Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har den yngre galningen debuterat på tävlingsplanen. Inga resultat att skryta om men en bra erfarenhet och check för fortsatt träning och tävling. Filmer på loppen:

Som vanligt så måste hindersuget bli bättre och jag måste vara tydligare. Slalom har han inte kunnat så länge så det sitter inte till 100 än men det kommer nig bli bättre. Skönt att ha debuten avklarad iaf :-)
 
Idag har jag varit i inomhushallen och tränat slalom med Ultima, hon är två år nu och vi har kört slalom lite sporadiskt och testat lite olika sätt att lära in det. Jag var där för ungefär två veckor sedan och körde lite med bågar och idag fortsatte jag med bågarna + lite utan. Hon har tidigare lyckats ta slalomet ibland utan bågar när vi har tränat hemma på gården men det var senast i höst för sen har det inte gått att sätta ut slalom här uppe...
Jag filmade vår träning.. Ska tillägga att jag inte bara körde slalom och att jag har klippt bort dom gånger hon misslyckats. Tränade på slalomet i ungefär 30 minuter och då fick båda hundarna köra.
Här är dom lyckade slalomen :D
 
Idag gjorde vi vår säsongsdebut. 4a i bägge klasserna med 15 fel i bägge :o
I start två nailade vi slalomen som annars är vår akilleshäl men då rev Max istället 3 hinder. Han har inte den bästa hindertekniken och jag misstänker att han rusade på och hoppade för flackt. Har ni några bra tips/övningar för att träna hinderteknik? :)
 
Vi har också tävlat i helgen. Och slalom som brukar vara ett av våra säkraste hinder blev plötsligt det som drog ner oss i alla klasser.
Men jag är ändå väldigt nöjd med honom. Sakta men säkert lär jag mig att styra honom.
Vi har även börjat med flygande starter för att komma ifrån konfliktsitauationen vi haft i starterna.

 
Vi har också tävlat i helgen. Och slalom som brukar vara ett av våra säkraste hinder blev plötsligt det som drog ner oss i alla klasser.
Men jag är ändå väldigt nöjd med honom. Sakta men säkert lär jag mig att styra honom.
Vi har även börjat med flygande starter för att komma ifrån konfliktsitauationen vi haft i starterna.

Vilken kanonkula han är :D Bra beslut att ta bort konfliktsituationen :up:
 
Vilken kanonkula han är :D Bra beslut att ta bort konfliktsituationen :up:

Jag kände det. Jag får honom knappt att sitta på träning så att då gå in på tävling och bara misslyckas varje gång känns bara onödigt.
Däremot är mitt mål ändå att han ska kunna sitta i starten och vi tränar mot det. Men jag kommer inte att plocka in det på tävling innan jag vet att det fungerar på träning.
 
Jag har varit ute och borrat hål (!) i marken för att kunna träna slalom i trädgården, trots att det är typ tundra här i Värmland. :p

Ivan börjar bli startklar, nämligen. Hittills är det ganska få hundar i XS-klass 1, så det känns rätt lugnt att kasta ut honom i verkligheten. Han har varit jätterolig de senaste träningarna, och fixar det mesta - förutom att hans slalom är väldigt opålitligt.

Båda hundarna är anmälda till Leksand nu i alla fall. Sedan kör vi Torsby + Sunne och antagligen Timrå (!!).
 
Sitter och tittar lite på Youtube från Crufts och ser att dom har halsbanden på i agility, jag trodde att man inte får ha något på hunden i agility. Är det andra regler i andra länder? Tänker på skaderisken med halsband.
Är det bara på såna här tävlingar domaren dömer i kavaj eller händer det annars också?
 
Sitter och tittar lite på Youtube från Crufts och ser att dom har halsbanden på i agility, jag trodde att man inte får ha något på hunden i agility. Är det andra regler i andra länder? Tänker på skaderisken med halsband.
Är det bara på såna här tävlingar domaren dömer i kavaj eller händer det annars också?
Engelska domare brukar ha kavaj, jag har för mig Lee hade det när han dömde inomhus hos oss. På vm brukar de döma i kavaj med. Halsbandsregeln är olika i olika länder.
 
När jag kikade på agilityn från Crufts i förmiddags tyckte jag att de sa att tunneln med släp numera inte längre är listad som godkänt hinder i England. Hörde jag helt galet? Hur är det i Sverige? :)
 
När jag kikade på agilityn från Crufts i förmiddags tyckte jag att de sa att tunneln med släp numera inte längre är listad som godkänt hinder i England. Hörde jag helt galet? Hur är det i Sverige? :)
The Kennel Club tog bort den platta tunneln i oktober förra året. Här är den fortfarande tillåten men vid senaste regelrevideringen minskades maxlängden på släpet. Många domare väljer att inte ha med hindret på banan pga skaderiskerna.
 
The Kennel Club tog bort den platta tunneln i oktober förra året. Här är den fortfarande tillåten men vid senaste regelrevideringen minskades maxlängden på släpet. Många domare väljer att inte ha med hindret på banan pga skaderiskerna.

Hur skadar dom sig i platta tunneln? :)

Jag fick imorse ett mail om att en plats blivit ledig på tävlingskursen i agility min ena BK erbjuder. Så glad! Vill försöka komma ut och tävla lite i sommar, har bara startat officiellt en gång och det var i höstas :p
 
Finns vidriga fall av skador i/på platt tunnel :( .

Ex hunden braka rätt in i "husets" kanter, huset lättar och snurrar med hunden, hunden går omkull inne i släpet, hunden trasslar in sig i släpet osv osv osv.

Ja de där kanterna är ju inte så trevliga :(
Låter ju jättefarligt.
Lika bra dom tar bort den helt!
 
Jag har varit ute och borrat hål (!) i marken för att kunna träna slalom i trädgården, trots att det är typ tundra här i Värmland. :p

Ivan börjar bli startklar, nämligen. Hittills är det ganska få hundar i XS-klass 1, så det känns rätt lugnt att kasta ut honom i verkligheten. Han har varit jätterolig de senaste träningarna, och fixar det mesta - förutom att hans slalom är väldigt opålitligt.

Båda hundarna är anmälda till Leksand nu i alla fall. Sedan kör vi Torsby + Sunne och antagligen Timrå (!!).

Åh jag skulle gärna vilja att Winzi kunde bli inmätt till XS :D Hon är 30 cm i mankhöjd, men när domaren mätte Dahlia så hamnade hon på 29 cm och då är hon nästan 32 egentligen så det vore ju underbart om Winzi kunde mätas in på samma sätt :p
 
Åh jag skulle gärna vilja att Winzi kunde bli inmätt till XS :D Hon är 30 cm i mankhöjd, men när domaren mätte Dahlia så hamnade hon på 29 cm och då är hon nästan 32 egentligen så det vore ju underbart om Winzi kunde mätas in på samma sätt :p

XS är bäst!
Såg att sagik släppte statiskt om starter utifrån storlek och blev lite snopen över att XS var så liten (hehe).
 
XS är bäst!
Såg att sagik släppte statiskt om starter utifrån storlek och blev lite snopen över att XS var så liten (hehe).

Har misstänkt det eftersom man slipper Sheltiesarna :D
Går det att typ få en hund inmätt flera gånger? Eller är det alltid en enda mätning? Tänker typ om man kan lämna in en protest eller önskan om second opinion ;)
 
Har misstänkt det eftersom man slipper Sheltiesarna :D
Går det att typ få en hund inmätt flera gånger? Eller är det alltid en enda mätning? Tänker typ om man kan lämna in en protest eller önskan om second opinion ;)

Jag vet att en hund kan mätas om, men bara på ägarens begäran (dina konkurrenter kan alltså inte kräva att din hund mäts om, till exempel.) och jag TROR att det i så fall kräver tre domare som mäter hunden vid samma tillfälle.

Tror att @Kakis kan veta mer?
 
Hur skadar dom sig i platta tunneln? :)

Jag fick imorse ett mail om att en plats blivit ledig på tävlingskursen i agility min ena BK erbjuder. Så glad! Vill försöka komma ut och tävla lite i sommar, har bara startat officiellt en gång och det var i höstas :p

Lycka till på kursen!

Det finns massor med skaderisker. Om hunden inte kommer i en rak linje kan den krocka med huset, om linjen svänger efter kan hunden fastna i släpet eller komma ut helt förvriden. Olika tunnlar har olika material, en del väldigt styva så hunden springer som in i en vägg. Hindret tillför inte så mycket i modern agility, då det egentligen bara är en modifierad raksträcka. Så jag tycker det är skönt att det hindret pensioneras :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 206
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp