Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Idag är det ju Tinjas födelsedag, så vi drog iväg till brukshundsklubben för att träna ett rejält pass. Känner att vi måste börja köra igenom alla Klass 2-momenten ordentligt för att jag ska våga anmäla oss till tävling i sommar/höst. Det var djup blötsnö på planen och så snöade det rejält, men alla väder man tränar i är ju träningsväder.. :rofl:
Idag har vi bland annat tränat vidare på rutan samt hopp över hinder med apportering (dock har jag ingen metallapport..). Vi började även med apporteringsdirigeringen.
:love:
 
Börjat ta upp lydnaden igen, jag är gravid och eländig så bli husse som ska tävla men jag behöver nåt att pilla med :angel: Vill gärna ha tips på rutan, att få ner henne på djupet i rutan. Lagt leksak förut men fundera på nån typ av target istället. Först en större och sen minska till nåt litet lock som inte syns på avstånd. Nån som kört så? Andra idéer?
 
Tränande lydnad idag för första gången på två månader och Fenna var så jäkla taggad så att det var som att ha en vildhäst vid sidan. :rofl: Äntligen är vi på rätt spår igen vilket ger mig hopp om att tävla igen. :love:
Men den jävla apporteringen ska vi inte ens snacka om, av någon anledning kan inte Fenna apportera i Startklassen. :meh:
 
Börjat ta upp lydnaden igen, jag är gravid och eländig så bli husse som ska tävla men jag behöver nåt att pilla med :angel: Vill gärna ha tips på rutan, att få ner henne på djupet i rutan. Lagt leksak förut men fundera på nån typ av target istället. Först en större och sen minska till nåt litet lock som inte syns på avstånd. Nån som kört så? Andra idéer?
Jag kör med ett lock som target. Det är ett genomskinligt lock med grön kant, så hon kan inte ta sikte på den från början; hon kan inte se den förrän hon redan är inne i rutan :D
Jag testar ibland att köra utan bara för se vad hon gör, men 99% av gångerna har jag locket där och det är bara mystiskt och spårlöst borta på tävling :angel:
 
Har en plan på att köra en startklass under våren. Egentligen är det bara apporteringen som ska säkras upp (när munnen väl har läkt). Kanske lite störningsträning och finputs i fotgåendet också.
 
Jag kör med ett lock som target. Det är ett genomskinligt lock med grön kant, så hon kan inte ta sikte på den från början; hon kan inte se den förrän hon redan är inne i rutan :D
Jag testar ibland att köra utan bara för se vad hon gör, men 99% av gångerna har jag locket där och det är bara mystiskt och spårlöst borta på tävling :angel:

Precis så jag tänkte :up:
 
Även jag har bestämt mig för att köra en startklass i vår för att ha någon som ger mig en spark i röven. (Har även värvat @Milosari till att hetsa mig aka skälla på mig så jag gör rätt :D)
Jag behöver få ordning på mina ingångar bara (IPOingångarna) och apporten. Resterande är jag inte så orolig för faktiskt. Mer än mina egna dåliga nerver alltså :wtf:
 
Även jag funderar på att starta startklass i maj. Men, den lilla apportering vi hade har rostat igen efter att barnen har lekt med Olle och apportbocken. Så det gäller att få ordning på den...
 
Även jag har bestämt mig för att köra en startklass i vår för att ha någon som ger mig en spark i röven. (Har även värvat @Milosari till att hetsa mig aka skälla på mig så jag gör rätt :D)
Jag behöver få ordning på mina ingångar bara (IPOingångarna) och apporten. Resterande är jag inte så orolig för faktiskt. Mer än mina egna dåliga nerver alltså :wtf:
Relaterar, mina egna nerver är verkligen kassa så jag kommer aldrig ut på tävlingsplan. :meh:
 
Jag blir så nervös att jag skakar och inte kan äta på timmar innan men jag tvingar mig ut ändå, för det känns bra när det är över :rofl:
 
Jag brukar vara så nervös att jag kräks innan. :angel: nu tävlar jag ju inte i lydnad men så fort det är tävling så blir jag så nervös :rofl:
 
Men åååh, då blir vi ju ett helt gäng som ska tävla i startklassen i vår alltså? :D

Vi startade ju ett par gånger förra året, första gången icke godkänt och andra gången godkänt, vilket får anses väldigt bra eftersom vi hoppade över apporten. Nu har vi kommit så pass långt att han ändå släpper den vid fötterna. :angel: Vi är anmälda till tävling 25 mars, 14 april och 15 april.
 
Jag ska börja kurs om några veckor med Nessie "tävlingslydnad startklass" :banana:.
Tänkte nog försöka tävla en startklass sen i sommar om det går bra på kursen. Nessie kommer nog bli konfunderad över att åka iväg till klubben och inte köra agility som vi brukar :D.
Några tips inför kursstarten?

Nu på sistone så har Nessie valt att höra "tigg" istället för "ligg" så funderar på om jag ska byta ut ett kommando, de är ju ganska lika (fast jag tror att hon förstår ligg men testar tigg istället då det roligare):

Nessie:
18274778_10211650963343856_6170308990955872240_n.jpg
 
Det blir nog några startklasser till här också. Huvudmålet är ju brukset, men startklassen är bra övning. Vi har gjort en i år (vi glömmer förra årets försök) och ska ut igen 1 april. Tyckte det var ett utmärkt datum för oss. ;P
 
@Wenniz @Jenka @Wingates @Emor @Bulldoozer och @Linda_A . Har jag glömt någon?
Kul om vi kan peppa varandra, kanske hamnar vi på samma tävling nån gång?

25 mars tävlar vi på Linköpings BK
14 april hemma, Norrköpings BHK
15 april Söderköpings BK

Urk, blir nervig bara jag tänker på det.

Vi behöver få till stagda i linförigheten. Lasse går riktigt fint på träning men när vi varit på tävling och går i exakt samma spår som 15 hundar gått tidigare så har jag tappat honom. Sen är det ju apporten, och lite småpill i övriga moment.
 
Jag tänkte också försöka mig på en startklass med Lyran :) Det är ganska långt bort dock gissar jag, vi behöver träna på typ allt, funderar på lite intensivträning så vi kanske kan starta i sommar någon gång :angel: Hon blir 1 år i april och från början var det inte tänkt att vi skulle köra lydnad så jag har inte grundat med just det under första året. Men hon är entusiastisk och gillar korv så det borde inte vara omöjligt...
 
Jag också! :bump:

Går en superrolig tävlingslydnadskurs just nu :D Vi har ett icke godkänt resultat i startklass hittills.
Han kan momenten fint, men har svårt att hålla fokus på tävling. Jag hoppas att vi ska komma förbi det genom att miljöträna mycket, han är ju en lantis och bara van vid att vara i vår inomhushall och i skogen typ :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
54
· Visningar
2 640
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
656
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
765
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp