Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MiniLi

Trådstartare
Med inspiration från lydnadstrådarna.. Visst är vi väl ett gäng som håller på med agility?
Här kan vi peppa varandra och dela med oss av övningar och goda råd.
Tänkte att man kan köra en sammanslagen tråd för alla klasser, om ingen misstycker ;)

Jag börjar presentera mig:

Line och Ila, aussie 2,5 år.

Tävlingserfarenhet: Ila har tävlat med sin förra ägare under år 2011 i klass 1. Hon har en pinne i hoppklass.
Jag har ingen tävlingserfarenhet.

Träningsvana: Jag har gått nybörjarkurs och en halv fortsättningskurs med min andra hund. Ila och jag har precis börjat ta privatlektioner.

Säkrast på: Gungan. Samtliga hopphinder och tunnlar går väldigt bra sålänge jag handlar ordentligt ;)

Osäkrast på: Kontaktfälten. Hon har kommit en bit i träningen men de sitter inte självständigt än.

Håller till: Linköping

Mål: Hoppas på att komma till start i klass 1 till slutet av sommaren/hösten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag var på privatträning idag på fm. Första gången.
Är väldigt nöjd!
Vi körde en klass 1 bana, och lite olika övningar.

Bland annat denna:
13566223-4HeZs.jpg

Riktigt svårt!
Tanken är ju att Ila dels ska följa linjen självständigt, jag ska vara kvar före första hindret och handla runt henne på avstånd. Sen ett framförbyte och se till att placera mig nära hindret (på högra sidan) för att få en snäv och rak linje vidare mot resten av banan.

Jag tenderar att stressa upp mig över handlingen, är så svårt att hålla sig lugn och göra "rätt". Slarvar ofta med min position osv.

Sen måste jag också få igång samma intensitet som Ila har, gå in i samma mentala stämning liksom :p

Men oj så roligt det är!! Vill bara träna mer och mer och mer.. :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Skoj! :)

Malin och Lovis 5 år, samt Inez 11 mån.

Tävlingserfarenhet: Lovis är min första egna hund och den första jag kört agility med. Vi tävlar i klass 3, var med på SM förra året och har kvalat i år. Inez tävlingserfarenhet består av att ligga och skrika i buren av ilska när jag kör Lovis :angel:.

Träningsvana: Vi tränar mycket, både enskilt, i grupp och för instruktörer. Snittar nog åtminstone 3 ggr/vecka under vintersäsongen. Under tävlingssäsongen blir det 1-2 ggr/vecka beroende på hur mkt tävlingar det är. Då handlar det om rena träningspass med hinder, sedan kör vi ju lite hemma också eller på promenader. Starter, kontakt, torrhandling osv. Är utbildad instruktör själv och håller kurser på vår klubb, så man blir rätt nördig ;).

Säkrast på: Lovis är generellt väldigt hindersäker, vilket ju inte är speciellt konstigt med tanke på hur mycket hon tränat. Kontaktfälten är extra säkra och hon är duktig på att läsa mina signaler.

Inez är å andra sidan inte säker på något :D. Jag har bara haft henne sedan hon var 7 månader så det mesta är ju under inlärning. Hon är dock väldigt duktig på att stanna kvar i starten, läsa linjer och söka hinder själv vilket är kul.

Osäkrast på: Bakombyten. Hon känner sig väldigt lätt trängd och är rädd för att bli trampad på (även om matte befinner sig på ett par meters avstånd suck). Hon är även dålig på att släppa mig, vilket gör att det är svårt att skicka henne.

Inez tycker att långa, böjda tunnlar inte är roligast i världen (det tar ju sån tiiid!) men vi övar på.

Håller till: Uppsala

Mål: Med Lovis är det att göra två nollade lopp under SM. Samt kvala till nästa år. Det stora målet är att vinna en klass 3, då det bästa vi kommit är 2a.

Med Inez är målet att hon ska kunna alla hinder i slutet av sommaren, möjligen med undantag av balanshindren. Vi ska bygga massor av självförtroende och glädje, samt träna olika handlingstekniker. Om allt går väldigt bra så ska hon få starta någon inoff och kanske någon klass 1 i höst, men antagligen dröjer det till nästa vår.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Duktiga ni är!

Det ser behagligt ut med en så liten hund, jag får springa som en idiot för att hinna med :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Mia och Lyxa, aussie drygt 2,5 år (kullsyster till Ila för dem som inte vet det :D).

Tävlingserfarenhet: I klass 1 i både hopp och agility, 2 pinnar i hopp.

Träningsvana: Rätt mycket, är agilityinstruktör och tränar mycket, i nästan alla hundsporter. Går mycket kurser och privatlektioner samt tränar med goda träningskompisar.

Säkrast på: Slalom, hindersug, fjärrhandling

Osäkrast på: Tighta svängar (har dock blivit MYCKET bättre sen vi ändrade lite i vår handling), slalomingång fr kl 3

Håller till: Göteborgsområdet

Mål:
Kortsiktigt mål: Uppflyttad till iaf klass 2 i både hopp och agility under 2012.
Långsiktigt mål: SE AgCh och SE Ag(hopp)Ch

En film från vår senaste agilityträning:

Och en där vi tränar slalomingångar
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vad fin hon är! :)

line_n: Haha ja det går ju inte direkt att jämföra med en stor hund som dessutom är snabb. Fast får pinna på rätt bra jag också, nu var mattan ganska hal så hundarna gled men förarna fick jättebra fäste, då blir allt ännu lättare! :) Med den nya lilla vesslan får jag nog lägga i en högre växel dock, hon har redan nu mycket bättre släpp än vad Lovis någonsin haft och springer allt vad hon kan så fort hon förstått vad hon ska göra :D.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Fina Lyxa!
Ila tittade (och lyssnade) på filmerna med stort intresse :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*KL*

ÅH! Är det okej om jag något avundsjuk stalkar er tråd i brist på eget utövand? :D Gud, vad jag saknar detta!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Än så länge nöjer jag mig med att stalka tråden. Så fort agilityplanen tinat fram kommer jag att köra igång min staffe. Hon är grundtränad på alla hinder så under sommaren ska vi träna mycket handling och sen planerar jag debut på tävling till hösten om det finns någon tävling som passar. :)
Förutsatt att träningen gått som den ska alltså. ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Christin & Milla 6 år(samt Jussi 3,5 som jag lånar för träning och ev tävling), dvärgpinschrar

Tävlingserfarenhet: Milla och jag har tävlat sedan 2008 och tävlar klass 3. Var med i lag SM förra året, Har varit med på ANAM (Agifs Nationella Agility Mästerskap) 2ggr. Jussi kommer förhoppningsvis börja tävla någon gång, men har ingen aning när han är klar för det.

Träningsvana: Har tränat ganska mycket tidigare, nu blir det mest tävling men ser fram emot en helg med Annica Aller om 2 veckor. Jag är agilityinstruktör och jobbar just nu på en privat hundskola.

Säkrast på: Det mesta, har en sjukt bussig hund som alltid ger järnet.

Osäkrast på: Gungan, Milla har blivit skrämd för den tidigare och det sitter väldigt djupt i henne.

Håller till: Lund, snart Malmö

Mål: Kvala till SM 2013, i lag (realistiskt), och individuellt (drömmål)

Ett hopplopp från i somras: http://www.youtube.com/watch?v=UR0F1IAQ21U&list=UU8ZhnHHqvaWJJUoWdme0sPA&index=3&feature=plcp
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Var du på Gåsahoppet i helgen? Satt och tittade på Tjabos sändningar och tyckte jag såg en som liknade er :). Hon är jättefin din vovva!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Hon är också en sheltie :). Fruktansvärt rolig att träna och vi tar sjumilakliv i träningen för varje gång känns det som. Hon förvånar mig varje gång med att vara mycket duktigare än vad jag tror att hon är :p. Det svåra är dock att inte gå för fort fram! Man vill ju så himla mycket och när allt bara fungerar är det lätt att testa svårare och svårare grejer bara för att man "vill prova om det funkar". Eftersom jag fick henne när hon var 7 mån känner jag dessutom att vi har missat så jäkla mycket och hon borde kunna så mycket mer för att nästan vara ett år. Så försöker intala mig själv att "träningsmässigt" är hon bara 6 mån gammal och då känns det lite bättre och jag blir mindre stressad ;).

De hinder vi tränar på är för övrigt hopphinder (oftast med nedlagda bommar, ibland typ 5 cm höga), tunnlar, gungan (sitter och studsar samt springer hela när den är uppallad) och slalom. Har börjat med target hemma också så ska börja på brädan snart som jag har.


Förresten! Ni med små hundar, hur gör ni med a-hindret? Jag vill inte ha 2X2 då jag inte tycker att det är hållbart i längden. Är dock osäker på hur bra running egentligen fungerar. Helst skulle jag vilja köra running fast med target, men det känns så jäkla knepigt att lära in och speciellt om man oftast tränar själv. En vän har kört med båge på A-et och min plan just nu är väl att sänka det så mycket det går, köra med båge och belöna precis nedanför. Men det känns inte heller speciellt bra. Har pratat med lite folk, men ingen verkar ha någon sådan där toppenidé som jag fastnar för. Att bara köra på och chansa känns ju inte som världens roligaste plan direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

KL

Jag tränade lite på våra hemläxor förut. Ila fattar direkt, kommer nog vara proffs på de övningarna innan nästa träning ;):angel:
(Jag jämför ju hela tiden med Camaro, min ridgeback. Och är helt salig för att det går så snabbt med allt :rofl:)

En av läxorna var bakdelskontroll. Har kommit så långt att hon backar upp på en tjock bok när vi är i passagen mellan soffa och soffbord. Nästa pass ska jag nog försöka flytta oss från passagen och sen blir det trappan!

Har sprungit omkring på gräsmattan och kört torrhandling också (grannarna tycker nog att jag är knäpp :D) och det går ju bra! Jag som är så osäker på min egen handling blir alltid positivt överraskad när jag inser att hon faktiskt fattar att hon ska följa mig :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Hon är också en sheltie :). Fruktansvärt rolig att träna och vi tar sjumilakliv i träningen för varje gång känns det som. Hon förvånar mig varje gång med att vara mycket duktigare än vad jag tror att hon är :p. Det svåra är dock att inte gå för fort fram! Man vill ju så himla mycket och när allt bara fungerar är det lätt att testa svårare och svårare grejer bara för att man "vill prova om det funkar". Eftersom jag fick henne när hon var 7 mån känner jag dessutom att vi har missat så jäkla mycket och hon borde kunna så mycket mer för att nästan vara ett år. Så försöker intala mig själv att "träningsmässigt" är hon bara 6 mån gammal och då känns det lite bättre ;).

Roligt att du har en så bra känsla! Ska bli kul att följa er utveckling :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Haha känner igen det där med att känna sig lite som en idiot när man torrhandlar :D. Jag brukar köra runt en pinne från ett rustahinder, och det ser nog ganska roligt ut. Men vad gör man inte!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Ja vi var där och körde de eh... något komplicerade banorna, men det var roligt och man har ju fått en del att träna på. Lilla masken tackar för komplimangen :)

Angående kontaktfält så tränar jag 2x2 med Jussi för att få honom att tänka nedåt på kontaktfälten, sen kommer jag att släppa på det efterhand är min plan.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Då hade jag rätt ändå då :). Ja de såg inte direkt lätta ut, men som sagt är det ju kul att få lite ny inspiration.

2x2 har jag ju på Lovis, men tyvärr så har hon börjat tveka iom att jag släppt henne allt mer tidigt :(. Tassar snabbt ned istället för att galoppera. Jag vill liksom ha ett beteende som ser samma ut på träning och tävling, och jag tycker att 2x2 tar för lång tid. Tittar man på small 3 finns det ju knappt någon som faktiskt kör det, utan alla släpper hundarna så fort de hamnat på kontaktfältet. Fy vad svårt det är att veta! Liksom, Inez kanske aldrig kommer hoppa ett KF i hela sitt liv utan ha ett rörelsemönster som funkar, men sånt vet man ju inte innan :p.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

KL

Roade mig med att göra en skiss på den bana vi körde imorse på träningen, för att instruktören skulle få se hur vi jobbar. Vi tog den felfritt iallfall, även om handlingen var minst sagt usel ;)

13591791-ukhtk.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 370
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp