Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Tack för frågan @Bri Jag har anmält tösen till en klass 1 hemmatävling i juni och sen får vi se. Jag kör nog henne på lägret också. Tyvärr har hon glömt bort sin paradgren ställande under gång så där måste vi börja om lite nu när hon är klar i appellklass. Ville inte strula till det genom att traggla ställande innan det var klart.
 
Jag tog mig i kragen och anmälde oss till årets första tävling nu i veckan när anmälningstiden gick ut:angel: Har inte tränat ordentligt på alldeles för många veckor så nu får matte skärpa till sig. Å andra sidan så kan hon momenten i startklass det är mer att få ihop fokus under hela programmet som är vår stötesten.
Hoppas det ska börja lossna nu när hon börjar bli vuxen :p

Dock har jag märkt en sak, i inkallningen så har hon jättefin fart in men har av någon anledning börjat använda mig för att bromsa upp. Vilket ju ger rätt ordentligt avdrag, tips på hur jag kan få henne att bromsa in utan att hoppa mot mina ben?
Har tagit ett litet steg åt sidan, men det kan jag ju inte göra på tävling. Även provat att kasta boll bakåt så hon fortsätter förbi-utåt från mig.
 
Du kan prova att ta ett steg fram vid ingången så hon måste bromsa upp för att inte springa rakt på dig, detta tog skruv med min hund på ett par gånger.
 
Jag planerar att tävla startklass lydnad i september, för att få ordning på mina egna tävlingsnerver. Var och tränade med en kompis i lördags som kommenderade mig lite och så bollade vi lite angående momenten. Jag har en del fix kvar, men om jag bara tar mig i kragen och tränar regelbundet och med en plan så ska det inte vara några problem.
 
Jag tog mig i kragen och anmälde oss till årets första tävling nu i veckan när anmälningstiden gick ut:angel: Har inte tränat ordentligt på alldeles för många veckor så nu får matte skärpa till sig. Å andra sidan så kan hon momenten i startklass det är mer att få ihop fokus under hela programmet som är vår stötesten.
Hoppas det ska börja lossna nu när hon börjar bli vuxen :p

Dock har jag märkt en sak, i inkallningen så har hon jättefin fart in men har av någon anledning börjat använda mig för att bromsa upp. Vilket ju ger rätt ordentligt avdrag, tips på hur jag kan få henne att bromsa in utan att hoppa mot mina ben?
Har tagit ett litet steg åt sidan, men det kan jag ju inte göra på tävling. Även provat att kasta boll bakåt så hon fortsätter förbi-utåt från mig.

Många hundar som studsar mot benet gör det det för att deras vändpunkt i ingången kommer för tidigt. Fortsätt att belöna bakåt och bakifrån.
Kasta en godis eller leksak snett bakom dig samtidigt som du säger fot.
Du kan även prova att göra en inkallning och säga ett fot innan hunden påbörjar ingången om det hjälper, men då måste du jobba bort kommandot (brukar dock gå fort).
Men börja med att titta på var hunden vänder inför ingången, behöver vändpunkten flyttas mer bakåt?
Gått igenom detta med min tränare senaste tillfällena då min lilla loppa gör likadant. Nu gör hon jättefina ingångar 8/10 gånger vilket är stor skillnad mot bara någon månad sedan. Vi nöter vidare och hoppas att det snart ska sitta till 100%
 
Klistrar in samma inlägg som jag skrev i Uppdateringstråden:

Happ, då var tävlingspremiären avklarad.
Och den lämnade ju en del att önska...

Vädret: Ihållande duggregn. Våt mark med tusen intressanta dofter.
Domare: Utklädd i gigantisk, mörk regnponcho med huvvan uppe och... stora solglasögon?
Lasses min: O_o O_o O_o

Vi gjorde vår sämsta linförighet någonsin. Någonsin. Nog för att han ibland pendlar eller blir för het och därför tränger, men det här var ju skrattretande. Ögonen gick till domaren flera gånger, nosen i backen och han var inte med mig alls. Uppvärmningen gick hur fint som helst. Happ. Pannkaka.

Lasse la fokus på domaren flera gånger, så resten gick helt enkelt "sådär". Det var svårt att få med honom igen men vi kämpade på. Fick lägga på dubbelkommando i apporten vilket inte alls var oväntat, men han la den vid mina fötter och gjorde ett bra avslut. Betyget blev 0, "genomför ej moment"? :confused: Räknade givetvis med en hel del avdrag, men 0? Jaja.

Hindret stod precis bredvid tävlingsledarens låda där apportbockar och lite annat låg, så Lasse var ju inte sen med att sticka dit istället för att sätta sig i fotposition hos mig efter hoppet. :cool:

Summa summarum: ett resultat man kanske inte skryter med. :angel:

Nog för att jag gick in för att det skulle vara en träningstävling för oss och att jag var nöjd med "bara" ett godkänt resultat, men det här? Alltså herregud. :rofl:

Jaja, bara att rycka på axlarna och komma igen.
 
Jag bestämde att stryka mig från tävlingen och backa tills det verkligen sitter, hos båda mina hundar, att sitt är sitt, ligg är ligg, stå är stå, på fläcken, på alla avstånd, oberoende av var man är och vad som händer runt omkring. Grundträning jag väl borde ha gjort för länge sen. Med hjälp av detta räknar jag med att slippa sammanblandning av sättande, läggade, ställande under gång, att hunden lägger sig med framtassarna utanför rutan och hoppar framåt i fjärran - vanliga problem vi har haft.

Och så kanske jag ska böja mig för vad alla kloka människor säger och börja använda taget i rutan för att få den position jag vill ha.

Det blir en träningssommar, två läger inplanerade, en träningscirkel på klubben i sommar plus att jag går kurs just nu. Och så kanske tävling till hösten om vi blir klara, och då ska det banne mig gå bra!
 
Jag bestämde att stryka mig från tävlingen och backa tills det verkligen sitter, hos båda mina hundar, att sitt är sitt, ligg är ligg, stå är stå, på fläcken, på alla avstånd, oberoende av var man är och vad som händer runt omkring. Grundträning jag väl borde ha gjort för länge sen. Med hjälp av detta räknar jag med att slippa sammanblandning av sättande, läggade, ställande under gång, att hunden lägger sig med framtassarna utanför rutan och hoppar framåt i fjärran - vanliga problem vi har haft.

Och så kanske jag ska böja mig för vad alla kloka människor säger och börja använda taget i rutan för att få den position jag vill ha.

Det blir en träningssommar, två läger inplanerade, en träningscirkel på klubben i sommar plus att jag går kurs just nu. Och så kanske tävling till hösten om vi blir klara, och då ska det banne mig gå bra!
Låter klokt. Jag har fått ta en sådan tävlingspaus med min hund också och backa tillbaka till grundträning och störningsträning. Ska ev känna av läget på en träningstävling i slutet av månaden men inga "riktiga" tävlingar är inplanerade. Det ska sitta stensäkert på träning först!
 
Hörrni, lydnadsfolk! Vad vill ni ha för redskap i en hundhall för att kunna köra all lydnadsträning? :)
(det börjar bli dags att köpa material :D )
 
Har äntligen tagit tag i att träna in de nya momenten i eliten "på riktigt".
Igår blev det fokus på att runda konen med störning (dvs hinder på sidorna) och det var ju jättesvårt att låta bli att hoppa!
Sen körde vi gruppmomenten ihop med två andra och så började vi jobba på att backa i fria följet. Hon vill gärna sätta sig och liksom skutta bakåt och så kan vi inte ha det :)
 
Hörrni, lydnadsfolk! Vad vill ni ha för redskap i en hundhall för att kunna köra all lydnadsträning? :)
(det börjar bli dags att köpa material :D )

40cm's kon(er), vanliga koner och rutband, apportbockar, hinder -både det vanliga och det nya med bara en "pinne", ett gäng vittringspinnar kanske, spegel på väggen alt flyttbar. Det var det jag kan komma på nu ;)
 
Har äntligen tagit tag i att träna in de nya momenten i eliten "på riktigt".
Igår blev det fokus på att runda konen med störning (dvs hinder på sidorna) och det var ju jättesvårt att låta bli att hoppa!
Sen körde vi gruppmomenten ihop med två andra och så började vi jobba på att backa i fria följet. Hon vill gärna sätta sig och liksom skutta bakåt och så kan vi inte ha det :)

Wissla gör likadant i backandet, eller så slänger hon ut rumpan till vänster. Hojta gärna till om du har nåt bra träningstips för vi har fastnat :confused:
 
Wissla gör likadant i backandet, eller så slänger hon ut rumpan till vänster. Hojta gärna till om du har nåt bra träningstips för vi har fastnat :confused:
Jag stod vid en vägg med henne framför mig och höll en godis framför nosen ganska långt ner som jag tryckte lite mot henne. När hon tog ett steg bakåt så klickade jag och och belönade. Man får passa så de inte sätter sig bara ;)
 
40cm's kon(er), vanliga koner och rutband, apportbockar, hinder -både det vanliga och det nya med bara en "pinne", ett gäng vittringspinnar kanske, spegel på väggen alt flyttbar. Det var det jag kan komma på nu ;)

Hur många koner behöver man -ish? :)
Hur många apportbockar och vilka tyngder/material?
Fungerar de nya agilityhinderna?
Hur många vittringspinnar? Hur bör dom förvaras?
Räcker det med en ruta?

Tusen frågor :angel:

Flyttbar spegel var smart :D Vi kommer ha en stor spegel på väggen, men att komplettera med en flyttbar vore ju inte så dumt!
 
Om du står framför henne, kan hon backa bort ifrån dig på kommando?

Ja det kan hon och hon kan backa ganska ok när vi står mittemot varandra. Jag tror problemet bottnar i att hon är rädd att jag ska trampa på henne, vilken tyvärr hänt några gånger :( Vet inte riktigt hur jag ska få bort den "rädslan".
 
Hur många koner behöver man -ish? :)
Hur många apportbockar och vilka tyngder/material?
Fungerar de nya agilityhinderna?
Hur många vittringspinnar? Hur bör dom förvaras?
Räcker det med en ruta?

Tusen frågor :angel:

Flyttbar spegel var smart :D Vi kommer ha en stor spegel på väggen, men att komplettera med en flyttbar vore ju inte så dumt!

En ruta räcker gott tycker jag. Så 4koner till den om du inte köper en färdig med band, kanske 8 koner till. 4 till "zätat" och några extra.
Ska du ha allt så 3 apportbockar av vardera storlek, i kanske 3 olika storlekar. Den vanliga träapporten pratar jag om då. Tänk på att den minsta apporten gärna får vara riktigt smal i den delen som hundarna griper om.
Kanske 2 metallapporter i olika storlekar (3 olika storlekar om du vill vara välutrustad ;))
Tungapporter kanske, till brukslydnaden.

Vittringspinnar kan ligga i ett spann med lock tex, ca 20 eller så..

Agilityhindret funkar att träna på, absolut, men det är inte godkänt till tävling.

Hoppas det vart till nån hjälp :)
 
Hur många koner behöver man -ish? :)
Hur många apportbockar och vilka tyngder/material?
Fungerar de nya agilityhinderna?
Hur många vittringspinnar? Hur bör dom förvaras?
Räcker det med en ruta?

Tusen frågor :angel:

Flyttbar spegel var smart :D Vi kommer ha en stor spegel på väggen, men att komplettera med en flyttbar vore ju inte så dumt!

1 apportbock av varje storlek, vilket blir fler än 3 storlekar. Samma för metallapporten.
Koner behöver du ganska många om du även ska erbjuda rallylydnadsutrustning.
Minst två 40 cm koner och ca 10 vanliga koner skulle jag säga. En komplett ruta med band och fyra koner räcker.
Ett vanligt lydnadshinder (täckt med plankor) behövs.
Vittringspinnar tycker jag känns onödigt eftersom dom ändå inte går att återanvända om någon tagit i dom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
54
· Visningar
2 643
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
657
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
768
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp