Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade vi agilitydebuten i hoppklass. Jag är jättenöjd! 10 fel i första starten och 11,17 i andra. I andra banan fick vi bättre flyt och jag vågade springa mer istället för att bromsa henne innan tunnlarna :D Vi ska fortsätta jobba med slalomet och framåtsändande.
 
Synd att en agilitybana inte bara är typ 10 hinder, det är ungefär så länge jag kan hålla ihop min handling :banghead:
Idag tävlade jag hoppklass med syrrans border collie och jag blev så glad att vi klarade slalomet felfritt att jag glömde bort vart vi skulle efter. Medan jag stod och funderade hoppade hunden nästa hinder åt fel håll och disken var ett faktum. Men men, nya tag redan på tisdag!
 
Synd att en agilitybana inte bara är typ 10 hinder, det är ungefär så länge jag kan hålla ihop min handling :banghead:
Idag tävlade jag hoppklass med syrrans border collie och jag blev så glad att vi klarade slalomet felfritt att jag glömde bort vart vi skulle efter. Medan jag stod och funderade hoppade hunden nästa hinder åt fel håll och disken var ett faktum. Men men, nya tag redan på tisdag!
Man lär sig hålla ihop efter ett tag :) Bara kämpa på :)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Idag har jag tävlat agility med tjejerna :D

Ultima gjorde sin första officiella tävling och fick prova på hoppklass. Hon gick kanon dom första 9 hindren men sen kom slalomet och vi kom av oss helt och resten av banan blev lite hallaballo för oss så det blev en disk.

Qarusell gick kanon i hopploppet och vi lyckades komma i mål utan fel och komma trea :D vårat första lopp utan tidsfel :D. Ingen pinne då det var för få startande..
Agilityloppet gick fel i mitt huvud redan efter första hindret då min hjärna inte ville riktigt så det loppet flöt inte på lika bra, det blev 15 fel på hinder och totalt 30,83fel och en 6:eplats.
qarusell_rosett_59331be02a6b2206d16646c3.jpg
 
Idag har jag tävlat agility med tjejerna :D

Ultima gjorde sin första officiella tävling och fick prova på hoppklass. Hon gick kanon dom första 9 hindren men sen kom slalomet och vi kom av oss helt och resten av banan blev lite hallaballo för oss så det blev en disk.

Qarusell gick kanon i hopploppet och vi lyckades komma i mål utan fel och komma trea :D vårat första lopp utan tidsfel :D. Ingen pinne då det var för få startande..
Agilityloppet gick fel i mitt huvud redan efter första hindret då min hjärna inte ville riktigt så det loppet flöt inte på lika bra, det blev 15 fel på hinder och totalt 30,83fel och en 6:eplats.
qarusell_rosett_59331be02a6b2206d16646c3.jpg
Grattis till tredjepris! Han klär i lila:) (eller är det en tik?)
Såg nu att du tävlat med tjejerna!
 
Idag har jag tävlat agility med tjejerna :D

Ultima gjorde sin första officiella tävling och fick prova på hoppklass. Hon gick kanon dom första 9 hindren men sen kom slalomet och vi kom av oss helt och resten av banan blev lite hallaballo för oss så det blev en disk.

Qarusell gick kanon i hopploppet och vi lyckades komma i mål utan fel och komma trea :D vårat första lopp utan tidsfel :D. Ingen pinne då det var för få startande..
Agilityloppet gick fel i mitt huvud redan efter första hindret då min hjärna inte ville riktigt så det loppet flöt inte på lika bra, det blev 15 fel på hinder och totalt 30,83fel och en 6:eplats.
qarusell_rosett_59331be02a6b2206d16646c3.jpg

Grattis! Jättekul att träningen verkar ge resultat :)
 
Idag blev det lite pannkaka med disk i båda loppen för Qarusell. I hopploppet glömde jag bort ett hinder.. Oops.. jag kom på det och hon tog det med lite extra snurr men sen blev allt helt fel.. I agilityloppet vet jag inte vad som hände men hon ville inte riktigt ta tunnlarna som hon brukar älska..

Ultima kom i mål i sitt andra officiella hopplopp (hennes första start var ju igår) och blev 5:a :bump::D vi hade lite problem på vägen så det blev 17.19 fel varav 7.19 var tidsfel :)

Nu har vi en kvällstävling den 20 juni att se fram emot :)
 
I nästa vecka drar hemmaklubben igång en fortsättningskurs i agility. Gissa vem som har anmält sig:). Det kommer att bli mycket fokus på handling och vägval - precis vad Disa och jag behöver!

Planerna sedan är att köra ett blåbärslopp till innan det blir någon officiell tävling - har siktat in mig på Ystads off., men den är inte förrän i början av augusti. Någon som vet om det körs någon officiell tävling i Skåne i juli? Jag har inte kunnat hitta någon?
 
Heldagskursen med Annica Aller var otroligt rolig och givande! Vi fick så nucket beröm båda jag som förare men även Dahlia. Så kul hur snabbt hon läser minsta lilla vink och ändrar sig. Vi hade fokus på tighta svängar, vida svängar, kontaktfält, byten och gungan. Allt i form av kombinationer som till slut blev en hel bana.
Det bästa av allt är att hon bor bara 20 min ifrån mig så när jag har lite mer pengar kan jag ta lite privatlektioner för henne :love:

Jagg blev så taggad nu efter kursen och lyckades efteranmäla oss till en tävling nu på lördag. Annars är inte nästa tillfälle förrän sluter på juli.
 
I helgen fick jag äntligen tävla med Ila igen. Vi har haft ett nästan 2 år långt uppehåll från officiell tävling och formen är verkligen inte på topp. Men det räckte till en 2:a plats med SM-pinne så hon får helt klart godkänt för sin debut. ❤

 
Hjälp vad innebär detta?
"Klass 1 kommer inte att börja före 12:00
Vi kommer att ha fri banvandring på bägge banorna när de är färdigbyggda så att vi kan köra igång så fort domare och funktionärer är redo. Så ingen extra banvandring för XS, S och L, X."

Efter vissa klasser står det 8 min eller 2x8min har det med banvandringen att göra? Eller antar det?
 
Hjälp vad innebär detta?
"Klass 1 kommer inte att börja före 12:00
Vi kommer att ha fri banvandring på bägge banorna när de är färdigbyggda så att vi kan köra igång så fort domare och funktionärer är redo. Så ingen extra banvandring för XS, S och L, X."

Efter vissa klasser står det 8 min eller 2x8min har det med banvandringen att göra? Eller antar det?

Om det är till exempel lunchpaus eller om det är två banor men bara en som körs åt gången brukar det vara fri banvandring. Det innebär att det inte är någon tidtagning på banvandringen, utan att du i princip kan gå banan fram tills att det är dags för första start.

Är första start 12:00 så är det fri banvandring innan dess.
 
Hjälp vad innebär detta?
"Klass 1 kommer inte att börja före 12:00
Vi kommer att ha fri banvandring på bägge banorna när de är färdigbyggda så att vi kan köra igång så fort domare och funktionärer är redo. Så ingen extra banvandring för XS, S och L, X."

Efter vissa klasser står det 8 min eller 2x8min har det med banvandringen att göra? Eller antar det?
Banorna kommer vara öppna för banvandring när domarna äter lunch. Alla ekipage får gå fritt fram tills dess att funktionärerna/domarna är klara. Därefter kommer det inte vara en tidsbegränsad banvandring utan man kör igång direkt.

Tiderna är banvandringens längd och 2x 8min betyder att man delar upp klassen i två delar så alla inte går samtidigt. tex går 1-20 första banvandringen och 21-40 andra.
 
Om det är till exempel lunchpaus eller om det är två banor men bara en som körs åt gången brukar det vara fri banvandring. Det innebär att det inte är någon tidtagning på banvandringen, utan att du i princip kan min banan fram tills att det är dags för första start.

Är första start 12:00 så är det fri banvandring innan dess.

Banorna kommer vara öppna för banvandring när domarna äter lunch. Alla ekipage får gå fritt fram tills dess att funktionärerna/domarna är klara. Därefter kommer det inte vara en tidsbegränsad banvandring utan man kör igång direkt.

Tiderna är banvandringens längd och 2x 8min betyder att man delar upp klassen i två delar så alla inte går samtidigt. tex går 1-20 första banvandringen och 21-40 andra.

Hmm okej gäller det då bara fri banvandring för de som det inte står tidsangivelse efter?

"
Ag 1 L 13, XL 24 - Hopp 1a XS 8, S 33
Ag 1 XS 8, S 28 2x8 min - Hopp 1a M 23 8 min
Ag 1 M 20 8 min - Hopp 1a L 13, XL 24 2x8 min

Ombyggnad till klass 1b hopp large -Ombyggnad till klass 1b hopp S,M
Hopp 1b L 14, XL 21 2x8 min - Hopp 1b XS 8, S 31 2x8 min
Hopp 1b M 21 8 min"

Är två banor som går parallellt blev lite konstigt när jag kopierade.
 
Hmm okej gäller det då bara fri banvandring för de som det inte står tidsangivelse efter?

"
Ag 1 L 13, XL 24 - Hopp 1a XS 8, S 33
Ag 1 XS 8, S 28 2x8 min - Hopp 1a M 23 8 min
Ag 1 M 20 8 min - Hopp 1a L 13, XL 24 2x8 min

Ombyggnad till klass 1b hopp large -Ombyggnad till klass 1b hopp S,M
Hopp 1b L 14, XL 21 2x8 min - Hopp 1b XS 8, S 31 2x8 min
Hopp 1b M 21 8 min"

Är två banor som går parallellt blev lite konstigt när jag kopierade.
Det är olika vad arrangören tycker. Vissa släpper på alla, vissa släpper bara på de som ska starta i första klassen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 418
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp