år kvar... Vad har jag gett mig in på? :rofl: Kommer eventuellt bli en naturlig paus i några månader pga sjukdom framåt våren så förhoppningsvis blir jag lagad då och motivationen återvänder. Kanske :D tills dess kämpar jag på så gott det går. Känns som om jag vandrar runt i en deppig dimma från morgon till kväll. Det är tungt!

Statistik nu i alla fall. Försöker lära mig R. Ganska kul program men oerhört frustrerande bitvis. Det blir en del YouTube och googlande och frågor till min partner men jag har gjort många segergester i min ensamhet när jag fått ihop det. Kan tänka mig att det ser roligt ut. Först frustrerade miner, sen uppgiven, sen Youtube och knappar in rätt koder och TADAAA *segergest* och vovve lyfter huvudet och verkar undra om matte blivit tokig. Jag kanske skulle lära mig dab för att variera mig lite.
 
Funderar på att be min lärare att skriva ett rekommendationsbrev till mig. Hoppas han vill det så att jag kan söka den traineeplatsen som är exakt om det som kursen handlar om :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 935
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp