Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Fråga1: Någon form av hälsning på domaren finns inte nu utan du blir inropad av tl till startpunkten för första momentet (följsamheten).

Fråga2: tl kommenderar dej att göra halt som du säger men du går runt utan kommendering. Du ska få kommendera både "sitt" och "stanna" innan du börjar gå runt hunden. Det står inte i reglerna men har bestämts i efterhand som jag förstått det. Om tl inte säger nåt om det, vilket de gjort på de tävlingar jag har sett hittills, så fråga på samlingen för säkerhets skull.

Fråga3: kan jag tyvärr inte svara på :)

Ett litet tillägg som du kanske har koll på men som är en ganska stor förändring nu och som ställt till en del förvirring är att tl numera måste säga "moment börjar" när du ställt upp innan momentet börjar. Detta betyder inte att du ska börja gå utan tl kommenderar sen "framåt marsch" iföljsamheten tex som tidigare. Börjar du gå på "moment börjar" blir det avdrag (0?) direkt. Ett litet tips i all välmening :)

Tack så mycket då har vi koll på de sista frågetecknena:bow: Det där sista var bra information för det har jag missat/inte läst någonstans, en sådan sak vill man ju inte få avdrag för :idea:
 
På de två tävlingar jag har varit med på har nästan alla haft med egen apport.
Åh det låter ju bra, kände att jag gärna vill ha egen jag med, men då antar jag att man går fram med den till TL innan man ställer sig på startplatsen? inte att man ska ge den innan tävlingen startar? :)
 
Åh det låter ju bra, kände att jag gärna vill ha egen jag med, men då antar jag att man går fram med den till TL innan man ställer sig på startplatsen? inte att man ska ge den innan tävlingen startar? :)
På de tävlingar jag varit med på har alla visat sina apporter och fått dem godkända vid samlingen. Sedan har man lämnat över dem till TL när man kommer in på planen.
 
Orkade gå ut och träna med Tinja trots att jag är sjuk. Bara ner på den lilla gräsplätten vid tåget.. Blev ju påmind av kalendern att vi ska tävla lydnad i Haninge på söndag, så då blev det lite panik :nailbiting:
Men vi börjar faktiskt få ordning på rutan nu. Kör med target, men istället för att minska den i storlek (vilket blir att när den väl försvinner så går hon och letar någon annan target, t.ex konerna själva) så varvade jag med att ha den framme och inte. Det funkade faktiskt bra. Ska försöka träna rutan minst en gång per dag..

Sen körde vi lite varva runt konstig-järnpinne-i-marken (istället för kon, hade ingen med mig..), lite sättande under gång, läggande under gång och så lite fritt följ. Hon börjar bli riktigt duktig i fotgåendet! När jag tänker tillbaka på hur det såg ut från början så har vi kommit ljusår framåt. Hon är alert, hon följer, hon pendlar inte alls lika mycket, och framför allt börjar hon inte rusa i rent glädjefnatt om jag börjar springa, utan håller sig vid min sida, UTAN att hoppa. :love:

Dock är hon superseg på att sätta sig när jag gör halt. Hon GÖR det, men det tar typ... 4 sek. Några tips om att få fram ett snabbare sättande i halter?
 
Orkade gå ut och träna med Tinja trots att jag är sjuk. Bara ner på den lilla gräsplätten vid tåget.. Blev ju påmind av kalendern att vi ska tävla lydnad i Haninge på söndag, så då blev det lite panik :nailbiting:
Men vi börjar faktiskt få ordning på rutan nu. Kör med target, men istället för att minska den i storlek (vilket blir att när den väl försvinner så går hon och letar någon annan target, t.ex konerna själva) så varvade jag med att ha den framme och inte. Det funkade faktiskt bra. Ska försöka träna rutan minst en gång per dag..

Sen körde vi lite varva runt konstig-järnpinne-i-marken (istället för kon, hade ingen med mig..), lite sättande under gång, läggande under gång och så lite fritt följ. Hon börjar bli riktigt duktig i fotgåendet! När jag tänker tillbaka på hur det såg ut från början så har vi kommit ljusår framåt. Hon är alert, hon följer, hon pendlar inte alls lika mycket, och framför allt börjar hon inte rusa i rent glädjefnatt om jag börjar springa, utan håller sig vid min sida, UTAN att hoppa. :love:

Dock är hon superseg på att sätta sig när jag gör halt. Hon GÖR det, men det tar typ... 4 sek. Några tips om att få fram ett snabbare sättande i halter?

Låter som att ni har en del kvar, men kanske ändå bra att tävla för att utvärdera dom moment som du tycker sitter?
Jag ska vara där och titta, främst på startklassen då eftersom Dahlias dotter ska tävla och som lite social- och miljöträning för valpen. Är min hemmaklubb.

Lycka till!
 
Låter som att ni har en del kvar, men kanske ändå bra att tävla för att utvärdera dom moment som du tycker sitter?
Jag ska vara där och titta, främst på startklassen då eftersom Dahlias dotter ska tävla och som lite social- och miljöträning för valpen. Är min hemmaklubb.

Lycka till!
Vi har egentligen bara rutan kvar, det är det enda momentet jag känner att vi inte riktigt kan än.

Visst har vi småsaker att fila på, men resterande moment kan hon. Vi lär inte få några 10 poäng i fria följet, men får vi 5 är jag supernöjd :D Sen måste vi öva mer på sittandet i halterna, och att sätta sig upp snabbt och rakt från ligg.
 
Vi har egentligen bara rutan kvar, det är det enda momentet jag känner att vi inte riktigt kan än.

Visst har vi småsaker att fila på, men resterande moment kan hon. Vi lär inte få några 10 poäng i fria följet, men får vi 5 är jag supernöjd :D Sen måste vi öva mer på sittandet i halterna, och att sätta sig upp snabbt och rakt från ligg.

Det ska nog gå bra!
Rutan är ett abstrakt moment för hunden att förstå så det tar ju oftast längre tid att lära in än andra delar :)
 
Det ska nog gå bra!
Rutan är ett abstrakt moment för hunden att förstå så det tar ju oftast längre tid att lära in än andra delar :)
Jag hoppas det! Om inte annat är det ju bara att anmäla till fler tävlingar, typ i höst. För sommaren kommer vara full av agility :rofl: Eller ja, det är faktiskt två till lydnadstävlingar bokade i mitten av Maj, två dar i rad :angel:
 
Bleh, bara för att jag varit nöjd med skiftena så börjar det bli konstigt. För det första gör hon inte skiftena som hin lärt sig, för det andra byter hon KNAPPT position.

Hon är ju så himla lättlärd, så det är ju mig det är fel på. Vettefan hur jag ska få till det här.

Kanske borde stryka mig ändå, känns okej att ha ETT moment som inte sitter, men inte två...
 
Uppdatering; hon kan fortfarande skiftena, jättesnyggt och på avstånd - men bara med target :banghead:
Lite sent påtänkt, men nu börjar jag öva in en förberedelse för henne så hon kan känna igen situationen och förbereda sig på vad hon ska göra, även utan target.
 
Imorgon ska vi tävla. Kommer antagligen inte gå så bra, men känns bra att få känna på momenten i tävlingssituation och få ett hum om hur hela klassen går till med de nya momenten.
 
Däremot funkar inte vittringsapporteringen längre när de andra pinnarna luktar tävlingsledare och inte är ovittrade. Förra året när vi tränade klass 3 och det bara var en pinne som luktade människa var hon blixtsnabb och stensäker, så här blir det att starta från början.

Okej.. är det alltså inte ohanterade pinnar längre?
Utan de andra pinnarna kan lukta vad som helst?
 
Okej.. är det alltså inte ohanterade pinnar längre?
Utan de andra pinnarna kan lukta vad som helst?
De andra pinnarna luktar tävlingsledare, eftersom hon (har aldrig träffat på en han i den rollen) tar i dem. Min hund har helt klart diskriminerat på människodoft. Nu funkar det två gånger av tre på tre pinnar. Mycket träning kvar innan det går att tävla alltså.
 
Ja haha det gick ju sådär. Nollade på både rutan och konen. Hon ville hellre ta rutan på andra sidan häcken (vi går mot uppställningspunkten, jag förbereder henne på att nu ska vi köra rutan, rakt framför utgångspunkten på andra sidan en naken häck ligger en till ruta, fast den hon skulle till var rakt åt höger från punkten vi gått till. Så hon hade redan låst på fel ruta..) och hellre ta hoppet igen istället för konen.

Men inkallningen fick vi 9,5 på, apporten fick vi 9 på, och 10 på inkallning med hopp! Så det var ju kul iallafall.

Längsta fria följer vi någonsin gjort. Det måste vi träna mer på.
 
Funderar på hur jag ska tänka och hur jag ska planera säsongens tävlande och tränande för båda hundarna. Hoppas det är OK att jag tänker högt.. vill gärna ha kommentarer på upplägget.

Tiken ska gå in i klass 1 i det nya systemet.
Jag har gått igenom filmerna på nätet med klass 1 och jämfört med var hon står just nu och då ser det ut såhär.
Sitt i grupp: check
Fritt följ: Check, inte full poäng, behöver jobba mer med positionen då hon lätt kommer lite långt fram.
Sättande, läggande, ställande under gång: blandar lätt ihop positionerna, behöver bli säkrare på vilken position som avses. Agerar ibland självständigt och lägger sig före kommandot.
Inkallande från ligg: check
Rutan: check men inte alltid bra position i rutan, kan bli framtassar utanför om det vill sig illa.
Apportering: check, något tugg
Fjärr: uppsättandet sker med hopp som ibland blir hopp framåt när hon blir ivrig.
Inkallning över hinder: check
Sändande runt kon: (värdelöst moment tycker jag som tävlat rally, hon kan sändandet till kon som en klocka och nu måste hon lära bort det för att kunna runda och komma tillbaka, och sen ska ställandet tillbaka igen i nästa klass.. ) Vi jobbar på saken.

Hanen hade jag tänkt skulle in i klass 2 just för att slippa att runda kon men jag vet inte, det känns avlägset att kunna starta klass 2. Det är vittringsapporteringen helt opåbörjad, apportering med dirigering inte påbörjad, och ganska mycket detaljer att slipa på i övrigt. Han är berättigad att starta klass 1 enligt övergångsreglerna och det kanske vore det bästa att börja så lågt som möjligt?

Men då är det den där j*kla konen då. Jag avskyr att behöva lägga tid på att lära in onödiga saker när hunden redan kan att skickas till en kon och stanna där.

Och sen funderar jag på hur jag bästa lägger upp planen utifrån de olika instruktörsledda träningar jag har tillgång till för att inte nöta tid på kurs med sådant jag kan göra själv. Tiken går tävlingslydnadskurs just nu och där jobbar vi med säkerhet, störning och rutan, framför allt. Sen har vi två läger inbokade i sommar. Har inte bestämt vilken hund jag ska köra där.

Och så är det ju brukset också.

Om jag vore smart skulle jag inte tävla lydnad alls förrän i höst och då se till att vi är ordentligt redo. Men.. vi har så trevliga tävlingar på närliggande klubbar i maj-juni.

Kanske ska fila lite med tiken och starta klass 1 med försommaren med henne och köra bruks med hanen?

Ursäkta långt och flummigt inlägg, jag bara tänker högt litegrann :) Ha gärna åsikter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 384
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp