Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Nä, det är mest jag som har svårt att hålla på med godis, klicker och handtecken samtidigt. Blir rätt mycket att hålla reda på, och jag är inte världens smidigaste person :rofl:

Då har jag prioriterat att kunna klicka med rätt timing över att fokusera på handtecken :) Men nu är klickern så invand på mig att det funkar :D

Ah, I see. :D Tänker att handtecken är väldigt nyttigt att ha när avstånden blir större och man står på en blåsig apellplan och kanske inte hörs så väl!
 
Då har jag prioriterat att kunna klicka med rätt timing över att fokusera på handtecken :) Men nu är klickern så invand på mig att det funkar :D
För mig har klickern blivit en grej för mycket, så jag har helt enkelt gått över till att säga "klick" istället när han gör rätt. Mycket enklare :D
 
För mig har klickern blivit en grej för mycket, så jag har helt enkelt gått över till att säga "klick" istället när han gör rätt. Mycket enklare :D
Kan jag tro, men min tumme är snabbare än munnen :rofl:

Skulle vara bra om jag kunde ha godis OCH klickern i ena handen... Meeen mina händer är för små :o Då dräller jag bara överallt.
 
Kan jag tro, men min tumme är snabbare än munnen :rofl:

Skulle vara bra om jag kunde ha godis OCH klickern i ena handen... Meeen mina händer är för små :o Då dräller jag bara överallt.


Om du har en klicker med knapp (istället för bläck) så kan du prova att stå på den och klicka med foten. I fjärren står man ju rätt still i regel :)
 
Jag har börjat träna min snart 1 åriga Australian shepherd inför startklass i lydnad. Ska starta en tävling den 12 Maj är det tänkt. Den tävlingen är på "hemmaplan" och kommer ses som en träning.

Men det jag undrar är om andra hundar är i närheten under tävlingsmomenten?

Alla moment förutom apport kan han när vi tränar ensamma. Han gillar inte att bära med sig saker så apporten kommer bli ett tufft moment.

Ge gärna massor av användbara tips!
 
Jag har börjat träna min snart 1 åriga Australian shepherd inför startklass i lydnad. Ska starta en tävling den 12 Maj är det tänkt. Den tävlingen är på "hemmaplan" och kommer ses som en träning.

Men det jag undrar är om andra hundar är i närheten under tävlingsmomenten?

Alla moment förutom apport kan han när vi tränar ensamma. Han gillar inte att bära med sig saker så apporten kommer bli ett tufft moment.

Ge gärna massor av användbara tips!

Min aussie ÄLSKAR apporten efter att vi övat på att apportera strumpor och gosedjur i början. :)
 
Jag har börjat träna min snart 1 åriga Australian shepherd inför startklass i lydnad. Ska starta en tävling den 12 Maj är det tänkt. Den tävlingen är på "hemmaplan" och kommer ses som en träning.

Men det jag undrar är om andra hundar är i närheten under tävlingsmomenten?

Alla moment förutom apport kan han när vi tränar ensamma. Han gillar inte att bära med sig saker så apporten kommer bli ett tufft moment.

Ge gärna massor av användbara tips!
Det är andra hundar i närheten, hur många beror på hur stor tävling. Men du är själv inne på banan så de andar hundarna är på lite avstånd. Jag hade tränat på en massa olika ställen. Typ överallt du kan tänka dig! När momenten sitter i många typer av miljöer (med olika typer av störningar) så kommer tävlingen troligtvis att gå galant.
Det är ju alltid andra hundar på tävling det kan vara skällande och en massa andra ljud och människor. Så det är bra att träna på så mycket störningar som möjligt :up: Tänk bara på att sänka kraven/göra det lite lättare i början när du introducerar en ny/svårare störning.

Min hund har också haft svårt med apporten(det kommer inte alls naturligt för henne), små, små steg och mycket, mycket belöning så har det börjat lossna. Nu gör hon faktiskt hela startklass apporteringen fint!
 
Min aussie ÄLSKAR apporten efter att vi övat på att apportera strumpor och gosedjur i början. :)
Haha ja sånt älskar han att bära och även andra saker gillar han att bära på om vi tex busar och "jagar" varandra. Men när jag står still och ber honom komma när han har något i munnen så släpper han det direkt och kommer sen glatt.

Hur är din Aussie i övrigt? På tävling osv? :)
 
Det är andra hundar i närheten, hur många beror på hur stor tävling. Men du är själv inne på banan så de andar hundarna är på lite avstånd. Jag hade tränat på en massa olika ställen. Typ överallt du kan tänka dig! När momenten sitter i många typer av miljöer (med olika typer av störningar) så kommer tävlingen troligtvis att gå galant.
Det är ju alltid andra hundar på tävling det kan vara skällande och en massa andra ljud och människor. Så det är bra att träna på så mycket störningar som möjligt :up: Tänk bara på att sänka kraven/göra det lite lättare i början när du introducerar en ny/svårare störning.

Min hund har också haft svårt med apporten(det kommer inte alls naturligt för henne), små, små steg och mycket, mycket belöning så har det börjat lossna. Nu gör hon faktiskt hela startklass apporteringen fint!

Tack för tipsen! Vi får träna på med massor av olika störningsmoment så hoppas vi på att han har någorlunda fokus på tävlingen ;)
 
Men det jag undrar är om andra hundar är i närheten under tävlingsmomenten?

Ge gärna massor av användbara tips!

Andra hundar är närvarande men inte samtidigt med dig på plan (utom under gruppmoment). Planen brukar vara avgränsad med band eller liknande och den tävlande som är på tur blir inkallad på planen av tävlingsledaren.

Jag har varit med om att det pågår två klasser samtidigt på två planer som gränsar till varandra, beroende på vad som händer på den andra planen kan det vara en rejäl störning för nybörjarhunden.

Mitt mest användbara tips: Ha roligt, det gäller inte livet.
 
Här var det tyst minsann :)
Hur går det för er?

Hur har ni planerat tävlingssäsongen med övergång till de nya klasserna?

Min tik ska in i klass 1 och med hanen har jag inte helt bestämt om det blir klass 1 eller klass 2 och när det blir. Jag har bara precis börjat lära om momenten efter de nya reglerna så det tar nog ett tag innan det blir tävling.
 
Tinja och jag har bokat in 3 lydnadstävlingar. Hon kan inte rutan riktigt än, men resten borde inte vara några problem.

Det svåraste är väl ställande och läggande under marsch när jag ska passera på fel sida. Hon vill sååå gärna följa med, fotpositionen lockar väldigt.
 
Här var det tyst minsann :)
Hur går det för er?

Hur har ni planerat tävlingssäsongen med övergång till de nya klasserna?

Min tik ska in i klass 1 och med hanen har jag inte helt bestämt om det blir klass 1 eller klass 2 och när det blir. Jag har bara precis börjat lära om momenten efter de nya reglerna så det tar nog ett tag innan det blir tävling.

Klass 1 här med men konen och rutan sitter inte helt hundra än.... På närmre avstånd inga problem så det är väl bara att fortsätta att träna! Blir nog ingen start förrän till hösten. Att passera hunden tycker jag man fått hjälp av rallyträningen så det sitter bra!
 
Här var det tyst minsann :)
Hur går det för er?

Hur har ni planerat tävlingssäsongen med övergång till de nya klasserna?

Min tik ska in i klass 1 och med hanen har jag inte helt bestämt om det blir klass 1 eller klass 2 och när det blir. Jag har bara precis börjat lära om momenten efter de nya reglerna så det tar nog ett tag innan det blir tävling.
Håller på att träna in klass 2-momenten. Dirigeringsapporteringen är en hit, hunden tycker den är jätterolig. Däremot funkar inte vittringsapporteringen längre när de andra pinnarna luktar tävlingsledare och inte är ovittrade. Förra året när vi tränade klass 3 och det bara var en pinne som luktade människa var hon blixtsnabb och stensäker, så här blir det att starta från början.

Fritt följ bakåt i 5-8 steg kommer också att kräva en hel del träning för att bli rakt. Det är också en övning som hunden tycker är kul så det går snabbt och snett bakåt. Jag hoppas på start efter sommaren.
 
Vi tränar momenten i klass 1 mest, men har ännu inte tävlat klart i startklass. Han är egentligen säker på alla moment i startklass, men behöver störningsträna mycket mer. Vi får se om det blir någon start under våren/sommaren, som det är nu är vi inte tävlingsklara.
 
Hej lydnadsfolk, under förra året tävlade vi i gamla klass 1 men nu närmar sig debut startklassen och det är några saker jag inte har riktigt klart för mig ännu som inte framgår av reglerna, tyvrr blir våra lydnadskurser inställda gång på gång, tänkte därför ta buke till hjälp som alltid brukar ha svar :idea:

1: Nu när tandvisningen är borttagen, är det även borttaget att man ska hälsat/ta i hand med domaren, eller gör man det innan första momentet? kommer domaren isåfall fram till en eller ska man själv gå till domaren först innan man går till startplatsen?

2: Under momentet sitt under marsch: TL kommenderar en när man ska stanna och hunden sätta sig, men kommenderar denna även då man ska börja gå runt hunden eller ska man göra direkt själv då hunden satt sig? får man kommendera hunden stanna? (står enbart att man ska be hunden sätta sig men det hoppas jag är frivilligt? min sätter sig självmant vid halt).

På ny apporteringsmomentet: Så är jag mest bara nyfiken på om det har blivit vanligt att folk har med sig egen apport?
 
Hej lydnadsfolk, under förra året tävlade vi i gamla klass 1 men nu närmar sig debut startklassen och det är några saker jag inte har riktigt klart för mig ännu som inte framgår av reglerna, tyvrr blir våra lydnadskurser inställda gång på gång, tänkte därför ta buke till hjälp som alltid brukar ha svar :idea:

1: Nu när tandvisningen är borttagen, är det även borttaget att man ska hälsat/ta i hand med domaren, eller gör man det innan första momentet? kommer domaren isåfall fram till en eller ska man själv gå till domaren först innan man går till startplatsen?

2: Under momentet sitt under marsch: TL kommenderar en när man ska stanna och hunden sätta sig, men kommenderar denna även då man ska börja gå runt hunden eller ska man göra direkt själv då hunden satt sig? får man kommendera hunden stanna? (står enbart att man ska be hunden sätta sig men det hoppas jag är frivilligt? min sätter sig självmant vid halt).

På ny apporteringsmomentet: Så är jag mest bara nyfiken på om det har blivit vanligt att folk har med sig egen apport?

Fråga1: Någon form av hälsning på domaren finns inte nu utan du blir inropad av tl till startpunkten för första momentet (följsamheten).

Fråga2: tl kommenderar dej att göra halt som du säger men du går runt utan kommendering. Du ska få kommendera både "sitt" och "stanna" innan du börjar gå runt hunden. Det står inte i reglerna men har bestämts i efterhand som jag förstått det. Om tl inte säger nåt om det, vilket de gjort på de tävlingar jag har sett hittills, så fråga på samlingen för säkerhets skull.

Fråga3: kan jag tyvärr inte svara på :)

Ett litet tillägg som du kanske har koll på men som är en ganska stor förändring nu och som ställt till en del förvirring är att tl numera måste säga "moment börjar" när du ställt upp innan momentet börjar. Detta betyder inte att du ska börja gå utan tl kommenderar sen "framåt marsch" iföljsamheten tex som tidigare. Börjar du gå på "moment börjar" blir det avdrag (0?) direkt. Ett litet tips i all välmening :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
54
· Visningar
2 635
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
656
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
765
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp