Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Io

Trådstartare
Jag kan inte hitta den gamla tråden som var aktiv i somras så startar härmed en ny.

Vinterns löparkläder är undanstuvade och våren är här på allvar och allt fler joggare/löpare letar sig ut för att ägna sig åt den mest underbara konditionsträningen som finns! Dela med er av träningstips, löparglädje och allt annat som hör löpningen till.

Har ni några sepcifika mål att uppnå under sommaren?
Några lopp ni ska delta i?
 
Sv: Vi som springer!

Åh här vill jag vara med! Har just börjat springa efter vinterhalvåret och kunnat konstatera att konditionen håller sig ganska intakt av hundpromenader och ridning:banana:.

Funderar på om jag ska springa blodomloppet i slutet på maj, jobbet betalar.
 
Sv: Vi som springer!

Jag springer inte, men jag joggar. Brukar koppla hunden runt midjan och ge mig ut. Det är väldigt olika hur mycket. Men i genomsnitt 2-3ggr/vecka året om då springer jag i genomsnitt runt 5km/gång. Så det är inte mycket men, men. Mitt mål med träningen är att gå ner 4kg (forma kroppen lite mer) + orka mer.
 
Sv: Vi som springer!

Löpningen är min största hobby för närvarande. Målet just nu är Stockholm Marathon i maj. Sen har jag lite andra saker jag ser fram emot också, bl.a ett löparläger i jämtlandsfjällen i juli. Just idag har jag vilodag, men jag ska nog ta ett lätt pass imorgon. Skulle behöva kalibrera min nyinförskaffade fotpod (det är värdelöst att springa med GPS-klocka i stadsmiljö) så det blir nog några varv på en löparbana.
 
Sv: Vi som springer!

Jag känner mig väldigt tudelad inför löpningen just nu. Det är ljuvligt att kunna springa på barmark äntligen, och slippa bylsa på sig en massa otympliga kläder och få ont i halsen av kylan. Men efter den här katastrofala vintern där jag inte ens har lyckats underhållsträna så är jag inte alls i den form jag känner att jag borde vara. Jag känner mig hindrad av min dåliga kondis och kan inte njuta av löpningen så som jag har vant mig vid att göra. Blir trött för fort, får ont av rundor som jag inte brukade känna av alls, och har dessutom gått upp i vikt eftersom jag tenderar att släppa kosten när jag inte kan träna. Urk.

Lite ångest dessutom över att jag inte kommer att komma i närheten av målet jag hade satt upp för mitt tredje Göteborgsvarv. Men jag försöker fokusera på hur kul det ska bli att springa det ändå. Hoppas dock på svalare väder i år än förra året... :p
 
Sv: Vi som springer!

Vilken rolig tråd! :) Löpning är ett stort intresse.

Precis som hvala har jag Stockholm marathon med tiden 3.30 h som mål. Annars kommer det inte bli så många lopp just under sommaren mer än Bellmanstafetten och Tjejmilen. Det kommer framförallt vara först lite vila efter maran och sedan påbörjas och träning inför Växjö marathon i oktober. Kniper jag inte 3.30 på Sthlm marathon så tänker jag göra det i Växjö istället.
 
Sv: Vi som springer!

Precis vad jag behövde just nu! Satt och tänkte på att ge mig ut och springa en runda, var förkyld här i mars och sen har jag inte riktigt kommit igång. Men nu får det bli en runda efter att jag tagit in hästarna!:D
 
Sv: Vi som springer!

Just nu är målet att bara komma igång att springa. En envis förkylning som återkommer med några veckors mellanrum och sitter djupt ner i bröstet hindrar mig, och det gör mig så j-a sur och arg! Så fort jag anstränger mig så rosslar det i bröstet och jag börjar hosta. Så här dags förra och förrförra året sprang jag mil-lopp och nu skulle jag inte klara en kilometer känns det som. :cry:

Hoppas i alla fall på att kunna ta mig runt vårruset, även om det kanske blir gåendes.
 
Sv: Vi som springer!

Jag springer/joggar väldigt ofta, mitt mål är att sätta upp fler distanspass, få ner farten och bara känna flowet. Nu på senaste har det blivit mer korta pass med fart. Vill försöka spara mer på kroppen eftersom jag springer så ofta.
Vill dock testa klara milen på 50 min, har PB på cirka 52 min, detta var dock på löpband, där det går mycket lättare...

Tänker inte ställa upp i några lopp då jag inte ser vitsen med att betala för att måsta springa, då tävlar jag hellre mot mig själv :) sen är jag inget fan av stora folksamlingar...
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som springer!

Jag vill komma under 30 min på halvmilen och ta mig runt en halvmara det här året. Blodomloppet, Vår Ruset och förhoppningsvis halvmarathon på Umemaran i höst är de lopp jag tänkt köra.

Därmellan så tänker jag mest satsa på att fortsätta hålla mig skadefri och bara springa för att det är kul. :) Det STORA målet är att bli som hvala, dvs springa ultralopp någon dag, så jag satsar på långsam uppbyggnad med mer fokus på mängd än fart.
 
Sv: Vi som springer!

Själv har jag ägnat vinterhalvåret åt att halka/snubbla runt i joggingtakt i en fårhage, men nu äntligen är det dags att börja göra skogsvägarna osäkra igen:love:

Drog första rundan i sommarkläderna idag, alltid lika härligt.

Målet, utöver att bättra på mitt flås för sakens skull, är nog att öka förbränningen och se om magrutorna kommer fram mer. Funderade på att vara med i tjejmilen men tror inte att mina knän håller för asfaltslöpning.

/Migo
blir kvar på skogsspåren hemmavid.
 
Sv: Vi som springer!

Jag har precis börjat springa, efter flera års aktivt motstånd till all form av ökad takt för egen maskin. ;)

Jag har jättedålig kondition, men mina benmuskler känns rätt starka och jag återhämtar mig rätt fort. Så jag har insett att jag får springa så långt jag orkar (dvs tills jag känner för att lägga mig ner och låta en ambulans hämta mig), gå en bit tills andningen gått ner, och sen springa en bit till. Men om någon har tips på hur jag ska få upp konditionen så tar jag tacksamt emot dem!!
Springer mest med hunden och har precis köpt nya skor nu när jag insett att det faktiskt inte bara var ett tillfälligt infall.. :D

Har inga särskilda mål än så länge, vill helt enkelt bara ha en bättre kondition! Eller jo, springa 5 km på i princip vilken tid som helst, det är mitt mål just nu.
 
Sv: Vi som springer!

delvis *kl*

Vad härligt med så många som springer!

Själv har jag målet att ta mig runt Lidingöloppet 30km löpandes i höst. Har tidigare klarat av både tjejloppet och Lidingöloppet 15km utan allt för stora problem.

hvala: Hur stor felmarginal upplever du att GPS:en ger? Jag har en polar med fotpod just nu men är ruskigt sugen på någon Garmin variant med GPS. Diffar det olika mycket beroende på om man springer stadsmiljö, landsväg eller skog?
 
Sv: Vi som springer!

Jag har en Garmin Forerunner 305 som jag är ruskigt nöjd med. Vet dock inte om det diffar något beroende på vars jag springer, kan inte rita upp kartor så :P springer dock inget i stadsmiljö nästan.

Jag behöver för övrigt tips på hur man lär sig springa sakta... det går när jag har en kompis med mig som springer saktare, men är jag själv så blir det att jag bara eggar upp mig själv... tänker att hålla koll på pulsen borde hjälpa, men det gick inte så bra förra gången, kanske bara är övning där som gäller..
 
Sv: Vi som springer!

Hör nästan bara att folk är nöjda med sin Garmin så är ruskigt sugen på att uppgradera min klocka! Vill ha massa roliga funktioner.

Jag hade också svårt för att sänka farten i början när jag började spring alite längre sträckor. det som har fungerat för mig är att ha stenkoll på hastigheten på klockan och inte gå över den hastighet jag har tänkt mig.
 
Sv: Vi som springer!

Har lagt undan den funktionen på klockan så jag bara har tid/puls och sträcka, men smart det där med hastigheten, då ska jag ändra om :)
 
Sv: Vi som springer!

Jag har börjat komma igång igen efter en höst med skada och en vinter med asmycket snö. Det enda målet jag har just nu är Blodomloppet och generellt få bättre kondition.
 
Sv: Vi som springer!

När man springer där det är tätt bland husen riskerar satellitsignalerna att studsa mellan husen, alternativt att signalerna inte når klockan alls. Därför mäter man ofta upp en längre sträcka med GPS:en i stadsmiljö än vad längden på banan faktiskt är. Det kan bli jättedumt om man använder klockan under lopp för att hålla koll på att man ligger i rätt tempo. Därför har jag skaffat mig en fotpod med accelerometer (heter det väl) som komplement.

Jag upplever att min klocka har en felmarginal på ca 2-3 %, men oftast mäter den bättre än så. När jag sprang ett 50 km-lopp förra året mätte klockan sträckan till 49,96 km, vilket jag tycker är jättebra (den missade alltså 40 m på 50 km).
 
Sv: Vi som springer!

KL
Här vill jag vara med!
Huvudmål: Lidingöloppet (tjejvarianten på 1 mil) under 50 min
Delmål: Tjejmilen under 50 min
Delmål: Vårruset under 25 min, gärna neråt 20 min.

Har promenerat väldigt mycke i vinter (1-1.5mil), sprang lite sporadiskt. Fick tyvärr ta bort min häst i början av februari och har sen dess lagt mer tid till träning.
Har sprungit Vårrusset på 26 min och Lidingöloppet (1mil) på 55min 2006:o. Så hoppas ju att slå det:)

Springer 3 pass i veckan. Ett lättare i början på veckan 4-5 km i lugn fart, ett pass med backintervaller och ett längre 5-10km, ska gå i 5-minuterstempo, men är inte där rikigt än...

Har kännts lite trögt nu ett par veckor då konditionen är bra, vilket gör att jag springer för fort i början och orkar inte distansen ut, som fler skrivit i tråden, måste jag lära mig och ta det lugnt!
 
Sv: Vi som springer!

Det ska bli underbart att lägga undan vinterkläderna och kunna börja springa i skönare kläder. Av nån outgrundlig anledning har jag tagit paus från joggingen precis nu när vädret har blivit bättre.
Sista gången jag var ute i elljusspåret var det isgata och det blev därmed ingen rolig runda. Men ikväll blir det nystart igen!

De lopp jag redan anmält mig till:
SpringCross 6 km
Blodomloppet 10 km
Tjejmilen 10 km.

Sedan kommer jag nog komplettera med några till, bara för att det är himla roligt med tävlingar. :laugh:
Jag har inte så mycket mål egentligen, men jag vill gärna komma närmare 60 min på milen än vad jag har gjort tidigare. Jag tycker att det är svårt med mål och vad som skulle vara ett realistiskt mål för mig när det gäller tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp