Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har både Ultima och Qarusell varit med på en inoff agilitytävling :)
Qarusell gick riktigt bra och var taggad på att köra, vi fick 5 fel i båda loppen, fel ingång i slalomet på det ena och jag vet inte riktigt på det andra.
Första starten för i år blir 3 juni..

För Ultima blev det disk i bägge loppen då vi trots allt traggel på slalomet i vinter inte fick det att funka idag men det är nog för mycket begärt då hon aldrig har kört hel bana med slalom i.. Men hon är sjukt mycket snabbare än Qarusell :)
Jag har anmält till officiell start i hoppklass för henne 3 juni och nu känns det som att det är för tidigt men vi får ta det som träning eftersom det är på hemmaplan.. :nailbiting:

Hur långt ska det vara mellan slalompinnarna när man har ett sånt som man stoppar ner i marken?
 
Idag har både Ultima och Qarusell varit med på en inoff agilitytävling :)
Qarusell gick riktigt bra och var taggad på att köra, vi fick 5 fel i båda loppen, fel ingång i slalomet på det ena och jag vet inte riktigt på det andra.
Första starten för i år blir 3 juni..

För Ultima blev det disk i bägge loppen då vi trots allt traggel på slalomet i vinter inte fick det att funka idag men det är nog för mycket begärt då hon aldrig har kört hel bana med slalom i.. Men hon är sjukt mycket snabbare än Qarusell :)
Jag har anmält till officiell start i hoppklass för henne 3 juni och nu känns det som att det är för tidigt men vi får ta det som träning eftersom det är på hemmaplan.. :nailbiting:

Hur långt ska det vara mellan slalompinnarna när man har ett sånt som man stoppar ner i marken?
Det ska vara 60 cm mellan dem.
 
Vilken massa fin Agility jag sett i helgen :) Har varit på LLU, landslagsuttagningen. Maken och vita raketen fick till ett kanonhopplopp, men sen ville det sig inte riktigt i agilityn. Nån petad bom, nåt kontaktfält...men hon är bara 3,5 så det blir fler chanser.
 
Jag och Billy har verkligen haft en tråkig säsong hittills.
Vi har lätt att tappa kontakten på banan och tidigare har det inneburit att han har kört på utan mig, men nu har det svängt helt och han blir i stället helt tom i huvudet. Vi kan springa mot en tunnel, jag skickar på tunnel och säger tunnel-kommandot, linjen är bra, jag är inte i vägen och HAN GÅR PÅ UTSIDAN AV TUNNELN. Jag blir knäpp. Plus att han är väldigt miljökänslig, så han har väldigt lätt att fokusera på att någon går förbi med en vagn, en träningskompis som värmer upp, en smarrig doft, en person som fäller upp ett paraply, en funktionär som ser lurig ut, en tom stol i ett hörn... Jag har insett och accepterat att jag inte kommer kunna få 100 % fokus från honom - men det här börjar bli väldigt frustrerande.

I går hade vi en riktigt usel runda i hoppklass, och sedan avslutade vi tack och lov med en riktigt fin start i agilityklass, dock vägran pga ytterligare en missad tunnelingång. Vi har förbannelse över oss som innebär 5 fel i agilityklass. Det ironiska är att det ALDRIG är fel på KF. :arghh: Vi har bara en pinne kvar, såklart. Och just nu 5 inplanerade officiella starter i ag kvar på säsongen innan jag kanske är för mycket elefant för att springa... Det vore så jävla gött att ta den där pinnen nu och kunna gå ut i klass 2 när jag har fött barn klart osv.

Ivan däremot - den lilla lata lusen VANN sin hoppklass i går. Och kom tvåa i agilityklassen. Båda med noll hinderfel. Jag vet inte om ni kan förstå vilket MIRAKEL det är? Vi är fyra sekunder för långsamma för att klara referenstiden, men med lite raketbränsle och ett snabbare slalom kan vi nog spara in det.
Det finns hopp!

(I dubbel bemärkelse)

18278645_1331778386942349_4146769970624231342_o.jpg
 
Idag blev det träning av bana. Jag är så himla nöjd över att hon satte slalomet alla gånger :love: sista tunneln lämnade jag henne lite väl tidigt och då gick hon ur den men första gången vi körde (har inte på film) satte hon det klockrent.

Sen blev det bara sämre när jag gav mig på att testa andra byten :angel: Ändrade bytet där när jag hoppade över hindret och sen näst sista tunneln.
 
Är det någon som vet om man får byta hund när man anmält sig till en tävling? T ex om jag anmäler min och sedan ändrar mig och vill starta min systers hund i stället? (samma klass och samma storlek)
 
Är det någon som vet om man får byta hund när man anmält sig till en tävling? T ex om jag anmäler min och sedan ändrar mig och vill starta min systers hund i stället? (samma klass och samma storlek)
Om tävlingsledaren är snäll. Men det är absolut inget som du har rättighet att göra efter anmälningstidens utgång.
 
Jag måste hoppa tävlingarna i helgen för att gå på utbildning.
Nästa tävling blir då på tisdag nästa vecka! Och på onsdag. Och lördag och söndag.

Nu när vi är klara för Hopp2, ska jag ligga kvar i Hopp1 i de tävlingarna? Hur många pinnar måste man ha för titel? Eller brukar det gå bra att flytta upp på bara ena klassen om man mejlar arrangören?
 
Jag måste hoppa tävlingarna i helgen för att gå på utbildning.
Nästa tävling blir då på tisdag nästa vecka! Och på onsdag. Och lördag och söndag.

Nu när vi är klara för Hopp2, ska jag ligga kvar i Hopp1 i de tävlingarna? Hur många pinnar måste man ha för titel? Eller brukar det gå bra att flytta upp på bara ena klassen om man mejlar arrangören?

För diplom behöver du 5 pinnar, alltså 5 pinnar i hoppklass 1 för att få titeln AgHD1. Samma i alla klasser :)

Du kan flytta upp i bara hoppklass, du gör det bland inställningarna i sagik tävling. Är du redan anmäld i klass 1 och vill tävla klass 2 mejlar du TL och meddelar uppflyttning.
 
Funderar om jag ska skita i att tävla i Eskilstuna om 2v, Fenna har varit i en helt annan värld när vi har tränat vilket får mig att fundera om vi ska starta eller inte. :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 424
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp