Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är väl egentligen inte rätt person till att svara på detta eftersom vi inte har börjat tävla än - kommer antagligen att inse att det kommer att krävas mer än det vi gör. Men, i alla fall;

Tränar med klubbens träningsgrupp en gång i veckan. Utöver det så försöker jag köra ett eget pass på klubben någon gång i veckan, bygger då nån enkel liten bana och kör den några gånger + tränar extra på slalom (som vi är urkassa på!). Sen gör vi korta pass varje dag hemma på gräsmattan med mina "amatörhinder". Disa har inga större problem med de olika hindren (förutom slalom, då), men min handling behöver jag träna mycket på.

Jag kan inte köra för långa pass med Disa, för då tröttnar hon - inte fysiskt dock, utan mentalt!
Använder den hinderhöjd som gäller för small (20-30 cm är det väl?)

Tack för svar! Ja men det är nog så intressant och nyttigt ändå att få höra stort och smått om hur folk tränar :bow:
Jag håller ju på och lär känna Betty och vad som passar henne bäst i agilityn så bra att veta hur andra gör för att få lite olika att testa :D
 
@Monifa
-hur ofta tränar du agility?

Jag har två (hehe) slalom och ett par hinder hemma, så vi tränar korta pass i trädgården flera gånger i veckan. Den här vintersäsongen skulle vi VERKLIGEN ha tränat mer, men jag har inte kunnat prioritera det. Vi borde träna minst en ordentlig träning i veckan, men har varit nere på så lite som 1-2 gånger i månaden. Ej okej!

Nu när det är utomhussäsong blir det två träningspass i veckan, beroende på hur det ser ut med tävlingar.

Den här veckan:
Tävling söndag, träning måndag, träning tisdag, massage onsdag, agilityvila torsdag och fredag, tävling lördag, tävling söndag.

- hur länge tränar ni totalt och i hur långa spann innan vila ges, hur länge får hunden vila innan ni kör igång igen?

Korta pass. Särskilt med den orutinerade hunden.
De får aldrig vila mer än en kvart mellan passen, för att musklerna ska hållas varma. Billy kan jag köra rätt länge om jag vill, men det är bra att bryta i tid eftersom han går upp så mycket i varv annars. I dag körde jag kombination och bana två gånger innan han fick pausa. Kanske 4-5 minuter. Ivan kör bana uppdelad i etapper, cirka 2 minuter. Sedan lite paus och återhämtning.

Ungefär en halvtimme är perfekt träningstid för oss, då hinner vi allt vi behöver.

- när du tränar med hinder har du alltid hinder på rätt höjd eller kör du med nedlagda/sänkta pinnar ibland?

Ivan kör ibland helt utan bommar, han är XS och behöver jobba på sin fart. Han får oftast köra på 15 cm. Och eftersom jag är ganska lat så brukar Billy också få köra på 15 cm nu för tiden. Han är S.

- hur ofta tränar du hel bana?

Nästan varje gång jag har sällskap. Är jag ensam brukar jag mest plocka ut sekvenser. Jag tycker att det är jätteroligt med bankonstruktion så jag bygger gärna banor om jag har tid, så det blev bana både i går och i dag :) Just nu behöver JAG träna banor, för att hålla igång kondisen. Jag är gravid och behöver verkligen springa fler banor. På tävlingen i söndags proppade domaren in 22 hinder i ena klassen (inoff) och jag hade behövt syrgas efter hinder 19...
 
Nu kommer jag med massa frågor, hoppas någon orkar svara.

-hur ofta tränar du agility?
- hur länge tränar ni totalt och i hur långa spann innan vila ges, hur länge får hunden vila innan ni kör igång igen?
- när du tränar med hinder har du alltid hinder på rätt höjd eller kör du med nedlagda/sänkta pinnar ibland?
- hur ofta tränar du hel bana?

Jag tränar sjukt sällan :p

Tant Milla 11 år: (Klass 3) Tränar aldrig agility. Möjligtvis lite motivation på gungan eller kontaktfält om det skulle behövas. Däremot fystränar jag henne mycket, promenader, jogging, dragweight, balansboll etc. Tävlar någorlunda regelbundet (minst 1g/månad) Vintervila från agility på 1-2 månader minst.

Vips 14 månader (klass 0)
Har precis slutat sin kurs, då körde vi 1 gång/veckan sedan början på mars. Nu ska jag analysera vad hon lärt sig och vad vi behöver träna på (FRAMÅTSÄNDANDE):D Sen kommer jag nog köra henne på klubben ca 2ggr/veckan och sen lite småpill hemma. Jag tycker de gör större framsteg om de får vila ordentligt mellan passen. Vips har bommarna på marken än så länge men jag kommer testa på lite höjd om några veckor. "Bana" blir det max en gång per vecka, just nu är en Vipsbana ca 4 hinder :D
 
@Blueberry och @Kakis tack för svar! Tycker det är intressant att se just hur träningsveckorna läggs upp. Är lite nervös över om rally kommer bli lidande med 2 pass rally i veckan, 2 pass agility och sen en tävlingsdag på helgen sen när vi kör igång efter vilan i maj. Kommer köra halvfart med andelen rallytävlingar i sommar pga varmt :angel:
Och agilityn blir det lite inoffer för att bygga rutin men från september - april är det mycket tävlingar. Så får se hur hennes skalle pallar det (hon blir vimsig när hjärnan är full)
 
Äntligen har vi kommit igång igen. Blir ett par tävlingar denna säsong också. Dock har jag tröttnat på agilityn och vill satsa helt på lydnad, så efter denna sommar tar sambon över agiilityn, tur att han älskar agility, då det är Elvans favoritgren.
 
Vi körde XL! Vann första loppet och kom nia på andra :D

Så nu har vi vår första pinne i agilityklassen!

Grattis!

Jag såg första loppet, jättefint!

Ska ni köra imorgon igen?

Helix ville köra tunnlar istället för hopphinder så det blev 2 x disk. Förutom det kändes det jättebra men nu måste vi träna på "tunnelstörning".
 
Grattis!

Jag såg första loppet, jättefint!

Ska ni köra imorgon igen?

Helix ville köra tunnlar istället för hopphinder så det blev 2 x disk. Förutom det kändes det jättebra men nu måste vi träna på "tunnelstörning".
Tack! Vi hade nog kunnat skala av några sekunder, men ville verkligen se till att hon tog alla kontaktfälten och slalom ordentligt. Så då gick tiden på 42 sek ungefär. När vi körde andra loppet så släppte jag henne lite mer, plus att det var en snabbare bana, så då sprang vi på 31,7 sek :D Tyvärr rev hon ett hinder, hade hon inte gjort det hade vi vunnit :p

Och ja, det är på't igen imorgon! Ska ni dit då med?
 
Tack! Vi hade nog kunnat skala av några sekunder, men ville verkligen se till att hon tog alla kontaktfälten och slalom ordentligt. Så då gick tiden på 42 sek ungefär. När vi körde andra loppet så släppte jag henne lite mer, plus att det var en snabbare bana, så då sprang vi på 31,7 sek :D Tyvärr rev hon ett hinder, hade hon inte gjort det hade vi vunnit :p

Och ja, det är på't igen imorgon! Ska ni dit då med?

Fanns ju ingen anledning att stressa i första klassen då det blev få nollor, bättre att lyckas med kontaktfälten. Andra banan var lite enklare och snabbare, kan tänka mig att det blev fler nollor där och då måste ju tiden vara skaplig för att ta pinne.

Ja vi kör imorgon också, målet får bli att Helix inte springer och tar en tunnel när han inte ska och att jag planerar bättre.
 
Vi har kört bana idag för första gången.

Vi har ju bara tränat i typ 2 veckor mer än pytte lite förra hösten så jag är jättenöjd! Jag måste sluta ha bråttom hon hjälpa henne som på åttan då jag släpper henne för tidigt till exempel. Men känns som att det kan bli bra :) :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 366
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp